Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Snabbtest: Battlefield V Closed Alpha – sju grafikkort i snöig batalj

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gurkburk92:

Haha, tvek på den. Du ser väl siffrorna?

Skickades från m.sweclockers.com

Spelet ser ju ut som en mod på BF4/BF1, och där körde jag ultra 1080P 60FPS, med mitt kort i sign. Om GTX970 inte klarar av mer än low har de lätt misslyckats i optimering, samt helt off på processorkraven.

Sen som vanligt kommer det småfix som ökar prestandan.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Bra siffror för AMD, gillas!

Spelet ser bra ut om man tittar på alphan, jag hade personligen gärna sett ett lite mer realistiskt rörelsemönster för soldaterna. Speciellt tycker jag inte att man borde kunna accelerera fram och tillbaka i sidled för att göra det svårare att bli träffad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Kul för AMD som historiskt har haft det svårt med BF och ockerpriserna är på väg ner förhoppningsvis.
Glad att jag inte behöver bygga en dator idag, 7.5k för samma prestanda vi hade för 2 år sen, priset idag borde max vara 4k för ett 1080 och vega64.
Hade jag byggt en dator idag hade jag ärligt talat börjat titta på en konsol istället.

Vet inte riktigt vad jag ska tycka om BF5, i förhållande till BF1 är grafiken horribel och känns som de kör spelet på en 10år gammal motor.
Allt känns segare kan vara medvetet och vissa animationer känns extremt fyrkantiga, är ett alpha kanske blir bättre, men saknar idag flytet som finns i BF1 och BF4.

Skjutmekaniken är en förbättring mot BF1, men är samtidigt en försämring pga allt flyter sämre och inte är lika tight.
Så idag skulle jag faktiskt hellre spela BF1 är för tillfället ett bättre spel, förutom granat spammet och värdelös balansering.

Man får inte glömma att det är en alpha. Jag spelade alphan till BF3 och det var också horribelt i jämförelse med slutresultatet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av VadSaDu:

Spelet ser ju ut som en mod på BF4/BF1, och där körde jag ultra 1080P 60FPS, med mitt kort i sign. Om GTX970 inte klarar av mer än low har de lätt misslyckats i optimering, samt helt off på processorkraven.

Sen som vanligt kommer det småfix som ökar prestandan.

Som alphan ser ut idag skulle jag säga att det inte är en chans med de siffrorna, tyvärr. Jag dippar ned till 45-50 i vissa områden med 2560 Medium, på överklockat 1070 Ti. Men som du säger, finns utrymme för optimering. Däremot har jag svårt att se det bli lika lättdrivet som BF1, är väldigt långt dit.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Som alphan ser ut idag skulle jag säga att det inte är en chans med de siffrorna, tyvärr. Jag dippar ned till 45-50 i vissa områden med 2560 Medium, på överklockat 1070 Ti. Men som du säger, finns utrymme för optimering. Däremot har jag svårt att se det bli lika lättdrivet som BF1, är väldigt långt dit.

Väldigt synd.

Ingen lust att punga ut 8000:- för ett GTX1080 pga att utvecklingen har blivit så pass dålig i speloptimeringen.

Vad skiljer sig detta BFV i grafikvägar mot BF4 eller BF1? Eller har de medvetet kodat spelet sämre pga att sälja de nya korten som är på G eller få folk att köpa nuvarande generation ultra-end kort?

Får hoppas på det lilla folket gör jobbet bättre än spelutvecklarna har lyckats med, vilket det lilla folket oftast gör. (Tweaks)

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv

Ingen som kommenterar själva spelet?
Otroligt snygg grafik, men såg tyvärr rätt tråkigt ut.
Tyskar och allierade som sprang runt huller om buller och enda sättet att se skillnad på vem som är vem är att se om det är en röd eller blå plutt över huvudet på personen.

Jag har inte spelat den här sortens spel på ett antal år och jag förväntade mig att det skulle ha skett någon slags utveckling mer än bara inom grafikområdet. Tyvärr en stor besvikelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon218488:

Ingen som kommenterar själva spelet?
Otroligt snygg grafik, men såg tyvärr rätt tråkigt ut.
Tyskar och allierade som sprang runt huller om buller och enda sättet att se skillnad på vem som är vem är att se om det är en röd eller blå plutt över huvudet på personen.

Jag har inte spelat den här sortens spel på ett antal år och jag förväntade mig att det skulle ha skett någon slags utveckling mer än bara inom grafikområdet. Tyvärr en stor besvikelse.

Ser mer eller mindre ut som battlefield alltid gjort .
Kaos XD

Redan förbokat spelet då jag inte förväntar mig mer än vad bf3 gav eller de andra
Synd att man inte kunde få en ny "gammal" variant av Strike at Karkand eller Dragon Valley till bf5

Edit: Spelar mest Battlefield så ser fram emot detta, ser riktigt snyggt ut för att vara alpha.
Gillar inte kartan som visas i Alphan men blir garanterat roligare banor att spela men lär nog bli som med bf1 att folk väljer endast vissa banor
Sen tycker jag att det är lite coolt att man kan bygga "baser" i BF.
Tycker samtidigt att det är kul att de testar lägga in nya saker i spelet även om inte alla kanske tycker om det
Ska bli kul att veta hur BF BattleRoyal står sig emot PUBG.

Tror spelet lär sälja och spelas lika mycket som bf1 eller BF4/3 gjorde.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna vilja veta om snabba minnen ger en prestandaskjuts, i huvudsak i 1080p i er setup med i5 8600K och Asus 1070 Strix OC.
Om ni kan, testa gärna med 4000Mhz minnen :>

Visa signatur

|> MB: MSI Z370 Tomahawk |> CPU: i5 8600K |> Kylning: Be Quiet! Pure Rock
|> RAM: KFA2/Galax HOF Extreme DDR-4000 2x8GB
|> GPU: ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC |> PSU: Corsair RM750X
|> SSD: Crucial MX500 |> Chassi: Meshify C |

Permalänk
Medlem

Vet att det börjar bli gammalt men GTX 970 borde ju fortfarande vara ett riktigt populärt kort så skulle vilja se tester på det i 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepard:

Man får inte glömma att det är en alpha. Jag spelade alphan till BF3 och det var också horribelt i jämförelse med slutresultatet.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror det kan bli ett bättre spel än BF1, då är jag en av få som tycker BF1 är ett bra spel för vad det är efter de senare patcherna.
Hoppas Dice kan fixa BFV innan spelet släpps istället som i BF1 efter 2 år och då är balansering och granat spammet fortfarande kvar.
Önskar fortfarande att spelet hade utspelat sig under kalla kriget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Tror det stämmer. Upplever när jag kör hemma att spelet "hackar till" ibland på ett sätt som känns ganska oberoende av GPU-kapacitet. Sådant sänker ju min-värdet ganska snabbt.

Intressant att Vega har en relativ hög 99-percentil (Just de där små hacken känns ju småtråkigt särskilt när grafikkortet kostat skjortan(och kalsonger och strumpor)).

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Startar spelet med 8GB RAM, isf blir det någon FPS skillnad?

Eran i7 2600K klockad och oklockad med GTX1080Ti @ 1080p

Jag kör på en klockad 2700k och ett 1070 OC och får 60-90fps. Ibland över 100 ibland dippar nedåt 50fps.

Har dock de mest CPU krävande inställningarna på low. Mesh osv på ultra. 1080p

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Spelet ser ju ut som en mod på BF4/BF1

Sedan BF1 kanske pga de inte gjort något massivt hopp rent grafiskt, det kan jag köpa. Vissa nyheter ser man ju dock ändå, snön som träffar ytor osv...

Men BF4 däremot? Sluta tramsa nu. BF4 var gjort för att fungera på 360 och PS3...klart som korvspad att BF1 och BF5 är snyggare och mer tekniskt komplexa...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Sedan BF1 kanske pga de inte gjort något massivt hopp rent grafiskt, det kan jag köpa. Vissa nyheter ser man ju dock ändå, snön som träffar ytor osv...

Men BF4 däremot? Sluta tramsa nu. BF4 var gjort för att fungera på 360 och PS3...klart som korvspad att BF1 och BF5 är snyggare och mer tekniskt komplexa...

Skickades från m.sweclockers.com

De ska dessutom tilläggas att det inte skett någon teknisk utveckling under perioden beträffande gpu eller konsolteknilk sedan förra spelet (bf1). Uppgraderade konsoler finns förvisso, fast de ska fortfarande fungera till de gamla. Att tro på banbrytande ny grafik då är att kräva lite mycket.

Permalänk
Medlem

Nu är det ju Alfa och horribelt optimerat , så när det släpps kommer det att flytta som BF1

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Är sugen på detta spelet, BF1 var helt ointressant för mig när jag testade betan.

Hade helst velat se ett Vietnam men det blir förhoppningsvis nästa spel då, och blir det inte det så vill jag ha ett nytt BF2142 med Titans osv

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av _Merc_:

Förvånande att se Vega64 före 1080. Drivrutiner må inte vara optimerade men det brukar gynna AMD oftare än Nvidia, men eftersom att det är en Nvidia titel så skulle det inte förvånas om det slängs in något i sista veckan som dödar prestandan för Radeon korten.

Tittar man på minimum fps ligger Vega 64 före GTX1080Ti.
Nu kommer säkert många säga att det fortfarande är en Alfa (stämmer) och att minimum fps inte säger allt (stämmer delvis).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Tittar man på minimum fps ligger Vega 64 för GTX1080Ti.
Nu kommer säkert många säga att det fortfarande är en Alfa (stämmer) och att minimum fps inte säger allt (stämmer delvis).

kanske är en bra indikator på hur dem kommer prestera om några år med tanke på hur inget är optimerat för spelet.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

känns ju som de behöver komma nya gpuer för att orka köra spelen flytande på 1440p nu när knappt 1080 orkar dra runt det i 60 stabila frames

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Hjälpsam

@Adnerhill: Dice är bra på att optimera, kommer nog att flyta bättre när det släpps.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Kul att se att mitt gamla GTX 1080 ti fortfarande hänger med rätt bra

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Kul att se att mitt gamla GTX 1080 ti fortfarande hänger med rätt bra

Ditt "gamla"?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur strypta referenskorten utav Vega64 blir av värme så hade det vart intressant om redaktionen testade med ett kort som har bättre kylare (finns ju flertalet t.ex asus) eller den vattenkylda varianten. På så vis skulle Vega kunna uppnå sin rätta boostfrekvens. Jag har sett ner till 12xxMhz på vissa referenskort med originalkylaren mot dom 1500-1600Mhz som det egentligen ska operera i. Lite trist.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Enigma:

Med tanke på hur strypta referenskorten utav Vega64 blir av värme så hade det vart intressant om redaktionen testade med ett kort som har bättre kylare (finns ju flertalet t.ex asus) eller den vattenkylda varianten. På så vis skulle Vega kunna uppnå sin rätta boostfrekvens. Jag har sett ner till 12xxMhz på vissa referenskort med originalkylaren mot dom 1500-1600Mhz som det egentligen ska operera i. Lite trist.

När vi testar en viss modell satsar vi alltid på att ha referenskortet som då lägger en form av "lägsta nivå" eftersom tredjepartskort nästan alltid presterar bättre.

EDIT: plus att det är så modellen är tänkt att prestera ur kartong

Om vi ska använda eftermarknadskylare för Vega måste vi göra det för samtliga kort. Nvidia blir också begränsade med sina referenskort, antingen via strömbudget eller värme.

Permalänk
Skrivet av hunkaboy86:

Kul att se att mitt gamla GTX 1080 ti fortfarande hänger med rätt bra

Skrivet av saturday_sun:

Ditt "gamla"?

Lugn, han ska bara flasha sin e-penis..

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Kul att se att mitt gamla GTX 1080 ti fortfarande hänger med rätt bra

Du menar alla GTX 1080 ti? Eller har du ett extra bra? Sen är ju det inte så lätt att få tag i ett nyare och bättre grafikkort.

Själv hoppas jag på att det blir rejält mycket bättre prestanda med ett 1080 ti än så här. 4k har funnits ett bra tag nu. Snart kommer 8k att tåga in. Vad ska man då ha för grafikkort för att driva spelen? Det kommer ju krävas en rejäl prestandaökning för att driva 8k jämfört mot 4k.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Inaktiv

Fan vad ryzen suger i spel

Permalänk
Medlem

Intressant att HT ger 18fps högre minimum samtidigt som skillnaden mellan 2600X och 2700X är närmare obefintlig vad gäller minimum. 6 kärnor, 6 trådar är alltså för lite i det här fallet, men fler än 6 kärnor 12 trådar över överflödigt?

Samtidigt vet man ju inte hur stor roll klockfrekvens i kombination med extra trådar hjälper till eller inte? Är det så att Ryzens låga klockfrekvenser blir en flaskhals där fler trådar inte hjälper till, men att intels övertag rent klockfrekvensmässigt i kombination med fler trådar faktiskt hjälper till? Hade varit kul att se om en 8 kärig coffee lake hade gjort skillnad här.

Hade varit ännu roligare om ni hade slängt in er 2600K i 4,8ghz och 2133mhz minne i ekvationen

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv

Allt på ultra i 4k och minimum 144fps är väl det som många har gräns för spelbart, det dröjer nog länge man får uppleva detta.

Annars utveckling av spelmoterer går långsamt, de ska använda en stor del av motorn till flera spel och det är inte roligt att underhålla helt egen kod för de 6 år gamla konsolerna.
Så lite snyggare, mer funktioner och lite höge systemkrav varenda år är det vi kan räkna med.
Spel håller på att bli som Microsoft produkter, det är inte mycket som händer varje år av kompilatets skäl men det går framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

Fan vad ryzen suger i spel

*bullshit*, ett par fps lägre betyder inte att Ryzen suger (ej heller i spel)