Permalänk
Medlem

ADSL vs 4G

Har idag ADSL via Telia, hade en gammal dator tidigare då jag uppmätte 3Mb/s via bredbandskollen.
Min nya dator lyckas komma upp mot 5Mb/s. (uppladdning är 30% av den hastigheten)

Mätningar via 4G och Telenor så ligger jag på 30+ (Tele2 hälften)

3 har paket där man få 500Gb/månaden vilket borde räcka ?
(men jag ska mäta vad deras hastighet ligger på först)

Självklart är inte alltid 4G lika stabilt som ADSL må vara, men Telias hastigheter är ju ett stort skämt.

Vad hade ni rekommenderat? (fiber finns ej!)

Permalänk
Medlem

ADSL har ingen tak på överförd datamängd i någondera riktning - det räcker som argument!!...

När MS rullar ut någon av sina större uppdateringar eller du uppdaterar en eller flera större spel så kommer dina 500 GB vara slut, samma sak om hushållet använder storytel, spotify, netflix eller annan strömmande media eller att du använder backupprogram som använder molntjänst...

Tjänster via 4G är något som du använder ute på stan eller nyttjar kollektivt - inte hemma som den huvudsakliga kanalen - visst, är det något specifikt du vill ha ned fort så kan du använda telefonen - men allt övrigt, nej...

Permalänk
Medlem

500GB borde läcka långt, men vad kostar det? Jag mätte nyss upp på Telias 4G-nät och kom upp i ca 65Mbit/s nedströms och 11 upp.

Skrivet av xxargs:

ADSL har ingen tak på överförd datamängd i någondera riktning - det räcker som argument!!...

När MS rullar ut någon av sina större uppdateringar eller du uppdaterar en eller flera större spel så kommer dina 500 GB vara slut, samma sak om hushållet använder storytel, spotify, netflix eller annan strömmande media eller att du använder backupprogram som använder molntjänst...

tjänster via 4G är något som du använder ute på stan eller nyttjar kollektivt - inte hemma som den huvudsakliga kanalen - visst, är det något specifikt du vill ha ned fort så kan du använda telefonen - men allt övrigt, nej...

Alltså, inte ens halvårsuppdateringarna ligger på mer än ett antal gigabyte. Hur många spel patchas på hundratals GB? Visst, ett gott argument om man strömmar mycket och är flera.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Liteväl magstarkt att påstå att det är telias fel att hastigheten är låg på 20 år gamla teknik. Brukar du klaga över att nintendo 64 inte har lika bra grafik som xbox one?

Har du möjlighet att få bra täckning med 4G så är det såklart bättre än 3Mbps adsl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Liteväl magstarkt att påstå att det är telias fel att hastigheten är låg på 20 år gamla teknik. Brukar du klaga över att nintendo 64 inte har lika bra grafik som xbox one?

Har du möjlighet att få bra täckning med 4G så är det såklart bättre än 3Mbps adsl.

Det där var ju en redigt skev jämförelse.

ADSL har låg hastighet jämfört med 4G ja, 5Mbit/s är däremot rätt lågt, även fast det brukar ligga runt 8Mbit/s för ADSL. Det beror ju såklart på vad TS betalar för.
Hade jag fått välja idag (är mer eller mindre tvungen att använda mobilt nät) så hade jag troligtvis valt ett fast nät istället för mobilt, mest eftersom hastigheten varierar oerhört beroende på hur många som använder det mobila nätet - sen att inte ha en datagräns är väl oslagbart.

Idag har jag ett abonnemang på 400GB/Mån hos Tele2 för 390kr/mån, helt ok men 400GB försvinner snabbare än man tror när allt mer ska streamas...
Att ladda ner ett nytt spel idag tar lätt bort 1/4 av totala datamängden då spelen ligger kring 100GB i storlek.

Vet du att dina 500GB kommer räcka på en månad, fine, kör på mobilt. Du lär knappast slå hastigheten med ditt nuvarande ADSL oavsett. Var dock beredd på att ändra dina vanor om du inser att 500GB inte räcker.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Tror du att 500GB räcker så prova en månad, såvitt jag kan se så har de ingen bindningstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

500GB borde läcka långt, men vad kostar det? Jag mätte nyss upp på Telias 4G-nät och kom upp i ca 65Mbit/s nedströms och 11 upp.
Alltså, inte ens halvårsuppdateringarna ligger på mer än ett antal gigabyte. Hur många spel patchas på hundratals GB? Visst, ett gott argument om man strömmar mycket och är flera.

Du kan prova att göra en uppdatering och kanske ytterligare DLC:er på tex Elder scrolls online om du inte spelat på ett halvår eller så, samma sak med alla andra stora spel med omfattande banor - det kan lätt sluka upp 1/4 av din pott per spel, sedan vill du ha något kvar och spela med också.

kör man streamat så är det förvisso inte så mycket per minut men med tillräckligt många timmar igång så...

det är lite som vid fråga vilken pryl i köket som drar med effekt över tiden - spisen eller kylskåpet (för dom flesta hushåll så är det kylskåpet som drar mest)

Permalänk
Medlem

Precis det ni skriver, är det så jag funderar.

Båda alternativen har ju sina för/nackdelar.

Bästa lösningen blir ju "hybrid-lösningen" , ADSL till spel & uppdateringar & Netflix.
Och mobila till den vanliga surfen.

Nackdelen är ju givetvis kostnaden...

Permalänk
Medlem

Det viktiga när man börja prova runt på alternativ är att inte säga upp ADSL-abonnemanget i tron att alternativet är bättre, har man sagt upp så är det ingen garanti att kunna få tillbaka igen, och även om det går - medför extrakostnader och det tar tid innan det kommer tillbaka.

Kör minst halvår parallellt (med nedlåst/avstängd ADSL) för att se att alternativen fungerar för just DIG och hushållet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gösen:

Precis det ni skriver, är det så jag funderar.

Båda alternativen har ju sina för/nackdelar.

Bästa lösningen blir ju "hybrid-lösningen" , ADSL till spel & uppdateringar & Netflix.
Och mobila till den vanliga surfen.

Nackdelen är ju givetvis kostnaden...

Nu vet jag inte alls hur du tänker. Nackdelen med ditt ADSL är ju hastigheten, som främst spelar roll om du vill streama i 4k, ladda ner sjukt stora grejer och liknande. Att bara använda den mobila uppkopplingen till slösurf känns väldigt bakvänt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Nu vet jag inte alls hur du tänker. Nackdelen med ditt ADSL är ju hastigheten, som främst spelar roll om du vill streama i 4k, ladda ner sjukt stora grejer och liknande. Att bara använda den mobila uppkopplingen till slösurf känns väldigt bakvänt.

Ett mobilt bredband kanske inte räcker till gällande Netflix, gällande datamängden.

Nexflix är hemma hos mig en av få tjänster som fungerar stabilt med ADSL, så bakvänt må det vara, men det fungerar väldigt bra här.

Det som kommer fungera bäst, är tv via parabol som jag har beställt. Min tv får köra WIFI via ADSL till ex Netflix
Medans datorn får tugga i sig vad 4G erbjuder.

Tidigare med tv igång via Telia, så hade jag 2-3/mbs i surfhastighet över, vilket är måttligt roande 2018...

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Nu vet jag inte alls hur du tänker. Nackdelen med ditt ADSL är ju hastigheten, som främst spelar roll om du vill streama i 4k, ladda ner sjukt stora grejer och liknande. Att bara använda den mobila uppkopplingen till slösurf känns väldigt bakvänt.

Man streamar inte 4K över mobilen heller - vart fall inte om man skall ha garanterat hackfritt filmen igenom, inte ens via Wlan är det så lyckat om det är fler samtidigt på samma Wlan-nät och/eller många konkurrerande Wlan i samma hus som slåss om frekvensutrymme...

Det som går i luften och via operatörerna är en gemensam resurs som delas av kanske 1000-tals människor samtidigt i ett område, varav några % är online och drar kapacitet - skulle alla i dom här % som är online försöka köra 4K-stream samtidigt så skulle det inte gå alls, medans det går utmärkt med flera hundra parallella sessioner är när de surfar på fejan eftersom det är bara korta små burstar av data vid uppdatering och inte en stor och konstant trafik.

med ADSL så är man ensam på linan - långsamt kanske - men bitarna kommer och blir levererade och slåss inte om kapacitetsutrymmet med streamade fotbollsmatcher och annat som belastat mobilnäten de senaste veckorna...

Permalänk
Medlem

Jag kör 4G i väntan på fiber. Har Tele2 Unlimited för 499 i månaden, inget tak på surfmängden. Dock så har de en spärr på 20 GB per dag, därefter måste jag bekräfta med sms för var 5 GB. Ökade bara mitt mobilabonnemang till Unlimited, tog ett extra datakort som sitter i ett USB-modem i routern.

Var dock tvungen att byta router, hade en Asus RT-N66U vilken var hopplös att fungera med USB-modem. Nu kör jag en Dovado Pro AC, funkar klockrent med modemet.

Visa signatur

i7 4770K 3.50GHz | Asus Z87-PRO | Fractal Design Newton R3 600W | MSI GTX 760 | Intel 520 240 GB | 3xWD Caviar Black 1 TB | WD Caviar Green 2 TB | Fractal Design Define R4 |