Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

CPU temp sticker iväg när jag laddar ned spel?

Permalänk
Avstängd

CPU temp sticker iväg när jag laddar ned spel?

Hallå!

Så när jag tankar ner spel ifrån Steam så sticker min CPU-temp iväg (55c) då ligger load på kanske 10-20%, något jag aldrig märkt eller hört talats om tidigare, någon som kan förklara lite runt detta fenomen?

Kör vattenkylning, NZXT Kraken x62 och har en 8700k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TW0T4P:

Hallå!

Så när jag tankar ner spel ifrån Steam så sticker min CPU-temp iväg (55c), något jag aldrig märkt eller hört talats om tidigare, någon som kan förklara lite runt detta fenomen?

Kör vattenkylning, NZXT Kraken x62 och har en 8700k.

Vad menar du, att processorn ligger på 55c när den arbetar lite? Det är väl inget konstigt alls?
Den är gjord för att gå upp till 100c innan det är ett problem.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Avstängd

@Louwsy Shroom: Väldigt konstigt då detta aldrig har skett tidigare. Och hur kan 20% load resultera i 55c temp medans en load på 50% (spel) resulterar i kanske 50c.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TW0T4P:

@BurningMan: Väldigt konstigt då detta aldrig har skett tidigare. Och hur kan 20% load resultera i 55c temp medans en load på 50% (spel) resulterar i kanske 50c.

Load som load betyder inte automatiskt samma sorts belastning. Det är fullt normalt att temperaturen hoppar runt lite. Men om du har en i7 8700K över säg 4.5GHz över alla kärnor som ligger på 50c i CPU-krävande spel (säg exempelvis BF1) och du inte har delidat så må jag påpeka att du har ett riktigt bra exemplar och ska sitta med ett brett leende över läpparna!

Vad för hastigheter och volt pratar vi? Sedan så är nätverkskrävande resurser faktiskt rätt krävande av vad jag har läst. Har för mig vissa har svårt att få ut fulla 1000 Mbit/s full duplex pga CPU bottleneck. Kan ha fel här dock, det kommer nog någon mer kunnig just om det. Speciellt i den här värmen som vi har haft..

Själv sitter jag på 4.4 GHz @ 1.216v just nu och har en load på ~15% i skrivande stund (Chrome tar upp 10%, yey happy days). Mina temps ligger här och pendlar mellan 45-52c med dessa 15% load. Ligger runt 60-62c i spel och har maxat 70c som högst under de senaste 48 timmarna. Och då har jag spelat en hel del OW, PUBG, BF1 etc. Rumstemp på 29c dock vilket inte hjälper direkt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av TW0T4P:

Hallå!

Så när jag tankar ner spel ifrån Steam så sticker min CPU-temp iväg (55c) då ligger load på kanske 10-20%, något jag aldrig märkt eller hört talats om tidigare, någon som kan förklara lite runt detta fenomen?

Kör vattenkylning, NZXT Kraken x62 och har en 8700k.

Om det är så att lasten vid nedladdning plöstligt ökat, kan det vara något nytt hyss som Steam har hittat på, inget att bry sig om mao.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Du kanske ser 20%, men i verkligheten är det ett snitt över en sekund. Under den sekunden så är load 100% flera gånger.

Steam laddar ner komprimerade och krypterade filer och därför Load stiger, den ska packa upp och avkryptera filerna.

Vattenkylning är ingen garanti för att man ska ha "snabb" kylning. Kylkapaciteten kanske är X watt per sekund, men om du har dålig kontakt, dåligt interface (kylpasta) samt har dålig IHS kylpasta så kan man se denna snabba stigning.
Men om du stannar under 75-80 grader är det inga problem. Alla material har tröghet så Core blir varm men det tar tid för att energin ska flytta på sig.

Permalänk
Medlem

Vilket program använder du för övervakningen? Kanske är så att det programmet visar det senaste värdet från den varmaste kärnan och inte tar hänsyn till de andra sensorerna.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.