Agon AOC 165hz, sträck över skärm samt omstarter.

Permalänk
Medlem

Agon AOC 165hz, sträck över skärm samt omstarter.

Hejsaan. Skärmen i titeln är den jag har, 1440p 165hz osv. Nyligen har den börjat dra långa sträck över skärmen. Först trodde jag det var World of warcraft som hade nån fet glitch(det börja i samband med att jag börja spela wow igen).

Men det har uppstått i annat också. Jag har 3st skärmar kopplade till datorn & det är "main skärmen" som då är denna, som får detta problem.

Har tänkt börja med att köpa ny DP sladd, av kvalité. Men en av mina 2 andra skärmar använder också DP, provade att switcha där, får fortfarande problemen. Kan det vara att båda sladdar inte är tillräckliga, eller att den ena är sönder/andra är otillräcklig?(Andra skärmen är bara 120hz 1080p)

Utöver detta vet jag ej vad man kan göra mer än att åka till netonnet och köra på garanti. Har haft skärmen under 1 år, tror jag.

Någon som har nån susning kring detta problem?

Edit: Jag undrar också vad en DP kabel av högre kvalité är för någon, märke osv. Ska gärna finnas tillgängligt på tex Kjell&Co, netonnet, elgiganten, mediamarkt.

https://i.imgur.com/G1ag0Zl.mp4

Gif ett av problemen som uppstår.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av gurkburk92:

Hejsaan. Skärmen i titeln är den jag har, 1440p 165hz osv. Nyligen har den börjat dra långa sträck över skärmen. Först trodde jag det var World of warcraft som hade nån fet glitch(det börja i samband med att jag börja spela wow igen).

Men det har uppstått i annat också. Jag har 3st skärmar kopplade till datorn & det är "main skärmen" som då är denna, som får detta problem.

Har tänkt börja med att köpa ny DP sladd, av kvalité. Men en av mina 2 andra skärmar använder också DP, provade att switcha där, får fortfarande problemen. Kan det vara att båda sladdar inte är tillräckliga, eller att den ena är sönder/andra är otillräcklig?(Andra skärmen är bara 120hz 1080p)

Utöver detta vet jag ej vad man kan göra mer än att åka till netonnet och köra på garanti. Har haft skärmen under 1 år, tror jag.

Någon som har nån susning kring detta problem?

Edit: Jag undrar också vad en DP kabel av högre kvalité är för någon, märke osv. Ska gärna finnas tillgängligt på tex Kjell&Co, netonnet, elgiganten, mediamarkt.

https://i.imgur.com/G1ag0Zl.mp4

Gif ett av problemen som uppstår.

Eftersom det är en artefakt som uppstår med ojämna mellanrum så är jag mycket skeptisk till att det skulle vara skärmen eller kablar det är fel på. Detta framstår snarare som ett grafikfel i mina ögon.

Jag föreslår att du börjar med uteslutningsmetoden. Testa andra spel och se om du får samma problem, testa även att titta på en film eller liknande och se om du får problem där med. Om inte, så är det inget fel på skärmen.

Jag gissar snarare på grafikkortet, drivrutiner eller spelet som är knas.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

@Dinoman: Det vore fruktansvärt om mitt 1080ti skulle fela. Det sitter dessutom på vattenblock med kylning och hela kalaset. Det är dessutom inte ens ett år gammalt.

Är det möjligt att ett enskiljt spel kan orsaka detta? Snabb google sökning så fick folk massiva artefakter över hela skärmen av just WOW.

Spelar lite For Honor nu (som är enormt mycket mer GPU krävande än WoW & här verkar jag inte få några sträck över skärmen, inget annat liknande heller. Spelade mycket For Honor innan expansionen kom ut också, då fick jag inga problem i skärmen heller.

Allting har hänt när jag spelar WoW. Skärmen startar om sig, gör sträck över skärmen. Är osäker, men att datorn/wow hänger sig en sekund när skärmen ska starta om sig dessutom.

Edit: Ska prova göra en rollback på drivers..

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av gurkburk92:

@Snorjaers: Det vore fruktansvärt om mitt 1080ti skulle fela. Det sitter dessutom på vattenblock med kylning och hela kalaset. Det är dessutom inte ens ett år gammalt.

Är det möjligt att ett enskiljt spel kan orsaka detta? Snabb google sökning så fick folk massiva artefakter över hela skärmen av just WOW.

Spelar lite For Honor nu (som är enormt mycket mer GPU krävande än WoW & här verkar jag inte få några sträck över skärmen, inget annat liknande heller. Spelade mycket For Honor innan expansionen kom ut också, då fick jag inga problem i skärmen heller.

Allting har hänt när jag spelar WoW. Skärmen startar om sig, gör sträck över skärmen. Är osäker, men att datorn/wow hänger sig en sekund när skärmen ska starta om sig dessutom.

Edit: Ska prova göra en rollback på drivers..

Att skärmen blir blank behöver inte betyda att det är skärmen det är fel på.

Har du överklockat grafikkortet?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Att skärmen blir blank behöver inte betyda att det är skärmen det är fel på.

Har du överklockat grafikkortet?

Nej såklart.

Ja litegrann, men klocksen har funkat fint i BF1 tex, som är känt som extremt överkänslig mot dåliga klocks.. Inga andra spel har klagat heller, haha. Men ja, wow kanske ska vara det första.

Har installerat 388.71 drivers samt dragit ner klocksen. Hoppas det hjälper, slipper man smälla pengar på sladdar..

Återkommer ifall detta inte hjälper

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Du börjar först med att isolera problemet iom att du har 3 skärmar så har du ju möjlighet och testa ifall samma problem uppstår ifall du kör tex 120hz skärmen som main display, om ja så är det inte skärmen utan något annat..

Visa signatur

----------------------------------------
Beer is the path to the dark side. Beer leads to intoxication. Intoxication leads to hangover. Hangover leads to much suffering. Much beer I sense in you.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av gurkburk92:

Nej såklart.

Ja litegrann, men klocksen har funkat fint i BF1 tex, som är känt som extremt överkänslig mot dåliga klocks.. Inga andra spel har klagat heller, haha. Men ja, wow kanske ska vara det första.

Har installerat 388.71 drivers samt dragit ner klocksen. Hoppas det hjälper, slipper man smälla pengar på sladdar..

Återkommer ifall detta inte hjälper

Du kan testa att sätta på VSYNC eller liknande i WoW och se om det hjälper.

Det luriga med överklockning är att det kan funka fint i ett spel men sämre i ett annat. Det beror lite på hur det belastar grafikkortet.

Det kan också vara processorn som spökar eller andra komponenter du har överklockat eller på något annat sätt mixtrat med.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot

En sak till. Jag läste att nya expansionen har stöd för DX12. Vad kör du i för läge?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

@Dinoman: Kör DX11, vet ej hur Dx12 funkar nu för tiden.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

@gurkburk92: Prova också att köra skärmen i en annan frekvens. Hade en skärm som bråkade liknande en gång och då räckte det med att i ditt fall då kanske prova 164hz eller ev marginellt större hopp.

Det var också en AOC skärm, och strecket jag hade var vertikalt, som att skärmen klippte ut en rand och placerade den längst bort i höger istället, dvs i FPS så var siktet skevt eftersom det sitter i mitten och blivit bortklippt.

Permalänk
Hedersmedlem

*Bump raderat*

Observera att vi inte tillåter bumpning/meningslösa inlägg. Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade

Skrivet av gurkburk92:

Ingen har en susning om detta? :/

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Det var antingen driversen eller klocksen som orsakade problem fanimä. Lättnad ändå ^^ Tack för hjälpen.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av gurkburk92:

Det var antingen driversen eller klocksen som orsakade problem fanimä. Lättnad ändå ^^ Tack för hjälpen.

Kul att du fick ordning på det.

Min gissning är överklockningen. Kör alltid 3DMark FireStrike eller TimeSpy för att kolla stabilitet av överklockning. Min erfarenhet är att dessa alltid kraschar om du har en ostabil överklock. Även om vissa spel funkar fint.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt