Varför accepterar vi Apples skit garanti?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moreempty:

Efter att min en vecka gamla X uppenbart inte var ihopsatt så den tog in vatten som en sil. Så blir man rätt trött när tillverkaren lever på att alla har försäkringar..

Har haft iPhone Apple sen barnsben och USA import.. så vill bara veta hur ni andra tänker kring dålig service och skitgranti.

Vilken mobiltillverkare erbjuder en garanti som även omfattar "vattenskador"?

Permalänk
Medlem

Jag kan bara stämma in i irritationen över marknadsföring nu för tiden.

Vattentålig!

...om telefonen är skadad av vatten så tar vi inget ansvar...

dolt i ett berg av text
Permalänk
Medlem

Men vem fan badar min sin mobil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

En bättre analogi är kanske att ferrarin troligen inte klarar att hålla 200 km/h i en lång och brant uppförsbacke.

Så att bara för något klarar något i ”optimala” labratoriemiljö så betyder de inte att den klarar det i alla förhållanden.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, eller bränsleförbrukning, om man köper en bil som ska dra 0.6l/mil så är det testat i labb, utan luftmotstånd, backar osv, men sen när man kör kommer man i stort sett aldrig ner i det.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

@Kaine_Uro: tänk så här.. du har en bil. motorn rasar.. du åker till verkstaden.. de ser på bilen att du har spillt någon vätska i bilen.. motorn eller vad det än är går inte på garanti.. där har du apple.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Ja, eller bränsleförbrukning, om man köper en bil som ska dra 0.6l/mil så är det testat i labb, utan luftmotstånd, backar osv, men sen när man kör kommer man i stort sett aldrig ner i det.

testat i lab? ett 1 mil långt labb där bilen kan rulla utan motstånd av luft? alltså jag fattar inte...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Vilken mobiltillverkare erbjuder en garanti som även omfattar "vattenskador"?

problemet här är inte vattenskadan utan att man använder "vattenskadan" som en anledning att inte ta på sig att mobilen inte satt ihop ordentligt. om du som jag har lite erfarenhet av att bada med mobiler. så skulle du förstå att det var något som inte stämde med denna...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

testat i lab? ett 1 mil långt labb där bilen kan rulla utan motstånd av luft? alltså jag fattar inte...

Ingen aning hur dessa test utförs. Men inte behöver man ett utrymme om 1 mil för att räkna ut det. Kan väl räcka med ex 1 km om man nu vill det.

Bilen kan ju stå still men köras på ett rullband om man nu vill det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ingen aning hur dessa test utförs. Men inte behöver man ett utrymme om 1 mil för att räkna ut det. Kan väl räcka med ex 1 km om man nu vill det.

Bilen kan ju stå still men köras på ett rullband om man nu vill det.

poängen var nog att du inte visste, är ganska säker på att luft är med i "beräkningen/testet" inkl det motstånd som det skapar..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

poängen var nog att du inte visste, är ganska säker på att luft är med i "beräkningen/testet" inkl det motstånd som det skapar..

Inte jag som kom med det ursprungliga påståendet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moreempty:

problemet här är inte vattenskadan utan att man använder "vattenskadan" som en anledning att inte ta på sig att mobilen inte satt ihop ordentligt. om du som jag har lite erfarenhet av att bada med mobiler. så skulle du förstå att det var något som inte stämde med denna...

Nej jag har aldrig badat med en mobil, och även om det kommer någon vattentät modell så kommer jag nog inte ha med den i badet.

Däremot så har jag råkat förstöra två mobiler på grund av oaktsamhet. Nu senast när jag var ute i störtregn och blev genomblöt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

Nej, på en testbänk inomhus, så bilen står still och är preppad för att få så bra värden som möjligt, och dessa fårhållanden får man aldrig när man använder en bil rent praktiskt, och därmed sämre bränsleförbrukning än vad faktabladet säger.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Problemet ligger i att telefonen klarar ca 1 bars vattentryck i någon halvtimma vilket telefonen utsätts för om man försiktigt sänker ner den i vatten.

Skulle bara vilja rätta dig lite här. Vid 1 meter vattenpelare är trycket ca 0,1 bar inte 1 bar. Då ska man ner till ca 10 meters djup. Annars väldigt bra skrivet om påfrestningar när man sätter föremålen i rörelse under vatten

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyzed:

Skulle bara vilja rätta dig lite här. Vid 1 meter vattenpelare är trycket ca 0,1 bar inte 1 bar. Då ska man ner till ca 10 meters djup. Annars väldigt bra skrivet om påfrestningar när man sätter föremålen i rörelse under vatten

Aha! Tackar!
Jag har tänkt så att 1 bar = 1 atmosfärs tryck så 1 bar har man redan innan man går ner i vattnet.
Plus då 0,1 till av den extra metern ner under vattnet men det räknade jag fortfarande som ca 1 bar.
Men det kanske är "helgerån" att räkna så om tryck som gäller under vattnet.
Jag är beredd att lyssna och ändra upplägget på den punkten;)

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Avstängd
Skrivet av beardedpear:

Men vem fan badar min sin mobil?

Sett några som nämnt att de vill "filma/fotografera under vattnet". Det finns utrustning speciellt utrustad för detta ändamål. Detta ska man absolut inte använda en vanlig mobil till.

