95% av platserna på fängelserna fyllda, Morgan Johansson tycker det tyder på att brottsbekämpningen fungerar bättre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Tyskland/Sverige är (så vitt jag kan förstå) favoriter för att vi än så länge har undvikit det värsta av extremhögervågen som har svept stora delar av Europa, men om lite för många får som dom vill i höst kan ju det ändras jävligt fort.

Nu är jag ju ganska skeptisk till att de kollar hur regeringskoalitionerna ser ut i respektive land men visst, är väl möjligt.
Personligen tror jag att Sverige/Tyskland målas upp som ett drömmål nere på plats av deras ”resebyråer”.
Sen ska jag väl förtydliga att jag har inget emot de som kommer hit på individnivå, de gör ju förmodligen det bästa de kan för sig själva/sina familjer(vilket jag också skulle ha gjort) och vill ju givetvis ha ett behagligare liv än det de har i sina ”shithole countries”(som en känd man i väst lör ha sagt).

Felet är ju givetvis våra styrande i detta land som helt verkar ha tappat hjärnkapaciteten. Visst, att öppna våra hjärtan etc är väl fint men det går inte att styra företaget Sverige med känslor, beslut skall fattas med väl utförda utredningar, beräkningar etc. Privata företag har fattat detta givetvis för längesedan då företagens överlevnad hänger på detta. Av någon anledning så jobbar inte riksdagen såhär, förmodligen beror det på;
-Andras pengar man spelar med
-Tjänstemanna-ansvaret är avskaffat

För att återgå till topic så är det väl bra att kapaciteten utnyttjas till fullo, våra skattepengar verkar göra nytta hos kriminalvården iaf

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Avstängd

Folk reser dit man tjänar mest pengar, simple as that. Inga pengar= avsevärt lägre volym människor.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Importera kriminella - Skapa kapacitetsbrist - Skyll på Moderaterna.
Stabilt.

Och nu vill dem flyga in ännu fler migranter. Som inte ens Niger vill ha.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artik...

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Källa på alla dessa härliga fakta?

Vad är det mer konkret som du har ignorerat i situationen?

Är det att man specifikt kräver att komma till Sverige? Eller att man struntar blankt i andra länder för att ställa in siktet på Sverige och vår sjukvård, som såklart är "gratis"? Eller är det kanske bostadsbristen du väljer att ignorera? Eller vår höga arbetslöshet om 6,5% totalt och 18,4% för unga?

Lägg ned det här med att låtsas att problemen inte finns.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Vad är det mer konkret som du har ignorerat i situationen?

Är det att man specifikt kräver att komma till Sverige? Eller att man struntar blankt i andra länder för att ställa in siktet på Sverige och vår sjukvård, som såklart är "gratis"? Eller är det kanske bostadsbristen du väljer att ignorera? Eller vår höga arbetslöshet om 6,5% totalt och 18,4% för unga?

Lägg ned det här med att låtsas att problemen inte finns.

Du missade denna "ditt huvudsakliga mål är att leva på deras skattepengar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Bostadsbristen är svår att missa med alla lyftkranar och byggen.
Det var mest resten av inlägget som jag ville ha lite fakta på. Att folk föredrar Sverige och Tyskland kan eventuellt ha att göra med att vi inte har en populistisk extremhögerregering (ännu), vilket innebär att vi faktiskt tar emot flyktingar.

Fint argument där, det finns byggen och lyftkranar så bostadsbristen är en myt.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Fint argument där, det finns byggen och lyftkranar så bostadsbristen är en myt.

Nej nej, du missförstår. På grund av bostadsbristen så byggs det ovanligt mycket bostäder just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Du missade denna "ditt huvudsakliga mål är att leva på deras skattepengar".

När såväl bostäder som jobb saknas och när de är ute efter vår sjukvård så får man anstränga sig rejält för att inte se kopplingen till skattepengarna. Om du tror att de kommer hit för att raketforska 12 timmar om dygnet kanske du borde tänka om..

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

När såväl bostäder som jobb saknas och när de är ute efter vår sjukvård så får man anstränga sig rejält för att inte se kopplingen till skattepengarna. Om du tror att de kommer hit för att raketforska 12 timmar om dygnet kanske du borde tänka om..

Jag tror de flyr från något för att ge sig själva och framförallt sina barn en chans i livet.
Kanske kan deras barn bli raketforskare, även om den allmänna uppfattningen verkar vara att det är helt omöjligt.

Permalänk
Avstängd

Några saker gällande vad Morgan säger:
1) Morgan är full av skit och har ingen verklighetsinsyn i Polismyndigheten. Sedan är det svårt att avgöra vart i ledet återrapporteringen "uppåt" brister mest.
2) Det har INTE skett stora satsningar på Polisen och Polisen jobbar INTE mer effektivt. Det beror förvisso på vad man jämför med och hur, men i vardagsspråk stämmer inte det uttalandet.
3) Att ovan skulle vara anledningen till att det är trångt på fängelser stämmer inte heller. Nu vet jag inte hur mycket man byggt ut den senaste tiden men min uppfattning är att det helt enkelt är FLER som begår brott och döms till fängelse. Brottsligheten har ökat helt enkelt.

Några saker gällande vad du TS skriver:
1) De flesta Poliser som slutat har gjort det på grund av usel lön, usel löneutveckling, kass arbetsmiljö, kassa villkor och en omorganisation som sjösattes för tidigt, inte var förankrad i verkligheten och byggdes på fel sätt.
2) Ja, det finns för få Poliser. För att gemene man ska förstå hur få Poliser det finns så kan jag förklara att VARENDA AVDELNING saknar folk. Dessutom går verksamheten i yttre tjänst runt på att folk jobbar övertid.
3) Detta med att Polisen "inte går in" när det härjas stämmer dock inte. Det kanske har varit så någon gång och då har det oftast handlat om ett taktiskt och arbetsmiljö-relaterat förhållningssätt.
4) "Patrullerande poliser" är sedan länge historia. Poliser i yttre tjänst åker från jobb till jobb och fungerar inte allt för sällan som en taxiverksamhet. Att patrullera, finnas nära och tillgänglig för allmänheten existerar inte. Det är så klart kopplat till en kraftig underbemanning.

Förslag:
1) Antalet Poliser måste öka KRAFTIGT. Idag finns i princip tex ingen brottsförebyggande verksamhet överhuvudtaget. Ingripandeverksamheten har ju högst prioritet, alltså att åka på larm, och den verksamheten saknar folk så det bara skriker om det. Alltså blir det brottsförebyggande arbetet och får läggas på is, alternativt är de grupper som jobbar med det EXTREMT få.
För att öka antalet Poliser behöver man förbättra villkoren. Punkt slut. Det finns inget annat sätt. Man kan bygga hur många Polishögskolor som helst, göra det till en akademisk utbildning...you name it. Men i slutändan handlar det om att löneutvecklingen inom Polisen är piss, villkoren har försämrats de senaste 10 åren.
2) Kopplat till ovan måste det brottsförebyggande arbetet komma igång igen. För idag är det i princip icke-existerande.
3) Polisen måste ges ökade befogenheter.
4) Lagstiftning och rättsväsendet måste "uppdateras". Det är helt enkelt sinnessjukt hur straff fungerar. Kan ni förstå att man i ett modernt land har något som heter "straffrabatt". Man får alltså rabatt när man begår flera brott. Brott som begås skrivs av. Folk som är multikriminella och är belastade med massvis av brott är i vissa fall STRAFFIMMUNA. Återfallsbrottslighet måste straffa sig ordentligt!

Jag kan fortsätta hur länge som helst men problemet i grunden är att varken gemene man och framförallt politikerna inte har någon verklighetsinsyn. Det fullständigt saknas både respekt och förmåga för att inse vad som krävs för att vända denna utvecklingen.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Du jävlas per definition med människor när ditt huvudsakliga mål är att leva på deras skattepengar. Det är ingen slump att de anländer till Europa och vänder ryggen till alla länder som inte är Sverige. Lycka sedan till med att snabbt komma in i samhället och starta ett liv när samhället saknar kapacitet i from av bostäder och jobb att ens möta efterfrågan och behov hos den egna befolkningen.

Exakt då vi växer så skapas det en brist varav att man behöver bostäder mat utbildning service och det betyder HÖGKOJUKTUR. mer får jobb fler har möjligheten att byta jobb. Tror du vi tar emot människor för att det är roligt. Vi gör det för att vi måste om vi ska fortsätta ha den standarden som vi idag kräver. (jag tror att målet som politikerna har är att vi måste upp i 20`000`000mäiskor i Sverige om vi ska ha råd att driva ett så stort land som Sverige är. (vi har ingen olja som Norge har men när oljan är slut vad ska då hända med lilla Norge?)

Se Finland de har vägrat att ta emot flyktingar men tyvärr så har de då rasat på listan där man räknar livskvalité. All infrastruktur kostar otroliga pengar idag har vi tåg från 60talet och järnväg som är under all kritik. Men när man tittar på kostnaden för snabbtåg så förstår många att vi måste bli fler om vi ska kunna utveckla Sverige.

snabbtåg minst 250`000`000`000kr ska vi dela den kostnaden 8mij människor så blir kostnaden 31250kr/peron eller 125000/familj men är vi 16miljoner i Sverige så är kostnaden bara hälften så stor och vi kommer att utnyttja den dubbet så mycket.
https://www.nyteknik.se/opinion/orimliga-kostnader-for-snabbt...

Vill du att befolkningen ska minska i Sverige så är du nog en av få som vill det. ex ett grannen vill flytta men det finns ingen som behöver hans gamla lägenhet. Vad tror du värdet blir då?

Befolkningen i din stad minskar för varje år vad tror du händer med butikerna då?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd

höja befogenheterna för poliser och efter kula i knäskålarna på några stenkastare så kommer respekten snabbt att höjas rejält och kanske skulle hyra in lite mer ryska poliser för dom verkar kunna sitt skit sen öka på med några nya fängelser och skicka hem brottslingar som tillhör andra länder

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizook:

Hur många är det som sitter i fängelse av innehav av Cannabis tro? Som dom inte säljer men använder för privatbruk, det hade varit intressant!

Antagligen mycket få, eftersom måttligt innehav (och därmed en viss risk för fängelse) börjar vid 50g och det är en ansenlig mängd som få har om de inte tänkt sälja vidare. Jag känner (eller snarare kände) ett gäng med personer som regelbundet, men tillfälligt, köpt 50-200g till mängdrabatt för att sedan sälja vidare en del till normalt pris för att kunna röka gratis. Det är ju inga gangsters, men säljer gör de ju faktiskt...

Folk som är i svängen har ofta bra koll på lagar och ser till att minska risker och göra sig av med stora mängder snabbt. Tills de blir totalt fast förstås.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ja, för alla nedlagda fängelser kan inte ha med saken att göra.

Skrivet av VadSaDu:

Detta.

Utvisning för de med dubbla medborgarskap. Gäller även de som är födda i Sverige men fortfarande har dubbla medborgarskap pga sina utlandsfödda föräldrar.

(Alla som är födda i ett land i Mellanöstern har ett permanent medborgarskap i diverse land där och detta förs med till avkomman i det nya landet)

Så om Aisha och Ahmed kommer från hit ifrån Syrien och skaffar lilla Ali i Sverige så är Ali fortfarande en Syrisk medborgare enligt deras lagar, om Ali begår ett grovt brott så ska han utvisas hem till ett Syriskt fängelse.

Ett exempel, säkerligen behövs det finjusteras.

(Jag vet, jag är ett rasistiskt äckel)

Tyvärr kan jag inte hitta den källan igen.. var nån regelbok från Irak jag läste det om medborgarskapen.

Annars har du ju Clark Olofsson som utvisades på livstid

Lite svårt att skicka tillbaks en irakier (?) som har lämnat landet olagligt då gränsen är stängd för dem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SoilBleed:

Ja, för alla nedlagda fängelser kan inte ha med saken att göra.

Annars har du ju Clark Olofsson som utvisades på livstid

Lite svårt att skicka tillbaks en irakier (?) som har lämnat landet olagligt då gränsen är stängd för dem.

Läste det i en regelbok som var från Irak, det jag skrev var ett exempel, inget med Irak eller irakier att göra.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Antagligen mycket få, eftersom måttligt innehav (och därmed en viss risk för fängelse) börjar vid 50g och det är en ansenlig mängd som få har om de inte tänkt sälja vidare. Jag känner (eller snarare kände) ett gäng med personer som regelbundet, men tillfälligt, köpt 50-200g till mängdrabatt för att sedan sälja vidare en del till normalt pris för att kunna röka gratis. Det är ju inga gangsters, men säljer gör de ju faktiskt...

Folk som är i svängen har ofta bra koll på lagar och ser till att minska risker och göra sig av med stora mängder snabbt. Tills de blir totalt fast förstås.

Skickades från m.sweclockers.com

Trodde det var 30g som var gränsen för fängelse. Ja många som köper mycket och säljer till sina vänner för att sedan kunna röka gratis.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wizook:

Trodde det var 30g som var gränsen för fängelse. Ja många som köper mycket och säljer till sina vänner för att sedan kunna röka gratis.

Du ska ha jävligt mycket mer än 30g Cannabis för att dömas till fängelse.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk

@tilted0113: Oj. Vi straffar inte personer i Sverige. Vi avskräcker. Om du inte tycker att fängelser skrämmer dig längre så kan det vara ett skäl att skärpa straffen, annars finns inte behovet.
Om alla domstolar dömer lika och om kompetensen återkommer så löser det många problem om "straff" som, falskt eller inte, dyker upp i Facebookflöden mm.
Att börja straffa folk är farligt med tanke på att det inte är domstolars uppgift att ta reda på sanningen. Den dagen en dom blir = sanning så flyr jag landet hals över huvud, om det inte finns en teknik som tar fram folks minnen på videolänk vid förhandlingen.
Mer poliser är en självklarhet. Fler sjukhus, skolor och bostäder också.

Skrivet av VadSaDu:

Läste det i en regelbok som var från Irak, det jag skrev var ett exempel, inget med Irak eller irakier att göra.

...mellanöstern har inget med Irak att göra? Oki.
(Jag nämnde ett specifikt land eftersom jag har hört om det landet bara. Kan ha varit Iran iofs, kommer icke ihåg men det hade inget med att din källa var från Irak att göra.)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SoilBleed:

@RigBetardX: Oj. Vi straffar inte personer i Sverige. Vi avskräcker. Om du inte tycker att fängelser skrämmer dig längre så kan det vara ett skäl att skärpa straffen, annars finns inte behovet.
Om alla domstolar dömer lika och om kompetensen återkommer så löser det många problem om "straff" som, falskt eller inte, dyker upp i Facebookflöden mm.
Att börja straffa folk är farligt med tanke på att det inte är domstolars uppgift att ta reda på sanningen. Den dagen en dom blir = sanning så flyr jag landet hals över huvud, om det inte finns en teknik som tar fram folks minnen på videolänk vid förhandlingen.
Mer poliser är en självklarhet. Fler sjukhus, skolor och bostäder också.

...mellanöstern har inget med Irak att göra? Oki.
(Jag nämnde ett specifikt land eftersom jag har hört om det landet bara. Kan ha varit Iran iofs, kommer icke ihåg men det hade inget med att din källa var från Irak att göra.)

Klart Irak har med Mellanöstern att göra, men det jag skrev har inget specifikt med Irak att göra, ett exempel, enda Irak har med mitt att göra var att jag hittade den regeln i Iraks regelbok som berör hela Mellanösterns länder.

Vet inte varför du drog upp Irak när Syrien var mer i fokus..(Troll?) Försöka få tråden på villospår?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Sätt in armén i förorterna, bepansrade fordon klarar sig lätt under stenkastning, ge soldater makten att häkta folk tills polisen kommer in och tar över. Sverige blir invaderat från insidan, det finns ingen "farliga ryssen", vi är under attack här och nu.

Håller med 100%

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SoilBleed:

@RigBetardX: Oj. Vi straffar inte personer i Sverige. Vi avskräcker. Om du inte tycker att fängelser skrämmer dig längre så kan det vara ett skäl att skärpa straffen, annars finns inte behovet.
Om alla domstolar dömer lika och om kompetensen återkommer så löser det många problem om "straff" som, falskt eller inte, dyker upp i Facebookflöden mm.
Att börja straffa folk är farligt med tanke på att det inte är domstolars uppgift att ta reda på sanningen. Den dagen en dom blir = sanning så flyr jag landet hals över huvud, om det inte finns en teknik som tar fram folks minnen på videolänk vid förhandlingen.
Mer poliser är en självklarhet. Fler sjukhus, skolor och bostäder också.

Anser du att fängelser/straffskalorna är skrämmande, eller vad är din poäng?

Jag pratar inte om facebookinlägg - som extremt ofta har en tendens att antingen krydda historien eller sakna viktiga delar i historien - utan om hur det ser ut i verkligheten. Vi har idag ett system som GYNNAR kriminella. Jag anser inte att svaret enbart är att dela ut höga fängelsestraff men om man har filosofin att fängelse ska fungera avskräckande, hur kan det då vara avskräckande att ärenden skrivs av och att man får straffrabatt - och i förlängningen inte hamnar i fängelse tex. När vi dessutom inte har något som heter "behandling, rehabilitering, återanpassning".

Det är ingen som har sagt att en dom = sanningen. Det finns dock ett problem i hur dagens syn på "bortom rimligt tvivel" har utvecklat sig...

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem

Minns ni denna? https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Xwq7Qb/nu-utvisas-mordar...

Arkilovs vän sa att han har lyx i fängelset, han nämnde tex att han kommer få rena kalsonger varje dag, ngt som vanliga medborgare i hans hemland inte ens har. Så svenska fängelser är rätt eftertraktade, tyvärr!

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Sätt in armén i förorterna, bepansrade fordon klarar sig lätt under stenkastning, ge soldater makten att häkta folk tills polisen kommer in och tar över. Sverige blir invaderat från insidan, det finns ingen "farliga ryssen", vi är under attack här och nu. Hela områden blir förlorade och blir nu för farliga att vistas sig i. Jag kan inte besöka området jag växte upp i idag utan att riskera liv och ägodelar.

Ingen militär får sätta foten i mitt område. Att det skulle ske stenkastning är för det mesta påhitt som enbart sker när SVT och andra medialigister ska casha in på folk som har det sämre ställt ekonomiskt. Stenkastning mot betalning. Kan inte bli mycket bättre än så. Åker man dit har man ändå fått skadeståndspengarna betalda. Win-win för den mörkade delen av samhället. Man behöver snart knappt ens bo i en förort idag för att se hur mycket som skrivs i media är påhitt och skitsnack från lyckosökare som vill steppa upp sitt game inom medievärlden. Aldrig någonsin har jag sett polisbilar utsättas för stenkastning.. Men när SVT filmar i min stad ihop med polis så är det stenkastning. Coincidence? I think not.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hjemrdeil:

Ingen militär får sätta foten i mitt område. Att det skulle ske stenkastning är för det mesta påhitt som enbart sker när SVT och andra medialigister ska casha in på folk som har det sämre ställt ekonomiskt. Stenkastning mot betalning. Kan inte bli mycket bättre än så. Åker man dit har man ändå fått skadeståndspengarna betalda. Win-win för den mörkade delen av samhället. Man behöver snart knappt ens bo i en förort idag för att se hur mycket som skrivs i media är påhitt och skitsnack från lyckosökare som vill steppa upp sitt game inom medievärlden. Aldrig någonsin har jag sett polisbilar utsättas för stenkastning.. Men när SVT filmar i min stad ihop med polis så är det stenkastning. Coincidence? I think not.

Bara för att man själv aldrig sett något betyder det inte att det inte händer. Visst det är inte jättevanligt, men det förekommer.

Sen detta med att "förorten stigmatiseras" är ett PK uttryck som är ganska tröttsamt att höra. De allra flesta invånare sover tex på nätterna och lever vanliga liv och varken upplever eller är medvetna om vilken skit som sker bakom ridån när mörkret lagt sig.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Skrivet av tilted0113:

Anser du att fängelser/straffskalorna är skrämmande, eller vad är din poäng?

Jag pratar inte om facebookinlägg - som extremt ofta har en tendens att antingen krydda historien eller sakna viktiga delar i historien - utan om hur det ser ut i verkligheten. Vi har idag ett system som GYNNAR kriminella. Jag anser inte att svaret enbart är att dela ut höga fängelsestraff men om man har filosofin att fängelse ska fungera avskräckande, hur kan det då vara avskräckande att ärenden skrivs av och att man får straffrabatt - och i förlängningen inte hamnar i fängelse tex. När vi dessutom inte har något som heter "behandling, rehabilitering, återanpassning".

Det är ingen som har sagt att en dom = sanningen. Det finns dock ett problem i hur dagens syn på "bortom rimligt tvivel" har utvecklat sig...

Har de en familj med små barn eller tonåringar så får de se dom gå under, de få gångerna de får se eller höra dem. Det är bara en av många konsekvenser som räknas in i ett fängelsestraff.
Det räcker bara med att titta på en dokusåpa där folk skjutsas till psykakuter för att de inte klarar av detta element i några futtiga veckor ens.
För att nämna Clark Olofsson igen så går det ju inte att behandla honom på en anstalt, han är för van. När en person kommer till det stadiet så har vi skapat en individ som inte jag vill möta ensam i en mörk gränd i alla fall. Jag är övertygad om att det kommer i olika stadier om man räknar till åren på anstalt.
Så ja. Jag tycker att ett fängelsestraff på 6-7 månader skulle vara livsavgörande för min del. Inget arbete, ingen relation med familjen, inget nätverk kvar... 30 års liv bortkastat.

Håller icke med. Vi måste tänka på samhällsekonomin också. Kanske är onödigt att betala 2-3000 kronor om dygnet i en månad för att Nisse ville ta sig hem efter krogen på en stulen cykel.
Tror även att "behandling, rehabilitering, återanpassning" på en anstalt är kontraproduktivt och ett slöseri med pengar. Man skulle behöva skiljas från de vanliga medfångarna i så fall. Vilket säkert görs men det är bara en del av hyckleriet som politikerna håller sig med där kriminalvården ska ägna sig åt faktisk "kriminalvård".

Absolut. Bortom rimligt tvivel är helt passé. Chansen är väl att vi är motpoler där också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:


Några saker gällande vad Morgan säger:

1) Morgan är full av skit och har ingen verklighetsinsyn i Polismyndigheten. Sedan är det svårt att avgöra vart i ledet återrapporteringen "uppåt" brister mest.
2) Det har INTE skett stora satsningar på Polisen och Polisen jobbar INTE mer effektivt. Det beror förvisso på vad man jämför med och hur, men i vardagsspråk stämmer inte det uttalandet.
3) Att ovan skulle vara anledningen till att det är trångt på fängelser stämmer inte heller. Nu vet jag inte hur mycket man byggt ut den senaste tiden men min uppfattning är att det helt enkelt är FLER som begår brott och döms till fängelse. Brottsligheten har ökat helt enkelt.

