Kylning till Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti Waterforce

Permalänk
Medlem

Kylning till Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti Waterforce

Hej!

Behöver tips på vilken typ av kylning som passar till ett Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti Waterforce.

Tack på förhand!

Visa signatur

...nauleem

Permalänk
Medlem
Skrivet av nauleem:

Hej!

Behöver tips på vilken typ av kylning som passar till ett Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti Waterforce.

Tack på förhand!

Menar du att byta ut befintlig kylning?

Permalänk
Medlem

@thomson: Har ingen vattenkylning i datorn. Grafikkortet köptes in utan vetskap att det krävdes den typen av kylning.

Visa signatur

...nauleem

Permalänk
Medlem

Du behöver inte köpa till något. Kylningen medföljer.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

@johanruda: Det gjorde det inte till det kortet jag köpte.

Visa signatur

...nauleem

Permalänk
Medlem

Vill du köra vattenkylningen eller luft?

Om du har versionen med bara ett vattenblock så behöver du köpa pump, radiator och kylfläkt till radiatorn. Finns från flera märken, t.ex. EK eller Phanteks. Du bör läsa på ordentligt i så fall.

Annars kan du köpa ett annat kort istället, alternativt byte ut vattenblocket mot en sluten vattenkylningslösning eller en luftkylningslösning.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Jag har samma som dig och kommer med fläkt och radiator. Eller köpte du den med endast vattenblock? Isf undrar jag hur du lyckades med det?

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av auToeXeC:

Jag har samma som dig och kommer med fläkt och radiator. Eller köpte du den med endast vattenblock? Isf undrar jag hur du lyckades med det?

Lyckades? Beställde på en hemsida och fick det hemskickat. Klantigt? Ja, uppenbarligen *låter* det som

Hur som helst, vilken utrustning behöver jag? Just nu är det två hål som gapar på kortet.

Visa signatur

...nauleem

Permalänk
Medlem
Skrivet av nauleem:

Lyckades? Beställde på en hemsida och fick det hemskickat. Klantigt? Ja, uppenbarligen *låter* det som

Hur som helst, vilken utrustning behöver jag? Just nu är det två hål som gapar på kortet.

De här korten kommer i 2 versioner, en som heter WB och är denna, som du troligen köpt
https://www.dustinhome.se/product/5011038653/aorus-gtx-1080ti...

Du behöver alltså en radiator, pump och reservoar , finns hur mycket som helst sådana att få tag på i olika varianter, själv har jag inte byggt så mycket vattenkylning att jag törs rekommendera något men lär finnas massor kunnigt folk här för det

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

De här korten kommer i 2 versioner, en som heter WB och är denna, som du troligen köpt
https://www.dustinhome.se/product/5011038653/aorus-gtx-1080ti...

Du behöver alltså en radiator, pump och reservoar , finns hur mycket som helst sådana att få tag på i olika varianter, själv har jag inte byggt så mycket vattenkylning att jag törs rekommendera något men lär finnas massor kunnigt folk här för det

Tack, då får jag hålla tummarna för att det finns någon som jag hjälpa mig med att reda ut vilken radiator, pump och reservoar som är lämpliga.

Visa signatur

...nauleem

Permalänk
Medlem

Här ( https://www.inet.se/kategori/683/kit/507/ekwaterblocks ) har du lite att välja på. En tumregel om man ska köra sakerna utan överklockning så är det minst en 240mm radiator som behövs. Alltså 120mm per komponent. Det behövs mer än så ifall du ska överklocka.

Mvh
Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av nauleem:

Tack, då får jag hålla tummarna för att det finns någon som jag hjälpa mig med att reda ut vilken radiator, pump och reservoar som är lämpliga.

Varför inte helt enkelt byta kortet mot ett med luftkylning eller hybridkylning? Låter ganska mycket enklare, såvida du inte vill vattenkyla din dator - då är det ju perfekt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Varför inte helt enkelt byta kortet mot ett med luftkylning eller hybridkylning? Låter ganska mycket enklare, såvida du inte vill vattenkyla din dator - då är det ju perfekt.

Tänkte att vattenkylning kunde vara en bra grej för att få ner ljudnivån.

Visa signatur

...nauleem

Permalänk
Medlem

@nauleem:

för att hjälpa dig behövs lite information

vilket chassi har du?
färgtema?
vill du inkludera CPU i loopen?
vill du ha pump och res i kombination eller som 2 separata enheter?
vad prioriterar du högst kylning eller ljudnivå?

vill du ha billigaste lösningen möjligt eller vill du lägga dig i överkant för ev. överklockning/ tystare system?
har du någon för-kunskap inom detta område?

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av nauleem:

Tänkte att vattenkylning kunde vara en bra grej för att få ner ljudnivån.

Det är det.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

@nauleem:

för att hjälpa dig behövs lite information

vilket chassi har du?
färgtema?
vill du inkludera CPU i loopen?
vill du ha pump och res i kombination eller som 2 separata enheter?
vad prioriterar du högst kylning eller ljudnivå?

vill du ha billigaste lösningen möjligt eller vill du lägga dig i överkant för ev. överklockning/ tystare system?
har du någon för-kunskap inom detta område?

Hej!

Det är någon form av midi-tower. Färgen spela ringen roll. Behöver inte få med CPUn. Spelar ingen roll om det är två delar eller kombinerat. När det gäller ljud eller kylning så önskar jag en gyllene medelväg, men det behöver inte vara knäpptyst. Behöver inte ligga i överkant för att ordna överklockning. Har bra koll på att "skruva i datorer", men bara byggt kyl i två datorer och i de fallen var allt beställt av ett proffs.

Här finns ett foto på hur det ser ut dag, observera att det är ett gammalt grafikkort.

Visa signatur

...nauleem

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nauleem:

Hej!

Det är någon form av midi-tower. Färgen spela ringen roll. Behöver inte få med CPUn. Spelar ingen roll om det är två delar eller kombinerat. När det gäller ljud eller kylning så önskar jag en gyllene medelväg, men det behöver inte vara knäpptyst. Behöver inte ligga i överkant för att ordna överklockning. Har bra koll på att "skruva i datorer", men bara byggt kyl i två datorer och i de fallen var allt beställt av ett proffs.

Här finns ett foto på hur det ser ut dag, observera att det är ett gammalt grafikkort.

http://ekedalen.se/forum/kyl.jpg

Ser ut som läge att skaffa ett nytt chassi då ditt inte har plats för mycket i vattenkylningväg.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frong:

Det är det.

AIO, nej.

Egenbyggd vattenloop för 4000-5000:- ja.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nauleem:

Hej!

Det är någon form av midi-tower. Färgen spela ringen roll. Behöver inte få med CPUn. Spelar ingen roll om det är två delar eller kombinerat. När det gäller ljud eller kylning så önskar jag en gyllene medelväg, men det behöver inte vara knäpptyst. Behöver inte ligga i överkant för att ordna överklockning. Har bra koll på att "skruva i datorer", men bara byggt kyl i två datorer och i de fallen var allt beställt av ett proffs.

Här finns ett foto på hur det ser ut dag, observera att det är ett gammalt grafikkort.

http://ekedalen.se/forum/kyl.jpg

Ny datorlåda och sedan gör egen fläktkurva..kylningen och ljudnivån kan göras mycket bättre med en modernare ''smartare'' datorlåda med ett par fläktar framtill som insug.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@nauleem:

nytt chassi är nog steg 1 då det chassit inte är tänkt för vattenkylning

gillar du däremot att skruva, modda, använda dremeln och ser det som et projekt att få in en loop så visst

annars så byt till något där 2st 240 rads / 1st 240 och en st 360 rymms för att kunna utöka i framtiden

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Ok, nytt chassi är alltså ett måste.

Kan man byta kylning på grafikkortet, dvs skruva bort kylblocket och istället montera dit 2-3 fläktar? Typ så här:

https://www.inet.se/produkt/5322372/arctic-cooling-accelero-xtreme-iv?gclid=EAIaIQobChMIvMzi44ia3QIVheiaCh3C_AfvEAQYAyABEgKJs_D_BwE

Hur vet man isf vilken som passar?

Visa signatur

...nauleem

Permalänk
Medlem

Sjukt bra kort du köpt, jag har själv två stycken!

Kör den här wizarden så får du reda på exakt vad du ska köpa.
https://www.ekwb.com/custom-loop-configurator/

Jag rekommenderar soft tubes till ditt första bygge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem
Skrivet av spawnstah:

Sjukt bra kort du köpt, jag har själv två stycken!

Kör den här wizarden så får du reda på exakt vad du ska köpa.
https://www.ekwb.com/custom-loop-configurator/

Jag rekommenderar soft tubes till ditt första bygge.

Skickades från m.sweclockers.com

Oj, det blir ju inte precis gratis.

Skulle det funka att köpa typ en sån här och koppla om slangarna till grafikkortet istället för kylblocket? Inser att det kan bli problem att fylla på vätska.
https://www.inet.se/produkt/5320125/corsair-hydro-h45

Visa signatur

...nauleem

Permalänk
Medlem
Skrivet av nauleem:

Oj, det blir ju inte precis gratis.

Skulle det funka att köpa typ en sån här och koppla om slangarna till grafikkortet istället för kylblocket? Inser att det kan bli problem att fylla på vätska.
https://www.inet.se/produkt/5320125/corsair-hydro-h45

Köp en Arctic Cooling Accelero Xtreme IV kylare istället, så slipper du plocka isär hela systemet, byta ut chassit och köpa vattenkylning för flera tusen, + jobbet som kräver kunskap.

Du verkar bara vara ute efter att få systemet o fungera, och då räcker det med en bra luftkylning som Arctic Cooling Accelero Xtreme IV, det är bland det bästa man kan ha med låg temp samt är väldigt tyst.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

@nauleem Utnyttja din 14 dagars returrätt om det inte gått 2 veckor ännu, och byt ut kortet emot ett kort med en luftkylare på. Det är nog det lättaste, om du nu inte absolut ivll ha vattenkylning, byta låda osv.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!