Permalänk
Master of Overkill

Helt sjukt snyggt!
Bra jobbat

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Kan bara bli sjukt läcker med handsvarvade nipplar och ditt öga för detaljer. Jag ser fram emot resultatet.

Vi ses om 6-8 månader I guess....

Permalänk
Avstängd

Fan vad nice.
Gillar byggen som är lean.

Permalänk
Avstängd

Gillade läder som material. Vad tror du om mässingshuvuden till skruvarna så att det ser ut som spik/nitar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem

Älskar att följa dina byggen! Har du funderat på att använda dig av bakgrundsbelysta analoga mätare (tänk äldre förstärkare) och elektronrör i något framtida bygge för att förstärka retro-känslan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

https://i.imgur.com/ycHjAl3.jpg
Med gänga, lite skeptisk till hur hållbart acetal är. Time will tell!

Acetal (delrin) borde inte vara några problem, precis det material man gör dyklampor och batteripacken till dyklampor i. Tål vatten och tryck väldigt bra.

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Tjo, här var det inte mycket drag. :- )

Har arbetat lite smått med projektet hela tiden, men lånade ut större delen av hårdvaran till en parallell grej och den återvände livlös vilket satte lite käppar i hjulet. Vi får se hur det ordnar upp sig med nya prylar.

Tills vidare, lite nytt trams - Placerat om pumparna, bytt ut mot matta nickel-kopparrör.

https://i.imgur.com/M17cX9u.jpg

https://i.imgur.com/yk53ry0.jpg

https://i.imgur.com/igRxoKA.jpg

https://i.imgur.com/Txfzuik.jpg
Fattas fortfarande något som binder ihop fronten med resten av chassit, just nu är det bara en väldig klump. Inte en aning vad lösningen kan tänkas vara.

Blir att tänka på aluminiumväska? Sån där standardväska som är med i filmer där de har pengar eller värdepapper..
Ett väskhandtag i alu/krom hängandes på fronten?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

Riktigt fint jobbat med borren, stocksågen o filen på sidepanelerna. Hur lång tid tog det ca o fixa till en sådan panel från scratch tro?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Laine:
Laine
Proffsmobbare ♥ ★
fd. JaZid

Ska det verkligen stå ProffsmoBBare? Eller ProffsmoDDare?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Niivpzi:

@Laine:
Laine
Proffsmobbare ♥ ★
fd. JaZid

Ska det verkligen stå ProffsmoBBare? Eller ProffsmoDDare?

Jag skrattade när jag såg det. Tippar på medvetet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Ska det verkligen stå ProffsmoBBare? Eller ProffsmoDDare?

Japp....

Permalänk
Proffsmobbare

Tack så jättemycket för alla fina kommentarer sedan sist!

Skrivet av tintinj:

Någon sorts syraetsning på frontplåten kanske? Ett snyggt passande motiv som ser lite 'rugged' och gammalt ut.

Det hade varit riktigt häftigt med något graverat porträtt eller liknande. Haft lite idéer om att ha en pilot i full utstyrsel på fronten, men samtidigt kanske det blir för mycket?

Skrivet av tBiorrith:

Kan bara bli sjukt läcker med handsvarvade nipplar och ditt öga för detaljer. Jag ser fram emot resultatet.

Vi ses om 6-8 månader I guess....

Det var nära att förbannelsen höll i sig där, men icke!

Skrivet av Måttband:

Gillade läder som material. Vad tror du om mässingshuvuden till skruvarna så att det ser ut som spik/nitar.

Skickades från m.sweclockers.com

Det vore nog inte dumt alls! Tänkte du samtliga skruvar eller något specifikt område?

Skrivet av DerpMcDerp:

Älskar att följa dina byggen! Har du funderat på att använda dig av bakgrundsbelysta analoga mätare (tänk äldre förstärkare) och elektronrör i något framtida bygge för att förstärka retro-känslan?

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut, vill köra något med vakuumrör men är orolig över spänningen som krävs. Kika in fläktkontrollern Lamptron FC10 med nixie-rör, något sådant vore väldigt läckert.

Skrivet av Spektra:

Acetal (delrin) borde inte vara några problem, precis det material man gör dyklampor och batteripacken till dyklampor i. Tål vatten och tryck väldigt bra.

Skönt att höra! Jag är lite orolig för stress i materialet där yttergängan är, då godset inte är jättetjockt. Vet inte om materialet dras ut eller spricker vid påfrestning.

Skrivet av Kimpur:

Blir att tänka på aluminiumväska? Sån där standardväska som är med i filmer där de har pengar eller värdepapper..
Ett väskhandtag i alu/krom hängandes på fronten?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte heller en dum idé! Men hur gör man det på ett sätt som inte blir väldigt bulkigt?

Skrivet av Thekogo:

Riktigt fint jobbat med borren, stocksågen o filen på sidepanelerna. Hur lång tid tog det ca o fixa till en sådan panel från scratch tro?

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte riktigt haft tidtagaruret framme, men det är nog runt 5-6 timmar för en sidopanel. Så fort man zonar ut lite går det undan.

Permalänk
Proffsmobbare

Enormt tack till Inet.se som valt att gå in och hjälpa projektet med processor och moderkort!

Moderkortet är ett Asus Strix Z370-I med rejäla aluminiumklumpar till kylare. Under vattenblocket gömmer sig en i3-8350K i väntan på att skrämmas upp till högre frekvenser.

Efter en snabb bedömning insåg jag att det moderna rymdskeppet till moderkort inte riktigt smälter in i byggets i övrigt äldre tema.

Iväg till verkstaden och fixa till aerodynamiken! Snabbt ska det bli.

Lackerat, slipat och polerat. Tanken är att skapa ett mer slitet utseende och på så sätt få moderkortet att smälta in bättre.

Jag var väldigt osäker på om modifikationerna innebar någon förbättring, men väl på plats ser det inte så dumt ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laine:

Tack så jättemycket för alla fina kommentarer sedan sist!

Det vore nog inte dumt alls! Tänkte du samtliga skruvar eller något specifikt område

Jag tänkte i klassisk hantverkskombination med just läder. Läder som materialval öppnar upp för ett ”nytt” stilspråk. Tänker omedelbart på sadelmakarnas väskor och bilinredning runt förra sekelskiftet och fram till 40-t. Tidsepoken för också tankarna mot steampunk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem

De hålborrade och förslitna kylflänsarna var ett riktigt lyft!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Tjo, här var det inte mycket drag. :- )

Har arbetat lite smått med projektet hela tiden, men lånade ut större delen av hårdvaran till en parallell grej och den återvände livlös vilket satte lite käppar i hjulet. Vi får se hur det ordnar upp sig med nya prylar.

Tills vidare, lite nytt trams - Placerat om pumparna, bytt ut mot matta nickel-kopparrör.

https://i.imgur.com/M17cX9u.jpg

https://i.imgur.com/yk53ry0.jpg

https://i.imgur.com/igRxoKA.jpg

https://i.imgur.com/Txfzuik.jpg
Fattas fortfarande något som binder ihop fronten med resten av chassit, just nu är det bara en väldig klump. Inte en aning vad lösningen kan tänkas vara.

Lite lagom pinstriping på fronten skulle se bra ut. Fö riktigt fint byggt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Måttband:

Jag tänkte i klassisk hantverkskombination med just läder. Läder som materialval öppnar upp för ett ”nytt” stilspråk. Tänker omedelbart på sadelmakarnas väskor och bilinredning runt förra sekelskiftet och fram till 40-t. Tidsepoken för också tankarna mot steampunk.

Skickades från m.sweclockers.com

Har ett par mässingsnitar och skruvar från tidigare lädertillverkning, ska testa! Denna uppdateringen innehåller också lite mässing.

Skrivet av tBiorrith:

De hålborrade och förslitna kylflänsarna var ett riktigt lyft!

Roligt att du gillade förändringen!

Skrivet av Heinel:

Lite lagom pinstriping på fronten skulle se bra ut. Fö riktigt fint byggt!

Skickades från m.sweclockers.com

Åh, det vore riktigt häftigt! Ska se om det går att ordna.

Lite småfix sedan förra uppdateringen, tillverkade ett nytt pumpfäste som ändrade parallella monteringsvinkeln från 30 grader till 45 grader, vilket i sin tur ger några millimeter extra utrymme för RAM.

Och som backup till acetal-adaptern mellan radiatorerna testade jag att göra en till i mässing. Mest för att vara förberedd om något går fel.

Och nya ramminnen får plats tack vare det extra utrymmet från att ha flyttat pumparna.

Hade mer planerat i denna uppdateringen men mina vänner på postsorteringen tyckte att jag skulle ta det lugnt istället.

Permalänk
Proffsmobbare

Mer ett tillägg på förra uppdateringen än något stort, men crimps och krympslang trillade äntligen ner i brevlådan igår.

Kapa kabellängder och crimpa på kontakter, så att det bildar en ordnad båge till undersidan av moderkortet.

Ett antal timmar senare, klädda kablar.

Det ser väldigt tomt ut när pumparna väl är ute ut chassit.

Och PicoPSU nu förpassad till baksidan, det kommer att bli ett minst sagt intressant projekt att rensa upp där sedan.

Det var allt jag hade att bjuda på för stunden!

Permalänk
Proffsmobbare

Update-men-ändå-inte-update! Denna gången gäller det bockning av kopparrör till projektet.

Efter en tids jagande efter ett rörbockningsverktyg som passar mina behov gav jag till slut upp och försökte mig på att tillverka ett eget. Kravet var egentligen bara en yttre formrulle istället för något som glider längs med röret, och en större diameter på böjen för att ge ett mjukare utseende på rören.

Stora rullen som röret bockas runt är är 90 mm i diameter, lilla rullen 50 mm och kan rotera fritt löpandes längs med röret. Detta i kombination med att rullarna är av acetal hoppas jag ska vara mer skonsamt för plätteringen och undvika oval deformering.

Totalt blev det 21 stycken delar tillverkade från scratch.

Passade även på att dokumentera delar av processen, presenterad i spoiler-taggen nedan.

90 mm diameter runt gods av acetal, 100 mm i längd och på tok för stort för min maskin egentligen.

En bra stund senare stod första rullen äntligen färdig. Kanalen är 12 mm i diameter, halva rörets djup.

Ramen och greppet består av 5 mm tjock aluminium som sticksågades och filades till form.

50 mm rulle och stödblock för att undvika att röret vandrar iväg.

Första av tre stycken aluminiumdistanser i greppet.

10 mm axel till M8-gänga.

Testar avstånd och toleranser med ett akrylrör.

Rejält grisig verkstad ett par dagar in i projektet, men verktyget matchar ritningen och det är det viktiga!

Fick offra lite 40 mm rundstång när 20 mm tog slut. Rekommenderas ej, haha.

Något skumt mönster på vreden, men det fyller sin funktion.

Liten guidepinne med M6-gänga till stödblocket.

Verktyget i sin helhet innan slipande och polering.

Tillverkning av verktyg

Funktion och resultat får jag bjuda på i nästkommande uppdatering!

Permalänk
Discokungen

Episkt verkstadsarbete. Ett rent nöje att se framstegen!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Proffsmoddare

Haha detta är på en helt annan nivå.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Proffsmobbare

Rören tog lite längre tid än förväntat, det var inte så lätt som jag trodde att tackla sig runt på utrymmet som finns.

Här är en liten smyguppdatering tills dess att framsidan blir klar.

Permalänk
Medlem

Fan vilket sjukt hantverk. Man anser sig själv halvhändig tills man ser sånt här. 😀
Keep it Up

/M

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Underbart att se hur din skapelse utvecklas
En solklar tia! Tack för att du delar med dig.