Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Pålitlig större bil utan utrymmeskrav, aka. sedan.

Permalänk
Medlem

Pålitlig större bil utan utrymmeskrav, aka. sedan.

Tyckte kombi-tråden var skoj så jag snodde delar av rubriken

Jag har fått ett nytt jobb som kräver att jag flyttar en bra bit (~40mil) hemifrån, så jag kan inte längre snylta på föräldrarnas gamla Volvobilar som de senaste åren.

Jag har sneglat en del på Volvo S60, den senare generationen som liknar V60. Jag söker en bekväm bil som inte ställer till för mycket trubbel nu när jag ensam måste köra den till verkstad och fixa med lånebil osv.

Finns det andra modeller värda att kolla på? Är inte speciellt sugen på tyskt, bmw, mercedes och Audi går bort. Subaru verkar trevliga, tyvärr finns det inte många sedaner att välja på då levorg bara är kombi och legacy 10- ser hemska ut imo. Legacy från 04-09 växer inte på träd och har oftast gått en hel del.

Om jag nu snöar in mig på Volvo kommer frågan om jag ska kolla på en bättre begagnad som gått ~6k mil med lite utrustning för runt 200k eller man ska köpa en helt ny snikbensinare för lite mer.

Alla tips är välkomna, har inget emot manuell låda eller bensin/diesel. Jag vet inte var jag ska bo än så det blir svårt att tippa hur många mil det blir på ett år. Det jag vet är att småbilar, kombi och suv går bort av olika skäl. Hybrider och elbilar är uteslutet då jag planerar att äga bilen länge och inte vill ha bekymmer med batterier, det är trots allt en rätt ny teknik.
Dragkrok är ett stort plus, men går att eftermontera även om jag helst slipper.
Budget nånstans runt 200, för mindre får jag nog inte det jag vill ha som gått få mil. Långmilade bilar kräver mer underhåll av förklarliga skäl, jag vill helst att den bara ska rulla.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk

Hur ser kraven ut på förbrukning?

något imot en japanare eller så?

föräldrarna kör en Kia Ceed från 14 någonstans, disel, trevlig att köra, ingen koll på service delar därimot.

Passat är rätt populärt och stabila bilar, borde gå att hitta en riktigt fin välutrustad och modern för din budget.

tittar du på bensin, kolla på en som kan köra på både bensin och etanol, etanol är rätt rejält mycket billigare just nu, även om bilen drar lite mer på etanol vanligtvis.

nya Ford mondeo?

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Peugeot 508

Permalänk
Medlem

@klirre:

Ford är riktigt läckra tex Mondeo om den ska vara stor. Focus räcker nog till dina behov om du inte har barn.
Opel har också fina bilar, jag gillar Astra. Den är snygg och prisvärd.

Båda märkena är billiga i service, inte som VAG de är tokdyra.

Personligen hade jag inte köpt en begagnad Volvo med 6k mil för 200.000kr när man kan få en ny Focus till samma pris.

Permalänk
Medlem

Har för mig att S60 är en av de tystaste bilarna, tror det var ett test i Vi Bilägare.
Det jag hittade nu var det V60 CC som var tystast, men S60 bör inte vara så mycket sämre.
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-vilken-bil-ar-ty...

Köper du en ny S60 får du en ny generation, vet inte om de börjat levereras än, så du hittar ingen begagnad sådan på länge.

Annars är japanska bilar pålitliga. Honda, Toyota osv., eller varför inte en Lexus?
Subaru har tappat en del senaste åren verkar det som.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

@glemmy: Med "ny" S60 menar jag en MY18 lagerbil som finns lite här och där fortfarande. Dock är de dåligt utrustade men priset reflekterar det. Jag ska definitivt kolla på japanskt, Peugeot och Ford som tipsats om tidigare i tråden lockar inte speciellt.

Annars verkar begagnade SAAB:ar väldigt billiga, tyvärr har de flesta rullat långt numera.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

@glemmy: Med "ny" S60 menar jag en MY18 lagerbil som finns lite här och där fortfarande. Dock är de dåligt utrustade men priset reflekterar det. Jag ska definitivt kolla på japanskt, Peugeot och Ford som tipsats om tidigare i tråden lockar inte speciellt.

Annars verkar begagnade SAAB:ar väldigt billiga, tyvärr har de flesta rullat långt numera.

Ah förstår
Är det inte relativt bra utrustning på de med tilläggsnamnet Classic?

Tolkar detta som att det fortfarande går att beställa (med andra ord konfigurera S60 Classic som byggs enligt ens spec), men det kanske inte stämmer:

Citat:

Sista chansen: Volvo V60 och S60 Classic
Volvo V60 och S60 Classic Edition är extra välutrustade till mycket attraktiva priser. För dig som vill göra en riktigt bra bilaffär ingår just nu Klimatpaket med Volvo On Call, Teknikpaket och Vinterhjul utan extra kostnad*. Dessutom finns det flera utrustningspaket till attraktiva priser. Läs mer om Volvo On Call

IntelliSafe Assist. Innehåller allt från adaptiv farthållare med bromsfunktion och kollisionsvarnare till avståndskontroll och aktivt helljus. Kampanjpris från ca 4.900:- (Ord. pris 9.900:-)

Pluspaket. Du får dekorinlägg i borstat aluminium, komfortstolar, dynamiska bi-xeon strålkastare och elektriskt infällbara ytterbackspeglar. Kampanjpris från ca 4.900:- (Ord. pris 9.900:-)

Erbjudandet gäller till och med 28 september 2018 vid köp/beställning av ny Volvo S60/V60 Classic Edition. *Klimatpaket och Teknikpaket ingår inte i motoralternativ T3.

https://www.volvocars.com/se/erbjudanden

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?