Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

it-auktion.se hjäälp

Permalänk

it-auktion.se hjäälp

Budade på en dator blev 4500 okej bra vann budet men sen plussas det på provision (wtf) runt 900 kr+os installation 500 kr

Det blev mycket mer än jag trodde, buden är bindande sa nicklas åt mig men vadå skickar dom faktura om man ignonerar ddom bara? eller?

dom verkar vara aggresiva på deras info typ exempel "NU ska NI betala IMORGON"

dom har en dator på itastore.se som kostar 1800kr med OS o allt som e typ samma specs som ovanför men mindre ram osv.. och inget sånt provision skit.. så känns sjukt onödigt att inte bara beställa från deras hemsida istället på deras bud sida...

Så de bara att ignonera??

Permalänk
Medlem

Står på första sidan:
På alla vinnande bud tillkommer en provision med 17,5%, minimum 100 kronor per bud. Priserna är inklusive 25% moms.

Permalänk
Medlem

Samt under Vanliga frågor:
12. Kan ni installera drivrutiner och operativsystem?
Svar: JA. Du kan köpa till installation för 495:-.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du har helt enkelt inte läst på i förväg vad som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Edit: Någon annan hann före angående provisionsvillkoren.

Edit2: "För varor som inte hämtas ut debiteras provisionsavgiften på de inropade varorna."

Permalänk
Medlem
Skrivet av falknäsa:

Budade på en dator blev 4500 okej bra vann budet men sen plussas det på provision (wtf) runt 900 kr+os installation 500 kr

Det blev mycket mer än jag trodde, buden är bindande sa nicklas åt mig men vadå skickar dom faktura om man ignonerar ddom bara? eller?

dom verkar vara aggresiva på deras info typ exempel "NU ska NI betala IMORGON"

dom har en dator på itastore.se som kostar 1800kr med OS o allt som e typ samma specs som ovanför men mindre ram osv.. och inget sånt provision skit.. så känns sjukt onödigt att inte bara beställa från deras hemsida istället på deras bud sida...

Så de bara att ignonera??

Allt står ju klart och tydligt om du läser deras regler (?). Sen är det i princip alltid en provisionsavgift vid auktioner. https://www.it-auktion.se/help/regler.jsp

Hämtar du inte får du betala provisionsavgiften (som det också står i reglerna).

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Hur gammal är du?

Med tanke på grammatiken och dålig påläst så känns det som att du är under 18 år och då har du inte rätt till att buda enligt deras hemsida.

Om du väljer att ignorera kommer de att lägga en avgift.

Permalänk
Medlem

Står klart och tydligt i deras "Hjälp och info":

Kostnad:
Det är kostnadsfritt att bjuda.
Om Du är högst på en vara så blir Din totala kostnad: Bud + Provision + ev. Frakt. Moms ingår.
Bud = Det Du bjöd för varan. Minsta höjning är 50 kr.
Provision = Är en kostnad som tillkommer med 17.5% av budet (minimum 100 kr. per vara).
Frakt = Det står i produktbeskrivningen hur mycket frakten är, denna kostnad slipper Du naturligtvis om Du hämtar varan själv. Köper Du flera varor så försöker vi sampacka dessa så att Du spar fraktkostnader.

Edit: haha, så går det om man bara öppnar en tråd i en ny flik och läser klart den gamla innan man svarar...

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Skrivet av falknäsa:

Budade på en dator blev 4500 okej bra vann budet men sen plussas det på provision (wtf) runt 900 kr+os installation 500 kr

Står ju hur tydligt som helst på förstasidan: "På alla vinnande bud tillkommer en provision med 17,5%, minimum 100 kronor per bud. Priserna är inklusive 25% moms." Omöjligt att missa. Jag antar att du också betalar provision på installationen om det blev c:a 900 kr.

https://www.it-auktion.se/help/regler.jsp står det "För varor som inte hämtas ut debiteras provisionsavgiften på de inropade varorna." Längre ner låter det dock som att man kan åberopa ångerrätten och på så vis returnera varan.

Permalänk
Medlem

Det första som kommer upp när man går in på sidan är "På alla vinnande bud tillkommer en provision med 17,5%"

Med andra ord, skyll dig själv. Betala och var glad, och se till att läsa villkoren nästa gång så att du slipper oväntade avgifter samt att göra dig till åtlöje.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

Ok så de är bara att ta någons personnumer du hatar o buda på? Fin logik

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av falknäsa:

Ok så de är bara att ta någons personnumer du hatar o buda på? Fin logik

Skickades från m.sweclockers.com

Är de här troll?

Du skrev ju tydligt att DU budade. Annars om någon har använt ditt personnummer kan du anmäla det till polisen för att någon använt din identitet.

Permalänk
Medlem

3 st viktiga frågor:

Alla köp via internet (distansköplagen) har 14 dagars ångerrätt?

Kan företag välja vilka lagar de vill följa?

För en auktion klassificeras väl inte som ett lotteri?

Enligt min vetskap så innebär en auktion att man faktiskt köper något.

Permalänk
Skrivet av Teicaus:

Är de här troll?

Du skrev ju tydligt att DU budade. Annars om någon har använt ditt personnummer kan du anmäla det till polisen för att någon använt din identitet.

Okej jag sa fel men när provisionsavgiften kommer kan inte jag bara säga, ”någon har använt mitt personnumer”

Jag menar en person från andra sidan världen kan ju ge personer här avgifter annars? Bara använda personnumret... Kan inte vara såhär. Inte logiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av falknäsa:

Okej jag sa fel men när provisionsavgiften kommer kan inte jag bara säga, ”någon har använt mitt personnumer”

Jag menar en person från andra sidan världen kan ju ge personer här avgifter annars? Bara använda personnumret... Kan inte vara såhär. Inte logiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det funkar inte så... Blir personnummer stulet ska du polisanmäla och bestrida din faktura.
Dessutom kan de spåra IP-numret, det du la budet med, och det du mailat dem med

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

@falknäsa: Nej, men så är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av falknäsa:

Okej jag sa fel men när provisionsavgiften kommer kan inte jag bara säga, ”någon har använt mitt personnumer”

Jag menar en person från andra sidan världen kan ju ge personer här avgifter annars? Bara använda personnumret... Kan inte vara såhär. Inte logiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet inte vad jag ska säga men bit i det sura äpplet och håll din trut (ursäkta för att jag säger så). Det du håller på just nu är brottsligt och kan användas emot dig.

Mitt råd är att betala och nästa gång du köper något får du läsa villkoren bättre. De här är ingen annans fel än du själv som har slarvat och klart butiken inte ska stå för ditt slarv.

Permalänk
Hedersmedlem

Passar bättre här.

*Tråd flyttad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Representant

Hej "Falknäsa"
Nicklas från IT-Auktion här.
Det är ju beklagligt att du missade att läsa våra villkor gällande våra auktioner.
Det är ju du som budgivare som själv bestämt priset på varan/varorna du budat på genom att buda över andra budgivare.
Vår ambition är att alla som vinner något på våra auktioner skall vara nöjda över sina köp.
Jag makulerar dina vinnande bud, jag tror det är något vi båda vinner på i längden.
Du får ha en trevlig dag/kväll.
MVH
Nicklas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklas_itauktion:

Hej "Falknäsa"
Nicklas från IT-Auktion här.
Det är ju beklagligt att du missade att läsa våra villkor gällande våra auktioner.
Det är ju du som budgivare som själv bestämt priset på varan/varorna du budat på genom att buda över andra budgivare.
Vår ambition är att alla som vinner något på våra auktioner skall vara nöjda över sina köp.
Jag makulerar dina vinnande bud, jag tror det är något vi båda vinner på i längden.
Du får ha en trevlig dag/kväll.
MVH
Nicklas

Oj schysst! Tycker förvisso att falknäsa borde få stå sitt kast, men väldigt generöst av er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Alla köp via internet (distansköplagen) har 14 dagars ångerrätt?

Detta är en viktig poäng. Hallå konsument förtydligar:

Citat:

För nätauktioner gäller lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. När du handlar av ett företag vid en nätauktion gäller samma regler som vid annan e-handel. Du har bland annat ångerrätt och 14 dagar på dig att ångra ditt köp.

IT-Auktions egna köpvillkor:

Citat:

IT-Auktion Nordic AB följer distansköpslagen, under förutsättning att utrustningen inte är fysiskt skadad, där denne åberopas. Så snart vi mottagit din returförsändelse undersöker vi varan och vidtar lämplig åtgärd (t.ex återbetalning eller om så önskas tillgodokvitto).

Smidigt agerat av företaget nu men rent konkret är det "bara" hypotetisk returfrakt man bjuder på.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Nicklas_itauktion:

Hej "Falknäsa"
Nicklas från IT-Auktion här.
Det är ju beklagligt att du missade att läsa våra villkor gällande våra auktioner.
Det är ju du som budgivare som själv bestämt priset på varan/varorna du budat på genom att buda över andra budgivare.
Vår ambition är att alla som vinner något på våra auktioner skall vara nöjda över sina köp.
Jag makulerar dina vinnande bud, jag tror det är något vi båda vinner på i längden.
Du får ha en trevlig dag/kväll.
MVH
Nicklas

Väldigt vänligt av er.

Till trådskaparen: Tänk på att personen ovan INTE är verifierad ifrån IT-auktion så med lite otur så kan detta vara ett troll ^^
Gå igenom din order och bekräfta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Väldigt vänligt av er.

Till trådskaparen: Tänk på att personen ovan INTE är verifierad ifrån IT-auktion så med lite otur så kan detta vara ett troll ^^
Gå igenom din order och bekräfta.

Kontot är dessutom avstängt, så jag gissar att någon moderator har kontaktat TS privat angående detta.

Permalänk
Medlem

Registrera konto för att trolla och lura TS.
Tragiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklas_itauktion:

Hej "Falknäsa"
Nicklas från IT-Auktion här.
Det är ju beklagligt att du missade att läsa våra villkor gällande våra auktioner.
Det är ju du som budgivare som själv bestämt priset på varan/varorna du budat på genom att buda över andra budgivare.
Vår ambition är att alla som vinner något på våra auktioner skall vara nöjda över sina köp.
Jag makulerar dina vinnande bud, jag tror det är något vi båda vinner på i längden.
Du får ha en trevlig dag/kväll.
MVH
Nicklas

Kul att ni själva missade att läsa villkoren för det här forumet, man måste bli godkänd för att få posta som representant av företag här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Registrera konto för att trolla och lura TS.
Tragiskt.

Företagsrepresentanter som skapar konton för att skriva inlägg utan att gå den officiella vägen får konsekvent sina konton avstängda. Att dra slutsatsen att det handlar om ett troll baserat på avstängningen är därmed helt felaktigt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

It-auktion är schyssta killar, handlat av dem många gånger både i shoppen och på auktioner. Alltid fått vad jag betalat för, de luras inte och är lätta att nå.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SUMITOMO:

Registrera konto för att trolla och lura TS.
Tragiskt.

Nåja. Så behöver det inte vara.
Däremot bryter det mot forumreglerna att som företag gå in och skaffa konto utan att kolla/stämma av med sweclockers först (§10.2).
Det kan väl vara det som har hänt också.
Att kontot låsts tills swec och representaten i fråga har gått igenom uppsättningen av konto.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Företagsrepresentanter som skapar konton för att skriva inlägg utan att gå den officiella vägen får konsekvent sina konton avstängda. Att dra slutsatsen att det handlar om ett troll baserat på avstängningen är därmed helt felaktigt.

Skrivet av Söderbäck:

Nåja. Så behöver det inte vara.
Däremot bryter det mot forumreglerna att som företag gå in och skaffa konto utan att kolla/stämma av med sweclockers först (§10.2).
Det kan väl vara det som har hänt också.
Att kontot låsts tills swec och representaten i fråga har gått igenom uppsättningen av konto.

Aaa just det, när ni säger det.
Får hoppas det är så.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Allexz:

Väldigt vänligt av er.

Till trådskaparen: Tänk på att personen ovan INTE är verifierad ifrån IT-auktion så med lite otur så kan detta vara ett troll ^^
Gå igenom din order och bekräfta.

Skrivet av elBenko:

Kontot är dessutom avstängt, så jag gissar att någon moderator har kontaktat TS privat angående detta.

Skrivet av SUMITOMO:

Registrera konto för att trolla och lura TS.
Tragiskt.

Skrivet av twit:

Företagsrepresentanter som skapar konton för att skriva inlägg utan att gå den officiella vägen får konsekvent sina konton avstängda. Att dra slutsatsen att det handlar om ett troll baserat på avstängningen är därmed helt felaktigt.

Skrivet av Söderbäck:

Nåja. Så behöver det inte vara.
Däremot bryter det mot forumreglerna att som företag gå in och skaffa konto utan att kolla/stämma av med sweclockers först (§10.2).
Det kan väl vara det som har hänt också.
Att kontot låsts tills swec och representaten i fråga har gått igenom uppsättningen av konto.

Skrivet av SUMITOMO:

Aaa just det, när ni säger det.
Får hoppas det är så.

Dold text

Sådär, nu är allt fixat

För att försäkra oss om att det är rätt kanaler som uppger sig för att vara representanter för ett företag så kan det ibland bli såhär. Vi måste försäkra oss om att det är rätt information som förmedlas från rätt källa.
Bra att ni reagerar men tveka inte att skicka ett kontaktmeddelande eller pm:a en av oss moderatorer/forumledare om ni ser något liknande i framtiden.

Med detta sagt hälsar jag @Nicklas_itauktion: varmt välkommen till forumet

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord