Permalänk

Uppgradera! Vad?

Hej,

Sonen som spelar ffa Fortnite, Overwatch och andra liknande spel använder just nu vår gamla HTPC med följande komponenter:

Låda - SilverStone Grandia GD09
PSU - Corsair CX600M 600W
Moderkort - Asus Z97-P ATX
Processor - G3258
Minne - 8 GB
SSD - Samsung SSD 840 Series 120 GB

Han kommer med stor sannolikhet att investera i en 27 tums IPS-skärm (Acer XF270HUA) och undrar nu vad han kan behålla av den gamla datorn och vad han ska köpa för nya delar?

Jag tänker så här - spara låda, PSU, SSD och eventuellt moderkort. Uppgradera processorn, grafikkort och eventuellt moderkort och minne. Eller vad tror ni?

Tänker jag rätt?

Vad bör han köpa för att datorn ska vara framtidssäker? När bör han köpa delarna MHA att rycktet säger att priserna på grafikkort är på väg ner. Budgeten ligger på 10.000-13.000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightroom:

Hej,

Sonen som spelar ffa Fortnite, Overwatch och andra liknande spel använder just nu vår gamla HTPC med följande komponenter:

Låda - SilverStone Grandia GD09
PSU - Corsair CX600M 600W
Moderkort - Asus Z97-P ATX
Processor - G3258
Minne - 8 GB
SSD - Samsung SSD 840 Series 120 GB

Han kommer med stor sannolikhet att investera i en 27 tums IPS-skärm (Acer XF270HUA) och undrar nu vad han kan behålla av den gamla datorn och vad han ska köpa för nya delar?

Jag tänker så här - spara låda, PSU, SSD och eventuellt moderkort. Uppgradera processorn, grafikkort och eventuellt moderkort och minne. Eller vad tror ni?

Tänker jag rätt?

Vad bör han köpa för att datorn ska vara framtidssäker? När bör han köpa delarna MHA att rycktet säger att priserna på grafikkort är på väg ner. Budgeten ligger på 10.000-13.000 kr.

Snikversionen:

En ny CPU är givet, G3258 är ju rolig på sitt sätt men tvåkärnigt utan HT är ju rent av uselt för moderna spel.
Bästa du kan stoppa i är en i7-5775C, men dom är svindyra begagnat (nära nypris lol).
Efter det kommer i7 modellerna i prestandaordning: 4790K, 4770K, 4790, 4770.
Sedan i5'orna: 4690K, 4670K, 4690, 4670.

Bäst chans till ett vettigt pris/prestanda är en i7 utan "K".
Borde kunna fås för under en tusing.
"K" modellerna är mer eftertraktade och därmed dyrare.

Och sedan passar ni på att köpa 8GB till.
Även om 8gb duger idag så är det köpläge på DDR3 just nu, dom blir nog inte billigare innan priserna börjar stiga igen.

120GB SSD räcker ungefär till OS plus ett spel numera.
En stor SSD är ingen dålig investering då den kan flyttas till nästa dator.

Släng på valfritt grafikkort, GTX 1060 6GB är ett poppis alternativ.

Så:
CPU = 1000:-
Minne = 1000:- (högt räknat)
Grafikkort = 3000:-
500 GB SSD = 1400:-

Och en massa pengar sparade till en bra skärm ! (och pappas öl budget såklart

Permalänk

Tackar för snabbt svar!

Ska kolla efter beg processor och se vad jag finner! Tack för tipset!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svensktiger:

Släng på valfritt grafikkort, GTX 1060 6GB är ett poppis alternativ.

Om du kan lägga på några hundringar till, fungera på att ta ett RX 580 8GB framför ett GTX 1060 6GB, så att du kan utnyttja FreeSync-tekniken på den skärm du valt.