Vad gör man med den förra lgh innehavarens post?

Permalänk
Medlem

Vad gör man med den förra lgh innehavarens post?

Nu har man äntligen flyttat och börjar få i ordning på saker och ting men får fortfarande post som tillhör personen som bodde här innan vad gör man med den?
Från dag 1 har jag haft ny skylt på dörren med mitt namn råkade va hemma första gången brevbäraren kom förbi då jag lyckades haffa honom för att lämna tillbaka brevet och förklara läget.
Men nu dimper det ner brev i lådan lite då och då som jag inte har en susning om vad jag ska göra med detta va inget problem förra gången jag flyttade då funkade det klockrent läser inte brevbärarna nu för tiden vad det står för namn på dörren?

Ska jag behöva kontakta personen i fråga som får breven vilket skapar massa extra jobb för mig eller kan jag bara slänga breven?
För jag får ju så vitt jag vet inte öppna nån annans post men får jag slänga den?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Snabb sökning gav nedan, svaret är "nej, du får inte kasta någon annans post"

https://www.lawline.se/answers/kan-jag-slanga-nagon-annans-po...

Ok så jag ska sitta och spara på posten då alltså?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

"Return to sender, address unknown!"
Stryk namnet, skriv varför på brevet, och ge till brevbäraren eller släng på närmaste brevlåda.
Kasta absolut inte nånting det är brottsligt.

Permalänk
Medlem

lyckades radera mitt inlägg..

Läste du ens ens sidan jag länkade? och vad dom tyckte man skulle göra? dom länkade iaf till nedan:

https://www.postnord.se/foretag/kundservice#humany-kundservic...

Permalänk
Medlem

Kontakta hyresvärden, föreningen, eller den gamla boende för att få den gamla boenden att fixa adressändring. Spara posten i en hög tillsvidare. Precis som du säger får man inte öppna någon annans post.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

lyckades radera mitt inlägg..

Läste du ens ens sidan jag länkade? och vad dom tyckte man skulle göra? dom länkade iaf till nedan:

https://www.postnord.se/foretag/kundservice#humany-kundservic...

Fick en helt annan länk som sagt ditt inlägg raderades

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

Kontakta hyresvärden, föreningen, eller den gamla boende för att få den gamla boenden att fixa adressändring. Spara posten i en hög tillsvidare. Precis som du säger får man inte öppna någon annans post.

Japp, adressändring är bra att göra. De flesta är dock för snåla och räknar istället med att det löser sig själv. Problemet med att lägga den sparade posten i en hög är ju att högen kan innehålla räkningar och dylikt som kan gå till inkasso. Kolla istället in Linus länk och följ tipsen där i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BraCCa:

Japp, adressändring är bra att göra. De flesta är dock för snåla och räknar istället med att det löser sig själv. Problemet med att lägga den sparade posten i en hög är ju att högen kan innehålla räkningar och dylikt som kan gå till inkasso. Kolla istället in Linus länk och följ tipsen där i.

Då får jag skicka faktura med konsult penning för mitt jobb jag får göra

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Så här gör du med felutdelad post

Mottagaren bor inte på den här adressen.
Adressen stämmer, men ingen med det namnet bor på adressen.

Vi är tacksamma om du hjälper oss. Om du har möjlighet ber vi dig stryka över mottagarnamnet och adressen på brevet, skriv "Avflyttad" eller "Okänd" på kuvertet och lägg brevet på en av våra gula brevlådor.

Brevet är utdelat på fel adress
Varken namn eller adress stämmer.

Om du har möjlighet ber vi dig att i första hand lägga det felutdelade brevet i rätt mottagares postlåda. Om du inte har möjlighet att göra det, är vi tacksamma om du lägger brevet i någon av våra gula brevlådor.

Från postnord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Fick en helt annan länk som sagt ditt inlägg raderades

postnord-länken fanns på lawlinesidan som jag länkade...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

postnord-länken fanns på lawlinesidan som jag länkade...

Tack fick även länken av andra användare.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd

Jobba gratis åt postmord, på riktigt? Aldrig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Jobba gratis åt postmord, på riktigt? Aldrig

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl inte skitsvårt att slänga det på en gul låda när man har vägarna förbi?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skrotnisse92:

Det är väl inte skitsvårt att slänga det på en gul låda när man har vägarna förbi?

Du måste ju skriva massa skit påt också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Du måste ju skriva massa skit påt också

Skickades från m.sweclockers.com

Sen råkar jag faktiskt inte veta vart närmaste låda ligger har inte skickat brev på två år så har inte kollat upp det

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Sen råkar jag faktiskt inte veta vart närmaste låda ligger har inte skickat brev på två år så har inte kollat upp det

There is an app for that 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Du måste ju skriva massa skit påt också

Skickades från m.sweclockers.com

Ja vilken tvåstegsraket, både skriva (för hand!!!) OCH lägga på låda!!
Dessutom, för att kunna skriva "Avflyttad" behöver man ju en sådan där penna och grejer!
Nä usch, för omständligt projekt att utföra för en normalt fungerande vuxen människa enligt mig!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Panzerfister:

Ja vilken tvåstegsraket, både skriva (för hand!!!) OCH lägga på låda!!
Dessutom, för att kunna skriva "Avflyttad" behöver man ju en sådan där penna och grejer!
Nä usch, för omständligt projekt att utföra för en normalt fungerande vuxen människa enligt mig!

Ja du kanske inte har något bättre för dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Du måste ju skriva massa skit påt också

Skickades från m.sweclockers.com

Brukar räcka med att göra ett kryss över adressen, så hajar dom.

Skrivet av crew seven:

Sen råkar jag faktiskt inte veta vart närmaste låda ligger har inte skickat brev på två år så har inte kollat upp det

Behöver inte vara närmsta låda. Värsta fall så får du väl lägga det på hög och sen posta det när du hittat en lämplig låda. (Brukar vara utanför närmsta ICA eller den lokala kiosken). Det är ju inte så att du måste lägga det på lådan samma vecka som du fått det.

Permalänk
Skrivet av trollhattan:

Du måste ju skriva massa skit påt också

Skickades från m.sweclockers.com

Vad bra det skulle vara om någon som fått din post skulle fixa så att du får den där räkningen som du väntar på istället för att det går till inkasso och kronofogden och skapar x antal problem för dig för att ta ett exempel.

Hjälp andra så hjälper dom dig....förhoppningsvis

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rocky_MediuM:

Vad bra det skulle vara om någon som fått din post skulle fixa så att du får den där räkningen som du väntar på istället för att det går till inkasso och kronofogden och skapar x antal problem för dig för att ta ett exempel.

Hjälp andra så hjälper dom dig....förhoppningsvis

Gör rätt från början då, han har ju snålat in på eftersändning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kladda över skiten och släng på en låda, herregud!

Det kanske hjälper en annan människa, kanske de "förtjänar" det, kanske inte, vad är katastrofen.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trollhattan:

Gör rätt från början då, han har ju snålat in på eftersändning.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, dagens ungdom... göra något för någon annan utan ersättning? NEJ! FY! Tragisk utveckling av samhället.

Hoppas att ovanstående är ett undantag men jag undrar jag.

Permalänk
Medlem

Om det innebär på tok för mycket huvudbry så lägg breven i grannens postlåda istället så blir det dennes huvudvärk.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

En av de bärande idérna i detta forum är att man gör något för någon annan - gratis. Någon ställer en fråga och någon annan skriver ett svar utan att fakturera arbetstid. Det innebär att de som absolut inte kan göra något för någon annan har kommit till fel forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Ja du kanske inte har något bättre för dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du hellre vill sitta på posten, oöppnad och lagrad, tills dess att förra ägaren hör av sig, gör du det. Det är dock satans jobb att hålla på och lagra det också.

Du kan tom ta med dem till ett postombud, du vet.. .typ ica, coop eller liknande som har post-tjänst, lämna det till dem, säga att detta brev har kommit till mig, och är okänd ägare, så kan tom de ta sin penna, skriva denna text och sedan lägga det i deras utkorg direkt, åt dig.

Anser detta mycket läggare än att behöva ta ansvaret för att deras post ska lagras, men du kanske har mer plats än jag har hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Om du hellre vill sitta på posten, oöppnad och lagrad, tills dess att förra ägaren hör av sig, gör du det. Det är dock satans jobb att hålla på och lagra det också.

Du kan tom ta med dem till ett postombud, du vet.. .typ ica, coop eller liknande som har post-tjänst, lämna det till dem, säga att detta brev har kommit till mig, och är okänd ägare, så kan tom de ta sin penna, skriva denna text och sedan lägga det i deras utkorg direkt, åt dig.

Anser detta mycket läggare än att behöva ta ansvaret för att deras post ska lagras, men du kanske har mer plats än jag har hemma.

Jag tror snarare problemet är att han får ont av att osjälviskt och av ren välvilja göra något för någon annan utan att få någon ersättning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Om du hellre vill sitta på posten, oöppnad och lagrad, tills dess att förra ägaren hör av sig, gör du det. Det är dock satans jobb att hålla på och lagra det också.

Du kan tom ta med dem till ett postombud, du vet.. .typ ica, coop eller liknande som har post-tjänst, lämna det till dem, säga att detta brev har kommit till mig, och är okänd ägare, så kan tom de ta sin penna, skriva denna text och sedan lägga det i deras utkorg direkt, åt dig.

Anser detta mycket läggare än att behöva ta ansvaret för att deras post ska lagras, men du kanske har mer plats än jag har hemma.

Hamnar i sopen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Jag tror snarare problemet är att han får ont av att osjälviskt och av ren välvilja göra något för någon annan utan att få någon ersättning.

Heh...
Kanske det, men jag tror att när man inser att man juridiskt ansvarar för dessa brev, och kan krävas på skadestånd om man gör grovt fel, bör det ligga i eget intresse att få iväg dem så illa kvickt det bara går

Skrivet av trollhattan:

Hamnar i sopen

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket du kan dras till rätten för.
Min ena granne har gjort exakt detta, då det resulterade i stora utgifter pga brev från banken inte kom fram.

Permalänk
Medlem

Som många här redan skrivit, " kryssa adressen, skriv typ " fel adress, flyttat " och dumpa ner i brevlådan igen. Har råkat ut för det själv ( och detta uppstod trots adress ändring med eftersändning! ) dock så hade personen letat upp min adress och skrivit den nya

så bara tänka: hur skulle du själv vilja ha det om du satt i samma sits?

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W