Soundbar eller 2.1 med tung bas till TVn, vad rekommenderas ?

Permalänk
Medlem

Soundbar eller 2.1 med tung bas till TVn, vad rekommenderas ?

Sitter idag på en äldre soundbar ifrån Samsung som börjar ge sig.
Allt ljud vi spelar idag kommer ifrån tvn, filmer och serier är rent DTS eller AC3 ljud.

Jag önskar någon lösning som ger tyngre bas och bra tryck men vet inte riktigt vad jag ska satsa på.
Är det värt att köpa en receiver, två högaltare och en subwoofer eller får man samma "tryck" i dyrare soundbars?

Detta är verkligen utanför mitt område så därför jag frågar efter hjälp.
Kan tillägga att 5.1 (riktigt) inte är relevant då ungarna skulle gå loss totalt på sladdarna

EDIT: 7 - 8k är budgeten

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Hedersmedlem

@hakd: Du får garanterat bättre tryck med ett 2.1 system än med en soundbar med din budget.

XTZ har prisvärda subwoofrar där deras huvudserie (XTZ SUB <tumstorlek>.17) kostar 2800/4500/5500 kr för 8/10/12 tum. Ta minst 10 tum ifall du vill ha hyfsat djup bas. Deras föregående serie (XTZ SUB <tumstorlek>.16) går nog att hitta för bra priser begagnade, och var väldigt prisvärd som ny även den.

En 5.1 receiver kan du nog hitta begagnat för ett bra pris, alternativt utförsäljning. Det mest prisvärda är nog att kolla efter enheter som kostar runt 4-5000 kr nya, och är 1-5 år gamla.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

JBL BAR 3.1 ska vara bra, med grym bas.

Permalänk

Kikat på LG SJ9, riktigt nöjd med min

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

ingen bar, 2.1 blir bättre. Dock så är ju en soundbar bättre då du slipper en del sladdar. Kanske någon Sonos grej med Sub?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Finns bara en riktigt rolig soundbar med enormt tryck för en human peng och det är
Harman Kardon SB26. bra tryck i både lådan och limpan. Spelar skiten ur alla plast system från samsung och lg.

Jobbat med att sälja tv/ljud i några år och haft möjligheten att testa ett stort utbud.

Ända ljudlimpan under 10 000 som varit värd att lägga pengar på är denna.

Men svar på din andra fråga är ja du skulle få ett bättre ljud om du kör 2.1 då du tappar mellanregistret på soundbars.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 1800x GPU: Asus Strix 1070ti Moderkort: Asus Prime B350 Strix RAM: 32GB @ 2666Hz Chassi: Fractal Design Define R3 Kylare: Noctua D14 HDD: Samsung Vnad 960 256GB, Samsung Evo 850 500GB

Permalänk
Medlem

Redan ett par golvare i 2.0 har rejält mycket bättre förutsättningar att leverera tryck i ljudet än en soundbar. Bra ljud om inte kräver så åtminstone får god hjälp av lite volym. Tryck i min värld är dessutom mer än bara det som kommer från subben. Det behövs lite balans.

Dock förutsätter det väl att man tycker att det är snyggt med två torn i vardagsrummet.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Soundbar är bra om du inte har utrymme brevid TVn, som för mig... Annars är nog pelare med separat bas det bästa.

Permalänk
Rekordmedlem

Soundbars låter inte särskilt bra oavsett modell så de går bort direkt och ska du ha nått med tung bas och tryck kan du nog också glömma alla 2.1 system i den prisklass du letar i. Du behöver ett par fullregisterhögtalare med minst 8" basar och en minsta volym på ca 20 liter eller nån motsvarande som har flera mindre element typ bubbla 6½"are, tryck kommer inte från en subbas om den fungerar som den ska då det man uppfattar som tryck ligger högre i frekvens än en sub kan spela.
Du bör ha en vanlig fullregisterhögtalare som klarar att gå ner till kring 40 Hz elerl om du ska ha ha en basmodul så bör ändå topparna klara av att spela 60 Hz med det maximala ljudtryck du vill uppnå för annars kommer det inte att låta bra så 8" ger ungefär den minsta konarea som krävs för uppgiften.
Du behöver väl också en förstärkare ?
Jag är en stor vän av begagnat för där kan man oftast hitta prisvärda saker och en hyfsat stor (typ 50-100 liters låda) 2-3 vägs golvhögtalare och en äldre hembioreceiver är troligen det bästa du kan hitta för den budgeten.
Ska du ha nått nytt så kan antagligen ett par aktiva monitorer med 8or eller större vara nått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nemeboll:

Finns bara en riktigt rolig soundbar med enormt tryck för en human peng och det är
Harman Kardon SB26. bra tryck i både lådan och limpan. Spelar skiten ur alla plast system från samsung och lg.

Jobbat med att sälja tv/ljud i några år och haft möjligheten att testa ett stort utbud.

Ända ljudlimpan under 10 000 som varit värd att lägga pengar på är denna.

Men svar på din andra fråga är ja du skulle få ett bättre ljud om du kör 2.1 då du tappar mellanregistret på soundbars.

Jag kan go i god för att detta stämmer. Har jobbat med samma.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Hittade en länk till den jag kör med, riktigt bra pris på den nu också!
Fantastiskt ljud för att vara en soundbar.

Sony HT-NT5
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3604408

Permalänk

Hej

Jag kör med en B&W Panorama 2 (Soundbar) och är väldigt nöjd. Kan kompletteras med en aktiv subwoofer om man känner att man behöver det. Dyker ibland upp begagnade sådana till vettiga priser

Rekommenderas starkt

Permalänk
Medlem

2.1 är vad du söker, ljudlimpor kan spela rätt bra men djupet och det vi beskriver som tryck finns oftast inte där.
Ena polarn till mig har limpa för 5000:- Jag har ett 2.1 system från Trust för 700:- och mitt 2.1 springer ifrån den limpan rätt lätt. Därför fick jag i uppgift av samma polare att kolla över efter ett 2.1 system istället.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Vänta till Audio Pro T-14 kommer på rea (då brukar dom ligga runt halva priset)
Komplettera sen med Add on subben som även den ofta reas ut så har du en trevlig ljudanläggning som spelar rent och högt.
Både musik och film.

Permalänk
Medlem

Ingen som har erfarenhet av soundbars?

JBL Bar 3.1 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4505133
LG SJ9 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4266967

Är tex dessa inget att ha? Kollat lite snabbt på reviews dom verkar få bra omdömen. Men dom låter alltså bara snäppet bättre än tv-högtalare om man utgår från vissa svar i denna tråd?

@hakd vad valde du för högtalare?

Permalänk
Medlem

En soundbar + sub blir väl ett 2.1 system? Klart man har en sub till sin soundbar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av talonmas:

En soundbar + sub blir väl ett 2.1 system? Klart man har en sub till sin soundbar.

Skickades från m.sweclockers.com

Snarare 1.1 eftersom soundbaren för det mesta är så extremt liten att den saknar fysiska förutsättningar att låta bra.
Behringer gjorde i alla fall ett försök att göra en mer seriös ipod/blåtandshögtalare när de var på modet men ingen har väl en försökt med soundbars , de ska bara vara små och billiga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Snarare 1.1 eftersom soundbaren för det mesta är så extremt liten att den saknar fysiska förutsättningar att låta bra.
Behringer gjorde i alla fall ett försök att göra en mer seriös ipod/blåtandshögtalare när de var på modet men ingen har väl en försökt med soundbars , de ska bara vara små och billiga.
https://isource.com/wp-content/uploads/2012/01/image.jpeg

Haha. Vilken cool pryl

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Tung bas blir svårt att genomföra på din budget då en rejäl subwoofer går lös på hela det beloppet du har i din budget eller mer. Men jag har god erfarenhet av Audio Pros prylar. Kör just nu med Audio Pro T12 till datorn utan sub och det funkar väldigt bra

Mitt råd är att till att börja med är att skaffa en prisvärd 5.1 receiver, två av de största Audio Pro-stereohögtalarna du har råd med och komplettera med en av deras subwoofers.

Känns som ett bra startsystem. Själv har jag lagt över 65 papp på högtalare (inkl. Atmos, är ett 5.1.2-system) och över 15 lakan på förstärkaren men det är överkurs, man kan få väldigt bra ljud billigare. Faktum är att ett av mina första surroundsystem var från Audio Pro (Dolby Pro Logic på den tiden) och jag var skitnöjd. Star Trek TNG VHS:er hade ett suveränt motorljud från Enterprise i bakhögtalarna som var sanslöst cool på den tiden...

Annars har @mrqaffe en poäng att begagnat är ett alternativ. Han har också rätt att soundbars är för det mesta skit.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Han ser på TV-serier och filmer. Tror inte det är en extrem audiofil vi har att göra med (rätta mig gärna TS). Mer "tryck" i basen är ju inte svårt att få för en billig peng. Köp bara en ok subwoofer. Behöver inte vara perfekt om det bara är det göttiga mullret i filmer man är ute efter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Lånar denna tråd. Om ni nu säger att 2.1 är att välja framför soundbar som jag uppfattat det. Blir inte ljudbilden/bredden om man inte sitter mitt framför 2.1 systemet sämre?

Vilka skulle ni gått på av Addon T14 (3000kr just nu) och Klipsch R-14PM(2500kr just nu)? Är sugen på Klipschen då jag fått för mig att de återger ett mer detaljerat ljud.

Argo Alto 5 Active har även fått bra recensioner dessa är något större än de som är nämnda ovan.

Jag kollar främst på TV och ibland film.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av orrebus:

Lånar denna tråd. Om ni nu säger att 2.1 är att välja framför soundbar som jag uppfattat det. Blir inte ljudbilden/bredden om man inte sitter mitt framför 2.1 systemet sämre?
Jag kollar främst på TV och ibland film.

Om du sitter som du skriver så är det inga problem då det går utmärkt (om inte bättre) att positioner ljuden rätt om man har högtalarna placerade bredare än tvn.
Det finns ju förresten inget som säger att du måste ha högtalarna bredare än tv om du inte har en soundbar heller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du sitter som du skriver så är det inga problem då det går utmärkt (om inte bättre) att positioner ljuden rätt om man har högtalarna placerade bredare än tvn.
Det finns ju förresten inget som säger att du måste ha högtalarna bredare än tv om du inte har en soundbar heller.

Okej tack så mycket.

Vad tror ni om att köra på 2.1 eller ska man till och med satsa på 3.1? Dock blir 3.1 mycket dyrare iom förstärkare etc då man kan köra aktivt på 2.1.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av orrebus:

Okej tack så mycket.

Vad tror ni om att köra på 2.1 eller ska man till och med satsa på 3.1? Dock blir 3.1 mycket dyrare iom förstärkare etc då man kan köra aktivt på 2.1.

Det går att köra aktivt om du har en dekoder men att köra 3 frontkanaler i stället för att skaffa 5.1 är lite underligt så endera stereo eller en riktig surroundanläggning.
Jag är ganska övertygad om att 4.0 är betydligt vanligare än 3.1 eftersom många som är hifiinstreserade brukar använda samma frontar och ha bra möblerat så att centern oftast inte behövs eller det är väldigt svårt att hitta/bygga/placera en passande center.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går att köra aktivt om du har en dekoder men att köra 3 frontkanaler i stället för att skaffa 5.1 är lite underligt så endera stereo eller en riktig surroundanläggning.
Jag är ganska övertygad om att 4.0 är betydligt vanligare än 3.1 eftersom många som är hifiinstreserade brukar använda samma frontar och ha bra möblerat så att centern oftast inte behövs eller det är väldigt svårt att hitta/bygga/placera en passande center.

Ok så pass, tänkte bara att man får ännu bättre bedd med en center. Ja 5.1 är ju inte helt borta, enbart att jag vill bygga ut sakta isf.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Canton DM 90.3 som är lite över din budget men den har ett otroligt rent ljud och tung bas,går även att koppla in extern sub.

https://www.tele-ha.se/produkter/visa/ljud/hemmabio/soundbar/...

Jag är nöjd och jag är väldigt kräsen då det gäller ljud.

Om någon säger att denna inte har enormt tryck är välkommen hem till mig att provlyssna.

Om du enbart vill ha tryck så kika på Cerwin Vega.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Trillat in många bra förslag, insåg dock snabbt att ska jag bygga ett eget med receiver högtalare och sub så springer det iväg i pengar snabbt.

Ska glida ner till hifiklubben och ta en titt på deras dyrare system och se om det är värt lyftet ifrån en dyrare/lyxigare soundbar.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet kan jag rekommendera att montera buttkickers i soffan Jag kör på det istället för en fet sub och kan bara rekommendera, man får bättre känsla utan att behöva ha en gigantisk bas.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Skrivet av hakd:

Trillat in många bra förslag, insåg dock snabbt att ska jag bygga ett eget med receiver högtalare och sub så springer det iväg i pengar snabbt.

Ska glida ner till hifiklubben och ta en titt på deras dyrare system och se om det är värt lyftet ifrån en dyrare/lyxigare soundbar.

B&W 800 serien eller Dali Epicon. Dali:n har jag hört med lyngdorf. Vart så där imponerad.

Kör själv 3.0 eftersom jag ej har möjlighet till annat för tillfället. Funderar på en sub. Har köpt en del på rea. Det är inte direkt dåligt. Kör KEF R serien

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Mr_Lazy:

ingen bar, 2.1 blir bättre. Dock så är ju en soundbar bättre då du slipper en del sladdar. Kanske någon Sonos grej med Sub?

Hoppar på en gammal tråd här. Varför är 2.1 bättre än soundbar med SUB?