Varför accepterar vi Apples skit garanti?

Permalänk
Medlem

Varför accepterar vi Apples skit garanti?

Efter att min en vecka gamla X uppenbart inte var ihopsatt så den tog in vatten som en sil. Så blir man rätt trött när tillverkaren lever på att alla har försäkringar..

Har haft iPhone Apple sen barnsben och USA import.. så vill bara veta hur ni andra tänker kring dålig service och skitgranti.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Hedersmedlem

Du skriver inget om hur Apple hanterat ditt garantiärende. Svårt att bilda sig någon uppfattning om din upplevelse.

Permalänk
Medlem

@moreempty: Hade den varit vattentät om den hade varit ihopsatt korrekt ?
Känner bara till fåtalet mobiler med IP klassning och jag tror inte Iphone hör till den skaran

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

Känner bara till fåtalet mobiler med IP klassning och jag tror inte Iphone hör till den skaran

iPhone X ska ha IP67 enligt Prisjakt så den ska vara Vattentålig inte Vattentät vilket folk verkar få för sig..

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Men att iPhone X ska vara vattentät till 1m eller något sånt och att garantin samtidigt inte täcker vattenskador gör att jag alltid har behandlat min X som en ej vattentålig mobil. Vad gjorde du för att fylla din telefon med vatten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Du skriver inget om hur Apple hanterat ditt garantiärende. Svårt att bilda sig någon uppfattning om din upplevelse.

Gissar att "USA import" nog spelar in i garantifrågan.

Själv är jag mest imponerad av att hen haft iPhone sen barnsben och samtidigt varit medlem här sen 2005.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cadtekniker:

iPhone X är klassad IP67.

Källa: https://www.apple.com/iphone-x/specs/

Permalänk
Medlem

iPhone X är vattenresistant och inte vattentät. Vattenskador täcks inte av garantin och detsamma gäller majoriteten av alla mobiltillverkare trots att de har rankat sina telefoner till IP67 eller IP68.

Lite surt kan man tycka då de hävdar att man kan ha den under vatten i upp till 30 minuter i 1.5 meters djup. Fullt förståeligt däremot då de inte kan bevisa att så är fallet ifall någon bestämmer sig för att testa gränserna!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ziddie:

Men att iPhone X ska vara vattentät till 1m eller något sånt och att garantin samtidigt inte täcker vattenskador gör att jag alltid har behandlat min X som en ej vattentålig mobil. Vad gjorde du för att fylla din telefon med vatten?

Om det är sant så är det ju ganska så skruvat.

Det känns som att i det läget bör man kunna reklamera telefonen eftersom den inte uppfyllt de specifikationer som telefonen har. I det här fallet är telefonen uttryckligen specificerad IP67 vilket innebär att den ska vara vattentät enligt:

IP X7
Kapslingen sänks ner i en vattenbehållare till en (1) meters vattendjup och förblir där under 30 minuter.

Acceptansvillkoren för IPX7 uppfylls om inget vatten trängt in i sådan mängd eller på sådant ställe att materielens tillfredsställande drift påverkas eller säkerheten äventyras.

Taget från: https://www.sp.se/sv/index/services/ip/Sidor/default.aspx

Permalänk
Medlem

Iphone x / Iphone 8 ska vara IP67.

Så ska tåla vara ner sänkt i vatten 30min.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd

Ingen av de telefoner Apple bygger är godkända för användning under vatten.
Varför envisas så många konsumenter med att tro det?

Permalänk
Medlem

@Jopp<3: kanske för att ip67 säger följande angående 7:an
"Enheten ska inte ta in vatten i skadliga kvantiteter när den sänkts ned i meterdjupt vatten."

Permalänk
Medlem

Du köper garantin tillsammans med produkten, ditt eget fel att du spelar och förlorar när du importerar för att spara en slant.

Permalänk
Avstängd

Är nyfiken på hur du tänker kring dålig service och skit garanti om du använt apple sen barnsben och fortfarande gör det.
Please enlighten us.

Skrivet av moreempty:

Efter att min en vecka gamla X uppenbart inte var ihopsatt så den tog in vatten som en sil. Så blir man rätt trött när tillverkaren lever på att alla har försäkringar..

Har haft iPhone Apple sen barnsben och USA import.. så vill bara veta hur ni andra tänker kring dålig service och skitgranti.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jopp<3:

Ingen av de telefoner Apple bygger är godkända för användning under vatten.
Varför envisas så många konsumenter med att tro det?

Det står uttryckligen på Apples hemsida att telefonen (i det här fallet en iPhone X) är klassad IP67, vilket innebär att den ska klara av att vara under 1 meter vatten i 30 minuter. (Och även att den är dammtät.)

Har vi missuppfattat något?

Permalänk
Inaktiv

Om du medvetet har tagit ut din iPhoneX i vatten så fanns det en annan person här på sweclockers som gjorde samma sak. Mitt råd är att fråga denna person hur det gick: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1518156-snorklade-med-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det står uttryckligen på Apples hemsida att telefonen (i det här fallet en iPhone X) är klassad IP67, vilket innebär att den ska klara av att vara under 1 meter vatten i 30 minuter. (Och även att den är dammtät.)

Och en Ferrari kan komma upp över 200 km/h men det betyder inte att du får använda den till det.. Tyvärr är ju detta ett problem inom branschen, jobbar inom den, sedan många år tillbaka. När IP-certifieringen började komma så bytte nästan alla tillverkare ut enheterna men då IP-certifiering slits med tid och användande blev det alldeles för kostsamt och flertalet tillverkare avskriver sig ansvar om enheten används under vatten trots IP-certifiering. Lite som mitt initiala citat..

Gällande TS tråd så skiter det sig nog en hel del med tanke på att du importerat den. Hade du köpt den i en svensk butik så har du konsumentköplagen på din sida där det ligger på återförsäljaren ansvar första sex månaderna att bevisa att du gjort fel med enheten. Exempelvis ligger det på deras ansvar att ta in produkten, testa IP-certifieringen och sedan återkoppla med bevis på huruvida produkten levererats defekt från start eller om det är du som orsakat detta fel. Jag är extremt noga med alla mina säljare att verkligen poängtera att telefonerna inte är vattentäta utan vattentåliga, samt att rätta en kund som använder uttrycket "vattentät" just för att enheterna inte är det. Sen vill jag poängtera att bara för att du hade köpt den i en svensk butik hade du med hjälp av konsumentköplagen garanterat fått en ny telefon, men sannolikheten för det skulle vara större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

Har inte haft behov av någon garanti på de Apple produkter jag köpt genom åren, men funderar på hur du badade din telefon?

Hur blev den blöt? Hoppade du i sjön med den eller bara tappade den? Hur gick det till?

Även om den är klassad för att hålla tätt på 1m under 30min, så är det statiska tester i labbmiljö. Om du som ett exempel har den i bakfickan och hoppar ut i vattnet från en brygga, så blir trycket mångdubbelt...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pv2b:

Yes.
Det finns faktiskt en del missuppfattningar kring just det här. Så det är en bra frågeställning du använder.
Samma sak gäller för vattentäthet på klockor faktiskt och även här är missförstånden vanliga.

Det är nämligen så att telefonen i kontrollerad laboratoriemiljö - alltså där allt sköts väldigt försiktigt och utan extra påfrestningar klarar av det vattenjupet. Skakar man samtidigt telefonen, stöter i den (i botten exempelvis), drar den igenom vatteneller på annat sätt stör/påverkar den så är det inte alls säkert att den klarar att hålla vatten ute ens första minuten på 1 decimeters djup för alla dessa aktiviteter ökar på trycket långt över det telefonen utlovar att klara av i form av vattenskydd.

Smäller man till telefonen, skakar den eller liknande så har telefonen alltså inte garanterat vättentätt skydd med ip67-klassning.

På liknande sätt ska man hantera klockor. En klocka som är specad att klara 50 meters djup ska man inte djupdyka med för det klarar den antagligen inte utanför perfekt labmiljö. 50 metersklockor går bra att simma med i simhallen däremot. De klockor som är specade till 10m kan man diska med, men jag hade inte haft på dem i simhallen heller.
Vill man på riktigt dyka med en klocka så är det 100-200metersklasning som gäller.

Nu tänker väl en del att då är det ju falsk marknadsföring!
Njaa. Näe, det här med vatten som är inkompressiblelt gör det hela lite svårare. Jag vet inte om ni har sett vattenpolo/undervattensrugby någon gång men i dessa vattenbaserade sporter har utövarna ganska lustiga mössor på sig. Dessa förser öronen med plastskydd och det är för att man under vatten med lätthet kan spräcka trumhinnorna redan någon decimeter ner om man får en smäll mot örat eller liknande. En armbåge eller boll mot örat där undervattenstrycket vanligen är någon bar springer lätt upp till 30 bar momentant. Trots detta så klarar ju våra trumhinnor att vara under vatten, men inte om man lägger till extra krafter utöver vattentrycket.

På precis samma sätt fungerar dessa IPklassningar. Utan externa påverkningar så klarar de en viss nivå av behandling, men inte att man tillför extra belastningar. Det är som det är för att det är det enda rimliga sättet att få enhetliga mätningar på. Utan störningar.

Så när man ser att telefonen i perfekta förutsättningar klarar av en halvtimma en meter under vattnet så skulle jag säga att man kan anta att den är säker mot att bli nedstänkt men det är inte helt säkert att ha den nedsänkt i vattnet om man inte kan kontrollera alla yttre påverkningar så som rörelser och liknande (och det kan vi vanligen inte kontrollera så väl som i ett laboratorium).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Men alla ni som nu motsäger IP67 klassningen, vad menar ni?

Jag som konsument ska alltså se IP67 i produktinfo, men sen utgå från att telefonen inte klarar det?
Om klassningen/funktionen av klassningen är så dålig att den öht inte kan garanteras, varför skyltar man då med den? Väldigt förvirrande.

Det är alltså i verkligheten: ”telefonen är IP67 vilket betyder att den eventuellt klarar regn och att bli tappad i badkaret, men det är inget vi garanterar”.

Nähä, då kan vi ju säga att även min Macbook Pro eventuellt är IP67?

Edit: tja, det står ju förvisso bara att den klarat IP67 testet/klassningen.

Disclaimern säger:

iPhone X is splash, water, and dust resistant and was tested under controlled laboratory conditions with a rating of IP67 under IEC standard 60529. Splash, water, and dust resistance are not permanent conditions and resistance might decrease as a result of normal wear. Do not attempt to charge a wet iPhone; refer to the user guide for cleaning and drying instructions. Liquid damage not covered under warranty.

Gäller alltså att man som konsument vet vad man köper

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag som konsument ska alltså se IP67 i produktinfo, men sen utgå från att telefonen inte klarar det?
Om klassningen/funktionen av klassningen är så dålig att den öht inte kan garanteras, varför skyltar man då med den? Väldigt förvirrande.

Det är alltså i verkligheten: ”telefonen är IP67 vilket betyder att den eventuellt klarar regn och att bli tappad i badkaret, men det är inget vi garanterar”.

Den har ju klarat IP67 och då får den ju den märkningen som den får.

Att du, liksom jag gjorde i min snorkeltråd, påfrestar telefonen mer än telefonen tål så är det inte så märkligt att den läcker in vatten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Om klassningen/funktionen av klassningen är så dålig att den öht inte kan garanteras, varför skyltar man då med den öht? Väldigt förvirrande.

Det är typ ”telefonen är IP67 vilket betyder att den eventuellt klarar regn och att bli tappad i badkaret, men det är inget vi garanterar”.

Yes.
Jag har skrivit ett långt inlägg precis ovan om just det här.
Problemet ligger i att telefonen klarar ca 1 bars vattentryck i någon halvtimma vilket telefonen utsätts för om man försiktigt sänker ner den i vatten.
Om man rör telefonen under vattnet, stöter till något under vattnet eller på annat sätt inte håller den prickstill på det djupet så kommer trycket kunna springa iväg till flera bar. Det är telefonen inte gjord för.
IPklasnsingarna är utformade för att vara enhetliga, repeterabara och jämförbara och just därför innehåller de inte belastningsmoment som att röras genom vattnet samtidigt som de är på ett visst djup.

Problemet i sammanhanget handlar som jag förstår det främst om gemene mans förståelse för vad IPklassningen egentligen utlovar och innebär.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrippe7:

Och en Ferrari kan komma upp över 200 km/h men det betyder inte att du får använda den till det..

Värdelös analogi då jag antar att du menar på vägar med hastighetsbegränsningar, självklart får du köra din Ferrari hur snabbt du vill t.ex. på privat mark. Alltså, köper du en Ferrari som t.ex. skall klara köra 200 km/h så kan du räkna med att bilen klarar av att köra så snabbt när du köper den, om du får köra så snabbt utanför ICA är en annan sak.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Den har ju klarat IP67 och då får den ju den märkningen

Att du, liksom jag gjorde i min snorkeltråd, påfrestar telefonen mer än telefonen tål så läcker den in vatten.

Japp det är korrekt, hajade det nu när jag gick in och läste deras (3) på deras hemsida!
En klassificering är alltså inget löfte, helt med på det nu.
Dock så är det ju kanske grötigt för konsumenterna att förstå.

Ni som dock är insatta i detta, vad för slutsatser ska man då dra av en IP67 klassning?
Dvs, om jag väljer mellan 2 lurar, en med och en utan, vad ska jag anse att den med en IP67 klassning har för fördelar?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av BasseBaba:

Klarar den av att sänkas ner i vatten? Skulle inte tro det

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Klarar den av att sänkas ner i vatten? Skulle inte tro det

Inte jag heller. Jag sa eventuellt. Förmodligen kommer den inte klara det.
På samma sätt finns det alltså en chans att min Iphone X inte klarar att tappas i badkaret.
Frågan är då, som jag ställde ovan, varför öht blanda in IP67 om det inte på något sätt garanterar mig som kund en fuktionalitet?

Jag ska alltså bara nånstans i bakhuvudet veta att min Iphone X iaf har bättre chanser att överleva ett ösregn än min macbook pro?

Helt enkelt, vad för något tillför IP67 klassningen i info/reklamen för Iphone X när det på inget sätt garanteras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Värdelös analogi då jag antar att du menar på vägar med hastighetsbegränsningar, självklart får du köra din Ferrari hur snabbt du vill t.ex. på privat mark. Alltså, köper du en Ferrari som t.ex. skall klara köra 200 km/h så kan du räkna med att bilen klarar av att köra så snabbt när du köper den, om du får köra så snabbt utanför ICA är en annan sak.

En bättre analogi är kanske att ferrarin troligen inte klarar att hålla 200 km/h i en lång och brant uppförsbacke.

Så att bara för något klarar något i ”optimala” labratoriemiljö så betyder de inte att den klarar det i alla förhållanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

En bättre analogi är kanske att ferrarin troligen inte klarar att hålla 200 km/h i en lång och brant uppförsbacke.

Så att bara för något klarar något i ”optimala” labratoriemiljö så betyder de inte att den klarar det i alla förhållanden.

Förvisso, men 200 i en uppförsbacke är inte lika svart/vitt som IP67.
Skillnaden mellan ”ja” och ”nej” på det är ju fungerande/förstörd telefon....

Jag tycker bara att det är sjukt onödigt att dom svänger sig med IP67 i marknadsföringen till oss lekmän som är såpass dåligt insatta att vi missförstår det med faktiskt garanterad täthet, iaf i regn.
Jag har medvetet använt mig iphone både i badrum, på stranden och ute i ösregn med den nu falska tryggheten att IP67 saves the day.

Sen inser jag själv att jag gjort bort mig, har ofta funderat på hur fasen man har kunnat garantera täthet på en produkt som används. Den böjs väl och har sig så är väl helt rimligt att det tillslut blir otätt kring laddning/högtalare

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av BasseBaba:

Inte jag heller. Jag sa eventuellt. Förmodligen kommer den inte klara det.
På samma sätt finns det alltså en chans att min Iphone X inte klarar att tappas i badkaret.
Frågan är då, som jag ställde ovan, varför öht blanda in IP67 om det inte på något sätt garanterar mig som kund en fuktionalitet?

Jag ska alltså bara nånstans i bakhuvudet veta att min Iphone X iaf har bättre chanser att överleva ett ösregn än min macbook pro?

Helt enkelt, vad för något tillför IP67 klassningen i info/reklamen för Iphone X när det på inget sätt garanteras?

Jag skulle tro att det tillför fler sålda exemplar. Precis som många andra säljknep, det vill säga.
"Åhh, vad bra", tänker konsumenten, "då behöver jag inte oroa mig för vattenskador", och köper den modellen istället för den billigare modellen utan IP67.

Sen skulle jag tro att de säkert faktiskt klarar regn, till exempel, bättre än modeller utan certifieringen.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Det är väl rätt känt att garanti på iaf Apple inte gäller för just vatten skador fast dom är ip67.
Vet inte hur det är på andra tillverkare med sådana skador som har ip67 klass men antar liknande?

Visst, det skyddar ju en lite (förhoppningsvis) om man har otur men skulle det hända något så är man lika körd