Få bort ram runt om ett fönster, Windows 10

Permalänk
Medlem

Få bort ram runt om ett fönster, Windows 10

Hej!

Jag köpte häromdagen en ny dator med Windows, och jag märkt att jag får en svart-ram runt om ett Windows-fönster när jag placerar fönster sida vid sida. Ramen är även tydlig när jag minimerar ett fönster. Ju mer jag skalar ner på skärmen desto tydligare blir den här svarta ramen. På min gamla dator, som även den körde Windows 10, fanns där ingen ram runt om ett fönster. Ni andra som kör Windows 10 har ni samma ram samt hur får jag bort den?

Skalar jag däremot upp till 150 % då försvinner den svarta ramen men istället får jag en tunn blå-ram runt om ett fönster.

Bild på hur det ser ut: Svart-ram & blå-ram

Tacksam om någon kan hjälpa mig

Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske är inställningen "genomskinlighetseffekter" som skiljer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan det vara att du har High contrast på, under Ease of access?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kanske är inställningen "genomskinlighetseffekter" som skiljer.

Provade att ha på genomskinligheteffekter men det hjälpte inte.

Skrivet av sp1k3n:

Kan det vara att du har High contrast på, under Ease of access?

Nej, det är inte på.

Tack för att ni tog er tid ändå. Ingen annan som har en lösning på problemet?

Permalänk
Medlem

Du kan kolla om detta kan vara av ngn hjälp:

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-...

Även om inte dina är lika tjocka förstås

Permalänk
Medlem
Skrivet av n3crosis:

Du kan kolla om detta kan vara av ngn hjälp:

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-...

Även om inte dina är lika tjocka förstås

Varit inne på den tråden sedan tidigare. Jag gör nu så att jag formaterar om datorn och ser ifall det hjälper. Återkommer.

Permalänk
Medlem

Hej

Prova ett program som heter TinyWindowsBorders. Det är gammalt men funkar fortfarande. Där kan du minimera den yttre windows ramen till 1 texel i alla fall (och även den inre ramen).

Kommer ursprungligen från WinAero men finns lite överallt. (ex. https://www.slave.net/Soft/ , ej virus kollad....OBS!)

Permalänk
Medlem

Så. Nu har jag formaterat om datorn, det här hände:

Väljer svenska som alternativ. När Windows frågar vad jag ska ha för användarnamn och lösenord är språket på engelska. Tänker inte mer på det, går vidare och väl inne i datorn vill jag ändra upplösningen. Högerklickar därför på skrivbordet och den står och buffrar. Skrivbordet hänger sig mer eller mindre, dock kan jag använda startmenyn. Startar om datorn, väl inne på skrivbordet igen får jag fortfarande inte upp menyn när jag högerklickar på skrivbordet. Den står och tuggar i flera minuter. Märkte även att papperskorgen byter ikon (blir till en vanlig fil-ikon) samtidigt som Windows försöker laddar fram menyn.

Bestämmer mig för att formatera om datorn igen. Samma sak händer med språket, det blandas både på engelska och svenska. Problemet med skrivbordet är fortfarande kvar. En rolig detalj är att Windows-inställningar och kontrollpanelen är på svenska. Men de förinstallerade programmen i startmenyn, såsom kalkylatorn, kalender etc. är på engelska (de har varit på svenska tidigare). Riktigt skumt.

När jag formaterade om datorn fanns inte någon ram runt om ett fönster. Däremot byter jag färg så uppkommer en ram runt om ett fönster. Och sen är den omöjlig att få bort igen.

Någon som har varit med om att det buggar så här mycket eller har någon en aning om vad håller detta rör sig om egentligen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av epiroc:

Så. Nu har jag formaterat om datorn, det här hände:

Väljer svenska som alternativ. När Windows frågar vad jag ska ha för användarnamn och lösenord är språket på engelska. Tänker inte mer på det, går vidare och väl inne i datorn vill jag ändra upplösningen. Högerklickar därför på skrivbordet och den står och buffrar. Skrivbordet hänger sig mer eller mindre, dock kan jag använda startmenyn. Startar om datorn, väl inne på skrivbordet igen får jag fortfarande inte upp menyn när jag högerklickar på skrivbordet. Den står och tuggar i flera minuter. Märkte även att papperskorgen byter ikon (blir till en vanlig fil-ikon) samtidigt som Windows försöker laddar fram menyn.

Bestämmer mig för att formatera om datorn igen. Samma sak händer med språket, det blandas både på engelska och svenska. Problemet med skrivbordet är fortfarande kvar. En rolig detalj är att Windows-inställningar och kontrollpanelen är på svenska. Men de förinstallerade programmen i startmenyn, såsom kalkylatorn, kalender etc. är på engelska (de har varit på svenska tidigare). Riktigt skumt.

När jag formaterade om datorn fanns inte någon ram runt om ett fönster. Däremot byter jag färg så uppkommer en ram runt om ett fönster. Och sen är den omöjlig att få bort igen.

Någon som har varit med om att det buggar så här mycket eller har någon en aning om vad håller detta rör sig om egentligen?

Har sett att det kan bli nått som liknar ramar när flash kraschar men det låter mer som du har nått annat problem,
När du skriver formaterat om så verkar du mena installera om, har du provat att verkligen partitionera, formatera och installera om datorn ?
Alla 3 stegen bör göras om du verkligen ska rensa systemdisken, koppla bort alla andra diskar än systemdisken när du gör det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

*Bump raderat*

Först och främst välkommen till Sweclockers!
Observera att vi inte tillåter bumpning/meningslösa inlägg. Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade.

Skrivet av epiroc:
Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har sett att det kan bli nått som liknar ramar när flash kraschar men det låter mer som du har nått annat problem,
När du skriver formaterat om så verkar du mena installera om, har du provat att verkligen partitionera, formatera och installera om datorn ?
Alla 3 stegen bör göras om du verkligen ska rensa systemdisken, koppla bort alla andra diskar än systemdisken när du gör det.

Nja, det har jag nog inte. Jag återställde datorn genom att jag följde alternativen i inställningar.

Skrivet av Kent:

*Bump raderat*

Först och främst välkommen till Sweclockers!
Observera att vi inte tillåter bumpning/meningslösa inlägg. Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade.

Ber om ursäkt - inget jag visste om, borde ha läst reglerna innan jag postade.

Permalänk
Medlem

Öppnade fem fönster av utforskaren och testade. Det blir svart ram runt varje öppet fönster. Du får se om du kan pilla lite i inställningarna för prestanda. Tryck windowsknappen skriv in system. Sedan välj avancerade systeminställningar i fönstret som öppnades. Sedan fliken avancerat och där har du prestanda inställningar.