Intel Haswell vanligaste processorfamiljen bland SweClockers medlemmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Stämmer inte. Scenarion där CPUn agerar flaskhals så kommer Intels processorer att prestera bättre. I de andra scenariona (95% av fallen) där CPUn inte agerar flaskhals så är skillnaden inom felmarginalen. Handlar inte om att använda alla kärnor eller inte utan handlar helt enkelt om att GPUn agerar flaskhals så länge man inte sitter på ett 1080Ti. Och i 4K så blir skillnaden försumbar även eftersom GPUn ännu en gång agerar flaskhals.

Om man nu inte känner att man vill köra på med CPU:n tills den inte längre håller måttet och uppdatera grafikkortet under tiden. Det är väldigt många på forumet som t.ex. fortfarande sitter på 2600K för att det var en bra processor som håller än idag.

I ett sådant scenario skiljer det 15-20% mellan dessa. Tillräckligt mycket för att det faktiskt ska vara en märkbar skillnad.

Skrivet av addeus:

Vilka reviewer har du läst?

Vad sägs om detta testet?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Av de som svarat är det en klar majoritet på 18 procent vars primära stationära dator huserar en processor baserad på Intels arkitektur Haswell, som i folkmun kallas fjärde generationens Intel Core.

?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Av de som svarat är det en klar majoritet på 18 procent vars primära stationära dator huserar en processor baserad på Intels arkitektur Haswell, som i folkmun kallas fjärde generationens Intel Core.

?

?
Inget direkt annat alternativ var nära 18 %
"Majoritet, de som utgör flest av de röstande. Motsatsen är minoritet, eller mindretal. Det finns bara en majoritet men det kan finnas flera minoriteter om det finns fler än två alternativ att rösta på."

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Acer 27" Predator XB271HU 165 Hz G-sync

Permalänk
Medlem

Vill uppgradera från 3570K men dels känns det inte nödvändigt och dels väntar jag alltid på något nytt. Nu vill jag se hur 9770K blir innan jag bestämmer mig. Men sen kommer det säkert bli Zen 2 jag vill veta hur den är. Det är aldrig lära att uppgradera. Och ska man vänta till DDR5 och Pcix 4 nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Röstade tyvärr inte, men sitter på sandy än Funderat på uppgradera, speciellt grafikkortet (men är dyra och man får betydligt mindre prestanda för pengarna idag).

Nu kanske cpu:n ändå behöver uppgraderas innan nytt grafikkort Beror iför sig på upplösning jag tänkt köra (tänkt sikta på en skärm antingen 1440P eller närmare 4k).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av FredrikMH:

I vilken värld då?

Med AMD får du lite fler kärnor till samma pris men problemet är att varje kärna också presterar sämre. Detta syns tydligt i jämförelse mellan 2700X och 8700K.

I alla tester där maximalt 6 kärnor används så har 8700K ett rejält övertag. I de situationer där fler än 6 kärnor används så varierar resultatet. Även om 8700K har färre kärnor kan den matcha med bättre prestanda / kärna. I vissa fall vinner 2700X och i vissa fall vinner 8700K.

Eftersom de flesta situationer gynnas mer av snabba men färre kärnor så har 8700K ett övertag på marknaden. Det är svårt att argumentera 2700X över 8700K helt enkelt.

De kostar också ungefär lika mycket. Intels processorer har också bättre egenskaper i prestanda per watt vilket bara blir mer och mer intressant. Så nej som det ser ut nu sopar inte AMD banan med Intel.

AMD är inte längre ett dåligt val, men det är inte ett självklart val. Kanske om man tittar på Threadripper och har behov av en sådan CPU så ger det väldigt mycket prestanda per krona jämfört med Intel.

Tycker inte det är svårt alls att motivera en 2700X (som jag själv har) före en 8700K. Beror väl på vad man pysslar med med sin dator. Jag komprimerar/dekomprimeringar en hel del när jag fipplar med bilder och min 2700X är 24% snabbare än en 8700K på detta. Då jämför jag CPU stock på båda. Sen har AMD mindre säkerhetsbuggar samt är mer framtidssäker på alla sätt. Dels socketen och sen dels att program och även spel blir bättre optimerade för fler kärnor i framtiden.

8700K är mer eller mindre en spelkonsol med tanke på att det inte går att uppgradera utan att köpa helt nytt (förutom minne).

EDIT: 7-zip

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Sen har AMD mindre säkerhetsbuggar

Hur många privatpersoner skulle du säga är i riskzonen p.g.a. Intels ”buggar”/möjliga exploits?

Skrivet av JonkenPonken:

samt är mer framtidssäker på alla sätt. Dels socketen och sen dels att program och även spel blir bättre optimerade för fler kärnor i framtiden.

Du menar att man kan sitta kvar med ett föråldrat moderkort och ändå uppgradera CPU ja. Det kan ju vara bra om man struntar i annan utveckling som sker på t.ex. I/O-sidan. Och nä, det kommer inte hända speciellt mycket med någon ”optimering” för fler kärnor som gör att en 2700X på något avgörande sätt kommer bli snabbare i framtiden, lika lite som det hände med Bulldozer vilket alla AMD-frälsta predikade då...

Permalänk
Medlem

Tacka AMD för att dom minimala prestanda skillnaderna på Intels nya processorer inte kostar mera än vad dom gör. Utan en vettigt konkurrent hade Intel haft monopol och tittar du tillbaka så nyttjade dom det hårt när AMD inte var med i leken.

AMD har även gjort några riktigt bra grejer som Intel är blir tvungna att haka på framöver:
- Lovar sina användare att stanna moderkortsstandard (AM4) en utlovad tid och inte tvinga användare till helt onödiga uppgraderingar av moderkort vid CPU byte.
- Tar inte betalt för att ha upplåsta multiplers.
- Skickar med okej kylare (Intel stock är marknadens referens på dåliga kylare).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@Decimal: Steve har gjort än ännu mer intressant test på samma tema här
https://www.youtube.com/watch?v=aZkJ_-vfQa8

En slutsats man kan dra där är att om "varför testar ni inte på 4k ultra" gänget fick sin vilja fram så räcker faktiskt 2C/4T helt fullt för att driva runt ett GTX 1080 Ti i spel som BF1

4C/8T räcker ända ner till 720p, är rätt marginell skillnad mot 6C/12T på Intelsidan.

Alltså är det helt värdelöst att ens testa spel i CPU-test?

Problemet är att dessa 720p/480p tester får alla mindre kunniga att tro att deras nya 8700K piskar allt annat i spel när skillnaden faktiskt är marginell. Det får spelare att köpa dyra processorer för 3000kr+ när dem egentligen borde investera i grafikkortet.

Ännu värre är det när man ser recensenter som utifrån resultat i 720p drar slutsatsen att X processor är riktigt bra för spel. Jag skiter väl i om processorn ger 400+ FPS i CS:GO i upplösningen 720p? Det ger till exempel 3 fps i GTA V att skaffa en 7700K över en 3770K (Källa). Sweklockers är tack och lov betydligt bättre än de flesta på att framhålla detta.

I 1080p, 1440p och 4K får man i alla fall se hur stor/liten skillnad som processorn gör i ett fall som är kopplat till verkligheten och ger information som faktiskt kan användas när man beslutar om ett köp. Man undrar lite vad tester i 720p ens vill påvisa? Att en viss processor är bättre i ett fall som ingen använder? För ingen jävel spelar i 720p med ett 1080Ti och en 8700K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

- Lovar sina användare att stanna moderkortsstandard (AM4) en utlovad tid och inte tvinga användare till helt onödiga uppgraderingar av moderkort vid CPU byte.

Ett moderkort kan ju kosta en hel tusenlapp, lika bra att snåla på den komponent som oftast går sönder när man byter dator/uppgraderar. Nej, nu var jag sarkastisk. Vi kan väl enas i att alla entusiaster inte är snåla bönder?

Skrivet av hakd:

- Tar inte betalt för att ha upplåsta multiplers.

Du menar ”de kan inte ta betalt för sina produkter”.

Skrivet av hakd:

- Skickar med okej kylare (Intel stock är marknadens referens på dåliga kylare).

Fast, för de som kör med stockkylare så duger Intels alldeles utmärkt, och till skillnad från AMD så har de haft en väldigt långvarigt hållbar design. Lika lite som en bilentusiast köper en sportbil med plåtfälgar så kör en datorentusiast med stockkylare. Nu är Intels kylare förvisso väldigt billig och gör ett närmast symboliskt prispåslag, men varför betala för något man inte kommer använda? Hade sju nya stockkylare till Intel hemma, kastade sex av dem när jag flyttade sist. Den sjunde ligger fortfarande oanvänd.

Numera har Intel dessutom skippat stockkylaren på de seriösare CPU-modellerna, vilket antagligen är deras bästa beslut ur miljösynpunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vilka situationer tänker du på då, och hur stor andel av alla kunder som köpt en 7700K uppskattar du är begränsade av det?

Gjorde inte sweclockers ett test med 7700k som innebar att det spelades och kollades på stream samtidigt? En situation som börjar bli rätt vanlig. Ngt i den stilen gick testet ut på iaf, minns inte exakt. Men det var inte ett helt orealistiskt lastfall vad jag minns. Motståndaren var en Ryzen 1700 eller ngn av de med åtta kärnor iaf.

Det man kunde se i testet var att 7700k hade tydliga problem med det och 1700 hade inga som helst problem. Spelupplevelsen blev märkbart försämrad med 7700k och helt opåverkad med 1700.

Med reservation för att jag kommer ihåg helt fel. Kanske var ett galet multi-task scenario och inte bara spel och stream. Isf är det ju inte representativt för allmänheten kanske. Men var det spel och stream är det i allra högsta grad något många stöter på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Hur många privatpersoner skulle du säga är i riskzonen p.g.a. Intels ”buggar”/möjliga exploits?
Du menar att man kan sitta kvar med ett föråldrat moderkort och ändå uppgradera CPU ja. Det kan ju vara bra om man struntar i annan utveckling som sker på t.ex. I/O-sidan. Och nä, det kommer inte hända speciellt mycket med någon ”optimering” för fler kärnor som gör att en 2700X på något avgörande sätt kommer bli snabbare i framtiden, lika lite som det hände med Bulldozer vilket alla AMD-frälsta predikade då...

Är nog rätt omöjligt att svara på hur många som nån gång kan råka i trubbel pga dessa säkerhetshot. Gissningsvis så brukar du inte krocka speciellt ofta, men skippar du bilbältet för det?

De som har köpt moderkort och 8700K kan aldrig någonsin uppgradera sig utan att just byta både moderkort och då processor. Det jag stör mig mest på är Intels lögn att det inte gick då man hade tagit vissa pins för extra strömmatning sa de vilket var rent skitsnack (och jag var rätt tidig med det påståendet). Menar alltså de äldre (170/270) moderkorten till 8700K.

Häftigt att du kan sia in i framtiden gällande antal kärnor och icke kommande optimerad mjukvara. Du får gärna skicka pm och berätta exakt hur det funkar
Nä exakt, det är ju därför Intel mosar på med massor med kärnor nu, för nöjets skull. Bara för att liksom....

Permalänk
Avstängd

Jag har som många andra här en Intel Haswell. Jag ämnar inte att byta ut den. Den tänker jag hålla kvar på ett bra tag!
Kanske sista datorn jag köper, kanske inte blir någon ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Gjorde inte sweclockers ett test med 7700k som innebar att det spelades och kollades på stream samtidigt? En situation som börjar bli rätt vanlig. Ngt i den stilen gick testet ut på iaf, minns inte exakt. Men det var inte ett helt orealistiskt lastfall vad jag minns. Motståndaren var en Ryzen 1700 eller ngn av de med åtta kärnor iaf.

Det man kunde se i testet var att 7700k hade tydliga problem med det och 1700 hade inga som helst problem. Spelupplevelsen blev märkbart försämrad med 7700k och helt opåverkad med 1700.

Med reservation för att jag kommer ihåg helt fel. Kanske var ett galet multi-task scenario och inte bara spel och stream. Isf är det ju inte representativt för allmänheten kanske. Men var det spel och stream är det i allra högsta grad något många stöter på.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var om man streamade sitt eget spelande. Om du tänker logiskt så tror du väl inte att en 7700k säckar ner om man glor en stream på ena skärmen medan man lirar ett spel på den andra? Tänk bara dom som satt med sina 3 miljoner flikar i chrome som aldrig behövde köpa sig en 6800k/6900k.

Jag har försökt hitta artikeln men utan lycka. Sweclockers sökfunktion är ju även den totalt värdelös: "Du kan inte göra fler försök just nu. Var god vänta en stund och försök igen.".

Alltså jag blir tokig. Kan verkligen inte hitta artikeln. Varken under snabbtest eller vanliga tester.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ett moderkort kan ju kosta en hel tusenlapp, lika bra att snåla på den komponent som oftast går sönder när man byter dator/uppgraderar. Nej, nu var jag sarkastisk. Vi kan väl enas i att alla entusiaster inte är snåla bönder?
Du menar ”de kan inte ta betalt för sina produkter”.
Fast, för de som kör med stockkylare så duger Intels alldeles utmärkt, och till skillnad från AMD så har de haft en väldigt långvarigt hållbar design. Lika lite som en bilentusiast köper en sportbil med plåtfälgar så kör en datorentusiast med stockkylare. Nu är Intels kylare förvisso väldigt billig och gör ett närmast symboliskt prispåslag, men varför betala för något man inte kommer använda? Hade sju nya stockkylare till Intel hemma, kastade sex av dem när jag flyttade sist. Den sjunde ligger fortfarande oanvänd.

Numera har Intel dessutom skippat stockkylaren på de seriösare CPU-modellerna, vilket antagligen är deras bästa beslut ur miljösynpunkt.

Konstiga argument du har, Gissar att du är en Apple användare också med denna tankegång.

Nyare Intel med en stockskylare är lite som att köpa en Ferrari och sen få med en växelspak som bara orkar med att du kör hälften av växlarna. Vill du däremot använda bilden du har köpt till max måste du handla vidare.

Sena att behöva köpa nya moderkort enbart för att Intel vill sälja mera då det rent tekniskt skulle funka med det du har idag (utan någon CPU kopplad fördel) är en grymt bra affär emot lättlurade konsumenter.

Men visst, det är ju upp till var och en att lägga mera pengar på mindre och kalla andra bönder.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Jag sitter kvar med en Ivy-bridge(i7-3770k) och en burk som är 6 år gammal. Satt i ett GTX 1060(6gb) och kan spela de spel jag vill och lär inte uppgradera förrän det händer något mer omfattande.

Permalänk
Medlem

Kul med resultatet.
Jag började med AMD ASUS A7V KT 133 2002-03 och har aldrig använt Intel på desktopsidan sedan dess. Visserligen köpte jag en Xeon E3-1240 V6 till min hemma NAS, men det var pga FreeNAS egna rekommendationer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Gjorde inte sweclockers ett test med 7700k som innebar att det spelades och kollades på stream samtidigt? En situation som börjar bli rätt vanlig.

Om de gjorde det så kan du kanske länka det testet? Vilka ”spel” är det man ”spelar” samtidigt som man kollar på stream, och vilka datorer idag är det som behöver allokera så mycket resurser för att spela upp video att det överhuvudtaget märks?

Skrivet av JonkenPonken:

Är nog rätt omöjligt att svara på hur många som nån gång kan råka i trubbel pga dessa säkerhetshot.

Genom att läsa på i vilka hypotetiska situationer dessa exploits kan användas så kan man ändå göra en bedömning av ungefär hur sannolikt det är, och det är lätt att konstatera att typ 99% av alla privatpersoner inte berörs överhuvudtaget.

Skrivet av JonkenPonken:

Det jag stör mig mest på är Intels lögn att det inte gick då man hade tagit vissa pins för extra strömmatning sa de vilket var rent skitsnack (och jag var rätt tidig med det påståendet). Menar alltså de äldre (170/270) moderkorten till 8700K.

The VCC pin count move up from 128 to 146, adding 18.”
https://www.eteknix.com/kabylake-vs-coffee-lake-lga1151-pinou...

Jag tror att du skulle tjäna på att läsa på innan du uttalar dig.

Skrivet av JonkenPonken:

Häftigt att du kan sia in i framtiden gällande antal kärnor och icke kommande optimerad mjukvara.

Skrivet av Yoshman:

Detta är vad AMD skriver i sitt whitepaper om Epyc, d.v.s servermarknaden där många kärnor faktiskt är användbart

"There are few workloads that generate over 16 simultaneous threads per schedulable task or process, while most generate no more than eight threads per instance. Most of the workloads that do generate more than 16 threads per process are “embarrassingly parallel” high performance computing (HPC) workloads and generate orders of magnitude more threads per instance – they are better suited to GPU or other offload acceleration than scaling up to higher socket counts. "

Skrivet av rektor:

Kanske sista datorn jag köper, kanske inte blir någon ny.

Jag tror att det bästa vore om du inte hade någon dator alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Nyare Intel med en stockskylare är lite som att köpa en Ferrari och sen få med en växelspak som bara orkar med att du kör hälften av växlarna.

Vilken CPU-modell som levereras med stockkylare är det du tänker på som begränsas av kylaren, och vilken annan kylare i samma prisklass och storlek är det som är så mycket bättre?

Skrivet av hakd:

Sena att behöva köpa nya moderkort enbart för att Intel vill sälja mera

Ja, för Intel säljer ju SÅ många moderkort till privatpersoner att det rentav uppstår sjöar med cash ur tomma luften!

Skrivet av hakd:

Men visst, det är ju upp till var och en att lägga mera pengar på mindre och kalla andra bönder.

Fast nu kan ju de som vill köra med museiföremål till moderkort köra AMD, så jag ser faktiskt inte problemet här. Att klaga på det är som att köpa hallonbåtar och sen klaga på att de inte smakar lakrits.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thomas_skane:

Alltså är det helt värdelöst att ens testa spel i CPU-test?

Problemet är att dessa 720p/480p tester får alla mindre kunniga att tro att deras nya 8700K piskar allt annat i spel när skillnaden faktiskt är marginell. Det får spelare att köpa dyra processorer för 3000kr+ när dem egentligen borde investera i grafikkortet.

Ännu värre är det när man ser recensenter som utifrån resultat i 720p drar slutsatsen att X processor är riktigt bra för spel. Jag skiter väl i om processorn ger 400+ FPS i CS:GO i upplösningen 720p? Det ger till exempel 3 fps i GTA V att skaffa en 7700K över en 3770K (Källa). Sweklockers är tack och lov betydligt bättre än de flesta på att framhålla detta.

I 1080p, 1440p och 4K får man i alla fall se hur stor/liten skillnad som processorn gör i ett fall som är kopplat till verkligheten och ger information som faktiskt kan användas när man beslutar om ett köp. Man undrar lite vad tester i 720p ens vill påvisa? Att en viss processor är bättre i ett fall som ingen använder? För ingen jävel spelar i 720p med ett 1080Ti och en 8700K.

@thomas_skane
Du har missat det helt, i lägre upplösning ser du hur stark cpun är.
I högre upplösning behöver inte cpun jobba då grafikkortet är flaskhalsen och alla cpuer får nästan lika värden i test.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Om de gjorde det så kan du kanske länka det testet? Vilka ”spel” är det man ”spelar” samtidigt som man kollar på stream, och vilka datorer idag är det som behöver allokera så mycket resurser för att spela upp video att det överhuvudtaget märks?
Genom att läsa på i vilka hypotetiska situationer dessa exploits kan användas så kan man ändå göra en bedömning av ungefär hur sannolikt det är, och det är lätt att konstatera att typ 99% av alla privatpersoner inte berörs överhuvudtaget.
The VCC pin count move up from 128 to 146, adding 18.”
https://www.eteknix.com/kabylake-vs-coffee-lake-lga1151-pinou...

Jag tror att du skulle tjäna på att läsa på innan du uttalar dig.
Jag tror att det bästa vore om du inte hade någon dator alls.

Är för varmt väder för att jiddra med nån som redan bestämt sig att ha rätt i allt och lite till. Kan man elda en 7700K i över 2.0 V så räcker den spänningen och amperen till en 8700K oxå, men självklart inte till lika hög extrem OC.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sleepyoh:

Haswell funkar ju fortfarande, hade jag inte lyckats bricka bios på min haswell plattform hade jag aldrig köpt Ryzen min i5a täckte alla behov jag hade. Sen lyckades man ju byta bios chip efter 2 veckors väntande på grejer från ebay för en 100ing.

Med det sagt så hade jag nog fortfarande haft min i5a som desktop@huvuddator utan att ha känt några uppdateringsbehov.

Hur lyckas man bricka bios på sin dator egentligen? Drog du ut sladden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Är för varmt väder för att jiddra med nån som redan bestämt sig att ha rätt i allt och lite till. Kan man elda en 7700K i över 2.0 V så räcker den spänningen och amperen till en 8700K oxå, men självklart inte till lika hög extrem OC.

Det är du som påstår att Intel inte har ändrat pinout i socketen och lagt till VCC-pins, och när jag länkar en artikel som visar att du har fel så är det jag som har ”bestämt mig för att ha rätt”?

Du kan tydligen inte föreställa dig att det kan bli möjligt med fler cores i samma sockel/paketering om man ändrar pinout, märker jag, men där är i alla fall skälet till att Intel gjorde det.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Det är du som påstår att Intel inte har ändrat pinout i socketen och lagt till VCC-pins, och när jag länkar en artikel som visar att du har fel så är det jag som har ”bestämt mig för att ha rätt”?

Du kan tydligen inte föreställa dig att det kan bli möjligt med fler cores i samma sockel/paketering om man ändrar pinout, märker jag, men där är i alla fall skälet till att Intel gjorde det.

Om inte mitt minne sviker mig så hade man fått igång en 8700K på de äldre 170 och 270-korten. Då var det modifierat UEFI man använde sig av.

Nog om detta. Fortsätt spela du så ska jag ägna mig åt mitt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det var om man streamade sitt eget spelande. Om du tänker logiskt så tror du väl inte att en 7700k säckar ner om man glor en stream på ena skärmen medan man lirar ett spel på den andra? Tänk bara dom som satt med sina 3 miljoner flikar i chrome som aldrig behövde köpa sig en 6800k/6900k.

Jag har försökt hitta artikeln men utan lycka. Sweclockers sökfunktion är ju även den totalt värdelös: "Du kan inte göra fler försök just nu. Var god vänta en stund och försök igen.".

Alltså jag blir tokig. Kan verkligen inte hitta artikeln. Varken under snabbtest eller vanliga tester.

Juste, så var det ja. Minns att de gjorde något test åt det hållet och @Sveklockarn bad mig länka det men precis som du, hittar jag fan inget. Aja, dåså. Det är klart att streama sitt eget spel är ju inte alls lika vanligt. My bad

*edit* Emil fixade biffen nedan och hittade testet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av ClintBeastwood:

Det var om man streamade sitt eget spelande. Om du tänker logiskt så tror du väl inte att en 7700k säckar ner om man glor en stream på ena skärmen medan man lirar ett spel på den andra? Tänk bara dom som satt med sina 3 miljoner flikar i chrome som aldrig behövde köpa sig en 6800k/6900k.

Jag har försökt hitta artikeln men utan lycka. Sweclockers sökfunktion är ju även den totalt värdelös: "Du kan inte göra fler försök just nu. Var god vänta en stund och försök igen.".

Alltså jag blir tokig. Kan verkligen inte hitta artikeln. Varken under snabbtest eller vanliga tester.

Menar du det här? En sida under TR-testet.
https://www.sweclockers.com/test/24180-amd-ryzen-threadripper...

Som sagt, det handlade om att streama ut + titta på film, något folk tydligen gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Menar du det här? En sida under TR-testet.
https://www.sweclockers.com/test/24180-amd-ryzen-threadripper...

Som sagt, det handlade om att streama ut + titta på film, något folk tydligen gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja sedan cirka ett år tillbaka verkar det vara ett väldigt vanligt användningsområde.
Kan ni inte lägga upp det som ett separat snabbtest så man lättare kan söka efter det? Nu menar jag inte att det ska upp på förstasidan men att det ändå registreras som ett snabbtest när man söker.

GAH! Tråden handlar ju om vilka processorer Sweclockarna har. Jag trodde jag var inne i en helt annan tråd och skrev... sorry

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det var om man streamade sitt eget spelande. Om du tänker logiskt så tror du väl inte att en 7700k säckar ner om man glor en stream på ena skärmen medan man lirar ett spel på den andra? Tänk bara dom som satt med sina 3 miljoner flikar i chrome som aldrig behövde köpa sig en 6800k/6900k.

Jag har försökt hitta artikeln men utan lycka. Sweclockers sökfunktion är ju även den totalt värdelös: "Du kan inte göra fler försök just nu. Var god vänta en stund och försök igen.".

Alltså jag blir tokig. Kan verkligen inte hitta artikeln. Varken under snabbtest eller vanliga tester.

Här är ett bra exempel hur det ser ut när en 7700K med färre kärnor ska streama mot en Ryzen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Menar du det här? En sida under TR-testet.
https://www.sweclockers.com/test/24180-amd-ryzen-threadripper...

Som sagt, det handlade om att streama ut + titta på film, något folk tydligen gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Ser gärna fler sådana här tester! Jag med två skärmar har ju aldrig direkt jämförbar upplevelse till era tester då jag alltid har något öppet som drar prestanda åt sitt håll, twitch öppet och ingen hårdvaruacceleration (funkar skitdåligt ibland på twitch, så man stänger av) drar en del på processorn.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Datavetare
Skrivet av thomas_skane:

Alltså är det helt värdelöst att ens testa spel i CPU-test?

Problemet är att dessa 720p/480p tester får alla mindre kunniga att tro att deras nya 8700K piskar allt annat i spel när skillnaden faktiskt är marginell. Det får spelare att köpa dyra processorer för 3000kr+ när dem egentligen borde investera i grafikkortet.

Ännu värre är det när man ser recensenter som utifrån resultat i 720p drar slutsatsen att X processor är riktigt bra för spel. Jag skiter väl i om processorn ger 400+ FPS i CS:GO i upplösningen 720p? Det ger till exempel 3 fps i GTA V att skaffa en 7700K över en 3770K (Källa). Sweklockers är tack och lov betydligt bättre än de flesta på att framhålla detta.

I 1080p, 1440p och 4K får man i alla fall se hur stor/liten skillnad som processorn gör i ett fall som är kopplat till verkligheten och ger information som faktiskt kan användas när man beslutar om ett köp. Man undrar lite vad tester i 720p ens vill påvisa? Att en viss processor är bättre i ett fall som ingen använder? För ingen jävel spelar i 720p med ett 1080Ti och en 8700K.

Vilket är största "problemet"

  • att vissa tror att 720p tester är representativt för spelprestanda, vilket inte är sant men det ÄR representativt för rätt många andra CPU-bunda applikationer då spel trots allt är verkliga applikationer och inte mikrobenchmarks

  • att vissa tror att CineBench är representativt för någonting alls mer än just CineBench. Dels är CPU-rendering ett rätt rejält nischa användningsområde som använder CPUn på ett sätt som väldigt få andra program gör, dels är det ett s.k. "embarrassingly parallel" problem så är betydligt vettigare att köra detta på GPGPU eller i alla fall SIMD (Cinebench använder metoder relevanta strax innan millennieskiftet)

Personligen bryr jag mig rätt minimalt om speltesterna ur perspektivet: hur väl kan CPU X köra spel Y. Kan redan på förhand räkna ut att i 9 fall av 10 är CPU-delen mer eller mindre irrelevant.

Ändå ser jag 720p testerna som de klart mest värdefulla när det kommer till att först hur CPUn i praktiken kommer prestera, detta då de trots allt är den klart bästa proxyn för "generell CPU-prestanda i majoriteten av skrivbordsapplikationer". Ger ju ingenting att läsa femtielva renderingstester när man varken renderar (vilket jag misstänker gäller en förkrossande majoritet) samt när just dessa tester är extremt dåliga proxyn för "generell CPU-prestanad".

Cinebench har absolut ett värde i CPU-tester, framförallt kan det med god precision användas för att räkna ut genomsnittlig CPU-frekvens när alla kärnor jobbar förutsatt att man har en referens på samma mikroarkitektur vid fixerad frekvens när en kära körs. Men det är ungefär där dess relevans stannar.

Ska man gå efter Cinebench är t.ex. R7-1700 klart bättre än i7-7700K. För 99 av 100 desktop-användare är den senare CPU i praktiken det bättre valet givet beskaffenheten på de program som används. I ett stort antal fallen skulle de inte märka någon skillnad i praktiken.

Lite trist att de flesta CPU-testerna, SweC inkluderat, väljer att köra flera varianter på rendering då det dels är en extrem nisch och dels är en rätt kass proxy för generell prestanda. Varför inte byta ut två av tre renderingstester mot t.ex. kompileringstest, vetenskapliga beräkningar (NumPy, Matlab, R eller liknande), databastest, virtualiseringstest, etc? Alla dessa är rätt smala nischer, men knappast smalare än rendering och tillsammans skulle de ge en rätt mycket bredare bild (och det skulle bli en bild som inte all ensidigt premierar många kärnor som testerna de flesta nu körs).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer