Macbook Pro med Coffee Lake nedklockas – föregångaren presterar bättre

Permalänk

Många säger saker som "design över funktion".
Jag är lite kluven till den inställningen, här har dom helt klart misslyckats, så då kan det verka så.
Men det slimmade formatet är i sig också en funktion.
Och dyra Macbook pro säljs ändå i relativt många till folk som försöker vara produktiva på dom.
Ska man ha ett verktyg som man alltid kan ta med sig, så behöver det ju vara så kompakt och lätt att bära som möjligt.
Sen finns det troligtvis också en grupp potentiella kunder för mindre slimmade Macbook pro, om dom erbjöd mer, men jag tror inte ett sådant alternativ skulle över hela marknaden av deras "högprestarande" bärbara hos pro-segmentet, vissa skulle fortfarande välja den mer slimmade versionen.

Jag tycker dock att det verkar som Apple har problem att få till sina produkter i pro segmentet. Och kanske skulle funktionen slimmat format behöva ta ett steg tillbaka till förmån för andra funktioner.
Sen skulle jag väl säga att "notchen" på iPhone X för att dom skulle kunna ha bra ansiktsigenkänning knappast talar för att Apple är ett företag som väljer form över funktion i alla lägen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Fotoredigering på skapligt hög nivå om ditt medie är digitalt, videoeditering på hyfsat avid vlogg/dokumentärfilm/intervju-nivå om du har tid att vänta på längre renderingstider än stationära datorer erbjuder och inte sitter jättedjupt i After Effects, vektorgrafik och digital design för reklam/produktförpackningar, podcastinspelning och editering, ljudproduktion i typ Logic med samma argument som video - att du har tid att vänta ett par minuter extra på bounce/mixdown. Allt som är text/webbaserat som typ journalistik, rådgivning via nätet valfritt ämne och säkert för de allra flesta deras day to day kontorsarbete eftersom att det typ alltid bara består av mail och planering.

Det är klart att stationära datorer får fler tänder per peso men ibland står inte valet mellan stationär eller bärbar, utan snarare mellan en eller flera datorer och då är en bärbar ett väldigt bra halvvägsmått för att slippa ha t.ex. en stationär hemma, en stationär på kontoret och en laptop för porrsurfande i hängmattan vecka 28-31. Jag rekommenderar nästan aldrig folk att köpa bärbara datorer att jobba på, men om de desperat behöver sin arbetsplats på flera olika ställen och inte har råd/lust med synkronisering och flera stationära mer ändamålsenliga burkar så kan en fläskig laptop faktiskt vara ett jävligt bra alternativ. Särskilt om man är mentalt förmögen att typ koppla in en HDMI-kabel i den och ansluta till en skärm hemma, eller på den platsen man har längst sittningar och ergonomi kan spela lite större roll.

Tack för ett bra svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som vanligt storm i vattenglas, verkar som fler och fler nu kunnat rapportera att macarna faktiskt är signifikant snabbare än förra årets modell när det kommer till faktiskt användning.

Det är skrämmande hur få som verkar förstå hur processorer i laptops fungerar när man läser på nätet. Dave Lee stoppar in datorn i frysen och får bättre resultat och antyder att det skulle visa på att datorn överhettar. Det är ju hela idén med moderna CPUer för laptop och deras turboboost, frekvensen vid turboboost är satt så pass hög att det finns inte en chans i helvete att den kommer kunna hållas så hög över tid om man inte bor i en frys eller liknande. Throttla som ord är inte tänkt att indikera att datorn inte når sin maximala turbofrekvens konstant.

Verkar dock vara lite skumt att den faktiska energianvändningen av processorerna är mycket högre på macarna än vad som uppmätts på andra datorer med likadan processor. Kan det vara något strul med vad för volt som sätts när den turboboostar på macarna? Fläktkurvan kommer ju även den påverka en del då Apple brukar vara rätt restriktiva med att höja fläkthastigheten för att premiera en tystare dator.

Sen är nog kylningen sämre än vad den är i andra datorer för att göra allt tunnare osv, men så länge man kan se signifikant prestandavinst från förra årets modell så bör det ju ändå vara bra.

Skrivet av Klarspråkarn:

Av ren nyfikenhet till er som använder macbook Pro i arbete: Vilka arbetsuppgifter lämpar sig en laptop för? Antar att det är när man är på resande fot, eller? Annars borde väl en betydligt billigare stationär (oavsett operativsystem) alltid prestera bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har jag inte min Mac på jobbet men skulle lika gärna kunna ha en Mac på jobbet istället för min laptop jag har där. Det handlar helt enkelt om att ha allt med sig oavsett var man sitter, på möte, hemma, på flygplan osv. Ja det är billigare med en stationär men när man tjänar in tusentals kronor per timme till företaget med datorn som arbetsverktyg spelar det inte så stor roll vad datorn kostar om det kan spara någon minut här och där så man slipper köra remote på mötet osv.

Permalänk
Medlem

Jag är själv stor konsument av Apple-produkter, men det här tycker jag inte är ok. Jag tror och hoppas dock att Apple återkallar dessa, vilket känns troligt med tanke på deras utmärkta support.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8700K | MAXIMUS X HERO | 1080TI | 960 EVO | 16GB 3600 G.SKILL | PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonHolstein:

Om du verkligen var beroende av att datorer fungerade 24/7, så skulle du inte kunna använda datorer alls.

Konstigt att jag gör det då...

Skrivet av JonHolstein:

Det är inte ovanligt att Mac datorer beskrivs som mirakelmaskiner, där allt bara fungerar och att man slipper alla problem.
Sen så om man antingen använder OS X själv, eller lyckas få någon att berätta hur det egentligen är, så självklart så kraschar program ibland, och ibland krävs omstarter av program för att något inte riktigt fungerar som det ska, ibland hela datorn. Och ibland krävs det även i själva OS X och inte i 3e parts-program att man gör samma sak flera gånger, innan det som faktiskt ska hända, händer.
Om problemen är mindre vanligt förekommande än på en modern motsvarande Windows maskin, brukar vara svårare att få någon uppfattning om. Det är inte ovanligt att dom som hyllar Mac på detta sätt inte har några erfarenheter av windows, eller i alla fall inte på ett tag. Eller att deras erfarenheter av windows kommer från en enklare dator, kanske en surfplatta. Där en del av frustrationen kan komma från att datorn inte är lika kraftfull och en annan del från ovanan vid Windows.
Windows har så vitt jag sett blivit mycket stabilare, så gamla erfarenheter av windows, är inte relevanta för att beskriva skillnaden idag.

Det enda som inte fungerar för mig är att kunna logga in på banken med BankID.. Vet inte varför, men det är säkert något som lätt löses.. Annars rullar allt på som smör på motorhuven på en svart bil. Har däremot fått starta om min iPhone 1-2 ggr per år, då den hängt sig på något lustigt sätt och då vid någon uppdatering. Antingen med någon app eller iOS.

Då jag själv har använt Windows sedan Win95 och både byggt egna datorer och köpt färdiga, så finns en viss erfarenhet... Sen gillade jag inte Win10 och när jag blev påtvingad skiten av Microsoft, så gick jag helt över till Mac istället. Kommer dock fortfarande i kontakt med Win10, då vänner och släkt gärna och ofta vill ha hjälp med alla problem de får.

Skrivet av JonHolstein:

Kanske är det möjligt att du aldrig drabbats av något problem med Mac/OS X, men dessvärre så är den där "funktionsgarantin" inte en generell sanning. Hade den varit, så skulle absolut, i de fall Mac alternativen kostar mer, kunnat vara värt prisskillnaden i form av ett garanterat fungerande system.

Så är fallet.. Skaffade min första MBP 2013 och sen har det bara rullat på. Har kollegor som också kör Mac och de har liknande erfarenheter... Däremot iOS är vi alla överens om att det är lite mer ostabilt och att det kan krävas en omstart rätt som det är.

Alla som är emot Mac påstår ofta att de är så mycket dyrare etc. etc... men om man kollar specifikationerna, så är de ganska konkurrenskraftigt prissatta.

Skrivet av JonHolstein:

Användarvänligheten är det lite si sådär med, ofta relaterat mer till vana och kunskap om hur saker fungerar på det OSet, än att det tydligt är enklare att använda.
Sen Apple gick över till bara USB-C/Thunderbolt 3, så har också användarvänligheten på hårdvaran blivit sämre.
Tangentbordet på dom senaste modellerna har också fått en del kritik.

Självklart måste man få vana med OS:et, för att kunna ha nytta av alla funktioner och veta hur det fungerar. Det gäller ju alla operativsystem... Själv tycker jag OSX är betydligt lättare att jobba med än Windows, nu när jag lärt mig det.
Tog ju mina kollegor och kompisar bara två år att övertyga mig att i alla fall pröva på Mac.. Fick till och med låna en en period. Men gillade det inte då.. använde den inte så mycket och lärde mig inte hur saker fungerade.
Nu när man arbetar med dessa och ser hur de i ekosystemet fungerar ihop med andra enheter, paddor och iPhones, så skulle jag inte byta ut dem mot något annat.

Skrivet av JonHolstein:

När det gäller datorkraft och batteritid i ett behändigt format, så har Apple haft en del bra bärbara. Nu finns det konkurrenter som står sig bra mot vad Apple erbjuder, fast inte nödvändigtvis till billigare priser.
Och nu riskerar ju apple bli klart omsprungna eftersom dom inte verkar fått till kylningen på den nya Macbook pro med i9, där har konkurrenterna chansen att dra ifrån, om inte Apple åtgärdar det.

Då alla företag gör missar ibland, så går det lite fram och tillbaka på marknaden. Det som avgör är hur företaget reagerar på sitt misstag och hur de behandlar sina kunder. Vi får se...

Skrivet av JonHolstein:

Vad gäller kvalitet, så har Apple långt ifrån hundraprocentig kvalitet. Med återkallade produkter, tangentbord som slutar fungera långt innan garantin är slut.
Om problemet procentuellt är större för Apple än för andra kan man ju inte hitta något svar på.
Men att gå in i en Apple butik/återförsäljare och vara övertygad om att man får en riktig kvalitetsprodukt som inne kommer innebära några problem, det är att vara vilseledd.
Det ska dock sägas att MS har haft en del problem med sina Surface-produkter också, så det är inte som att MS produkter innebär någon garanterad kvalitet heller.

Visst har tangentbordet på de nya modellerna fått ta emot kritik. Men sedan är som sagt frågan om hur många är det som drabbats? Finns det någon statistik? Kan inte hitta någon, men det jag hittar är att Apple har ett gratis utbytesprogram på dessa tangentbord.
https://www.apple.com/se/support/keyboard-service-program-for...

Jo, MS har problem de också. Sista MS-produkten jag köpte var en Surface PRO 4 och den fungerade i två dagar har jag för mig.
Fick dock en ny på garantin, som jag sedan sålde...

Skrivet av JonHolstein:

Att Mac datorer "bara fungerar", märker man i professionella sammanhang kring varje ny uppdatering av OS X, med många som inte vågar uppdatera och stora problem för en del som har uppdaterat. Och sen finns det folk som tvingas sitta kvar med gamla versioner för att dom vet att program eller hårdvara som dom är beroende av inte är kompatibel med senare versioner.
Liknande problem finns med Windows. Om problemen är lika stora vet jag inte, jag får uppfattningen att dom inte är, men det kan bero på urvalet jag hör om dessa problem ifrån.

Vad det gäller kompatibilitetsproblem, så lär ju Windows ligga i framkant... då fler företag kör gamla windows-specifika program. Tycker man ofta stöter på företag som fortfarande kör Win98 på vissa burkar.
Själv väntar jag oftast 2-3 veckor minst, innan jag uppdaterar och kollar av nätet om det är några som får problem och vad i så fall.
Hur det än är så kan det smyga sig in buggar, då det är 3:e partsutvecklare som är inblandade. Samma som för Windows.

Skrivet av JonHolstein:

Jag skulle inte säga att Apple produkter är skit. Och OS X kanske är lite något bättre än windows vad gäller stabilitet.
Priserna är ibland högre än för konkurrenter, ibland på samma nivå. Och vad gäller dom dyraste Mac Pro modellerna, så var dom i alla fall vid lansering billigare än att köpa en dator med samma komponenter på annat vis.
Men många professionella användare har jag sett uttrycka frustration över att Apple tagit en del beslut med senaste modellerna inom deras Pro segment som inte riktigt passar Pro epitetet.

Skickades från m.sweclockers.com

Mycket av frustrationen beror på okunskap och att de inte förstår hur Apple "tänker". Blev ju ett ramaskri när det helt plötsligt bara var USB-C på Macbook:en.. Själv tyckte jag det var underbart och gav det en 10-poängare.
Mångdubbelt snabbare överföring av filer i en "PRO" laptop. Tackar och tar emot... som man längtat.
Sen att man kan utnyttja samma uttag till att både ladda laptopen och genom laptopen ladda andra enheter, skicka bildsignal och allt annat som t.ex. nätverk är ju bara förunderligt...
Men du måste ju ha en massa adaptrar och skit.. Har själv inte en enda adapter, utan köpt nya USB-C till vad det nu är jag behöver.
Så det är inte någon skillnad mot vad jag hade innan...

Det enda jag inte gillar med nya MBP, är att ESC-knappen är inne i touchbaren. Hade gärna sett en separat knapp...

Sen ska de ju lansera en ny Mac PRO, där man ska kunna byta ut hårdvara själv.. De har lanserat iMac PRO med riktigt kraftfulla paket...
Så tycker professionella användare kan sluta gnälla, när nu Apple efter åratal faktiskt gör PRO-datorer värt namnet..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonHolstein:

Nu är ju dock inte nya Macbook pro så bra vid dockning. Portarna tar slut för fort och det krävs diverse adaptrar för att kunna ansluta skärmar och annat.

Fast nä, klarar man sig inte på FYRA thunderboltportar gör man någonting konstigt med tanke på hur mycket man kan sprida ut dem i användning samtidigt. Sen att det blir dongelhelvete vilket helt klart är löjligt men de där fyra portarna kan du typ få lika mycket i/o som en normal stationär så jag köper fan inte att de inte räcker även om det helt klart är efterblivet med alla donglar. Typ om du har en USB-C-ansluten skärm kan du stoppa in whatever USB-tillbehör i skärmen och såna lösningar.

Skrivet av JonHolstein:

Ska man verkligen göra något produktivt, så gör man nästan aldrig det på språng. Och ibland är tidsförlusten i att försöka göra något på språng på en hårdvara som är mindre kraftfull så stor att man inte tjänar något mot om man gjort det på en stationär.

Det beror väl på vad man vill åt med att vara "på språng"? Jag vet inte vad produktivt betyder i din benämning men jag t.ex. själv jobbar med podcastproduktion, grafik, fotografering och video. Jag har jätteofta gjort alla de grejerna på min laptop som är en fjösig dual core Asus Zenbook, inte för att arbetsprocessen blir jättehäftig jämfört med min X99-dator hemma utan för att jag kan göra det i en hängmatta på landet, en solstol i grekland eller ett tåg på väg till whatever. Du har helt rätt i att man inte tjänar tidsmässigt på att sitta på laptopen och försöka knåda i Premiere/Photoshop om man är relativt nära hemma, men jag tänker knappast ställa in mina tre veckor på Rhodos för att mixdown tar 100% längre tid 4 tillfällen i veckan liksom.

Som sagt, jag använder ju Windows-datorer just nu men principen laptops vs. stationära är ju densamma förutom att stationära Apple-burkar är kännbart mycket dyrare än Macbooks är ganska mycket mer kraftfulla än den portabla jag jobbar på.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nu har jag inte min Mac på jobbet men skulle lika gärna kunna ha en Mac på jobbet istället för min laptop jag har där. Det handlar helt enkelt om att ha allt med sig oavsett var man sitter, på möte, hemma, på flygplan osv. Ja det är billigare med en stationär men när man tjänar in tusentals kronor per timme till företaget med datorn som arbetsverktyg spelar det inte så stor roll vad datorn kostar om det kan spara någon minut här och där så man slipper köra remote på mötet osv.

Jo, förstår grundtanken. Det var mer vilka tyngre arbetsuppgifter som det lämpade sig för som jag undrade. Har själv laptop på jobbet för all administration jag måste göra (jobbar i offentlig sektor och då blir det massiva mängder administration pga offentlighetsprincipen), men det är ju enormt lätta uppgifter för vilken modern dator som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Jo, förstår grundtanken. Det var mer vilka tyngre arbetsuppgifter som det lämpade sig för som jag undrade. Har själv laptop på jobbet för all administration jag måste göra (jobbar i offentlig sektor och då blir det massiva mängder administration pga offentlighetsprincipen), men det är ju enormt lätta uppgifter för vilken modern dator som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag kör relativt tunga beräkningar som skulle ta timmar oavsett dator på jobbet (om vi pratar vanliga workstations och inte en superdator), det är heller inte vettigt att köra dem på någon cloud server i den form uppdragen ser ut idag så man kan inte gå den vägen. Då blir frågan vad som gör det lättast att arbeta med, antingen får man köra remote in till en stationär dator hela tiden eller så får man ha allt på laptopen. Även om den stationära beräknar allt snabbare så lämpar det sig inte alltid att inte komma åt filerna var som helst ifrån oavsett uppkoppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Som vanligt storm i vattenglas, verkar som fler och fler nu kunnat rapportera att macarna faktiskt är signifikant snabbare än förra årets modell när det kommer till faktiskt användning.

Det är skrämmande hur få som verkar förstå hur processorer i laptops fungerar när man läser på nätet. Dave Lee stoppar in datorn i frysen och får bättre resultat och antyder att det skulle visa på att datorn överhettar. Det är ju hela idén med moderna CPUer för laptop och deras turboboost, frekvensen vid turboboost är satt så pass hög att det finns inte en chans i helvete att den kommer kunna hållas så hög över tid om man inte bor i en frys eller liknande. Throttla som ord är inte tänkt att indikera att datorn inte når sin maximala turbofrekvens konstant.

Verkar dock vara lite skumt att den faktiska energianvändningen av processorerna är mycket högre på macarna än vad som uppmätts på andra datorer med likadan processor. Kan det vara något strul med vad för volt som sätts när den turboboostar på macarna? Fläktkurvan kommer ju även den påverka en del då Apple brukar vara rätt restriktiva med att höja fläkthastigheten för att premiera en tystare dator.

Sen är nog kylningen sämre än vad den är i andra datorer för att göra allt tunnare osv, men så länge man kan se signifikant prestandavinst från förra årets modell så bör det ju ändå vara bra.

Nu har jag inte min Mac på jobbet men skulle lika gärna kunna ha en Mac på jobbet istället för min laptop jag har där. Det handlar helt enkelt om att ha allt med sig oavsett var man sitter, på möte, hemma, på flygplan osv. Ja det är billigare med en stationär men när man tjänar in tusentals kronor per timme till företaget med datorn som arbetsverktyg spelar det inte så stor roll vad datorn kostar om det kan spara någon minut här och där så man slipper köra remote på mötet osv.

Fast nu är ju problemet att den inte klarar att hålla en stabil stock Clock...

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av alteam:

Fast nu är ju problemet att den inte klarar att hålla en stabil stock Clock...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Stock

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Fast nu är ju problemet att den inte klarar att hålla en stabil stock Clock...

Vad menar du med stabil stock clock? Att den byter klockfrekvens ofta och hoppar upp och ned? Ja det är inte bra om den genomsnittliga klockfrekvensen blir lägre som resultat, vilket ju nödvändigtvis inte behöver bli fallet bara för att den inte är stabil. Dock verkar det som att Apple har vissa problem med just detta, genomsnittliga frekvensen blir lägre än den skulle kunna vara. Vad jag kan hitta på ämnet verkar ju Apple endast använda momentan temperatur (och inte TDP alls) för att styra klockfrekvensen vilket inte verkar fungera så bra på dessa CPUer. I så fall är det ju något de kan förbättra med mjukvara.

Det jag vände mig mot i det jag sa var att man kan inte säga att något throttlar bara för att det blev snabbare om man stoppar datorn i en frys då det är hur moderna CPUer är tänkta att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Håller helt med dig om det du skriver i stycke ett, men i stycke två spårar det ur med överdrivna generaliseringar.

Ja, det märks att du inte använder MacOS för du verkar blanda ihop det med IOS – det går utmärkt att köra icke-Apple-kontrollerad mjukvara i MacOS. Att det i huvudsak är ett OS för nybörjare kontra Windows och Linux stämmer inte heller. Skulle säga att alla tre överlag är rätt jämlika gälla tekniska möjligheter.

Ja, jag pratade alltså om datorsalarna på Universitetet på 80-talet

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Kommer fler åsikter...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Vad menar du med stabil stock clock? Att den byter klockfrekvens ofta och hoppar upp och ned? Ja det är inte bra om den genomsnittliga klockfrekvensen blir lägre som resultat, vilket ju nödvändigtvis inte behöver bli fallet bara för att den inte är stabil. Dock verkar det som att Apple har vissa problem med just detta, genomsnittliga frekvensen blir lägre än den skulle kunna vara. Vad jag kan hitta på ämnet verkar ju Apple endast använda momentan temperatur (och inte TDP alls) för att styra klockfrekvensen vilket inte verkar fungera så bra på dessa CPUer. I så fall är det ju något de kan förbättra med mjukvara.

Det jag vände mig mot i det jag sa var att man kan inte säga att något throttlar bara för att det blev snabbare om man stoppar datorn i en frys då det är hur moderna CPUer är tänkta att fungera.

Jag menar precis det jag skrev. Att en processor inte klarar att boosta pga värme är inte throttla och jag skulle aldrig räkna med att en laptop klarar att boosta. Dock ska den kunna hålla sin standard klockfrekvens under en rimlig tid (2.7Ghz om jag inte minns fel).

EDIT: Stock = basfrekvens utan boost.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Jag menar precis det jag skrev. Att en processor inte klarar att boosta pga värme är inte throttla och jag skulle aldrig räkna med att en laptop klarar att boosta. Dock ska den kunna hålla sin standard klockfrekvens under en rimlig tid (2.7Ghz om jag inte minns fel).

EDIT: Stock = basfrekvens utan boost.

