Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Annan operatör skickar signal till min lina (adsl)

Permalänk
Medlem

Annan operatör skickar signal till min lina (adsl)

Hej.
Jag har fått reda på att Telia skickar en signal till min lina även fast jag inte har bredband hos dom. (Nyinflyttad) Och som jag förstår det blockerar den signalen från min operatör, Telenor.

Jag har förklarat detta om och om igen för Telenors tekniska support, kundservice osv då mitt ärende sätts till löst så fort de skickar en tekniker för att lösa detta. Problemet är att teknikern nu för andra gången inte har gjort någonting eller ens hört av sig till mig. Sist fick jag anledningen "Det fungerar inte på grund av att linan är upptagen av en annan operatör." Detta gör mig såklart mer frustrerad då deras uppgift var att stänga av den signalen och se till så att signalen från Telenor går igenom.

Rätta mig nu om jag har fel, men borde inte teknikern helt enkelt kunna åka till telestationen -> avbryta signalen från Telia så att den från min operatör går igenom? Jag vet inte mycket om detta så kan ha fel. I vilket fall ska jag ringa både Telenor och Telia imorgon IGEN och se varför ingenting har hänt ännu. Jag har varit utan uppkoppling i en månad om 4 dagar..

Tar väldigt gärna emot tips på hur jag kan få dom at snabba på detta då det inte är hållbart att vara utan uppkoppling såhär länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe3:

Hej.
Jag har fått reda på att Telia skickar en signal till min lina även fast jag inte har bredband hos dom. (Nyinflyttad) Och som jag förstår det blockerar den signalen från min operatör, Telenor.

Jag har förklarat detta om och om igen för Telenors tekniska support, kundservice osv då mitt ärende sätts till löst så fort de skickar en tekniker för att lösa detta. Problemet är att teknikern nu för andra gången inte har gjort någonting eller ens hört av sig till mig. Sist fick jag anledningen "Det fungerar inte på grund av att linan är upptagen av en annan operatör." Detta gör mig såklart mer frustrerad då deras uppgift var att stänga av den signalen och se till så att signalen från Telenor går igenom.

Rätta mig nu om jag har fel, men borde inte teknikern helt enkelt kunna åka till telestationen -> avbryta signalen från Telia så att den från min operatör går igenom? Jag vet inte mycket om detta så kan ha fel. I vilket fall ska jag ringa både Telenor och Telia imorgon IGEN och se varför ingenting har hänt ännu. Jag har varit utan uppkoppling i en månad om 4 dagar..

Tar väldigt gärna emot tips på hur jag kan få dom at snabba på detta då det inte är hållbart att vara utan uppkoppling såhär länge.

Det man kan misstänka är väl att det fortfarande finns ett aktivt abonnemang hos Telia (betalt av personen som tidigare bodde där, till följd av bindningstid eller vad det nu må vara) och att olika operatörer helt enkelt inte får röra varandras grejer.

Om det är så det ligger till så känns det ju som att det är Telia som måste lösa problemet, isf är ju dock frågan om de öht vill diskutera detta med någon annan än deras kund...

Jag har inget svar på exakt hur man skulle gå tillväga, men skulle misstänka att det kan löna sig att ta några steg tillbaka, förklara situationen (i stil med "jag vill få adsl inkopplat men det verkar finnas utrustning från ett tidigare abonnemang inkopplad på er sida, hur blir man av med den?") och förhoppningsvis få något slags insikt i vad som krävs.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Har du testat att kontakta Telia i detta ärende? Vanliga supporten kommer inget kunna göra men de kan ev skicka dig vidare till en person som kanske kan lösa detta på något sätt.

Jag hade varit minst lika förbannad om jag var du, med all rätt

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Har du testat att kontakta Telia i detta ärende? Vanliga supporten kommer inget kunna göra men de kan ev skicka dig vidare till en person som kanske kan lösa detta på något sätt.

Jag hade varit minst lika förbannad om jag var du, med all rätt

Har precis pratat med Telia ang. detta, Telia försäkrar sig om att de inte använder linan och på så vis blockerar min operatör.
Jag ringer då upp Telenor för att uppdatera dem om detta, då de uppenbarligen inte kan sköta sitt jobb själv.
Pratar även med Telenor om teknikern som skulle dyka upp igår men som varken kom hit eller hörde av sig om varför. Får efter en liten stund information om att jag pratar med fel avdelning för sådana ärenden och kopplas till Kundservice. Där har jag hittills fått MINST hjälp, och han jag pratar med förstår inte hälften av vad jag säger, även fast jag försöker vara lugn men bestämd. Nåväl, han får ur sig att de nu ska meddela teknikern och frågar varför han inte dök upp.

Så nu sitter jag här idag igen, en månad sedan jag beställde bredbandet, en halv månad efter aktiveringsdatumet, och har fortfarande ingen uppkoppling förutom mobilens WIFI hotspot (har fått lägga SJUKA summor pengar på surf denna månad dessutom, något Telenor inte kan hjälpa med då jag har Halebop som operatör).

Men men, jag hoppas helt enkelt att teknikern hör av sig till mig idag och att detta löser sig.

Skrivet av evil penguin:

Det man kan misstänka är väl att det fortfarande finns ett aktivt abonnemang hos Telia (betalt av personen som tidigare bodde där, till följd av bindningstid eller vad det nu må vara) och att olika operatörer helt enkelt inte får röra varandras grejer.

Om det är så det ligger till så känns det ju som att det är Telia som måste lösa problemet, isf är ju dock frågan om de öht vill diskutera detta med någon annan än deras kund...

Jag har inget svar på exakt hur man skulle gå tillväga, men skulle misstänka att det kan löna sig att ta några steg tillbaka, förklara situationen (i stil med "jag vill få adsl inkopplat men det verkar finnas utrustning från ett tidigare abonnemang inkopplad på er sida, hur blir man av med den?") och förhoppningsvis få något slags insikt i vad som krävs.

Jag provade även ditt tips om att förklara problemet lite simplare. Detta tycker jag var ett bra förslag då jag varit riktigt frustrerad över detta och har haft svårt att tänka i lugn och ro.
Det jag sa var något i följande stil "Hej! Jag har inte haft internet nu en halv månad efter aktiveringsdatum, det verkar som att han som bodde här innan har ett aktivt abonnemang hos en annan operatör. Kan ni lösa detta?". Han jag pratade med genom deras kundservice verkade inte riktigt förstå/kunna göra något åt det oavsett. Jag blev då frustrerad och undrade hur de kunde låta detta ta sådan lång tid osv osv.

Permalänk
Medlem

Du ska egentligen bara behöva prata med den som du betalar för tjänsten, dvs. Telenor. Operatörerna har 2nd lines som kan kommunicera med varandra vid bekymmer, och denna väg får Telenor ta till Telia om det verkligen är så att det är där felet ligger. Så stå på dig mot Telenor, och om de inte hjälper- begär ett ledarsamtal (dvs samtal med handläggarens chef).

Jag tycker även att du ska begära ett mobilt bredband av dem. De kanske inte kan förse dig med hårdvaran, men de borde allra minst kunna förse dig med ett SIM-kort med obegränsad mobildata.

Edit: Ligger ditt ADSL med ett telefoniabonnemang som bärare?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Du ska egentligen bara behöva prata med den som du betalar för tjänsten, dvs. Telenor. Operatörerna har 2nd lines som kan kommunicera med varandra vid bekymmer, och denna väg får Telenor ta till Telia om det verkligen är så att det är där felet ligger. Så stå på dig mot Telenor, och om de inte hjälper- begär ett ledarsamtal (dvs samtal med handläggarens chef).

Jag tycker även att du ska begära ett mobilt bredband av dem. De kanske inte kan förse dig med hårdvaran, men de borde allra minst kunna förse dig med ett SIM-kort med obegränsad mobildata.

Edit: Ligger ditt ADSL med ett telefoniabonnemang som bärare?

Det är vad jag ursprungligen gjorde men då det inte verkar leda någonstans att prata med Telenor så ringde jag till Telia själv. Jag begärde ett samtal med en "chef" idag (hos Telenor) men han jag pratade med insisterade att han endast kunde koppla mig vidare till andra avdelningar och inte till en chef. Var det BS?

Jag ska ringa igen senare idag om teknikern inte har hört av sig till mig innan 14:00. Då ska jag begära ett SIM-kort med obegränsad mobildata, det känns som det minsta de kan göra för mig tills problemet är löst. Ska även igen begära ett ledarsamtal.
Tack så mycket för tipsen! Nu är det bara att fortsätta vara ihärdig och hoppas på det bästa.

EDIT: Glömde svara på om mitt ADSL ligger med ett telefoniabonnemang. Det gör det inte.

Permalänk

Det kan ju finnas fler operatörer än Telia i stationen. Det stämmer säkert att dom inte har någon aktiv koppling mot dig. Men det kan ju vara någon annan som har det.

I övrigt är det till Telenor du ska vända dig, enbart, om det är dom du beställt tjänsten från. Det är hos dom du är kund och det är dom som ska se till att dom får hyra ett kopparpar fram till dig. Oavsett om det nu ligger någon "signal" fram på paret hem till dig, så är det upp till Telenor att se till att beställningen går igenom. En lösning är ju att dom förklarar problemet till nätägaren (i stort sett alltid Telia/Skanova), så får dom hitta ett ledigt par fram till dig.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Samma sak hände mig (dock inte ADSL), men jag lyckades lösa det på 2-3 dagar.

Om du bor i en lägenhet så prata med den som bodde där tidigare, kolla om han sagt upp/flyttat sitt abbonemang och vilken operatör han möjligen hade. Fråga snällt om du möjligen kan få hans kundnummer för att lösa problemet. Sedan skulle jag ringa den operatör han/hon hade och fråga kring det.

I mitt fall hade tidigare boenden Telia och även jag skulle ha Telia. Dock kunde dom inte ge mig abbonemang förän nån månad efter vi flyttat in, eftersom tidigare ägare anmält sin flytt för sent. Jag ringde Telia ett par 3 ggr och förklarade läget. Först fick jag beskedet att dom inget kunde göra, men jag stod på mig och dom löste det som sagt efter ett par samtal.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Om jag förstår dig rätt så är du upprörd över att ha gratis internet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Medlem

@thmz: Va? Bara för att det är blockerat i stationen av en operatör, om det nu ens är det som är problemet egentligen, så innebär inte det att du har tillgång till internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@thmz: Va? Bara för att det är blockerat i stationen av en operatör, om det nu ens är det som är problemet egentligen, så innebär inte det att du har tillgång till internet.

I vilken värld då? Blockeras det så är det för att det ligger en bredbandstjänst där

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Medlem
Skrivet av thmz:

I vilken värld då? Blockeras det så är det för att det ligger en bredbandstjänst där

ISP kan utan problem stänga av åtkomst till Internet fastän Telias dotterbolag Telia Infra (som delvis består av gamla Skanova) som äger infrastrukturen fortfarande hävdar till alla ISP att porten är upptagen.

Så alternativen är att man kanske kan surfa på någon annans nät som inte avslutas ännu. Eller att man får en fysisk länk men inte Internet för tjänsten är avslutad men inte urkopplad.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller