Läkare som säger en sak vid besök och skriver något annat i journalen efter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alpha77:

Precis chips som är dill eller grillkrydda tycker man inte borde innehålla mjölk, men kan mycket väl vara skummjölkspulver eller något i innehållet.. korv och liknande kan mycket väl innehålla laktos, köpte själv någon congasmedvurst som man skivar själv mycket god smak, givetvis var det mjölkprodukter i innehållet.
Nougat ska nog inte innehålla mjölkprodukter heller, men ofta så gör dom ju det.

Men finns ju ganska stort utbud av laktosfritt sedan finns ju tabletter. Men räkna med att tabletter hjälper inte helt om det är mycket mjölkprodukter, exempelvis en pizza med kebabsås är i princip för mycket för min del.

Margarin, choklad(kakor), mm är INTE och har aldrig någonsin varit mjölkfria produkter, såtillvida inte tillverkaren uttryckligen skriver detta. Margarin är INTE och har aldrig varit en mjölkfri produkt, den är en produkt som ursprungligen togs fram för att förlänga hållbarheten hos matfett samt göra det möjligt att kunna använda billigare råvaror.

Om man vill vara säker så måste man läsa innehållsförteckningen för den produkt man tänkt handla.

Chokladpraliner och liknande beror ju på vilket recept de är tänkta att föreställa, det finns många hundra olika recept på nogaut och praliner, vad som ofta styr är vilken typ av choklad det är baserat på. Men, enligt svensk lag så har man rätt att få information om vilka produkter en matvara innehåller, just med hänseende på allergier och intolerans (som ju fö är två helt olika saker sett ur medicinsk synvinkel). Även lösviktsgodis och liknande har man rätt att begära information om innehållet i från tillverkaren, oftast har försäljaren en lista man kan fråga efter, tex i kassan så kan denne säga om en produkt innehåller X eller ej, även ställen som pressbyrån och liknande skall ha tillgång till innehållsförteckningen.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Min far, numer 85 år hade för ett par år sen riktigt *svordom* ont i en axel. Tog över ett år innan han togs på allvar. Läkare föreslog en massa saker utan ordentliga undersökningar, vill säga ordentliga röntgenbilder annat än gammal "slätröntgen".

Kan ta som exempel på vad jag menar med "läkare säger en sak vid besök och skriver något annat i journalen efteråt". En akutläkare, blev ett antal akutbesök då ingen tog hans axelsmärta på allvar, föreslog att smärtan i gubbens axel kunde vara bältros. "Nä" sa gubben och "nä" sa jag. Men hen stod på sig med att hen trodde det var bältros. Visade sig senare vid journalutdrag att hen skrivit "Patient och dennes son påstår att smärtan kommer från bältros i axeln".........

Det togs "valiga" röntgenbilder som inte visade något.

Han träffade ett antal läkare som påstod allt från "Frozen Shoulder", "Inflammerad slemsäck", "du har ju jobbat som sopgubbe under 30 år och det sliter på kroppen så du får helt enkelt leva med att ha lite ont". Sen stod det i journaler att det är min far och jag som propsat på diverse diagnoser när det enda vi gjort var att svara på frågor och beskriva hur ont han hade.

Först efter nästan ett år och hästkurer med kortisontabletter som gjorde att han svällde upp som en badboll, "värmekuddar med körsbärskärnor. viktigt att det är körsbär!" och andra påhitt såsom sjukgymnaster osv (han hamnade till ochc med på psykakuten en kväll för han stod inte ut med smärtan i axeln längre) så träffade vi en läkare som beställde magnetkameraröntgen av axeln och den visade att han hade en förkalkning i axeln som pressade ner i muskeln såpass att muskeln nästan gått av. De gick in och slipade ner förkalkningen via titthål och han blev hur bra som helst efter.

Tyvärr samma visa efter ett par år med hans andra axel. Där tog det sådan tid att få läkare att "lyssna" så tre muskelfästen i farsgubbens andra axel gick av så han kan numer knappt använda sin andra arm.

Journalutdrag visar samma där, en hel del läkare antecknar något helt annat än vad som sägs vid möten. Inte alla läkare som gör så men alldeles för många för att det ska kännas bra.

Nu är det dags med en annan "åkomma" på gubben. Han har till och med legat inlagd i två veckor på Akademiska i Uppsala. Alla läkarkontakter där har påstått att vi har "sagt att det är ´såhär´ enligt jornalen" vilket vi inte känt igen för vi har aldrig sagt "såhär". Fått hem journalutdrag nu igen och hittat källan. En läkare på vårdcentralen som påstod att farsgubben hade "såhär"problemet vilket vi avfärdade men hen antecknade i journalen sen att det är vår propå att han lider av "såhär".

Är det kutym att säga en sak och anteckna något annat? Vad kan man göra åt det? Är riktigt tröttsamt att höra att man som patient själv har påstått något som man inte gjort. Såg ju på läkarna på Akademiska att de började undra över farsgubbens mentala tillstånd då han motsa det som han påstått ska ha uttryckt enligt journalen.

Ja. Lång post men detta irriterar mig rejält.

Ja du, tyvärr är det så här det verkar fungera nu för tiden. Jag och familjemedlemmar har upplevt liknande saker.
Det finns superbra läkare men det är få och man har svårt att komma till dem.

Har själv upplevt helt bisarra saker/frågeställningar, på den nivån så man inser att jag hade fått bättre vård av en 3-åring.
Man skall bråka sig igenom flera led innan (om man har tur) kommer till en bra läkare som på 10 minuter kan se problemet och komma på en lösning). Man måste vara frisk (eller ha anhöriga som är det) för att vara sjuk idag.

Tror problemet är tredelat.

1. För lite pengar satsas på vården. Detta är ju mycket p.g.a. att vi medborgare röstar som vi gör. Vi vill ha den bästa läkarvården men vill inte betala skatt. Folk sitter och klagar på akutmottagningen för att 10 minuter senare hamna i en diskussion med personen bredvid om att vi har alldeles för höga skatter i Sverige. Visst kan pengarna nyttjas bättre men läkarvård kostar pengar hur man än vänder och vrider på det.

2. Många inom vården saknar helt förmågan att läsa en person. Då menar jag som i den sociala förmågan att kunna läsa och sätta sig in i en annan persons "mående", eller vad man nu skall kalla det. Man kan ju i väntrummet avgöra ganska snabbt vilka som har mer "ont" än andra. Då skall man inte luras av att vissa verkar pigga trotts de har ont, det måste man se förbi. Om jag (och flera andra klarar detta) varför kan inte läkarna utbildas till att göra det?

3. Arbetsmoralen hos människor i allmänhet. Tyvärr blir det väldigt tydligt när detta brister hos läkare/vårdpersonal.
Jag förstår självklart att alla måste ha raster, pauser, äta, osv det har jag inget emot! Men när man suttit på ex akuten i 10+ timmar så ser man ganska tydligt vilka som jobbar och vilka som inte gör det. Folk ligger och skriker av smärta i sängarna, ropar på hjälp men vissa (ur personalen) sitter och snackar skit och bläddra i telefonerna. Det sticker lite i ögonen kan man säga.
Samtidigt som vissa andra i personalen springer helt frenetiskt mellan patienterna.

Finns ju inte på kartan att jag skulle sitta och leka med telefonen om folk ropade på hjälp på min arbetsplats (IT)! Även om jag inte kan lösa just deras problem så måste jag ju försöka. Man har ju inte betalt för att sitta still? Självklart finns det även folk inom min bransch som leker med luren i stället för att göra det dom ska men det blir mindre synligt (IT-världen).

Så visst samma "skit" finns på alla arbetsplatser men det som skiljer läkaryrket år är att det handlar om folks hälsa.
Ex; ser man någon ligga och vara skadad på marken så bör man ju hjälpa till. Göra vad man kan, ringa ambulans osv osv.
Ser man någon stå och bråka med Appen X på sin telefon kanske man inte känner sig lika manad att hjälpa till. Varför?

Jag tror att man måste utbilda/välja/sålla bland de som skall utbilda sig i att ha en viss moral/synsätt/förmåga att läsa andra osv. Inte bara gå på rena betyg.

Det är ju inte helt ovanligt att man ser undersköterskan komma in växla några ord och komma med kommentarer i stil med "jag tror inte att du har ABC, det ser precis ut som XYZ". Oftast har de ta mig *** rätt!

Varför ha dessa, med lägre utbildning ofta rätt? Jo förmodligen för att de har lärt sig läsa människor på ett annat sätt. De ser även hela bilden på ex akuten. Person X kommer in med XXX, blodprov tas och några ord växlas med sjuksköterskan. Patienten skickas sedan fram och tillbaka mellan olika avdelningar, ex röntgen osv. Mellan varje steg träffar patienten en sköterska (kanske tom samma) och växlar några ord. De får en mer allmän bild och kan på så sätt dra slutsatser och se mönster. Sen finns det ju så klart mindre bra sköterskor också... Nu tänker vissa att det kan ju läkarna osv också men det är här det det går isär (enligt min erfarenhet) mellan bra och "dåliga" läkare.

En bra läkare beter sig lite mera som sjuksköterskorna när man träffar dem. De pratar, ställer väsentliga frågor, ser om de kan härleda problemet till en viss incident, om ja hur skedde den osv osv. Om det är en åkomma man haft länge så kanske de frågar vad som gör det värre, vad som gör det bättre osv. Svårt att förklara på ett allmänt plan men de ställer frågor av ett annat slag.

En dålig läkare ställer helt befängda frågor**. Ofta maler de på enligt någon lista och man förstår ganska snabbt att läkaren redan har satt diagnosen och nu ställer frågorna för att bekräfta denna. Nu har jag lätt att läsa människor men man märker direkt när man stöter på dessa. Det handlar inte bara om tid, dvs att den dåliga läkaren inte har tid, utan det är en fråga om engagemang.

**Nu kommer någon GARANTERAT hacka på mig med ord i stil med "du vet inte vad som är konstiga frågor för du är inte läkare bla bla bla". Nej jag är inte läkare men jag kan ganska snabbt avgöra om frågan är relevant eller inte.

Några positiva rader om vården:
Jag förstår att det är skitstressigt att arbeta inom vården (all sorts). Vänner, familjs osv gör/har gjort det.
Det finns många skitbra läkare/sköterskor/osv som verkligen jobbar med det dom skall göra. Tyvärr är dessa alltid överbokade och de får säkert slita som fan. Precis som i andra yrken så är det de som verkligen kämpar och gör ett bra jobb som får dra det tunga lasset. Det blir bara mer synligt inom vården som sagt. Jag tycker dock att man måste bli bättre på att plocka fram läkare/personal med rätt egenskaper och rätt driv. Det måste komma till mera pengar till vården (inget att diskutera enligt mig).

Men som sagt man måste vara frisk (eller ha anhöriga som är det) för att vara sjuk idag.

Jag hoppas det går bra för dig och din pappa!
Tänk på att du lätt kan läsa dina journaler via ex mobilt bankid på 1177.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Min far, numer 85 år hade för ett par år sen riktigt *svordom* ont i en axel. Tog över ett år innan han togs på allvar. Läkare föreslog en massa saker utan ordentliga undersökningar, vill säga ordentliga röntgenbilder annat än gammal "slätröntgen".

...

Vad jag skulle göra om jag var du är att kontakta något som jag tror heter patientnämnden: https://www.ivo.se/for-privatpersoner/om-patientnamnden/

Vet inte om det går att få någon ersättning för felaktiga diagnoser eller ytterst tveksamma journalposter av läkare men det är viktigt att rapportera då det kommer in i statistik och jag tror också att berörda läkare får information om att de är med i ett ärende ang. detta.

Vad gäller läkare har jag stött på både bra och dåliga och lite allt däremellan. Det var t.ex. någon läkare som sa att jag borde byta utbildning etc. etc. och att det skulle bota problemet jag hade, man blir ju helt jävla paff över logiken och intelligensen hos vederbörande som faktiskt är betald läkare.

Mer relaterat till din post är att jag var med min nästan 90-åriga farmor till hälsocentralen då min far och faster var upptagna. Min faster är distriktssköterska och gav bra riktlinjer för vad jag skulle ta upp med läkaren. Min farmor är lite glömsk men min faster hade uppfattat att hon hade ett hälsoproblem som måste åtgärdas, så mitt besök till hälsocentralen var absolut inte taget ur ingenting. Hur som, kom till läkaren och det var väl inget som var uppenbart knepigt i hans utförande av hans uppgift men jag märkte att han inte hade någon konkret plan för hur ärendet skulle hanteras för att få ordning på min farmors hälsoproblem. Jag förstod under samtalet med läkaren att jag var tvungen att själv påminna honom om vad min farmor sagt i samtalet och ställa frågor till denna läkare om precis hur han planerade att ärendet skulle fortgå och lösas. Jag skrev själv stödpunkter under samtalet, primärt för min faster men också för mig, och antecknade sedan hur läkaren, tillslut, exakt hur ärendet skulle hanteras. Men jag fick liksom själv styra hela senare delen av samtalet vilket jag tyckte kändes rätt osäkert då jag inte kan ett smack om vård, men jag insåg ju att det behövdes då läkaren själv var alldeles för svepande. Tråkigt men inte det värsta jag hört om vad gäller vårdärenden.

Hur som, kontentan för mig som jag vill skriva, är som någon annan nämnt att man måste vara jävligt påläst och vara supertydlig med vad man förväntar sig vad gäller hur ärendet ska gå vidare.

Permalänk
Skrivet av lossah:

Min sambo har också ME/CFS och vi förstår exakt vad du pratar om. Vi, framförallt hon, har behövt leta upp en fööööööörjävla massa info själva, för att sedan informera läkarna om vad det är för någonting. Sjukt okunniga. Känns som de har läst läkarböcker som är från 30-talet. Man får diagnoser som typ "psykiskt instabil" etc har jag läst många fall om. Nu har det dock blivit mer uppmärksammat i media bland annat samt att forskningen går väldigt framåt, vilket är otroligt skönt. Ber till gudarna och allt vad det innebär att det finns en bot snart.

Det är ju "bara" 0.5% av befolkningen som har det så det är ju inte tillräckligt många för att de ska vara välinformerade.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
SpelClockers

De duktiga läkarna flyttar eller jobbar på privat klinik. tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conditioned:

Det är ju "bara" 0.5% av befolkningen som har det så det är ju inte tillräckligt många för att de ska vara välinformerade.

0,5 % hade gjort det till en relativt vanlig sjukdom, så om de inte vill ta till sig det säger det mer om läkaren om det nu hade haft den prevalensen, att få en diagnos förstår jag däremot är svårt. Prevalensen är kanske inte så hög däremot, i Sverige finns det inte tillräckligt med data. De flesta sjukdomar är ju mindre förekommande eller hamnar på ungefär samma prevalens hur som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr rulle:

De duktiga läkarna flyttar eller jobbar på privat klinik. tyvärr

Och privata mottagningar tar i regel emot patienter från landstinget/regionen?

Permalänk
SpelClockers

jag tror landsting är tvungna att hyra in dem pga läkarbrist . dyrt samt att de har sin egna verksamhet att tänka på så det blir la stressat och dålig vård som resultat.

Har varit nån artikel om läkare som privatläkare som jobbar sjukt många timmar i veckan . först för landsting på dagen och sen privat på kvällen.

Permalänk
Medlem

@Nightcrawl @Ragnarok @IlyaZ @lossah @SuperNova @hypermode

Först. tack för svar, synpunkter och era berättelser. Ska svara här sen kommer ett djävligt långt inlägg vad det gäller denna gången för farsgubben som jag inte nämnde förra gången.

Vad gäller mitt gnäll om läkare är att de säger en sak vid mötet ansikte mot ansikte och sen står det något annat i journalen. Det stör mig riktigt mycket. Det exempel jag nämnde i ursprungliga posten var bara några av de exempel jag har. Denna sista vända som jag skriver om efter detta är, för mig, ännu mer hårresande.

Lång vägg kommer nu. Funderar på att lägga den bakom några spoiler så det inte tar upp allt sidoutrymme men kör på. Ursäkta kommande stavfel. Kommer rätta innan post men lär garanterat missa några. (Bryr mig inte om andras stavfel men stör mig rejält på mina egna.)

Sådär. Varning förresten! Om ni är känsliga för "kroppsvätskor" ur "hål nr2" så sluta läs nu!

Farsgubben har någon gång då och då diarréer. Kan vara några dagar sen går det månader emellan.

Den fjärde juni inföll sig en sådan episod. Samma dag som inplanerat läkarbesök skulle ske gällande uppföljning av att han låg inne en vecka i februari på grund av "liten propp i lungan".

Han tillbringade hela morgonen den 4 juni på muggen. jag lyckades avboka hans läkartid, fick förståelse av sjuksyrra för det.

Problemet är och var att sen fortsatte diarréerna. Dagar blev veckor och är snart nu månader.

Efter några veckor så började farsgubben slokna mentalt. Att inte kunna lita på magen/tarm och att inte alltid hinna ut på muggen gjorde att jag ringde den 18 juni och bad om telefontid med min fars husläkare, "Dr1". Han var upptagen hela veckan för att sen gå på fyra veckors semester men istället fick jag telefontid dagen efter, den 19 juni med doktor "Dr2".

Hen ringde upp dagen efter och jag redogjorde för min fars bekymmer med magen. Hens svar i telefon var att när man blir gammal så kan magen sluta fungera och att det nog var det som hänt och att hen dessutom pratade om IBS. Om det inte blev bättre skulle vi höra av oss igen. Tyvärr väldigt svårt att höra vad hen sa på grund av brytning och svagt röstläge. (OBS! Genuint svårt att förstå på grund av att hen bröt väldigt mycket och pratade vääääldigt lågt!)

Ringde den 25 juni och fick tid bokad till den 3 juli, till "Dr3".

Fick ringa upp igen den 26 juni och få akuttid samma dag, tisdag då min fars diarré kommit oftare. Fick tid till dr "Dr2".

Åkte dit. Blev invisade på ett rum. Första doktorn sa så var det att magen slutar fungera när man blir äldre och att hen misstänkte IBS och det var innan undersökning. Hen lyssnade sen på magen och klämde på magen. Hens "spår" var fortfarande IBS och hen beställde avföringsprov för att se om tarmen var inflammerad vilket kan ske vid IBS.

Jag frågade om det skulle tas andra prover, blodprover osv för att kolla tolerans mot gluten och laktos. Jag påpekade att min far ändå slutat med sådana produkter då han dragit ner på matintag rejält på grund av oro för magen och minskad aptit. Hen sa nej på det.

Hen konstaterade att vi skulle kontakta dietist som kunde ge kostråd om hur min far skulle hantera sin IBS för med IBS finns iinte så mycket att göra annat än att "lära sig leva med det".

Doktorn pratade om att sänka kolesterolsänkande medicindos, tror jag. Som sagt, jag hade svårt att förstå. Även om så är jag och min far inte så pigga på den idén då dosen är satt av läkare på Akademiska Sjukhuset med tanke på min fars hjärtsvikt och hjärtflimmer.

Under hela besöket så hade jag oerhört svårt att förstå vad doktorn sa på grund av brytning och väldigt svagt röstläge. När jag hade sagt "va?" ett antal gånger så skämdes jag och slutade med "va?" utan jag försökte gissa mig till vad doktorn sa.

Vi hämtade provrör för avföringsprov på labbet innan vi åkte hem.

Blev tyvärr irriterad dagen efter då min fars mage fortsatt strula rejält och ringde åter vc och fick prata med en sjuksyster som kollade i loggarna vad doktorn skrivit. Fick veta att "Dr2" skrivit om IBS. Jag påpekade problemen att förstå/höra vad doktorn sa och att det kändes inte bra att få en diagnos två ggr, telefon och vid besök innan undersökning. Jag sa då i samma veva att det var ju skönt att vi inte avbokat tiden den 3 juli till en annan läkare.

Blev då upplyst om att den tiden stryks automatiskt om man får akuttid, om man inte som patient ber om att få ha tiden kvar.

Jag blev frustrerad och lyckades boka ny tid den 4 juli till "Dr3" (igen).

Under tiden så hade min far diarréer fem-sex-sju gånger om dagen och ibland hann han inte ut på toaletten,
företrädesvis på tidiga mornar innan han hunnit vakna. Han vaknar/vaknade av högljudda tarmar och att diarréen är på väg.

Han tar Kaliumklorid tabletter för han har dåliga saltvärden och de tabletterna låg nästan alltid i toastolen och flöt så vi visste inte hur min fars saltvärden såg ut.

Vi lämnade in avföringsprov den 28 juni.

Vc ringde några dagar innan besöket och berättade att min far skulle genomgå en rektoskopi som var beställd av "Dr2".

Den 4 juli kom och vi hade en massa frågor att ställa. Innan vi åkte kom det brev från "Dr2" där det stod att hen beställt en rektoskopi därför att "Avföringsprovet visar tecken på inflammation i tarmen. För vidare utredning behövs rektoskopi undersökning göras. Jag bokar tid för det....."

"Dr3" kallade på min far i väntrummet, bad oss vänta i korridoren då doktorn ville ha hjälp av en sjuksyster.

När vi kom in i undersökningsrummet så sa doktorn omedelbart att "jag tror det är erat vatten det är fel på!" Utan någon som helst undersökning. Inga blodprover eller någonting. Han frågade om jag haft bekymmer varpå jag svarade att jag hade problem ett tag i november, outrett men inga problem nu vilket då "bekräftade" doktorns teori. Jag frågade om inte min far också borde varit dålig då i november eller jag nu men fick just inget svar på det. Doktorn sa även att "det kan ju vara en råtta som ramlat ner i er brunn". "Den är ju djupborrad" sa min far, "kan vara insekter som tagit sig in i vattnet" sa doktorn då varpå farsgubben kontrade med att den är borrad med lock på längst ner och packad med halmbalar hela vägen upp.

Doktorn såg att min far hörde dåligt så hen pratade högt och tydligt innan undersökningen påbörjades. Doktorn påpekade att avföringsprovet med nöd och näppe indikerade eventuell inflammation i tarmen. Värdet låg på "60" på provet och gränsen går vid "100" fick vi veta. 60 kunde bero på diarréen. Jag sa lite snabbt att min far tar en "Probimage" om dagen och dricker ett glas "Proviva" sen många år tillbaks. "Fil" är bra sa doktorn vilket min far provat men som inte hjälper något.

Doktorn lyssnade och kände min fars mage. Doktorn konstaterade att hen kände en bubbla på kroppspulsådern vilket vi redan vet om då min far går på årliga kontroller av det.

Fick uppmaningen att ta av sig kläderna på underkroppen. Jag hjälpte honom. Under undersökningens gång så pratade doktorn lägre vilket gjorde att min far inte hörde någonting.

När undersökningen var klar vilket hen inte såg något speciellt på annat än lätt irriterad tarm. Hen kom ca "16 cm in".

Hen sa åt min far att torka sig ren och sen klä på sig. Jag fick hjälpte farsgubben.

Hen redogjorde än en gång för att hen tippade på att det var vårat vatten som gjort min far dålig. Rekommendationen var att inte använda vattnet alls. Inte dricka/matlagning ellelr diska under fyra veckor, första veckan skulle min far inte märka någon skillnad men sen.... Återbesök om sju veckor. Är min far inte bättre tills dess så får "vi utreda vidare med röntgen och så" men att avstå från hemmavatten skulle vara "receptet". Jag frågade om Imodium var bra vilket doktorn inte tyckte man skulle äta i onödan av och att Dimetikum Meda (mot gaser i mage och tarm) inte skulle hjälpa då "det är ju bakterier" med en nick åt min far.

Doktorn frågade om man tagit odling på avföringen. Jag svarade att vi lämnade ju in avföringsprov den 28 juni varpå doktorns svar på det var att det inte var ett sånt avföringsprov.

Jag frågade även om "Dr2"s IBS som doktorn svarade "nä. Det tror jag inte. Han verkar inte vara den typen. Han verkar ju lugn och inte stressad." sen gick hen ut genom dörren.

Vi väntade på att doktorn skulle komma tillbaks så vi kunde ställa frågor, te.x om salttabletterna eller om provtagningar.

Efter ett tag kom sjuksystern tillbaks. Vi frågade om doktorn skulle komma tillbaks. Hon kollade och kom tillbaks och sa att hen inte skulle göra det då hen hade en annan patient. Doktorn sa alltså inte "hej då" eller uppvisade ingenting som tecken på att besöket var över när hen gick.

Där stod vi med en massa frågor. Enda jag kom på var att fråga sjuksystern om min far kunde diska med hemmavattnet. Hon störde doktorn med den frågan och det skulle gå bra men ingen matlagning med hemmavattnet. Jag frågade sjuksystern om Lunelax skulle vara bra mot diarréen. Hon visste först inte vad Lunelax var men hon tyckte min far skulle låta bli det.

Sen fick vi gå.

Irritationen växte rejält hos mig att av två läkare få tre diagnoser utan undersökningar eller prover. Vi tänkte invänta husläkarens återkomst men den 8 juli blev farsgubben riktigt dålig. Han hade på diarréeanfall uppåt 12-14 ggr om dagen och drack dåligt, åt just inget heller då aptiten var/är borta så han kollapsade hemma. Körde in honom till akuten I Uppsala.

Där var han inlagd i nio dagar. Uttorkad när han kom in så dropp några dagar sen vidtog undersökningar för att kolla varför diarréen inte släpper.

Där på sjukan återkom läkarna ständigt till "att ni har ju dåligt vatten!" varpå vi ständigt påpekade att det var vad en läkare på vc tror. Även att min far skulle haft problem ett halvår vilket vi fattade ännu mindre av. Det var till och med en läkare som konstaterade att "ni har ju halm i brunnen" som om det förklarade allt. Vi fattade ingenting.

Under dagarna där skulle en "sigmoideoskopi" göras men de "kom inte in" på grund av tarmfickor utan en skiktröntgen beställdes istället. Resultatet av den var att man inte såg något annat än tarmfickor (och hans "bubbla" på aortan. Fick även bonusinfon att "du vet om att du har ett ljumskbråck?". Jo, den är stor som en halv fotboll så den vet han om men tack.).

Tog odlingar i parti och minut på avföringen. Efter dag nio fick han åka hem för de kunde inte göra något mer. Inga svar eller förklaringar på hans diarréer. "Om de fortsätter så får ni kontakta Mag/Tarm så tar de vid" då han fram tills utskrivning legat under "Medicin"s ansvar.

Självklart fortsätter hans diarréer hemma. Vi har träffat husläkaren som var tillbaks från semester nu. Hen var inte speciellt intresserad av att höra vad hens kollegor på vc gjort eller sagt. Husläkaren är inne på att det kan vara ljumskbråcket som ställer till det, något som läkarna på Akademiska Sjukhuset avfärdade. Det kan ju även vara inflammerade tarmfickor enligt vår husläkare. ''

Husläkaren föreslog att farsgubben ska ta två Imodium på morgonen i förebyggande syfte och en till efter varje diarré, max åtta piller om dagen. Han har gjort såp en vecka nu till ingen hjälp.

En lång uppdatering senare så återkommer jag nu till mitt gnäll om vad läkare efter träff sen skriver i journalen. Visar sig vid journalutdrag att de två läkarna "Dr2" och "Dr3" skrivit i journalen om att "Dr2" konstaterar IBS, vilket hen ju iofs pratade om hela tiden men hen hade även passusen att vi själva misstänkte IBS.

"Dr3" däremot borde nästan ha ett pris. För hen påstod, som hen gjorde vid besöket, att "det är patientens brunn vilket är säkerställt då även patientens son uppvisar problem" även att min far och jag "haft problem ett halvår". "Dr3" påpekar iofs i journalen att "brunnen är 2 meter djupborrad med halm däri!"

Och det var alltså detta som läkarna läste om och om igen på Akkis! Hur vi än dementerade så återkom det hela tiden på grund av vad "Dr3" skrivit i journalen. Ingen aning om var "Dr3" fick allt ifrån, inte ens det vi sa om djupborrad och täckt med halm osv stämde.

Är numer inte förvånad men ändå oerhört paff över vad som skrivits i journalen. Ska avsluta med att vi självklart lämnat in vattenprover och inväntar svar. Men farsgubben har druckit köpvatten på flaska sedan besöket med "Dr3" bara för att kunna påpeka att han följt rådet. Han är inte bra alls trots veckor med köpvatten och jag har inga problem trots vattenpimplande av egna vattnet.

Som sagt, väldigt lång vägg senare så slutar jag här nu. Stjärna till den som orkat ända hit.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr rulle:

jag tror landsting är tvungna att hyra in dem pga läkarbrist . dyrt samt att de har sin egna verksamhet att tänka på så det blir la stressat och dålig vård som resultat.

Har varit nån artikel om läkare som privatläkare som jobbar sjukt många timmar i veckan . först för landsting på dagen och sen privat på kvällen.

De med deras egna mottagningar och de som jobbar på privata mottagningar har i regel avtal med landstinget/regionen så att patienter fritt kan söka sig dit, sen kan de såklart ha patienter som betalar ur fickan eller har privat sjukförsäkring också. Privata vårdcentraler tar ofta enbart emot patienter de får ersättning från landstinget/regionen för.

Hyrläkare går nog mest via bemanningsföretag. Bemanningsproblemen i vården är ju just detta, att en del av kåren jobbar via bemanning och inte blir långvarig på mottagningarna. Det förbättrar inte direkt läget då många mottagningar inte är särskilt attraktiva att jobba på och de som är anställda av landstinget/regionen blir inte heller alltid långvariga, de vill bo eller arbeta någon annan stans egentligen och försvinner snart.

Privata mottagningar måste i princip ha avtal med landstinget/regionen, annars skulle de ju inte ha patienter nog för att gå runt då det fortfarande är relativt lite privata pengar som spenderas i vården. Företagshälsovården är ju bland det enda som finansieras privat, men det är också relativt få som har tillgång till den.

Permalänk
Medlem

Sen när är en djupborrad brunn 2 meter? Den som skriver något sådant borde väl bo på gruppboende, inga illa menat med de som så gör men det är så uppenbart att ingen som läste dessa anteckningar borde tagit de seriöst. Hur man får in halm i en borrad brunn vill jag gärna se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Wall of text

Fyfan! Hoppas det går bra!
Men det är tyvärr så det verkar vara som sagt. Att de i journalerna inte stämmer med besöker och/eller att slutsatser dras som patient inte informeras om är not inte alldeles ovanligt.

Att det inte finns något att göra åt IBS är helt fel (har det själv, vilket förklarar flera av de läkarbesök jag har). Det finns olika saker att göra, alla är inte optimala men det är direkt fel att säga att man inte kan göra något!

Att de sen inte har en aning om hur en brunn fungerar men ändå formulerar det som att de har full koll är inte annat än katastrofalt. Jag har själv suttit och förklarar hur/var/varför/när/vart ett verktyg var inköpt/använts då jag kom in med en skada till följd av att jag slant (vass föremål som all som rört en träbit vet vad det är). Jag gissar att detta var pga att läkaren inte hade en aning om var det var för verktyg.

Som sagt de är i flera fall helt absurda saker och PRECIS som du säger så kommer nästföljande läkare läsa journalerna och dra slutsatser innan man ens träffats. Då har man inte bara ursprungsproblemet att hantera utan man skall även "bevisa" att det andra är en ren lögn/felaktigt.

Om vi bara ta brunns-exemplet så skulle ju läkaren tex kunna fråga er rakt ut om ex det är vanligt att man packar med halm osv (om denna nu inte själv besitter kunskaperna). Har andra som dricker vattnet i er brunn liknande problem. har det skett någon förändring nyligen i livsstil/kost osv osv.

Sen tycker jag det är intressant att de hela tiden måste ha en orsak. Kan de bara inte erkänna att de inte hittar felet och hänvisa till en mer erfaren kollega/specialist/specialist-avdelning?

Så gör i alla fall jag om jag inte kan lösa ett problem på jobbet. -Tyvärr jag vet verkligen inte vad felet beror på men jag skickar dig vidare till en som kan alt en som vet vem som kan. Ingen kal allt så är det bara!

Att sitta och fabricera ihop orsaker osv leder ju bara till värre problem!

Som sagt hoppas din pappa krya på sig! Stå på dig och kräv raka svar från dem som behandlar honom. Det är ju en jäkla tur att han har dig, tänk på dem som sitter ensamma i liknande situationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Vägg av text

Först så ska jag säga att det är bra av dig som orkar med det så här pass. Låter som att din far kanske behöver lite hjälp, kanske hemtjänst vore något om det inte redan finns på plats. Du/ni ska ju orka med det här oavsett hur det går. Kontaktas kommunen ska det gå snabbt, på några dagar.

Det andra jag kan säga är att magproblem är det väldigt många läkare som har svårt att hantera. Min sambo har återkommande magproblem och det är enbart den insatta läkare på medicinmottagningen här i Västerås som hon kan diskutera vettigt med. Det finns även en bra expert på huddinge som vi träffat. Med det sagt, försök få till en remiss (om det nu behövs) till Mage/Tarm, särskilt då du ändå får ganska vaga och olika diagnoser och påstådda orsaker till diarrén. Om det är bakterier i vattnet så borde väl antibiotika skrivas ut i samband med att vattnet slutas använda?

En anledning ang. vattnet kan vara att din far har ett sämre imunförsvar då han är äldre samt verkar äta en del olika mediciner som kanske kan göra honom mer utsatt. För dig är kanske ev. bakterier är mer harmlösa. Jag tycker ju dock att om det är bakterier i vattnet och de är i din fars mage/tarm borde det gå att odla fram som bevis. Läkaren frågade ju själv om det hade gjorts, jag tror inte att du skrev om att det gjordes något efter det?

Det blir väldigt intressant att se hur responsen blir om det visar sig att vattnet är helt tjänligt.

Jag förstår din frustration och kan känna igen mig i den. När vattenprovet är klart, om inte innan, hade jag absolut eskalerat till experter som vet vad de talar om och som inte griper efter närmsta halmstrå för att ge en diagnos som man inte kan göra så mycket åt och på så vis kunna fokusera på 'roligare' patienter ...

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Sen tycker jag det är intressant att de hela tiden måste ha en orsak. Kan de bara inte erkänna att de inte hittar felet och hänvisa till en mer erfaren kollega/specialist/specialist-avdelning?

Det här verkar ganska många läkare ha väldigt svårt för. Är säkert något prestigegrej. Ett flertal gånger har min sambo som 'googledoktor' lyckats ställa rätt diagnos långt innan undersökande läkare gjort det och först när sambo bett läkaren att redogöra för hur denne kan utesluta hennes egna misstanke, har läkaren gett med sig och eskalering eller erkännande om otillräcklig kompetens getts. Många läkare har också svårt att hantera en påläst patient och man kan se hur det svider lite i deras ego. Det ska dock nämnas att det finns nog lika många läkare som också uppskattar sambons egna kunskaper och hur hon på ett förvånansvärt tydligt och i facktermer kan beskriva sin problematik. Men så har hon också levt med sin kropp i snart 30 år och har fått fortsätta på egen hand där många läkare gett upp och inte kunna hjälpa.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Tänk på att du kan eller din far kan vända sig direkt till specialistmottagningarna/läkarna också, i de flesta fall går det bra med egenanmälan. Rolig är vården inte, aja godnatt för inatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Sen när är en djupborrad brunn 2 meter? Den som skriver något sådant borde väl bo på gruppboende, inga illa menat med de som så gör men det är så uppenbart att ingen som läste dessa anteckningar borde tagit de seriöst. Hur man får in halm i en borrad brunn vill jag gärna se.

Undrar jag med, hur man får ihop "djupborrad" och "två meter".

Den är alltså djupborrad. Sen är det ca 1.5 - 2 meter som det är cementringar ner i backen med "botten". Där är ett hål som slangen går ner i. Det är alltså cementringarna som är packade/isolerade med halm. Halmen kommer inte ner i "djupborrade" delen.

Skrivet av SuperNova:

Fyfan! Hoppas det går bra!
Men det är tyvärr så det verkar vara som sagt. Att de i journalerna inte stämmer med besöker och/eller att slutsatser dras som patient inte informeras om är not inte alldeles ovanligt.

Att det inte finns något att göra åt IBS är helt fel (har det själv, vilket förklarar flera av de läkarbesök jag har). Det finns olika saker att göra, alla är inte optimala men det är direkt fel att säga att man inte kan göra något!

Att de sen inte har en aning om hur en brunn fungerar men ändå formulerar det som att de har full koll är inte annat än katastrofalt. Jag har själv suttit och förklarar hur/var/varför/när/vart ett verktyg var inköpt/använts då jag kom in med en skada till följd av att jag slant (vass föremål som all som rört en träbit vet vad det är). Jag gissar att detta var pga att läkaren inte hade en aning om var det var för verktyg.

Som sagt de är i flera fall helt absurda saker och PRECIS som du säger så kommer nästföljande läkare läsa journalerna och dra slutsatser innan man ens träffats. Då har man inte bara ursprungsproblemet att hantera utan man skall även "bevisa" att det andra är en ren lögn/felaktigt.

Om vi bara ta brunns-exemplet så skulle ju läkaren tex kunna fråga er rakt ut om ex det är vanligt att man packar med halm osv (om denna nu inte själv besitter kunskaperna). Har andra som dricker vattnet i er brunn liknande problem. har det skett någon förändring nyligen i livsstil/kost osv osv.

Sen tycker jag det är intressant att de hela tiden måste ha en orsak. Kan de bara inte erkänna att de inte hittar felet och hänvisa till en mer erfaren kollega/specialist/specialist-avdelning?

Så gör i alla fall jag om jag inte kan lösa ett problem på jobbet. -Tyvärr jag vet verkligen inte vad felet beror på men jag skickar dig vidare till en som kan alt en som vet vem som kan. Ingen kal allt så är det bara!

Att sitta och fabricera ihop orsaker osv leder ju bara till värre problem!

Som sagt hoppas din pappa krya på sig! Stå på dig och kräv raka svar från dem som behandlar honom. Det är ju en jäkla tur att han har dig, tänk på dem som sitter ensamma i liknande situationer.

Ger upp att försöka få "nästa läkare" att "korrigera" journalen numer. Berättar dör dem vad vi sagt och vad vi fått höra, om och om igen med varje ny läkare. Önskar att man som patient kunde få ha en egen "Patientjournal" där man själv får skriva som kunde finnas jämte läkarnas.

Han ska iväg imorgon och kolla blodtryck (som sjunkit, troligen på grund av diarréerna säger läkarna. De har satt ut några av hans mediciner på grund av blodtrycket och att hans redan svajiga njurvärden inte blir bättre av detta. Även vätskedrivande är utsatt så länge) och lämna blodprover.

Jag har inga problem och är ett par till som druckit av vattnet, inte regelbundet men de märker inte av något.

Husläkaren ska höra av sig på måndag så får jag se vad hen har att säga.

Skrivet av Nightcrawl:

Först så ska jag säga att det är bra av dig som orkar med det så här pass. Låter som att din far kanske behöver lite hjälp, kanske hemtjänst vore något om det inte redan finns på plats. Du/ni ska ju orka med det här oavsett hur det går. Kontaktas kommunen ska det gå snabbt, på några dagar.

Det andra jag kan säga är att magproblem är det väldigt många läkare som har svårt att hantera. Min sambo har återkommande magproblem och det är enbart den insatta läkare på medicinmottagningen här i Västerås som hon kan diskutera vettigt med. Det finns även en bra expert på huddinge som vi träffat. Med det sagt, försök få till en remiss (om det nu behövs) till Mage/Tarm, särskilt då du ändå får ganska vaga och olika diagnoser och påstådda orsaker till diarrén. Om det är bakterier i vattnet så borde väl antibiotika skrivas ut i samband med att vattnet slutas använda?

En anledning ang. vattnet kan vara att din far har ett sämre imunförsvar då han är äldre samt verkar äta en del olika mediciner som kanske kan göra honom mer utsatt. För dig är kanske ev. bakterier är mer harmlösa. Jag tycker ju dock att om det är bakterier i vattnet och de är i din fars mage/tarm borde det gå att odla fram som bevis. Läkaren frågade ju själv om det hade gjorts, jag tror inte att du skrev om att det gjordes något efter det?

Det blir väldigt intressant att se hur responsen blir om det visar sig att vattnet är helt tjänligt.

Jag förstår din frustration och kan känna igen mig i den. När vattenprovet är klart, om inte innan, hade jag absolut eskalerat till experter som vet vad de talar om och som inte griper efter närmsta halmstrå för att ge en diagnos som man inte kan göra så mycket åt och på så vis kunna fokusera på 'roligare' patienter ...

Ingen hemtjänst. Han klarar sig själv och jag hjälper honom med saker.

Kan tycka att om nu "Dr3" var så tvärsäker på vattnet så borde hen väl kunnat skriva ut något. "Dr3" frågade som sagt om odling var tagen och jag påpekade att vi lämnat in prover i och med "Dr2"s siande om IBS/mage&tarm som slutat fungera för "han är gammal" men "Dr3" sa då att det inte var den typen av odling. Hen beställde ingen odling men det är gjort med råge på Akkis I Uppsala och visade ingenting. "Dr3" avfärdade som sagt vid besöket "Dr2"s teori om IBS för "han verkar inte vara den typen" med med en nickning åt farsgubben. Utan "Dr3"s spår var ju vattnet...........

Inväntar svar på vattenproverna nästa vecka. Husläkaren, som inte var speciellt intresserad av att höra kollegornas gissningsarbeten på vc, sa iallafall "det är inte det" när jag sa att vattenprover var inlämnat.

Skrivet av Petterk:

Tänk på att du kan eller din far kan vända sig direkt till specialistmottagningarna/läkarna också, i de flesta fall går det bra med egenanmälan. Rolig är vården inte, aja godnatt för inatt.

Vet. Fick rådet på Akkis, Medicin att kontakta "Mage/Tarm" själva om det blir värre. Väntar som sagt på vad husläkaren har att säga på måndag den 6 aug först och inväntar svaret på vattenproverna.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Undrar jag med, hur man får ihop "djupborrad" och "två meter".

Den är alltså djupborrad. Sen är det ca 1.5 - 2 meter som det är cementringar ner i backen med "botten". Där är ett hål som slangen går ner i. Det är alltså cementringarna som är packade/isolerade med halm. Halmen kommer inte ner i "djupborrade" delen.

En borrad brunn är alltid tätad, det är ju vitsen med en borrad brunn för du vill inte ha in föroreningar i berget/vattnet. Meningen med vilken typ av brunn som helst är såklart att man når grundvattnet, i en två meter djup brunn (halvt täckt tank?) kan du möjligen spara lite regnvatten...

Vad är det man riskerar att få av en förorenad brunn för den delen? Bakterier, amöbor och andra parasiter? De måste man ju ta antibiotika emot. Har det ordinerats?

Permalänk
Medlem

Går även bra för patienterna att själva ha egna anteckningar i journalen för den delen, frågan är väl mer om de vill tvångsinlägga en eller det ger upphov till andra konsekvenser när det gäller bemötande för att man vill ha en journal som speglar verkligheten. Läkare tycker att man är konfronterande när man tar upp saker andra läkare har sagt i princip.

Permalänk
Medlem

Det är väldigt mycket negativt snack om vården här tycker jag. Att det finns problem är det ingen som säger emot men då jag själv är vårdpersonal vill jag ändå att man ska läsa alla negativa historier med förståelsen för att det bara är en sida av historien. Jag har ingen anledning att misstro just TS eller någon annan skribent här i tråden men jag vet personligen att långt ifrån alla historier om bristande vård är hela sanningen.

Tänk själv på alla möten du haft med idioter till folk. T.ex. killen i Audin som tutar och sniffar dig i ändan trots att du kör 120 på en 100-väg. Eller hon som nästan börjar skrika för att mjölken var en krona dyrare än vad som stod på prislappen. Eller han som minsann vet hur det ska gå till och bygger ett hus som faller ihop efter första ovädret. Eller han som trycker ner alla andra för att själv komma till toppen.

Alla de personerna som är beskrivna ovan är även patienter och anhöriga och de tar med deras mentalitet i mötet med sjukvården.

Skrivet av Aktsu:

Jag säger som de jag känner som utbildat sig till läkare, "man behöver inte vara ett geni för att klara utbildningen". Har också hört "Svårt att komma in, lätt att komma ut" från dem.

Nu har jag visserligen inte intervjuat alla de hundratals läkare och läkarstunder jag träffat men jag tvivlar starkt på att någon tycker det är en enkel utbildning. Så antingen umgås du med folk som har enklare för skolan än andra eller så vill de helt enkelt verka smarta.

Skrivet av Mizzarrogh:

Problemet är att alla bra läkare som är värda titeln drar utomlands på grund av det nya systemet...

Det är förstås långt ifrån sant men det vore ändå kul att få siffror på det, vet du hur många svenska läkare som arbetar utomlands?

Skrivet av Ragnarok:

@beginner Magnetröntgen är dyrt, patienten är 85år. Jag säger absolut inte att det är rätt för det tycker jag inte. Är man 85år har man betalat för jävla mycket skatt och bör få den bästa av vården. Tyvärr är det inte så i Sverige, ju äldre patienten är desto sämre vård kommer patienten att få.

Inte sant, i alla fall inte på de fyra akutsjukhusen jag arbetat på (några av Sveriges största). Aldrig har jag hört någon läkare eller annan personal säga att en viss undersökning eller behandling inte ska utföras p.g.a. hög ålder.

Däremot finns det förstås fall då t.ex. en undersökning eller operation inte görs på grund av patientens tillstånd. Och som vi alla vet försämras tillståndet med åldern. Men att strunta i en MR p.g.a. hög ålder är inget som sker (hoppas jag).

Skrivet av lossah:

Min sambo har också ME/CFS och vi förstår exakt vad du pratar om. Vi, framförallt hon, har behövt leta upp en fööööööörjävla massa info själva, för att sedan informera läkarna om vad det är för någonting. Sjukt okunniga. Känns som de har läst läkarböcker som är från 30-talet.

Jag får intrycket av att du, tillsammans med många andra, verkar tro att bara för att man är läkare så ska man kunna allt inom sitt område. Det är fullkomligt omöjligt.

Sen kan man förstås hantera sin okunskap på olika bra sätt men det är en annan sak.

Skrivet av SuperNova:

1. För lite pengar satsas på vården. Detta är ju mycket p.g.a. att vi medborgare röstar som vi gör. Vi vill ha den bästa läkarvården men vill inte betala skatt. Folk sitter och klagar på akutmottagningen för att 10 minuter senare hamna i en diskussion med personen bredvid om att vi har alldeles för höga skatter i Sverige. Visst kan pengarna nyttjas bättre men läkarvård kostar pengar hur man än vänder och vrider på det.

Mmhm, håller med. Folk verkar tro att sjukvården är ett rullande band med besök → röntgen → piller → frisk → repeat. Faktum är att sjukvården är en gigantisk apparat i Sverige och *allt* kostar pengar. Idag har jag på min avdelning en patient som får medicin för ca 50.000 per dag och det har pågått under ett par veckor. Och då finns det ändå mediciner som är väldigt mycket dyrare.
Lägg därtill allt annat som kostar. Personal, el, mjölk, handskar, inställda besök, maskiner, utbildningar, lokaler, reparationer m.m.

Klaga gärna på höga skatter om du vill men då hoppas jag verkligen att de personerna skäms varenda gång de utnyttjar sin utbildning eller har en anhörig som ligger på sjukhus.

Skrivet av SuperNova:

3. Arbetsmoralen hos människor i allmänhet. Tyvärr blir det väldigt tydligt när detta brister hos läkare/vårdpersonal.
Jag förstår självklart att alla måste ha raster, pauser, äta, osv det har jag inget emot! Men när man suttit på ex akuten i 10+ timmar så ser man ganska tydligt vilka som jobbar och vilka som inte gör det. Folk ligger och skriker av smärta i sängarna, ropar på hjälp men vissa (ur personalen) sitter och snackar skit och bläddra i telefonerna. Det sticker lite i ögonen kan man säga.

Att det finns latmaskar inom vården är förstås inget konstigt, de finns överallt. Däremot ska man vara försiktig att peka finger åt en stillasittande vårdpersonal, det finns mycket man kan arbeta med trots att man inte har en patientnära kontakt.

Angående att patienter i uppenbar smärta och/eller ångest ibland ignoreras är tråkigt men behöver inte tyda på någon brist hos personalen. För smärta finns det sprutor och för ångest likaså, ångesten kan ibland också dämpas med närhet och samtal. Men ibland hjälper det inte trots hästdoser morfin och de bästa kuratorerna. Jag förstår att det ser hemskt ut när en personal ignorerar en skrikande patient men vad ska vi göra? Antingen spenderar timmar av vårt pass till en enda patient utan att det ger någon nämnvärd effekt eller så hjälper vi de andra istället. En dyster verklighet men så är det.
När jag var yngre var man väldigt generösa med att sätta in extravak vid "besvärliga" eller döende patienter men det görs knappt längre.

Förra veckan hade vi en patient som var så ångestfylld inför döden att han till slut inte kunde annat än att skrika. Det gick så långt att han i slutet skrek "snälla, jag vet inte hur jag ska sluta skrika". Anhöriga som hälsade på andra patienter såg med all rätt helt förskräckta ut men det fanns verkligen ingenting vi kunde göra om lagen skulle följas.

Skrivet av SuperNova:

Jag tror att man måste utbilda/välja/sålla bland de som skall utbilda sig i att ha en viss moral/synsätt/förmåga att läsa andra osv. Inte bara gå på rena betyg.

Ser man till utbildningarna går de åt det hållet, alltså att en större vikt läggs på etiken och bemötandet av patienten. Men vården är som en stor fraktbåt, det dröjer en jävla tid innan den faktiskt svänger efter det att man snurrat på ratten.

Skrivet av Nightcrawl:

Många läkare har också svårt att hantera en påläst patient och man kan se hur det svider lite i deras ego.

Pålästa patienter är ibland en gudagåva men ganska ofta något taget direkt från helvetet. Så om någon läkare ser lidande ut i ett möte med en påläst patient så är det nog i majoriteten av fallen hens tålamod som lider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Nu har jag visserligen inte intervjuat alla de hundratals läkare och läkarstunder jag träffat men jag tvivlar starkt på att någon tycker det är en enkel utbildning. Så antingen umgås du med folk som har enklare för skolan än andra eller så vill de helt enkelt verka smarta.

Det är väl som alla andra utbildningar (även om de berättat att det är mer fokus på att trycka kunskap än andra utbildningar). Högskolan/universitetet är ju mer eller mindre ett ställe man fikar och festar på i några år innan man känner att det är dags att arbeta. Det jag menar är helt enkelt att de är väl som alla andra, dvs i genomsnitt inga direkta stjärnor.

Jag tror att ett stort problem är att bristen på läkare och det offentligas normala duckande av ansvar gör att folk som inte sköter sitt jobb får fortsätta med det. Misstag vars ekvivalens i andra branscher skulle resultera i mer eller mindre starka reprimander eller avsked resulterar i ingenting inom sjukvården.

Bara en sådan sak som när en läkare säger att de kommer ringa dag X och inte gör det för att sedan gå på semester och blir oanträffbar, hade jag själv gjort det på jobbet med en av våra kunder mer än 1 gång hade det nog blivit avsked rätt omgående. Hur många har inte råkat ut för sådana saker i kontakt med våden genom livet?

Mer till tråden som helhet:
Ett roligt exempel på slöseri är när jag låg inlagd på intensivavdelning efter operation i en vecka och ville åka hem typ dag 5 men de var rätt anti det vilket jag kunde köpa då det fortfarande krävdes antibiotika intravenöst flera ggr per dag

Efter den veckan började de prata om att normalt skickas man till en rehabiliteringsavdelning efter och försökte sälja in att jag skulle ligga där en vecka. De kunde inte svara på vad som skulle behöva rehabiliteras då de tyckte jag återhämtat mig mycket väl och vad för nytta det skulle ge mig kunde de inte svara på. Kan man inte förklara varför man bör åka dit så är det ju för att det inte är så nödvändigt. Gissningsvis åker då många personer dit i onödan på läkares inrådan och kostar massvis med pengar.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

@Trunk, Beginners far är ett levande bevis på att du har fel.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det är väl som alla andra utbildningar (även om de berättat att det är mer fokus på att trycka kunskap än andra utbildningar). Högskolan/universitetet är ju mer eller mindre ett ställe man fikar och festar på i några år innan man känner att det är dags att arbeta. Det jag menar är helt enkelt att de är väl som alla andra, dvs i genomsnitt inga direkta stjärnor.

Jag tror att ett stort problem är att bristen på läkare och det offentligas normala duckande av ansvar gör att folk som inte sköter sitt jobb får fortsätta med det. Misstag vars ekvivalens i andra branscher skulle resultera i mer eller mindre starka reprimander eller avsked resulterar i ingenting inom sjukvården.

Min uppfattning är annorlunda. Om jag jämför en genomsnittlig läkare med t.ex. en genomsnittlig sjuksköterska (de grupper jag träffat mest) så finns det en märkbar skillnad i ambition och förmåga att ta till sig information.

Ditt andra stycke håller jag däremot helt med om.

Skrivet av Ragnarok:

@Tdoll, Beginners far är ett levande bevis på att du har fel.

Ska snart göra mig i ordning för jobbet så jag orkar inte läsa igenom alla inläggen igen men vart skriver TS att det var p.g.a. åldern som has pappa inte fick någon MR?

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

@Trunk Precis så

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Jag skulle föreslå att du lägger upp din telefon på läkarens skrivbord och frågar "går det bra om jag spelar in samtalet". Min erfarenhet är att klagomål till VC-chefen eller patientnämnden är som att gunga gungstol, man har något att göra men kommer ingenvart.
Jag fick en underläkare på min VC som påstod att inget var fel på mina blodvärden fast jag själv förstod att jag hade järnbristanemi. När jag bytte VC skrev läkararen att det "kan vara leukemi" för att liksom försäkra sig om jag skulle ha något allvarligt problem. Nu har jag dock bytt VC två gånger och fick hjälp direkt på tredje VC jag vände mig till.

Iom att han har så många mediciner så kan du väl kolla om han fått något helt ny tillverkare på någon av dessa tabletter? Hade en äldre dam som fick långvarig diarré där det visade sig att hon fått en ny tillverkare på Omeprazol och denna orsakade magproblem.

Skulle också föreslå att du googlar utredning kronisk diarre och skriv ut informationen och kolla vad läkarna har gjort jämfört med hur en riktigt utredning ska se ut.

Tyvärr löper läkarna mest runt och har man ingen fast läkare så skiter de i en journalen blir ett hopkok av vad man sagt och vad de själva vill höra.
Jag har fixat bankid till mamma så jag kan kolla hennes blodprover och journalanteckningar (med hennes tillåtande). Där kan man själva lägga in små anteckningar som man sedan tar upp på nästa besök.

Kolla om specialistmottaningen på sjukhuset har egen vårdbegäran/egen remiss och skicka in en till dem.Hoppas innerligt att han får hjälp, VC kan även förskriva inkontinensskydd så han har lite skydd om det kommer plötsligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Det är väldigt mycket negativt snack om vården här tycker jag. Att det finns problem är det ingen som säger emot men då jag själv är vårdpersonal vill jag ändå att man ska läsa alla negativa historier med förståelsen för att det bara är en sida av historien. Jag har ingen anledning att misstro just TS eller någon annan skribent här i tråden men jag vet personligen att långt ifrån alla historier om bristande vård är hela sanningen.

Tänk själv på alla möten du haft med idioter till folk. T.ex. killen i Audin som tutar och sniffar dig i ändan trots att du kör 120 på en 100-väg. Eller hon som nästan börjar skrika för att mjölken var en krona dyrare än vad som stod på prislappen. Eller han som minsann vet hur det ska gå till och bygger ett hus som faller ihop efter första ovädret. Eller han som trycker ner alla andra för att själv komma till toppen..........................................

Alla de personerna som är beskrivna ovan är även patienter och anhöriga och de tar med deras mentalitet i mötet med sjukvården..................................................

Pålästa patienter är ibland en gudagåva men ganska ofta något taget direkt från helvetet. Så om någon läkare ser lidande ut i ett möte med en påläst patient så är det nog i majoriteten av fallen hens tålamod som lider.

Förstås att du bara får höra min sida. Önskar att jag kunde blanda in någon av de läkare gubben träffat oavsett om det gällt hans axlar eller som nu hans diarréer.

Din jämförelse med att ha en bil klistrad i ändan eller kunden som skriker om att mjölken är en krona dyrare eller han som misslyckas med husbygget eller den som trycker ner andra för att nå toppen...............

Nu är jag egentligen en tystlåten person som är tyst och rätt blyg, iofs avtar blygheten med åldern men när jag följer med gubben på diverse sjukhusbesök så lyssnar jag. Kanske inte alltid ställer de frågor som bordes ställas på grund av att läkare kan vara ordentligt övertygande och det är först efteråt man kommer på "just fan".

Det som stör mig mest är att det såååå ofta sägs felaktigheter från uppföljande/nästa besöksläkare då de inför besöket endast haft journalen att tillgå och att hur ofta vi än på plats korrigerar rena felaktigheter så vidstår de till nästa besök och så får man "Måndag hela veckan"vibbar.

När man sen begär journalutdrag för att själv få se vad som står och att man nästan kollar om det är någon annans journal man fått för ingenting stämmer med vad som sagts under besöken blandat med fria fantasier. Då "tappar" jag det en aning. Inte såpass att jag ställer till scener men blir lätt oroad över den vård som kanske föreslås baserat på saker i journal som aldrig påståtts eller hänt.

Det är det som är mitt gnäll i denna tråd i synnerhet.

Vad gäller mina antydningar om utebliven magnetröntgen på grund av farsgubbens ålder skrev jag i första posten

Citat:

"du har ju jobbat som sopgubbe under 30 år och det sliter på kroppen så du får helt enkelt leva med att ha lite ont" Sen stod det i journaler att det är min far och jag som propsat på diverse diagnoser när det enda vi gjort var att svara på frågor och beskriva hur ont han hade.

Mitt tredje inlägg en bit ner,

Citat:

Känns som läkares "intresse" för patienter sjunker ju äldre patienten blir

och

Citat:

"att din far är gammal nu och då får man problem och får stå ut med att ha det så"

Vilket ett antal av de läkarna han träffade sa när han sökte hjälp för sin första axel, den som sen blev bra efter operation....

Mitt fjärde inlägg som tillkom efter nya journalutdrag om vad läkarna på VC sagt om gubbens diarréer,

Citat:

Hens svar i telefon var att när man blir gammal så kan magen sluta fungera och att det nog var det som hänt och att hen dessutom pratade om IBS.

och i samma inlägg,

Citat:

Blev invisade på ett rum. Första doktorn sa så var det att magen slutar fungera när man blir äldre och att hen misstänkte IBS och det var innan undersökning. Hen lyssnade sen på magen och klämde på magen.

Så magnetkamera handlar egentligen mer om att äldre inte tas på allvar i vården utan det är mer "som gammal får man räkna med att ha ont och problem". Vad vet jag. Kanske sparas in mycket pengar på det sättet eller så menar många läkare det genuint, att man som äldre får stå ut med att ha ont och att ha problem.

Som sagt. Huvudsyftet med denna tråd är att jag ser, vad gäller farsgubben, att det som skrivs i journalen inte alls är vad som det pratats om under besöken och att det väldigt ofta står saker som läkarna fabulerat ihop själva och påstår att det kommer från min far eller mig själv då det inte alls varit fallet.

Skrivet av n3crosis:

Jag skulle föreslå att du lägger upp din telefon på läkarens skrivbord och frågar "går det bra om jag spelar in samtalet". Min erfarenhet är att klagomål till VC-chefen eller patientnämnden är som att gunga gungstol, man har något att göra men kommer ingenvart.
Jag fick en underläkare på min VC som påstod att inget var fel på mina blodvärden fast jag själv förstod att jag hade järnbristanemi. När jag bytte VC skrev läkararen att det "kan vara leukemi" för att liksom försäkra sig om jag skulle ha något allvarligt problem. Nu har jag dock bytt VC två gånger och fick hjälp direkt på tredje VC jag vände mig till.

Iom att han har så många mediciner så kan du väl kolla om han fått något helt ny tillverkare på någon av dessa tabletter? Hade en äldre dam som fick långvarig diarré där det visade sig att hon fått en ny tillverkare på Omeprazol och denna orsakade magproblem.

Skulle också föreslå att du googlar utredning kronisk diarre och skriv ut informationen och kolla vad läkarna har gjort jämfört med hur en riktigt utredning ska se ut.

Tyvärr löper läkarna mest runt och har man ingen fast läkare så skiter de i en journalen blir ett hopkok av vad man sagt och vad de själva vill höra.
Jag har fixat bankid till mamma så jag kan kolla hennes blodprover och journalanteckningar (med hennes tillåtande). Där kan man själva lägga in små anteckningar som man sedan tar upp på nästa besök.

Kolla om specialistmottaningen på sjukhuset har egen vårdbegäran/egen remiss och skicka in en till dem.Hoppas innerligt att han får hjälp, VC kan även förskriva inkontinensskydd så han har lite skydd om det kommer plötsligt.

Tack för tips om Omeprazol. Ska definitivt ta upp det med hans husläkare. Han blev insatt på Omeprazol i februari efter tillkomst av nya mediciner efter hans vända på Akkis efter propp i lungan. Ditt tips om Kronisk Diarré gav också uppslag, bl.a om "Mikroskopisk Colit" som jag snubblade över på en av sidorna.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Förstås att du bara får höra min sida. Önskar att jag kunde blanda in någon av de läkare gubben träffat oavsett om det gällt hans axlar eller som nu hans diarréer.

Vill återigen bara poängtera att jag inte tror att just du far med osanning utan jag önskar bara att alla inser att ena sidan av historien inte alltid visar hela verkligheten. Trots att det är något som lärs ut under hela grundskolan (hoppas jag) glöms det tyvärr ofta bort.

Skrivet av Beginner:

Din jämförelse med att ha en bil klistrad i ändan eller kunden som skriker om att mjölken är en krona dyrare eller han som misslyckas med husbygget eller den som trycker ner andra för att nå toppen...............

Om du med punkterna menar att jag måste blivit tappad som liten eftersom jag jämför bagateller med potentiellt livshotande agerande så får jag väl förtydliga att det är inte så jag menar. Jag ville bara få fram att det överallt runtomkring oss finns folk som knappt kan agera som en vettig person när det kommer till småsaker och att man då kan föreställa sig hur de agerar när det t.ex. rör sin modes hälsa.

Nu när jag läser det igen inser jag att jag hade kunnat valt bättre exempel och varit lite tydligare, men men...

Skrivet av Beginner:

Det som stör mig mest är att det såååå ofta sägs felaktigheter från uppföljande/nästa besöksläkare då de inför besöket endast haft journalen att tillgå och att hur ofta vi än på plats korrigerar rena felaktigheter så vidstår de till nästa besök och så får man "Måndag hela veckan"vibbar.

Jag har bara varit verksam på diverse akutsjukhus så jag vet inte riktigt rutinerna för t.ex. vårdcentraler och mottagningar men om det nu är ett upprepat problem från flera läkare kan jag inte säga annat än att det är tragiskt. Även om det kan kännas lönlöst och jobbigt kan jag inte annat än råda dig att ta upp det, antingen med läkaren själv, dennes chef eller ivo. För som du själv skriver är det både frustrerande och i vissa fall direkt farligt.

Skrivet av Beginner:

Vad gäller mina antydningar om utebliven magnetröntgen på grund av farsgubbens ålder skrev jag...
...Vad vet jag. Kanske sparas in mycket pengar på det sättet eller så menar många läkare det genuint, att man som äldre får stå ut med att ha ont och att ha problem.

Så skrev du ja, skyller på att det varit för många nattpass på sistone.
Jag tolkar dock dina inlägg mer som att anvsvariga läkare (eventuellt felaktigt) antagit att din pappa har åldersrelaterade problem och att det därmed inte är nödvändigt med en röntgen, inte att de väljer att avstå röntgen pga åldern. En liten men ändå viktig skillnad (som du själv är inne på).

Att döma av enbart dina inlägg tycker jag även det här är något som bör tas upp med t.ex. läkaren eller dennes chef. Visst är det vanligt med t.ex. ökad värk som äldre men om patienten säger att det är en "onaturlig" värk är det enlig mig självklart att man tar det säkra före det osäkra och skickar en röntgenremiss.

Sen är den krassa verkligheten att äldre personer har mer problem än yngre. Vissa symptom kan helt eller delvis lindras med t.ex. medicin medan andra är svårare att göra något åt. Så ja, till viss del får äldre helt enkelt leva med att ha lite olika krämpor.

(Ganska många vill förståss ha lindrande medicin mot sina tjugioåtta problem men samtidigt blir de nästintill arga när man kommer in med en rågad medicinmugg varje morgon. Lite lustigt kan jag tycka.)

Skrivet av Beginner:

Som sagt. Huvudsyftet med denna tråd är att jag ser, vad gäller farsgubben, att det som skrivs i journalen inte alls är vad som det pratats om...

Jao, problemet är att jag har svårt att hålla mig till topic...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Vill återigen bara poängtera att jag inte tror att just du far med osanning utan jag önskar bara att alla inser att ena sidan av historien inte alltid visar hela verkligheten. Trots att det är något som lärs ut under hela grundskolan (hoppas jag) glöms det tyvärr ofta bort.

Om du med punkterna menar att jag måste blivit tappad som liten eftersom jag jämför bagateller med potentiellt livshotande agerande så får jag väl förtydliga att det är inte så jag menar. Jag ville bara få fram att det överallt runtomkring oss finns folk som knappt kan agera som en vettig person när det kommer till småsaker och att man då kan föreställa sig hur de agerar när det t.ex. rör sin modes hälsa.

Nu när jag läser det igen inser jag att jag hade kunnat valt bättre exempel och varit lite tydligare, men men...

Jag har bara varit verksam på diverse akutsjukhus så jag vet inte riktigt rutinerna för t.ex. vårdcentraler och mottagningar men om det nu är ett upprepat problem från flera läkare kan jag inte säga annat än att det är tragiskt. Även om det kan kännas lönlöst och jobbigt kan jag inte annat än råda dig att ta upp det, antingen med läkaren själv, dennes chef eller ivo. För som du själv skriver är det både frustrerande och i vissa fall direkt farligt.

Så skrev du ja, skyller på att det varit för många nattpass på sistone.
Jag tolkar dock dina inlägg mer som att anvsvariga läkare (eventuellt felaktigt) antagit att din pappa har åldersrelaterade problem och att det därmed inte är nödvändigt med en röntgen, inte att de väljer att avstå röntgen pga åldern. En liten men ändå viktig skillnad (som du själv är inne på).

Att döma av enbart dina inlägg tycker jag även det här är något som bör tas upp med t.ex. läkaren eller dennes chef. Visst är det vanligt med t.ex. ökad värk som äldre men om patienten säger att det är en "onaturlig" värk är det enlig mig självklart att man tar det säkra före det osäkra och skickar en röntgenremiss.

Sen är den krassa verkligheten att äldre personer har mer problem än yngre. Vissa symptom kan helt eller delvis lindras med t.ex. medicin medan andra är svårare att göra något åt. Så ja, till viss del får äldre helt enkelt leva med att ha lite olika krämpor.

(Ganska många vill förståss ha lindrande medicin mot sina tjugioåtta problem men samtidigt blir de nästintill arga när man kommer in med en rågad medicinmugg varje morgon. Lite lustigt kan jag tycka.)

Jao, problemet är att jag har svårt att hålla mig till topic...

Nädå. Inte tror jag du tappats som barn. Kände mest att jag ville förklara då jag inser att det "bara" är vår sida som hörs. Därav att jag ville få bekräftat för egen del med journalutdrag innan jag gnäller att det ännu en gång är skillnad "verbalt" vs vad som sen står i journalen. Vill inte hänga ut farsgubben mer än jag gjort och vill inte riskera att begå lagbrott men är nästan sugen på att scanna in journalutdragen och lägga upp här med understrykningar på det vi, själva, inte sagt eller det som läkarna sen själva lagt in efteråt som inte stämmer med verkligheten.

Vill hoppas och gör det väl än men i mindre tro att merparten av läkarna inte ser till ålder då det gäller utredningar och behandlingar men en del läkare framstår som att de avstår utredningar/behandlingar på grund av ålder. Visst att man avstår behandling som skulle kunna vara farlig på grund av ålder. Det säger jag inget om men det han varit med om har varit möjligt att behandla, axlarna jag tänker på i första hand nu, men att då ofta komma dragandes med hans ålder som förklaring på axelsmärtorna och yrket han haft istället för att undersöka ordentligt och som nu med de fortlöpande diarréerna att som "Dr2" komma dragandes med "att mage och tarmar slutar fungera när man blir äldre" och i och med det så ska gubben nöja sig. (Irritationen är inte menad åt dig! Jag som sitter och retar upp mig över de läkarna som sagt sakerna när jag nu sitter och reminiserar.) Att man som gammal ska stå ut med smärta för att man blir gammal det köper jag inte. (Än en gång, inte riktat mot dig. Ville bara få ur mig det. )

Visst att gubben kan muttra över sina morgontabletter men han fattar ju att de har ett syfte och hjälper. Mer att han minns tiden då han var tablettfri.

Samma problem för mig, att hålla mig till topic. Måste redigera mig själv hårt vid varje postning för jag bär iväg. Ser sen att jag "sticker iväg" ändå.

Guld till dig och andra i vården även om jag gnäller här över de jag gnäller över! (Tyvärr är det väl oengagerade läkare på VC som troligen sitter och undrar över hur de hamnade i "banjoland" istället för på Karolinska i Stockholm.)

@n3crosis

Pratat med gubbens husläkare på morgonen som tyckte det var en bra idé att testa att sätta ut Omeprazolen. Så han ska testa ett tag utan nu. Tog upp "Kronisk Diarré" som läkaren sa "är ett samlingsbegrepp" men jag fick det sagt. Nämnde även "Mikroskopisk Kolit" vilket han också noterade, konstaterade att det blir svårt att behandla det om det är det. Att gubben redan äter Imodium, jag påpekade att jag såg att i de fallen jag läste om (Mikroskopisk Kolit) så ska det även finnas en annan medicin.

Läkaren förslog Kodein för att se om det skulle hjälpa. Dumjag glömde av att fråga om farsgubben ska fortsätta knapra Imodium så nu sitter jag och väntar på att sjuksyrra ska ringa upp så jag fråga via sjuksyrran istället.

Så nu ska han äta Kodein (får se hur det blir med Imodium) till nästa torsdag, lite över en vecka, så skulle han ringa och höra hur det går så får vi se vad eventuella steg efter det blir. Skönt att åtminstonde ha husläkaren tillbaks från sin semester så vi "bara" har en att prata med iallafall och inte olia gång från gång.........

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk

Jag fick en stege över mig på min första arbetsplats en gång i tiden varpå jag fick väldigt ont i handen och handleden. Efter 5 minuters undersökning på vårdcentralen så påstod läkaren att det var en stukning och att det går över efter en vecka. Veckorna gick och jag hade fortfarande ont men tänkte att den tar väl lite längre tid att läka då jag hade ett aktivt jobb. Efter 3 år av problem, smärta med jämna mellanrum så krävde jag hjälp på en akutmottagning varpå jag fick träffa en ortoped som bokade operationstid omgående då senorna som håller ihop handleden var av och dom tyckte det var ett under att jag klarat mig så här länge. Ortopeden menade på att läkaren som undersökt mig gjort en grav felbedömning och om jag istället hade sökt mig till akuten istället för vårdcentralen hade jag tagits in på operation omgående. Det blev en operation till slut där dom stelopererade min arm och fick gå med gips från knogarna till axeln i 6 månader, sen blev det nästan ett år av sjukgymnastik för att kunna använda armen.

Ortopeden jag träffade var en stjärna och hjälpte mig till och med att anmäla första läkaren för felbehandling men vården håller sina läkare om ryggen så det ledde inte till mycket. Läkaren ifråga påstod till och med efter anmälningen och intygande av ortopeden att hon inte gjort något fel och att hennes diagnos var korrekt.

Sen har jag varit i kontakt med vårdcentralen om en utredning till en gastric bypass operation så fick jag svaret mer eller mindre så fort jag klev innanför dörren att det inte är aktuellt för mig, för jag är en ung kille och dom går minsann ner i vikt väldigt enkelt och ordinerade friskvård på recept och att jag ska äta mycket soppor. Noll förståelse eller undersökning till varför jag sökte. När jag sedan tog kontakt med vården igen kring detta så påtalade jag vad som hade sagts under mitt första besök och hur pass illa jag hade tagit vid mig. Läkaren var tvungen att konsultera journalen från detta besök och kunde konstatera att jag vägde ett halvt kilo för lite för att kvala in på landstingets kölista för en operation och att var därför jag blivit nekad.

Kontentan: det finns rötägg i sjukvården som i många andra yrken men viktigt att stå på sig i sjukvården till man får den hjälpen man har rätt till och behöver. Ibland är vägen jävligt krokig men man får inte ge upp, byt sjukhus om möjligt, kräv ett andra utlåtande av annan läkare osv.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreashalestorm:

Jag fick en stege över mig på min första arbetsplats en gång i tiden varpå jag fick väldigt ont i handen och handleden. Efter 5 minuters undersökning på vårdcentralen så påstod läkaren att det var en stukning och att det går över efter en vecka. Veckorna gick och jag hade fortfarande ont men tänkte att den tar väl lite längre tid att läka då jag hade ett aktivt jobb. Efter 3 år av problem, smärta med jämna mellanrum så krävde jag hjälp på en akutmottagning varpå jag fick träffa en ortoped som bokade operationstid omgående då senorna som håller ihop handleden var av och dom tyckte det var ett under att jag klarat mig så här länge. Ortopeden menade på att läkaren som undersökt mig gjort en grav felbedömning och om jag istället hade sökt mig till akuten istället för vårdcentralen hade jag tagits in på operation omgående. Det blev en operation till slut där dom stelopererade min arm och fick gå med gips från knogarna till axeln i 6 månader, sen blev det nästan ett år av sjukgymnastik för att kunna använda armen.

Ortopeden jag träffade var en stjärna och hjälpte mig till och med att anmäla första läkaren för felbehandling men vården håller sina läkare om ryggen så det ledde inte till mycket. Läkaren ifråga påstod till och med efter anmälningen och intygande av ortopeden att hon inte gjort något fel och att hennes diagnos var korrekt.

Sen har jag varit i kontakt med vårdcentralen om en utredning till en gastric bypass operation så fick jag svaret mer eller mindre så fort jag klev innanför dörren att det inte är aktuellt för mig, för jag är en ung kille och dom går minsann ner i vikt väldigt enkelt och ordinerade friskvård på recept och att jag ska äta mycket soppor. Noll förståelse eller undersökning till varför jag sökte. När jag sedan tog kontakt med vården igen kring detta så påtalade jag vad som hade sagts under mitt första besök och hur pass illa jag hade tagit vid mig. Läkaren var tvungen att konsultera journalen från detta besök och kunde konstatera att jag vägde ett halvt kilo för lite för att kvala in på landstingets kölista för en operation och att var därför jag blivit nekad.

Kontentan: det finns rötägg i sjukvården som i många andra yrken men viktigt att stå på sig i sjukvården till man får den hjälpen man har rätt till och behöver. Ibland är vägen jävligt krokig men man får inte ge upp, byt sjukhus om möjligt, kräv ett andra utlåtande av annan läkare osv.

Det var säkert en rimlig diagnos att misstänka. När det inte gick över efter en vecka kunde du ju sökt igen och påpekat detta så kunde man gått vidare med remiss eller röntgen.
Vårdcentraler jobbar så för att 9/10 blir bra och kommer ej tillbaka.

Men istället väntar du 3 år och väljer då till slut att belasta akutvården med ett 3-årigt icke akut problem? Högst märkligt beteende.

Sen finns det en minimivikt vid bypass och ligger man under den så gör man. Inte så konstigt att bli nekad då, gränsen är inte ”ungefär”.
Ligger man lite över så ska man försöka på andra sätt först ändå av massa olika skäl. Så det var helt rätt med diet och/eller träning som första åtgärd.

Verkar vanligt med gnäll på helt normala handläggningar. Normal/korrekt handläggning är ingen garanti för att allt blir rätt från början. Blir det fel eller något mer ovanligt/osannolikt missas så kan det faktiskt fortfarande vara korrekt handlagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av n3crosis:

Jag skulle föreslå att du lägger upp din telefon på läkarens skrivbord och frågar "går det bra om jag spelar in samtalet".

Skulle avråda från det. Det är som att stå bredvid mekaniker när de jobbar. Vissa blir nervösa, vissa blir sura, vissa vägrar jobba.

Själv skulle jag vara noggrannare att strikt följa riktlinjer framför att göra en helhetsbedömning och optimera för individen. Lägger du upp mobilen signalerar du att mitt huvudmål ska vara att hålla ryggen fri.