Några saker gällande vad du TS skriver:
1) De flesta Poliser som slutat har gjort det på grund av usel lön, usel löneutveckling, kass arbetsmiljö, kassa villkor och en omorganisation som sjösattes för tidigt, inte var förankrad i verkligheten och byggdes på fel sätt.
2) Ja, det finns för få Poliser. För att gemene man ska förstå hur få Poliser det finns så kan jag förklara att VARENDA AVDELNING saknar folk. Dessutom går verksamheten i yttre tjänst runt på att folk jobbar övertid.
3) Detta med att Polisen "inte går in" när det härjas stämmer dock inte. Det kanske har varit så någon gång och då har det oftast handlat om ett taktiskt och arbetsmiljö-relaterat förhållningssätt.
4) "Patrullerande poliser" är sedan länge historia. Poliser i yttre tjänst åker från jobb till jobb och fungerar inte allt för sällan som en taxiverksamhet. Att patrullera, finnas nära och tillgänglig för allmänheten existerar inte. Det är så klart kopplat till en kraftig underbemanning.

Förslag:
1) Antalet Poliser måste öka KRAFTIGT. Idag finns i princip tex ingen brottsförebyggande verksamhet överhuvudtaget. Ingripandeverksamheten har ju högst prioritet, alltså att åka på larm, och den verksamheten saknar folk så det bara skriker om det. Alltså blir det brottsförebyggande arbetet och får läggas på is, alternativt är de grupper som jobbar med det EXTREMT få.
För att öka antalet Poliser behöver man förbättra villkoren. Punkt slut. Det finns inget annat sätt. Man kan bygga hur många Polishögskolor som helst, göra det till en akademisk utbildning...you name it. Men i slutändan handlar det om att löneutvecklingen inom Polisen är piss, villkoren har försämrats de senaste 10 åren.
2) Kopplat till ovan måste det brottsförebyggande arbetet komma igång igen. För idag är det i princip icke-existerande.
3) Polisen måste ges ökade befogenheter.
4) Lagstiftning och rättsväsendet måste "uppdateras". Det är helt enkelt sinnessjukt hur straff fungerar. Kan ni förstå att man i ett modernt land har något som heter "straffrabatt". Man får alltså rabatt när man begår flera brott. Brott som begås skrivs av. Folk som är multikriminella och är belastade med massvis av brott är i vissa fall STRAFFIMMUNA. Återfallsbrottslighet måste straffa sig ordentligt!

Jag kan fortsätta hur länge som helst men problemet i grunden är att varken gemene man och framförallt politikerna inte har någon verklighetsinsyn. Det fullständigt saknas både respekt och förmåga för att inse vad som krävs för att vända denna utvecklingen.

Jaha, hur ska du få folk att söka till ubildningsplatserna på polishögskolan? Höjda löner och bättre villkor underlättar naturligtvis, men det finns ändå en gräns för hur många som vill och är lämpliga. Det är ungefär samma problem med lärarbristen.

Sedan finns det väl ingen forskning som visar att hårda straff korrelerar med minskad brottslighet?

Jag förstår att det är viktigt att folk känner att man gör något åt kriminalitet, men dagens skrämselrapporter blåser upp nutiden som att brottsligheten saknar motstycke. En del brott har ökat, andra har minskat. Det är exempelvis lättare att begå bedrägerier nuförtiden.

Jag tycker det här är utmärkt läsning om några av mekanismerna bakom kriminalitet KIT

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Forumet och resten av Sweclockers fokuserar främst på teknikrelaterade ämnen. Vill man diskutera ej teknikrelaterad politik såsom invandringspolitik, val osv. osv. finns det lämpligare forum för detta. Dessutom tenderar sådana trådar att spåra ur till otrevligheter, personangrepp, hets mot folkgrupp m.m., vilket vi alla förlorar på.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...