Permalänk
Medlem

Och IP-klassifiering har ju varit ett av huvudskälen till att varför mobiler inte längre tillverkas med löstagbara batterier. Så, vi får telefoner som det inte går att byta ut batterier på enkelt (dvs planerad obrukbarhet) med ett skydd mot väta och damm som tillverkaren inte garanterar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Och IP-klassifiering har ju varit ett av huvudskälen till att varför mobiler inte längre tillverkas med löstagbara batterier. Så, vi får telefoner som det inte går att byta ut batterier på enkelt (dvs planerad obrukbarhet) med ett skydd mot väta och damm som tillverkaren inte garanterar...

Nej, Samsung S5 var IP-klassificerad och hade löstagbart batteri, så det går o göra det också

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Aha! Tackar!
Jag har tänkt så att 1 bar = 1 atmosfärs tryck så 1 bar har man redan innan man går ner i vattnet.
Plus då 0,1 till av den extra metern ner under vattnet men det räknade jag fortfarande som ca 1 bar.
Men det kanske är "helgerån" att räkna så om tryck som gäller under vattnet.
Jag är beredd att lyssna och ändra upplägget på den punkten;)

Nja, det är inte helt fel. Men du blandar absolut tryck och övertryck. Det har genom tiderna varit väldigt svårt att veta var man räknar ifrån. Vissa har räknat med 1 atm (normala atmosfärstrycket vid havsytan). Medans andra räknar med atö (atmosfäriskt övertryck) vilket börjar på 0 vid normalt atmosfäriskt tryck. Det har varit krångligt genom tiderna för konstruktörer som beställt något som ska klara ett visst tryck. Men har inte tydligt beskrivit om man räknar absolut tryck eller övertryck.

Tillbaka till telefonen, den är ju inte byggd i vakum. Så därför har den redan samma tryck som atmosfären, så den behöver bara stå emot tryckskillnaden när den utsätts för ett högre tryck än normaltrycket. Så det som är intressant i det här fallet är ju övertrycket och inte absoluta trycket. Därför brukar man börja från 0 och endast ange övertrycket (eller undertryck). Så 10 meter under vattnet brukar man säga är ungefär 1 bar, 20 meter = 2 bar, osv.

Hoppas att jag inte har rört till allt för dig nu

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej, Samsung S5 var IP-klassificerad och hade löstagbart batteri, så det går o göra det också

Mjaha? Säger ju inte så mkt. IP11 är inte så jätteimponerande, exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

http://lmgtfy.com/?q=Samsung+S5+ip

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / EVGA RTX 3070 8GB FTW3 ULTRA / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q + PG258Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Fel, den hade IP67: "Mer specifikt har Galaxy S5 IP67-ceritifiering, vilket innebär att konstruktionen är helt dammsäker och kan sänkas ner i uppemot en meter vatten under begränsad tid, utan problem." Källa: https://swedroid.se/samsung-galaxy-s5-dranks-kors-tvattmaskin... samt https://swedroid.se/en-forsta-titt-pa-samsung-galaxy-s5/

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Står ju såhär på apples hemsida.

”iPhone 7, iPhone 7 Plus, iPhone 8, iPhone 8 Plus och iPhone X står emot vatten, stänk och damm. De har testats i laboratorium och uppfyller kraven för klass IP67 i enlighet med IEC-standard 60529. Graden av tålighet mot vatten, stänk och damm är inte permanent och skyddet kan minska vid normal användning. Försök inte att ladda en blöt iPhone. I användarhandboken kan du läsa om hur du bäst rengör och torkar din enhet. Vätskeskador täcks inte av garantin.”

Förmodligen något liknande hos andra tillverkare också. Lite tråkigt såklart men inte mycket att göra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När konsumenter får vatten i mobiler som har en IP certifiering så utgår alla tillverkare mer eller mindre att användaren frångått/utsatt enheten för mer yttre påverkan än certifiering står bakom. Därför är det ej ett garanti ärende.

Att sen ifall detta sker inom 6mån så ska tillverkaren bevisa att att användaren miss använt mobilen och det är ju bevisat pga att den har en vattenskada. Och vattenskada kan bara uppkommit genom att användaren från gått certifieringens krav.

Så bevis bördan går då tillbaka till användaren/konsumenten. Blir lite av moment22 för konsumenten. För att kunna få rätt blir det ju att gå via ARN alt civil process i domstol.
Tex om man har vittnen som intygar att man använt produkten korrekt ect.

Off topic: Står ju också i Apples manual att du inte får använda telefonen i minus grader heller.

https://support.apple.com/sv-se/HT201678

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk

Jag brukar försöka att inte bli arg över saker som jag inte kan påverka så mycket.
Har kört iPhone så länge jag haft smartphone(iPhone4 => iPhone 6S nu) och det enda problemet jag stött på är ett batteri som inte fungerade bra och det fick jag utbytt gratis.

Har även andra appleprodukter som Apple Watch och Macbook Pro och de har alltid fungerat väldigt väl så jag kan inte säga så mycket om garantin.

Deras garanti upplever jag inte problem med, har alltid haft bilden av att man ska hålla borta telefonerna från vatten oavsett vad det står att den ska klara av. Skillnad är det till exempel för Apple Watch som man kan använda för att mäta när man simmar och liknande!