Blev följd hem av missnöjd trafikant

Permalänk
Medlem

Om du vet att du ligger under hastighet på en väg och en person kommer ifatt dig, kör in i vägkanten och släpp förbi personen, för man har en skyldighet att skapa ett flyt i trafiken. Och vet du då att du kör långsammare än den tillåtna hastigheten, släpp förbi dom som faktiskt vill kör t.ex 70 på en 70-väg

Permalänk

Vet inte vad som är så svårt med denna fråga? Man ska anpassa hastigheten efter väglag och rådande förhållanden. Nej, du får inte utan skäl ligga och puttra i 40 på en 70-väg,dvs agera bromskloss. Helt enkelt anpassa hastigheten efter trafikrytm, rådande väglag och förhållanden helt enkelt!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Haft körkört i ca 25år och beteendet i trafiken blir bara sämre och sämre. Hade de funnits Dashcams förr i tiden hade jag knappt haft några klipp värda att spara. Idag räcker det med en kortare tur för att få med all sorts tokigheter

Tänk vad lätt det var att köra om förr när bilarna höll avstånd, man kunde i lugn och ro ta en bil i taget eftersom det fanns plats. Nu får man istället köra om hela kön av packade sillar eller chansa på att någon lämnar plats.

Förr ingick det blinkers som standard på bilarna, idag verkar det vara ett dyrt tillägg som knappt någon har råd med.

Att visa hänsyn och inneha trafikvett är inte längre en självklarhet, snarare ett undantag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Vet inte vad som är så svårt med denna fråga? Man ska anpassa hastigheten efter väglag och rådande förhållanden. Nej, du får inte utan skäl ligga och puttra i 40 på en 70-väg,dvs agera bromskloss. Helt enkelt anpassa hastigheten efter trafikrytm, rådande väglag och förhållanden helt enkelt!!

Skickades från m.sweclockers.com

Och gör man inte det skall man förföljas hem och skällas ut?

Permalänk
Skrivet av Lorault:

Ja. Precis det jag menar. Att man inte får passera skyltad hastighetsbegränsning men man ska också anpassa sin hastighet för trafikanterna (exempelvis inte köra 50 på en 70 väg ) om det är fritt framifrån och det finns trafikanter bakom.

Nej men nu körde han 5km/h under skyltarna vilket jag inte ser som ett problem eller trafikfara?

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Mig veterligen så finns det ingen direkt begränsning hur sakta man fär köra, utan det är mer hur vida man hindrar trafiken eller inte.
Är det tomt på trafik så kan man ligga och puttra i 20-30 om så vill.

Innan jag hade mitt körkort så var jag ute och åkte med mormor(som körde) och hon blev stoppad av polisen på grund av att hon inte körde 90(låg väl runt 80 vad jag kunde se). Enligt polisen så ska man köra i 90 om det är 90. Detta var på förmiddagen och det var kanske 3-4 bilar på vägen. Dålig dag för polisen? Kanske det, men man ska ändå akta sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

"Det är förbjudet att på motorväg och motortrafikled och på dess på-och avfartsvägar framföra långsamtgående fordon, d v s sådana fordon som på plan väg inte kan och får framföras med minst 40km/tim."
https://ntf.se/fragor-och-svar/trafikmiljo/hastighet/lagsta-h...
Killen är en tönt med liten pippi som vet skit.

Kör hur sakta du än känner för i övrigt(kör efter väglag och sikt)! Möter du på tönten igen kan du ta foto pån o rama in "wall of idiots". Seriöst vem fan orkar köra efter nån som kört sakta? hahahaha!

Nu verkar du, ChaosClocker, inte hävda det som jag kommer nämna. Men bara för att förtydliga för någon som läser den här tråden och ser citatet.

"Långsamtgående fordon" är en specifik fordonstyp och betyder inte ett fordon som framförs långsamt. Exempel på långsamtgående fordon är traktorer och gamla 30-mopeder.
En vanlig bil som inte kan köras fortare än 10km/h pga motorproblem är fortfarande inte ett långsamtgående fordon och får framföras på motorväg, iaf enligt lagparagrafen som citatet bygger på (men allvarligt, ring en bärgare...).

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Kvinnan kliver då ur sin bil och säger att jag har inte sovit på hela natten pga jag har suttit och vakat över min dotter på sjukhus som avled i morse.
Då säger han "som att jag bryr mig"

Offtopic, men.. Varför umgås med en sådan människa? Usch.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Nån klagar på hastighet å att jag läser ens detta *suck*

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Vad ALLA tänker om andra i trafiken: "ALLA andra är idioter!"

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det är rätt skönt att slippa vara yrkeschaufför..

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vad ALLA tänker om andra i trafiken: "ALLA andra är idioter!"

Jag brukar tänka att alla är ute efter att döda mig i trafiken, ett bra trick för att undvika olyckor.

Permalänk
Inaktiv

Läskigt dock att någon går igång så att man förföljer en person hem, där har man inte alla skruvar rätt i skallen.

Men, älskar de som ligger 65 på 70 väg, för att sedan fortsätta i 65 när det blir 50. 65 är enda hastigheten för somliga oavsett vad det står på skylten. Eller de som ska på 110 väg i 70....

Finns gott om nötter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Om du vet att du ligger under hastighet på en väg och en person kommer ifatt dig, kör in i vägkanten och släpp förbi personen, för man har en skyldighet att skapa ett flyt i trafiken. Och vet du då att du kör långsammare än den tillåtna hastigheten, släpp förbi dom som faktiskt vill kör t.ex 70 på en 70-väg

Det här med att köra åt sidan är en intressant fråga. Om man av någon anledning kör lite långsammare än tillåtet så kan jag klart se att det är bra att släppa förbi andra.

Däremot blir ju folk helt skogstokiga om man inte släpper förbi när man själv redan ligger i högsta tillåtna hastighet. Det är också helt stört, att folk förväntar sig att man ska underlätta deras olagliga körning.

https://www.korkortskolan.se/korkortsteori/fragor/Maste-jag-k...

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Inte mer än sambons vittne. Är inte så mycket bekymrad över påhoppet som det faktum att den här människan faktiskt får inneha körkort.

Jag tänkte inte så långt, men jag vet vilka siffror han hade i regnumret.

Finns inget som säger att man inte får, han menade att det var orsak för böter.

Klart som attan att polisen får böta folk som kör för sakta, gäller TRAFIKERAD väg.
Du får absolut inte hindra trafik i onödan.
"I trafikförordningen 2 kap 1§ står bland annat, en trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik."

dock 60/65 på 70 skall ej vara straffbart

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk

vet inte vad han gnäller om 5km felvisning på bilens hastighetsmätare är inget ovanligt.

räcker ju med att man satt på fel dimension på däck/fälg så kan hastigheten ändras upp eller ner med några km/h

på en bil med orginal 16" fälgar och 60mm höga däck så kommer hjulen behöva snurra ca2144.08 varv på en kilometer.

medans om du på samma bil monterar 16" med 55mm höga däck kommer de behöva snurra ca 2159.82 varv för att komma upp i en kilometer.

vilket medför för att hålla 70Km/h med den den där futtiga 5mm skilnaden i hjuldiameter måste du hålla lägga dig på 74.9Km/h på mätaren för att hålla verkliga 70km/h

sedan kommer ju mätaren visa mer fel efter att mönstret slits ner då totaldiametern förändras.

summa summarum kan det lika gärna vara han som körde 5km/h för fort om han inte hade enligt orginal dimmensionerna på sina hjul som mätaren är kalibrerad efter.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Undrar hur många trafikanter han läxar upp per dag....

65km/h på 70-väg är inget konstigt. När ja övningskör så ligger jag 10km/h under i flera fall. Läraren har lärt mig att man ska gå efter trafik, väder, vägskick o så innan hastighetsbegränsningar. Så på nåt ställe blir det 30km/h istället för 50km/h som är skyltat.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

äääh ge han fingret bara.. om man nu är yrkeschaufför så får står det i boken (YKB) att man inte ska läxa upp andra trafikanter

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

65 på en 70-sträcka är inom felmarginalen för hur rätt din hastighetsmätare visar.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Jag har varit med om att något stolpskott som försökt läxa upp mig, som tyckte jag körde för fort på 30sträckan utanför hans hus (vilket jag inte gjorde) och därmed stoppade mig och slösade min tid. Insåg fort att jag inte skulle kunna förklara det för honom att han hade fel och jag rätt. Så jag sa visst visst och körde vidare. Nu förtiden brukar jag vara extra noga att inte köra mer än 30 där, lättast är stanna och lägga i ettan och trycka gasen i botten så han störs lite extra. Ibland(sena nätter) så kan man roa sig med att göra en sedenlig tutning för att visa att "här kommer jag och jag kör 30".

Summan av kardemumman är att man knappast få ut något av att läxa upp någon, att (alla) människor är idioter och alla trafikanter tror att dom vet bäst.

Permalänk
Medlem

Han som följde efter dig upplevde nog samma frustration som när en looser blir pawnad i CS. Bromsklossar i trafiken kan kan ta fram ADHD:n ur en människa, lol!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Läskigt dock att någon går igång så att man förföljer en person hem, där har man inte alla skruvar rätt i skallen.

Men, älskar de som ligger 65 på 70 väg, för att sedan fortsätta i 65 när det blir 50. 65 är enda hastigheten för somliga oavsett vad det står på skylten. Eller de som ska på 110 väg i 70....

Finns gott om nötter.

På väg in till Helsingborg norra sänks hastigheten först någon kilometer eller två från 110 till 100, för att sedan ha kortare avsnitt med 80 och 60 innan rödljus. Vet inte hur många gånger jag kört om folk som kört ~105 i högerfilen strax innan det blir 100, efter att jag har sänkt hastigheten och gått in i högerfilen kommer de ikapp och påbörjar sakta en omkörning halvvägs igenom 100-sträckan. När jag släpper gasen inför 80 ökar avståndet snabbare och snabbare, och det verkar inte som de ens släpper gasen för ens de kommer till 60-skylten...

En av alla de saker i trafiken som får en att undra hur folk tänker

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av e1m1:

En av alla de saker i trafiken som får en att undra hur folk tänker

Brorsan i Örebro hade en chef från Linköping som dagspendlade ... på ca 45 minuter enkelväg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av keyser:

Och gör man inte det skall man förföljas hem och skällas ut?

Naturligtvis inte, där är också någon som gör fel! Men att det skulle bero på 5km/t, då är det något allvarligt fel där också. Säkert ett gäng ungdomar som tyckte det var kul att skrämma upp någon, tänker på beskrivningen av bilen. Mvh P

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Haft körkört i ca 25år och beteendet i trafiken blir bara sämre och sämre. Hade de funnits Dashcams förr i tiden hade jag knappt haft några klipp värda att spara. Idag räcker det med en kortare tur för att få med all sorts tokigheter

Tänk vad lätt det var att köra om förr när bilarna höll avstånd, man kunde i lugn och ro ta en bil i taget eftersom det fanns plats. Nu får man istället köra om hela kön av packade sillar eller chansa på att någon lämnar plats.

Förr ingick det blinkers som standard på bilarna, idag verkar det vara ett dyrt tillägg som knappt någon har råd med.

Att visa hänsyn och inneha trafikvett är inte längre en självklarhet, snarare ett undantag.

Skickades från m.sweclockers.com

Egentligen inte så underligt iom inställningen som dagens ungdom har och deras totala respektlöshet... Som förälder blir jag jävligt mörkrädd hur illa det ser ut i skolan också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Jag har varit med om att något stolpskott som försökt läxa upp mig, som tyckte jag körde för fort på 30sträckan utanför hans hus (vilket jag inte gjorde) och därmed stoppade mig och slösade min tid. Insåg fort att jag inte skulle kunna förklara det för honom att han hade fel och jag rätt. Så jag sa visst visst och körde vidare. Nu förtiden brukar jag vara extra noga att inte köra mer än 30 där, lättast är stanna och lägga i ettan och trycka gasen i botten så han störs lite extra. Ibland(sena nätter) så kan man roa sig med att göra en sedenlig tutning för att visa att "här kommer jag och jag kör 30".

Summan av kardemumman är att man knappast få ut något av att läxa upp någon, att (alla) människor är idioter och alla trafikanter tror att dom vet bäst.

Hoppas du inte är seriös, för det var sjukt omoget beteende och duktigt långsint.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Att hämnas i trafiken är också smart?
Någon blir omkörd, gillar det inte och slår på helljusen i tio minuter.
Med stor sannolikhet kan offret se reg numret, spåra ägaren/föraren, om denna vill.
Jag har själv gjort det vid två tillfällen. Ena gången var det just en helljus marodör som inte gillade att jag vävde, där skyltarna så säger. Jag ringde upp på kvällen och sakligt påpekade fakta för honom. Utan att vara hotfull i ton, eller språk, förstod jag att han ändå blev medtagen av det faktum att det var så lätt att hitta honom. Och utanför stålburen, i direktkontakt är de flesta unte alls så tuffa.
Han bad om ursäkt.

Kör någon om mig på insidan, när jag inte kan köra fortare för jag har fordon före mig, och sedan trycker sig denna föraren in mellan oss, kan du ge dig fan på att båda tuta och ljus är på. Vill du hitta mig, vet du var jag bor. Och på allvar, kan vi då ta läxan med att göra trafikfarliga manövrar.

Jag har också kontaktat personer som gjort sånt dumt efter. Men fram med mobilen är ett brott det med... så jag hade inte valt den vägen

Då du dock verkar vara den som inte gör dessa dumheter, lär du och jag aldrig träffas. Inte i denna sitsen iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Innan jag hade mitt körkort så var jag ute och åkte med mormor(som körde) och hon blev stoppad av polisen på grund av att hon inte körde 90(låg väl runt 80 vad jag kunde se). Enligt polisen så ska man köra i 90 om det är 90. Detta var på förmiddagen och det var kanske 3-4 bilar på vägen. Dålig dag för polisen? Kanske det, men man ska ändå akta sig.

Min morsa skulle hämta mig på flyget för ett antal år sedan och körde om en polisbil i 90km/t som höll 85km/t på 90-väg..
De började följa efter och stoppade henne. Frågade varför hon körde om... Varför inte? Hon körde ju lagligt.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Det här med att köra åt sidan är en intressant fråga. Om man av någon anledning kör lite långsammare än tillåtet så kan jag klart se att det är bra att släppa förbi andra.

Däremot blir ju folk helt skogstokiga om man inte släpper förbi när man själv redan ligger i högsta tillåtna hastighet. Det är också helt stört, att folk förväntar sig att man ska underlätta deras olagliga körning.

https://www.korkortskolan.se/korkortsteori/fragor/Maste-jag-k...

Fast att du inte måste köra ut i vägrenen är ju inte samma som att du inte måste underlätta för övriga trafikanter oavsett om de kör fel eller inte.

missa ett inte
Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Fast att du inte måste köra ut i vägrenen är ju inte samma som att du inte måste underlätta för övriga trafikanter oavsett om de kör fel eller inte.

Fast nu står ju svaret ifrån körskolan att man måste inte kör ut i väggrenen, oavsett.

Extra underlag: https://www.ikorkort.nu/vk_korkortsfraga_661.php

Edit: du kansle menar att man i alla fall måste hålla till höger i sitt eget körfält och det är ju klart annat. Här har vi inte så många vägar där det gör skillnad på så vis, så väggrenen är enda möjligheten för att aktivt underlätta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather