Permalänk
Medlem

4790k/msi gaming 7 throttle 800mhz

Hej!

Jag hjälpte min svåger att köpa en dator, jag gjorde en del tester hos killen jag köpte den hos men inte tillräckligt - cpun throttlar, permanent 800mhz.

Jag har lyckats få upp den igen till standard 4000mhz genom mjukvara i windows, men vid belastning/omstart av dator så går den tillbaka till 800.

CPUn överhettas INTE, moderkortet har en s.k "slow mode-switch" som jag har läst fram att den går sönder? iaf ställer till det för en hel del MSI mobo användare.

Hur jag än har den knappen så löser det INTE problemet

Jag har testat att avaktivera intel thermal i mobo, det löser INTE problemet.

Senast jag fick upp den till 4000mhz så gick den tillbaka till 800 vid ca 70 grader celsius.

Några idéer?

Tacksam för hjälp

setup:

4790k
msi gaming 7 z97

Tråd återställd
Permalänk
Inofficiell ambassadör

Vilken mjukvara rapporterar att den går i 800 Mhz och menar du att den gör det medans du belastar processorn
- inte på tomgång i Windows? Den ska nämligen klocka ner sig till just 800 Mhz vid låg/ingen belastning.

Om vi kan bekräfta att den verkligen går i 800 Mhz som mest så börja med att återställa alla inställningar i bios till grundinställningarna. Det brukar finnas en "reset all" ellerliknande funktion för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

@Xyborg: Burken går på max prestanda dvs inte powersave. Jag clearade nyss cmos och problem kvarstår.

800 mhz under stresstest, mätt av speccy och cpuz

Permalänk
Medlem

Använder jag Throttlestop så går cpun upp i 4ghz, men startar jag om datorn behöver jag göra om det. Det är ingen lösning till min svåger som inte är så insatt.

Permalänk
Hedersmedlem

@Icelane *Tråd återställd*

Vänligen redigera inte bort trådstarter när medlemmar tar sig tid att svara. Om du har funnit en lösning är det bättre du delar med dig av den här i tråden. Detta så att andra med liknande problem kan bli hjälpt av svaren.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@Icelane: Hade samma problem med 4690K som gick att ställa upp till 4ghz med program men annars låg den fast på 800mhz oavsett belastning.

Visade sig att den Nerfades varje gång jag försatte datorn i viloläge, och att det i sin tur ställde om energialternativet till energisparläge.

Kolla under energi alternativ om du kan ställa det på performance hela tiden, spelar typ ingen roll så länge det inte är en laptop.
Gissar att du kör Win 7?

Permalänk
Medlem

@Kent: jag kom fram till att det inte finns en permanent lösning och därav ville jag inte slösa folks tid, antingen mobo, kylare eller cpu är defekt - högst troligt mobo, du kan gärna ta bort denna tråd nu då den inte tjänar något syfte