Permalänk
Medlem

Billig vattenkylning av grafikkort

OBS detta är inte menat att vara en snygg lösning, enbart billig men funktionell

I våras när grafikkortspriserna var som värst råkade jag vara i färd med att bygga ny dator. Efter att ha gett upp iden om att köpa nytt började jag leta begagnat och fick tag på ett 1060 3 Gb kort med en obskyr luftkylning vilket gjorde att jag kunde få det förhållandevis billigt.

Efter att det visat sig att kylaren var lite sämre än jag trott (tror det var samma som satt på bl.a. gtx 660 referenskort) uppkom iden att byta kylare. Efter mycket letande hittade jag en AiO på Inets fyndhörna modell Corsair Hydro H75 för en förhållandevis billig peng och ett litet miniprojekt började.

Total kostnad för projektet är ca 2300 kr inklusive grafikkort vilken är mindre än vad ett nytt standardkort skulle kosta mig, och så var det lite kul också !

Glömde ta bilder under projektets gång men processen är ganska enkel att beskriva.

1. Ta bort den gamla kylaren och tvätta bort den gamla kylpastan med rengöringssprit

2. Ta medföljande intelfäste och märka upp hål passande de på grafikkortet

3. Borra upp och diska av fästet så inga stålspån finns kvar

4. Åka till den lokala järnhandeln och köpa lite lös skruv i passande dimension (M3 i detta fall)

5. På med ny ickeledande kylpasta (relativt rikligt)

6. Fästa skruvarna på grafikkortet

7. Lägga dit och skruva fast kylaren

Kör både pump och fläkt på en chassifläktsingång på moderkortet och har mer eller mindre låst den på 60% fart. Detta ger mig temperaturer på ca 56 grader vid 2060 MHz på GPUn vid maxbelastning och en i princip ljudlös lösning.

Detta är säkert inget för alla men samma typ av modifikation borde fungera på de flesta grafikkort så till vida att man ser till att grafikkortets VRM har tillräcklig kylning. I mitt fall räckte den kylfläns som satt på tillsammans med luftflödet i chassiet.

Besök galleriet här

Visa signatur

MB/Case: Gigabyte B550M Aorus Pro-P || 4000D Airflow
CPU/Cooler: Ryzen 5600X || Full custom loop
RAM: G.Skill TridentZ neo 2x16 GB @ 3600 CL16 (Dual rank Hynix DJR)
GPU/Monitor: Radeon RX 5700 || AOC G2590PX
Storage: WD SN750 1 TB || Samsung QVO 860 1 TB

Permalänk
Medlem

Detta är nog första maskinen jag ser med vattenkylning på grafikkortet men luftkylning på processorn

Hur varmt blir det för minnesmoduler och VRM om du kör hårt med kortet? Märkt några problem med stabilitet?

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirayatail:

Detta är nog första maskinen jag ser med vattenkylning på grafikkortet men luftkylning på processorn

Hur varmt blir det för minnesmoduler och VRM om du kör hårt med kortet? Märkt några problem med stabilitet?

Jag körde på samma metod fast med Kraken G12 bracket.

Visa signatur

🏬: MSI B650 Gaming Plus WiFi 🔲: AMD Ryzen R5 7600X ❄️: be quiet! Pure Rock 2 Black 🏴: ASUS Radeon RX 7800 XT DUAL OC
🗄️: Corsair 3500X 🔌: be quiet! Pure Power 12 M 750W 🎞️: 32GB Kingston Fury Beast 6000Mhz 💾: Kingston NV2 1TB
🖥️: Lenovo Legion R27qe 🖱️: Logitech G PRO Wireless⌨️: Steelseries Apex 3 🎧: Logitech G733 📶: tp-link Deco X20 x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirayatail:

Hehe, har försökt bygga den på en budget så i dagsläget får processorn klara sig med luftkylning, vilket den också gör ganska bra, det är ju trots allt bara en 4-kärning Ryzen.

Men för att svara på din fråga, nej jag har inte haft några instabilitetsproblem alls och körde unigine valley loopat för att stresstesta. VRM-en hade en relativt stor kylfläns på sig och luftflödet i chassiet är relativt bra så den är jag inte orolig över. Minnet hade jag mina betänkligheter kring, tills jag öppnade upp den gamla kylaren och upptäckte att minnet var täckt av en plastkåpa i den gamla kylaren och har således aldrig haft något luftflöde alls över sig, så nu mår dom mycket bättre när dom får lufta sig och dessutom har lite luftflöde från chassiekylningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av t0ad:

Hehe, har försökt bygga den på en budget så i dagsläget får processorn klara sig med luftkylning, vilket den också gör ganska bra, det är ju trots allt bara en 4-kärning Ryzen.

Bra där, funkar det så funkar det! Jag är dessutom imponerad över vad det kostade.

Skrivet av t0ad:

Minnet hade jag mina betänkligheter kring, tills jag öppnade upp den gamla kylaren och upptäckte att minnet var täckt av en plastkåpa i den gamla kylaren och har således aldrig haft något luftflöde alls över sig, så nu mår dom mycket bättre när dom får lufta sig och dessutom har lite luftflöde från chassiekylningen.

Se där ja! lätt att vara övernitisk som entusiast, medan ingenjörerna bara kör med "Det är nog tillräckligt bra, kör bara!"

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Avstängd

fan, nu blir man sugen på att göra samma på mitt GTX 780 Fast med min H100i V2, Tänkte ändå köpa en custom loop till CPUn.
Borde ju bli runt samma temp med 2ggr radiator ytan

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Räknas som ghetto-mod i min bok, solklart 5 stjärnor!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

fan, nu blir man sugen på att göra samma på mitt GTX 780 Fast med min H100i V2, Tänkte ändå köpa en custom loop till CPUn.
Borde ju bli runt samma temp med 2ggr radiator ytan

Bara att köra

Skrivet av Panzerfister:

Räknas som ghetto-mod i min bok, solklart 5 stjärnor!!

Tackar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Tuben:
Tack!

Visa signatur