Jag har inte sett någon som påvisat att den genomsnittliga klockfrekvensen över tid har varit lägre en basfrekvensen. Det jag däremot sätt är folk som låst sin dator till basfrekvensen (som då hålls konstant) får lägre prestanda än innan de låste den vilket indikerar att olåst frekvens resulterar i högre genomsnittlig frekvens än basfrekvensen. Har du några länkar som styrker att den genomsnittliga frekvensen är lägre än basfrekvensen? Basfrekvens är nämligen inte tänkt som någon minimumfrekvens, dvs kan man ibland gå under den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag har inte sett någon som påvisat att den genomsnittliga klockfrekvensen över tid har varit lägre en basfrekvensen. Det jag däremot sätt är folk som låst sin dator till basfrekvensen (som då hålls konstant) får lägre prestanda än innan de låste den vilket indikerar att olåst frekvens resulterar i högre genomsnittlig frekvens än basfrekvensen. Har du några länkar som styrker att den genomsnittliga frekvensen är lägre än basfrekvensen? Basfrekvens är nämligen inte tänkt som någon minimumfrekvens, dvs kan man ibland gå under den.

Här har du

Om allt funkar som det ska bör man inte dippa under basfrekvensen när CPUn belastas. Det kan tyda på throttling.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Kommer fler åsikter...

Fast problemet är väl inte med BARA i9:an utan att de sexkärniga chippen throttlar och att alla andra har jämfört dem med 2016/2017-versionerna med quad cores som enligt deras utsago då INTE throttlar? Det är det jag har sett iaf, tror inte jag läst någonting om 2018 i9 vs. 2018 i7.

Den där videon ser ut som att de throttlar båda två för att de utvecklar typ samma effekt men i9:an fortfarande klarar av lite mer under begränsningen.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Håller helt med dig om det du skriver i stycke ett, men i stycke två spårar det ur med överdrivna generaliseringar.

Vad är det som spårar ur så mycket menar du? Problemen Apple har med många av sina äldre laptops med tangentbord som slutar funka och grafikchip som löder av sig själva osv är STORA problem. Och den dåliga kylpastan är även väldigt känt problem, som många byter och får kanske upp till 10% bättre prestanda. Men att göra det på en 40k laptop och sen bli nekad garanti när tangentbordet går sönder är ju inget man gör. Och det är också sant att Apple gör aldrig fel, om man ska lyssna på riktiga Apple-fans, som nu när folk påstår denna inte är gjord för mer än office i princip. Var ju inte noga att de tom försöker sälja Final Cut Pro med laptopen.

Och en annan grej jag sett ni skriver är att de flesta tillverkare haft problem med dessa nya 8e gen cpuer, och det egentligen är Intels fel. Problemet många andra tillverkare gjorde när dessa kom var att bara återanvända allt och bara byta cpu för snabbt släpp. Apple åandra sidan har väntat ett tag efter 8e gen kom, borde sett andra haft lite problem med kylning och piffat upp den i sin. Nåja. Men de ville väl inte skjuta upp releasen helt enkelt. Är inte första gången Apple skyndar ut produkter, iphone 6 var känd den kunde böjas sönder. Men Apple vet de kunder som köper Apple kommer fortsätta göra det vilket som. Tycker dock även de skulle börja tröttna.

Och jag själv börjar tröttna fixa Apple-produkter. De gör det svårt att få tag på delar, sätter man i icke-original kanske de släpper en update som gör det slutar funka, så som touchen på vissa skärmar slutade funka och först en månad efter kom en update som gjorde de funkade igen, bara för att visa "såhär blir det när ni inte byter skärm hos oss", eller error 53, som tog hur länge som helst att fixa för de bytt fingeravtrycksensor. Det roligaste var ju de funkade jättelänge så tills Apple släppte en update som gjorde de inte funkade längre. Och när folk gick till Applestore så var det för det var dålig reperation, enda göra är köpa ny utbytesenhet. Sen fixade apple dessa billigt och sålde vidare. Surt för de stackare som köpte nytt när de kunde ha väntat. Och på nya 8 eller X, byter man skärm, även till annan original, så slutar ljussensorn funka. Listan kan göras mycket längre, men jag ser mitt inlägg börjar bli långt nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Här har du

Om allt funkar som det ska bör man inte dippa under basfrekvensen när CPUn belastas. Det kan tyda på throttling.

Ja, hans video har jag sett, förutom att han verkar ha fått ett måndagsexemplar (då många andra testare inte sett samma prestandaproblem där den är långsammare än förra generationen) finns det ju andra problem. Skulle gärna se vad hans genomsnittliga frekvens ligger på t.ex..

Det verkar som sagt som att mycket kommer kunna fixas med mjukvara, stor del kan användare själva fixa själva genom mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja jag kör relativt tunga beräkningar som skulle ta timmar oavsett dator på jobbet (om vi pratar vanliga workstations och inte en superdator), det är heller inte vettigt att köra dem på någon cloud server i den form uppdragen ser ut idag så man kan inte gå den vägen. Då blir frågan vad som gör det lättast att arbeta med, antingen får man köra remote in till en stationär dator hela tiden eller så får man ha allt på laptopen. Även om den stationära beräknar allt snabbare så lämpar det sig inte alltid att inte komma åt filerna var som helst ifrån oavsett uppkoppling.

Coolt, tack för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Helt klart värt 70.000

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk

@kruppin:

Det som spårar ur är att du får det att låta som de problem du tar upp är generella problem som i princip alla maskiner från Apple lider av. Jag tycker det är rätt att ifrågasätta och kritisera det där med kylpasta och att Apples enheter kanske är för slimmade för ändamålet om de inte klarar att kyla komponenterna ordentligt vid långvarig belastning, men att det är så vanligt med att tangentbord och GPU:er går sönder är inget jag känner igen från över 15 års arbete med Apple-produkter som support- och drifttekniker.

Modellerna från 2010 (långt ifrån alla) hade problem med GPU:erna (bekräftat fel från Nvidia som även drabbade andra tillverkare och lede till förlängd garanti från Apple). Även andra modeller har haft GPU-problem som lett till förlängd garanti, men det har knappast handlat om en särskilt stor andel av totala antalet maskiner där ute.

Har även haft en hel del med bärbara från Dell att göra och de har varit många hårdvarustrul där med som krävt samtal till Dells support och utbyte av moderkort m.m.

Tänker lite på en här på SweC som verkade mena att det var vanligt att batteriet på iPhone kunde fatta eld trots att set bara rapporterats på ett fåtal enheter av alla de miljoner som finns där ute. Samma sak där med iPhone 6 (har en sådan själv som är 3,5 år gammal nu och har använts dagligen) – knappast särskilt vanligt att de böjdes. Klart om de utsattes för mycket kraft så lunde det ske, framförallt på stora plus-modellerna, men att de skulle vara särskilt klena är en överdrift.

Apple gör absolut fel emellanåt, men det finns också mycket onyanserad kritik baserad på okunskap och förutfattade meningar.

Det där med fingeravtryckssensorn var väl en säkerhetsrisk? Jag känner inte till bakgrunden till att touch-skärmar som är icke-original slutade funka, men det är väl inte helt ovanligt att tillverkare rekommenderar originaldelar vid utbyte? Att det kom en patch efter en månad är väl inte så hemskt? Känner som sagt inte till bakgrunden till det, men det gör du? Illvilja från Apples sida?

Vill avsluta med att jag själv har Apple-produkter från olika årgångar och alla fungerar överlag väl. Tycker framförallt om deras Mac Pro-torn från innan ”svarta soptunnan”. Gedigna maskiner som fortfarande är mycket kapabla och uppgraderingsbara (se dator i signatur).

Sju år gammal artikel: https://www.pcworld.com/article/244419/laptop_reliability_and...

Kanske sämre nu?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Konstigt att jag gör det då...
...

Datorer är inte 100 procent pålitliga, så om man verkligen är beroende av att dom fungerar hela tiden, så behöver man hitta ett annat arbetssätt.
Att man kan ha tur att den alltid fungerar när man behöver den, är ju en annan sak. Men min personliga erfarenhet och vad jag hört, så är det uppenbart så att det inte går att säga generellt att OS X är 100 stabilt, sen så kan 3e partsprogram oftare vara problemet, men man har ju en dator för att köra program inte för att hoppa runt i ett helt rent OS.
Jag säger bara att man inte fullt ut kan lita på någon dator.

BankID, misstänker jag att om du skriver så att du har en Dosa som kopplas in. Jag har en kompis som har problem med sin dosa i windows, och tvingas göra flera försöka innan det fungerar. Så det kan vara 100 procent BankIDs fel.
Mitt fokus är musikproduktion, och där har jag upplevt kraschar. Behov av att starta om programmet, eller ibland rent utav datorn, för att det ska fungera som det ska. Men jag har också upplevt att OS X inte alltid svarat på första försöket, visserligen något som händer sällan, men det händer, men det räcker med ett par försök, så inga OS krascher, och inga behov av att starta om (starta om rör program).

När jag sitter med OS X, så kan det kännas påtvingat för mig också.
Man får helt enkelt acceptera att OS ser ut och fungera som dom gör. Varken Apple, MS eller någon av dom stora Linux-distro skaparna har verkligen designat ett OS för att vara så enkelt som möjligt... eller det kanske dom har, men sen har dom slängt in massa fler funktioner ovanpå det, som gör att det inte längre är så lätt att använda.
Hur många släktingar och vänner har du som använder Mac?
Folk som inte kan med datorer, frågar ofta om hjälp... inte sällan har dom själva orsakat problemen.

Jag tror dig att datorerna rullar på. Men det är dom här små problemen att ett program kraschar eller måste startas om. Eller att det vid tillfällen händer att datorn inte riktigt svarar som den borde först, men sen gör det. Eller att datorn ibland måste startas om. Det är ju inga stora grejer. Men totala dator-kraschar är inte så vanliga på Windows idag heller... eller i alla fall inte om inte användaren inte gjort något den inte borde.

Hur Mac'ar står sig i pris varierar. Men ja, ser man på Premium/Pro-segmentet och kollar liknande produkter från andra tillverkare, så står dom sig rätt bra. Dock så är marginalerna på dessa datorer generellt sett väldigt höga. Det finns billigare datorer med liknande komponenter, men ofta med sämre batteritid och/eller i mindre praktiskt format och kanske även i mindre "lyxiga" material. Tittar man utanför premium-segmentet så finns det alltså billigare alternativ, så är man inte egentligen ute efter en premium-dator, så kan Apple vara ett mindre bra ekonomiskt val.

Hade företag byggt specifika system för Apple, så hade det funnits många som kört på pre OS X versioner av Apple också.
Nu pratar jag om användare, pro eller ej, inte byggda företags-system. Och vad gäller folk som håller på med musik, så finns det många som tvingas vänta länge på stabila program/drivrutiner, och en del som sitter kvar på gamla versioner för att drivrutiner saknas i nyare versioner. Min uppfattning är att detta verkar vara ett större problem med Apple, att dom bryter kompatibilitet i större utsträckning än vad MS gör med nya versioner. Men det kan ha att göra med det urval av personer som jag hör om detta från. (sen finns det dom som har en separat "uråldrig" dator för väldigt specifika program, men då pratar vi om datorer som inte skulle gå att uppdatera).

Buggar dyker upp, och helt klart för windows också med uppdateringar.
Men problemet är att OS X ofta beskrivs som "just works", fast när det kommer buggar med uppdatering så stämmer ju inte det, så det blir ju ett vilseledande mantra. Om folk köper en Mac för att dom är övertygande om att dom aldrig kommer har problem, aldrig behöver hålla utkik efter buggar och därav vänta med att uppdatera. Det är enkelt för datorkunniga att säga, buggar händer, man ska aldrig uppdatera på en gång, och visst kraschar program ibland, eller måste startas om, det är självklart, men alla är ju inte så kunniga och vet inte att "just works" förutsätter en förlåtande attityd och en viss kunskap och ett visst användningsmönster.

Apple har ju dock gjort en del missar, där dom inte betett sig bra, men på grund av "inlåsningseffekten" av att det bara är Apple som kör OS X, så är det många som inte visat sitt missnöje med att vända sig till andra tillverkare. Men för mig känns det ännu värre att en del av dessa dessutom rekommenderar andra att köpa Apple, fast dom inte lider av någon "inlåsningseffekt" ännu, och därav har möjlighet att göra andra val.

Jag har inte full koll på tangentbordsproblemen. Jag har hört antydas att fix'et inte löser problemet för all framtid. Och av vad jag hört så verkar designen på dom nya datorerna inte vara tillräckligt annorlunda för att det uppenbart ska ha löst problemen.
Men som sagt jag är inte så insatt, så jag vet inte exakt hur läget ser ut.

Vad gäller USB-C/Thunderbolt 3, så är jag kluven. Visst det är väldigt bra att alla kontakter är USB, för den som inte behöver koppla in något annat. Och det går att ladda datorn med nödladdare (fast under användning, så snarare minska batteriåtgången något i jämförelse med att inte ha någon nödladdare inkopplad).
Men behöver man annan typ av kontakt, så blir det besvärligt, för då måste man ha adapter.
Sen så har totala antalet portar minskat, så hade man just rätt saker anslutna så har man nu färre portar. Men för dom som ville ha så många USB som möjligt, så tror jag inte det skett någon försämring.
Men dom hade väl SD-kortläsare förut... besvärligt att behöva ha en utstickande adapter för det...
En del har klagat på att dom har just C-kontakter, för A-kontakter finns ju för samma version av USB, där funktionen är densamma, men man slipper adapter/ny sladd för att kunna koppla in. Där är ju problemet inte så stort så vitt jag vet, för allt som behövs är väl en vanlig adapter/ny sladd, inte inte någon Apple specifik dongle, så det ska inte vara allt för dyrt att lösa.

Jo, ESC-knappen har jag hört klagas på, då den ju påverkar hur touchbaren kan användas för dom som alltid vill ha esc.

iMac Pro, är ju dock inte så uppskattad bland musiker eller andra som jobbar med ljud, som ändå är en del av deras Pro användare, då fläktsystemet knappast är optimalt. Därav saknas viss hänsyn till dessa användare.

Om nu i9 versionen av macbook pro throttlar, så kan man ju inte direkt se det som att dom verkligen brytt sig om konsumenterna som faktiskt är ute efter maximal prestanda. Dom betalar mer, men riskerar att i vissa fall drabbas av sämre prestanda. Då saknas ju hänsyn till dessa användare.

Hur nya Mac Pro kommer vara, vet vi ju inte säkert än. Så man kan inte hylla dom för något vi ännu inte sett. Dessutom har det tagit Apple allt för många år.
Sen fattar jag inte varför dom inte gör en Windows version av Logic X, den skulle ju kosta mer. men jag tror det skulle vara smart av Apple nu när dom har en del irriterade Pro användare, om dom kan få användarna att fortsätta använda Logic även om dom går över till Windows, för, gör dom väl ett byte till annan DAW, så riskerar Apple att dom inte vill gå tillbaka när dom väl lärt sig något annat.

Så jag tycker Absolut att pro användare kan ha anledning att vara kritiska. Det handlar ju om inlåsningseffekten, där dom som vill kunna fortsätta köra OS X är tvungna att välja Apple. Hade Apple licensierat sitt OS till andra tillverkare, så hade ju Apple inte fått lika mycket kritik, för då hade det ju varit alla OS X fabrikanters fel att ingen modell riktigt passar. Att Apple själva inte haft specifikt fokus på Pro användare då hade ju varit lätt att förlåta... dom hade ju satsat på snygga, slimmade datorer med ganska bra prestanda... Det hade varit upp till någon annan att bygga dom datorerna med många portar och möjlighet att sätta in/byta ut kompenenter....

Permalänk
Medlem
Skrivet av TappadBakom:

Vem köper en dator med i9 för 35k för att surfa och kolla mail på? Vad tycker du att man ska kunna göra med en MacBook pro?

Skickades från m.sweclockers.com

Vem köper en bil med V8 för 800K för att åka till ICA och skjutsa barnen till dagis med?

Det finns folk för allt.

Permalänk
Medlem

Nästa Mac för min del blir en rekonditionerad Macbook Pro från 2015 eller äldre. Nuvarande iteration med Touch bar, undermåligt tangentbord, medioker prestanda och skrattretande batteritid kommer jag att vänta ut tills den försvinner.

Det är sorgligt, jag har varit helnöjd med alla Apples produkter sedan 2005 och hela tiden upplevt att en ny iteration har varit en förbättring av den gamla.

Permalänk
Medlem

Apple blivit lite mer som alla andra (Efter Steve Jobs bortgång)

Att släppa en ny MacBook Pro 2018 och inte kunna använda hårdvaran 100% pga Cpu klockar ner sig pga undermålig kylning samt gör att du inte kan använda Cpu's grundhastighet fullt är inget annat en dålig produkt av Apple.
Att sedan påstå att det är en produkt för foto/video folk gör det inte lättare för Apple när dom första stämningen kommer för att man har köpt en dator för 30000-70000kr som inte fungerar 100% enligt beskrivningen.

Jag har kört Apple i många år men efter Steve Jobs bortgång, tycker jag Apple blivit markant sämre gällande kvalitén på produkter. Detta har resulterat i att jag har gått över till Pc med eget kvalité bygge som håller 24/7. Min nuvarande stationära PC (Intel 3770K cpu) med nytt (grafikkort 1080) är 6 år och fortfarande rullar dagligen Lightroom utan problem.

Nu när ersättningsmaskinen kommer blir det också ett eget kvalité bygge och datorn kommer förhoppnings hålla i 6-7 år 24/7.

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Szajda:

Detta har resulterat i att jag har gått över till Pc

Jag antar att du menar Windows, GNU/Linux, *BSD eller liknande, för dagens Apple-datorer är bokstavligen talat PC per definition, och de har varit det ganska många år nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Szajda:

Detta har resulterat i att jag har gått över till Pc med eget kvalité bygge som håller 24/7. Min nuvarande stationära PC (Intel 3770K cpu) med nytt (grafikkort 1080) är 6 år och fortfarande rullar dagligen Lightroom utan problem.

Jo men vad fan Lightroom liksom, min Galaxy S2 kan fortfarande skicka SMS men jag ser inte det riktigt som ett testamente till att produkten var oklanderlig i längden. Jag säger inte att 3770k och GTX 1080 inte är en kapabel dator, det är en riktigt utmärkt kombination för lite vad som helst men att den fortfarande pallar att köra Lightroom är inte en måttstock att gå efter. Isf kan du uppgradera typ 2024. Jag sitter frekvent i både Lightroom och PS på min dual core laptop med grafikkrets som knappt orkar med South Park-spelen.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Jo men vad fan Lightroom liksom, min Galaxy S2 kan fortfarande skicka SMS men jag ser inte det riktigt som ett testamente till att produkten var oklanderlig i längden. Jag säger inte att 3770k och GTX 1080 inte är en kapabel dator, det är en riktigt utmärkt kombination för lite vad som helst men att den fortfarande pallar att köra Lightroom är inte en måttstock att gå efter. Isf kan du uppgradera typ 2024. Jag sitter frekvent i både Lightroom och PS på min dual core laptop med grafikkrets som knappt orkar med South Park-spelen.

Well Lightroom och Photoshop. Dock är det inte huvudpoängen utan att dator håller utan att behöva klocka ner CPU och ha värmeproblem på en fabriksny dator som inte ens kan upprätthålla grundfrekvensen av CPU som i Apples nya MacBook Pro.
Problemet är att en dator för 30-70K inte ens kan bibehålla standard hastigheten i CPU. Då räknar jag inte ens med turbofrekvensen på 4.8 GHz.

Absolut om du lägger flera bilder för rendering i Lightroom eller Photoshop så får du samma problem med att MacBook Pro 2018 att datorn kommer klocka ner pga värmeproblem vilket inte t.ex. min gamla dator gör som bara kostade 20k när den var ny! Sedan vet jag inte ska jämför bärbart med stationärt men i mitt fall har jag även en MacBook Pro 2010, där har jag inte dessa problem som MacBook Pro 2018!

Det kommer garanterat bli stämningar mot Apple för detta tabben Apple gjort med MacBook Pro 2018!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Szajda:

Det kommer garanterat bli stämningar mot Apple för detta tabben Apple gjort med MacBook Pro 2018!

Tror inte en sån class action skulle ha en jävla chans att vinna på annat än ögontjäneri om det blir tillräckligt stort för att förlusten i rätten skulle vara billigare än sänkt aktie, och ärligt talat vem fan bryr sig om en generation Mac när det gäller Apples "stora hela"? Det lär inte ens hamna i medelidiotsvenssons nyhetsflöde, det är knappt att iPhone-skandaler gör det och den publiken är skapligt mycket fetare än Macbook Pro.

Processorn klarar ju allting som står utskrivet i specifikationerna, "bara" inte under längre perioder. Det står inte någonstans att den garanteras köra de hastigheterna 24/7 eller i minst 10 minuter kontinueligt osv. utan det står bara att den är kapabel till den här basklockan och den här turbon. Det är den. Samma paragrafkorrekta skitsnack som Samsungs 960FPS i 0,2 sekunder där man händigt utelämnar "0,2 sekunder" på specifikationer för att 960FPS som det är låter lite sexigare.

Jag teoriserar bara nu och skiter i vad jag själv tycker (exakt det här gjorde att jag inte köpte en, vilket jag var väldigt sugen på att göra när jag såg lanseringen av hexacores och kände att det äntligen fanns en orsak för mig att testa Mac igen), men jag tror att det här kommer dö ut riktigt smärtfritt för dem. Youtube-kanaler med 5-10 miljoner följare som kollektivt kommit fram till att det här är jävligt konstigt/ogenomtänkt kanske kan dra lite uppmärksamhet till ämnet, men Apple ignorerar nog dem också om valet står mellan att erkänna antingen inkompetens eller medvetet fulspel. För det är där det kommer sluta isf, antingen att någon lyckas definiera i rätten hur länge en processor måste kunna arbeta på sin specificerade hastighet för att få marknadsföras som det, eller att Apple ska publikt gå ut och säga en av två saker; "Vi har gjort fel, det var inte meningen och våra ingenjörer är efterblivna" eller "Våra top notch ingenjörer visste mycket väl om att det här skulle funka jättedåligt men vi ville ha era pengar så vi sålde det dyrt ändå". Inget av det känns särskilt sannolikt, men jag kan ha fel. Cook kanske lockar fram humanisten i sig även om det kostar honom en påle i röven.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!