Intel Core i7-9700K utan Hyperthreading testas – presterar över Core i7-8700K

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av DasIch:

Okej, perkele... Trident Z 3200Mhz CL 14 beställda. Dags att byta mina Corsair LPX 2666Mhz, särskilt som jag går från quad channel till dual.

Dom ska klara beroende på ditt mobo, 4000MHz i runt CL16-CL17

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Dom ska klara beroende på ditt mobo, 4000MHz i runt CL16-CL17

Det blir intressant att se men med tanke på att de hade förhållandevis vettigt pris (RAM är egentligen oförskämt dyrt idag, men ändå) så är jag övertygad om att det i varje fall blir ”god enough”.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av DasIch:

Det blir intressant att se men med tanke på att de hade förhållandevis vettigt pris (RAM är egentligen oförskämt dyrt idag, men ändå) så är jag övertygad om att det i varje fall blir ”god enough”.

Deras 3200 CL14 är samma som deras 4266 CL19 så bara köra

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag tänkte när 6700k var på tapeten uppgradera till en sådan från min 2600K @4400 men upptäckte när jag läste på att det var inte alls lönt. Min rigg i sign kan köra ett 1080 som det är tänkt i 1080p sen är det nog stopp för min gamla trotjänare. Den är maxad med snabbaste minnen osv. Att ens försöka klocka den högre ser jag som meningslöst för några få fps och en jävla massa värme.

Vad jag vill ha sagt här är att för mig har det än varit värt att köpa nya snabbare grafikkort, men nästa uppgradering som jag verkligen märker skillnad av är en 7700k/8700k eller motsvarande Ryzen. Det har inte varit lönt eller motiverat innan.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Nej.
För att sälja cpuer som inte klarar certifiering som HT processorer.

Dags att sluta sprida falska saker hela tiden.

Jo eller hur... De har redan en serie i form av i5 för det. Vem försöker du lura?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Det verkar som Gigabyte har börjat skicka ut Z390 moderkort för reviews nu
https://i.imgur.com/xHPlFww.jpg

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem

Alltså att snabbare minnen ger en prestandavinst är ju en no-brainer.
Men hur skalningen är beror ju på hur mycket data CPU'n kräver.
Och ju fler kärnor du har ju hungrigare CPU'n blir på data.

En 7700K kommer inte att skala lika bra som en 9900K med snabbare minnen om du kör nånting som faktiskt skalar över kärnorna och faktiskt måste använda internminnet.
Cinebench skalar ju t.ex. väldigt dåligt med minnesprestanda (antar att det mesta kan köras inom cachen).
Medans vissa spel i princip ser en linjär prestandaökning med minneshastighet.

Så att generellt rekommendera dyra 4000+ minnen bara för att vissa program visar på en fin prestandavinst blir ju lite konstigt då många program knappt skalar alls.
Kör du valfritt MMO så kanske det är värt att investera i snabba minnen.
Men sitter du och nöter GTA5 är det knappast värt det.

Ryzen är ju ett litet specialfall där deras "Infinity Fabric" ju är synkat mot minneshastigheten och därmed direkt även påverkar CPU prestandan "internt".
Så Ryzen skalar ju bättre med minneshastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Det verkar som Gigabyte har börjat skicka ut Z390 moderkort för reviews nu
https://i.imgur.com/xHPlFww.jpg

Z390 verkar vara ytterligare en Z170->Z270 release mest för att hålla moderkortstillverkarna glada ett tag.
Visst dom bjussar på några oväsentliga extra finesser, men ingenting en entusiast bryr sig i =/

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Ne, tänkte mer att 9900K är riktigt nära

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Jo eller hur... De har redan en serie i form av i5 för det. Vem försöker du lura?

Skickades från m.sweclockers.com

@Xinpei
Läs detta/denna tråd så förstår du lite mer om varför vissa cpuer inte får HT.
Så slipper du sprida osanning.

De klara helt enkelt inte av valideringen att ha HT.

Jag tror inte Tvelander hittar på.
#17532509

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Jo eller hur... De har redan en serie i form av i5 för det. Vem försöker du lura?

Skickades från m.sweclockers.com

Är du i farten igen.
När Intel tar fram en serie med en viss spec så är grundkravet att en SKU skall klara av just grundkraven. Om den inte gör det så slängs den inte för det. En wafer är inte gratis precis. Utan kan istället användas till en annan serie.
Men sen finns det fullgoda i7/i9 SKUer som används i lägre serier också beroende på hur bra yielden är förstås. Då kan du vara vinnaren i lotteriet och hitta en i5 som är jävulskt bra på att överklocka, medans det är "är" en i7 med HT funktionen avslagen.

Intels HEDT line-up bygger på Xeons. Detta började man med redan på Westmere tiden. En Intel 980X, 990X osv var maskerade W3680, W3690. Så du kunde likaväl köpa en Xeon motpart och "magiskt" nog överklocka Xeon motparten. Detta har följt med efteråt också. Hur många känner till t.ex att X79 har en fullgod 8-core Ivy-EP Xeon som är fullt överklockningsbar? Xeon 1680 dvs.

Och såhär har det varit ett tag. Intel tar fram modeller som aldrig ser dagsljus, utifall att. Det var t.ex ingen slump att Intel i7 3960X tiden fick ett rykte om en 8-core 3980X, för den produkten var redan fullt möjlig sedan starten. Mot slutet så var flesta 3960X faktiskt 8-core SKUer med 2st kärnor separerade mot övriga och därför inte användbara.

Anledningen varför det ens finns en drös modeller är just för att erbjuda alla sorters kunder ett alternativ. Men sen så blir förstås sämre exemplar modeller med sämre krav. Easy.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Är du i farten igen.
När Intel tar fram en serie med en viss spec så är grundkravet att en SKU skall klara av just grundkraven. Om den inte gör det så slängs den inte för det. En wafer är inte gratis precis. Utan kan istället användas till en annan serie.
Men sen finns det fullgoda i7/i9 SKUer som används i lägre serier också beroende på hur bra yielden är förstås. Då kan du vara vinnaren i lotteriet och hitta en i5 som är jävulskt bra på att överklocka, medans det är "är" en i7 med HT funktionen avslagen.

Intels HEDT line-up bygger på Xeons. Detta började man med redan på Westmere tiden. En Intel 980X, 990X osv var maskerade W3680, W3690. Så du kunde likaväl köpa en Xeon motpart och "magiskt" nog överklocka Xeon motparten. Detta har följt med efteråt också. Hur många känner till t.ex att X79 har en fullgod 8-core Ivy-EP Xeon som är fullt överklockningsbar? Xeon 1680 dvs.

Och såhär har det varit ett tag. Intel tar fram modeller som aldrig ser dagsljus, utifall att. Det var t.ex ingen slump att Intel i7 3960X tiden fick ett rykte om en 8-core 3980X, för den produkten var redan fullt möjlig sedan starten. Mot slutet så var flesta 3960X faktiskt 8-core SKUer med 2st kärnor separerade mot övriga och därför inte användbara.

Anledningen varför det ens finns en drös modeller är just för att erbjuda alla sorters kunder ett alternativ. Men sen så blir förstås sämre exemplar modeller med sämre krav. Easy.

Gäsp. Det märks att så fort man kritiserar Intel så kommer fanboysen till undsättning..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Xinpei
Läs detta/denna tråd så förstår du lite mer om varför vissa cpuer inte får HT.
Så slipper du sprida osanning.

De klara helt enkelt inte av valideringen att ha HT.

Jag tror inte Tvelander hittar på.
#17532509

Tror nog någon missat min poäng. Det är inte avsaknad av HT i sig som är problemet utan det är det uppenbara prispåslaget. Med andra ord så betalar man mer för samma teknik och så sitter folk och försvarar det. Inte undra på att företag lyckas utnyttja folk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Tror nog någon missat min poäng. Det är inte avsaknad av HT i sig som är problemet utan det är det uppenbara prispåslaget. Med andra ord så betalar man mer för samma teknik och så sitter folk och försvarar det. Inte undra på att företag lyckas utnyttja folk.

Skickades från m.sweclockers.com

Klart man får betala mer för HT, vad är problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Klart man får betala mer för HT, vad är problemet?

Du vill verkligen inte förstå eller hur?... Du betalar MER FÖR HT än du gjort tidigare. Intel väljer att sälja vad som var i5 under tidigare generationer för i7 priser och i7 processorer för i9 priser. Detta är vad som kallas ett prispåslag. Ett väldigt oförtjänt prispåslag.

Det Intel borde ha gjort är att sålt de processorer vars HT inte fungerade som i5 processorer.. du vet.. som de gjort i flera år? Istället så väljer de att dra sina kunder vid näsan och utesluta även i7 processorer från HT och sedan påstå att det vore något normalt.

Detta är bara en i mängden av underliga beslut från Intel sedan AMD lanserade Ryzen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Du vill verkligen inte förstå eller hur?... Du betalar MER FÖR HT än du gjort tidigare. Intel väljer att sälja vad som var i5 under tidigare generationer för i7 priser och i7 processorer för i9 priser. Detta är vad som kallas ett prispåslag. Ett väldigt oförtjänt prispåslag.

Det Intel borde ha gjort är att sålt de processorer vars HT inte fungerade som i5 processorer.. du vet.. som de gjort i flera år? Istället så väljer de att dra sina kunder vid näsan och utesluta även i7 processorer från HT och sedan påstå att det vore något normalt.

Detta är bara en i mängden av underliga beslut från Intel sedan AMD lanserade Ryzen.

@Xinpei
Det är helt normalt, nya cpuer med nytt namn och högre pris då prestandan är högre.

Du betalar mer för HT nu för att det är flera trådar med HT gentemot förut.
Varför ska de ha samma priser på nyare grejer som har fler kärnor och trådar.

Inget att haka upp sig på. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Det är helt normalt, nya cpuer med nytt namn och högre pris då prestandan är högre.

Du betalar mer för HT nu för att det är flera trådar med HT gentemot förut.
Varför ska de ha samma priser på nyare grejer som har fler kärnor och trådar.

Inget att haka upp sig på. 😊

Är det därför Intel legat på en snarlik prisnivå de senaste tre generationerna? Inte ens hos Intel är detta "Normalt" i detta segment.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Är det därför Intel legat på en snarlik prisnivå de senaste tre generationerna? Inte ens hos Intel är detta "Normalt" i detta segment.

Det är nog för de inte haft fler än 4 kärnor och 8 trådar på 2600k, 4770k, 6700k, 7700k och de har haft snarlikt pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Det är nog för de inte haft fler än 4 kärnor och 8 trådar på 2600k, 4770k, 6700k, 7700k och de har haft snarlikt pris

Stämmer ej. 7700K kostade lika mycket vid lansering som 8700k trots dubbla kärnantalet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Du betalar mindre för en i7 9700K än för en i7 7700K om du vill se till tekniken sett. Detsamma gäller 8700K.
Du menar att man får en i5a omdöpt till i7 för att HT saknas. Samtidigt klättrade vi från 4 kärnor till 6, och nu tom 8 körnor. Du får altså dubbelt så mycket under huven till ett prispåslag som är vadå, 20%?
Så du får ju mer för pengarna. Den får gärna heta iDontScore1337. Modellernas namn har mindre betydelse egentligen. Det relevanta är vad du får för pengarna. Och fanboy? Snälla. Kunde du inte komma med ett bättre argument än så? Du är slöseri på bandbredd. Kritisera Intel bäst du vill. Det är dina nonsens "fakta" åsikter som är åt skogen.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Xinpei:

Tror nog någon missat min poäng. Det är inte avsaknad av HT i sig som är problemet utan det är det uppenbara prispåslaget. Med andra ord så betalar man mer för samma teknik och så sitter folk och försvarar det. Inte undra på att företag lyckas utnyttja folk.

Skickades från m.sweclockers.com

Det känns som att du snöar in dig på namnet här. Vem fasen bryr sig om vad produkten heter? Det viktiga är hur den presterar kontra alternativen på marknaden. Prissättningar av ett företags produkter sker ju inte i ett vakuum. 9700K är med största sannolikhet jämlik med 2700X redan utan HT. Därmed prissätter man den produkten på ett sätt som gör att den är konkurrenskraftig mot just 2700X även sett till vad den kostar. Vill man som konsument sen ha ännu mer kraft så kan man köpa en dyrare produkt som ger ytterligare prestanda: 9900K.

Skrivet av Xinpei:

Stämmer ej. 7700K kostade lika mycket vid lansering som 8700k trots dubbla kärnantalet.

Skickades från m.sweclockers.com

Det stämmer inte heller. En 8700K har 50% fler kärnor och trådar än vad en 7700K har.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Xinpei:

Är det därför Intel legat på en snarlik prisnivå de senaste tre generationerna? Inte ens hos Intel är detta "Normalt" i detta segment.

Se det från Intels sida, varför skulle de inte göra som man gör nu. D.v.s. införa ett nytt segment som kommer prissättas högre än tidigare.

För en kund som bara bryr sig om prestanda och prislapp: i7-9700K är snabbare än i7-8700K både i enkeltrådade fallet och multitrådade fallet. De flesta bryr sig inte om implementationsdetaljer som HT. Plus att effekten av HT klingar uppenbarligen av på Windows när man når 8C, kolla 4C/4T vs 4C/8T i Geekbench, runt 20-30 % bättre MT-resultat, för 8C/8T och 8C/16T är det bara ~10 %).

Både sett till tidigare generation och sett till rådande konkurrens ger i9-9900K en ny nivå på prestanda. För oss kunder hade det självklart varit trevligt att få denna för i7-8700K pris, men för ett börsnoterat bolag vore det ju rätt korkat att ta ut mindre för produkterna än vad marknaden gissningsvis är beredd att betala.

Vågar sätt en hyfsad slant på att i9-9900K kommer sälja bättre än i5-9600K och i7-9700K, precis som i7-8700K säljer bättre än i5-8600K och i5-8400.

Tittade man däremot lite nyktert på det hela och verkligen försökte optimera prestanda/pris så borde i7-9700K eller kanske till och med i5-9600K bli storsäljarna. För alla som prioriterar spel lär det vara rätt minimal skillnad mellan dessa tre.

Tror faktiskt i7-9700K kommer vara den som med en liten liten marginal kommer vara snabbast i spel. Med 8C har det visat sig tidigare att SMT inte ger något alls, ger en svag försämring i vissa fall (ingen stor, men typ 0-4 %).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Sakta i backarna nu. HT är allt, HT är power. Och i9 är bara för att få mer pengar. Obefogat av Intel att vilja växa, och aktier? Vem bryr sig om dom. Ge mig en i7 med hyper threading RGB, gärna 4 trådar per kärna som i Phi, till priset av en i5. *ironin flödar* Men lite kul har jag hehe

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tomika:

@Yoshman: Sakta i backarna nu. HT är allt, HT är power. Och i9 är bara för att få mer pengar. Obefogat av Intel att vilja växa, och aktier? Vem bryr sig om dom. Ge mig en i7 med hyper threading RGB, gärna 4 trådar per kärna som i Phi, till priset av en i5. *ironin flödar* Men lite kul har jag hehe

🤑

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det känns som att du snöar in dig på namnet här. Vem fasen bryr sig om vad produkten heter? Det viktiga är hur den presterar kontra alternativen på marknaden. Prissättningar av ett företags produkter sker ju inte i ett vakuum. 9700K är med största sannolikhet jämlik med 2700X redan utan HT. Därmed prissätter man den produkten på ett sätt som gör att den är konkurrenskraftig mot just 2700X även sett till vad den kostar. Vill man som konsument sen ha ännu mer kraft så kan man köpa en dyrare produkt som ger ytterligare prestanda: 9900K.

Det stämmer inte heller. En 8700K har 50% fler kärnor och trådar än vad en 7700K har.

Det gör jag absolut inte. Jag bryr mig inte om namnet på processorn utan på tillgången till HT. Däremot har du rätt om om 8700k. Glömde att den var sex och inte åttakärnig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Plus att effekten av HT klingar uppenbarligen av på Windows när man når 8C, kolla 4C/4T vs 4C/8T i Geekbench, runt 20-30 % bättre MT-resultat, för 8C/8T och 8C/16T är det bara ~10 %).

Är detta specifikt för Windows och vad beror det på?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DasIch:

Är detta specifikt för Windows och vad beror det på?

Det är troligtvis specifikt för Windows. Varför tror jag det?

Geekbench 4 är ganska användbart i detta fall.

Dels är det numera (till skillnad från tidigare versioner av GB...) en benchmark som använder sig av samma bibliotek och någorlunda vettiga datamängder, vilket gör det till en hyfsad proxy för "generell applikationsprestanda".

Dels gör GB4 ingen I/O eller andra väldigt OS-specifika anrop. Finns ett undantag, självklart måste GB4 förlita sig på OS:ets implementationer av synkroniseringsprimitiver samt dess schemaläggare. Det betyder att enkeltrådprestanda tenderar bli väldigt likvärdigt på Linux och Windows (finns ändå skillnader då man använder olika kompilatorer, men är en konstant skillnad för varje CPU-familj). Däremot påverkas skalningen och därmed multitrådpoängen en del av OS.

Upp till 4C ser man egentligen ingen skillnad alls, utöver den konstanta faktor som kan förklaras med olika kompilatorer, mellan Windows och Linux resultaten. Vid 6C börjar det skönjas en skillnad, men den är <5 %. Vid 8C har denna skillnad ökat till ~10 %.

Tittar man på en CPU som TR-1950X är Linux-resultat upp mot 50 % högre, ännu mer på multi-socket Xeon resultat!

Nu finns tyvärr bara resultat på Windows för i7-9700K och i9-9900K. Lär ändras rätt snabbt efter release. Är ändå möjligt att man stöter på HW-mässiga begränsningar som gör att effekten av SMT klingar av, t.ex. minnesbandbredd eller något annat som alla kärnor måste dela på. Även om det skulle vara fallet finns vissa fall där SMT ändå kommer vara guld värt, saker som är I/O-begränsade tenderar se väldigt fin boost från SMT och det till väldigt många CPU-trådar i vissa lägen (ju mer "serverlik" last ju bättre, väldigt förenklat sagt).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det är troligtvis specifikt för Windows. Varför tror jag det?

Geekbench 4 är ganska användbart i detta fall.

Dels är det numera (till skillnad från tidigare versioner av GB...) en benchmark som använder sig av samma bibliotek och någorlunda vettiga datamängder, vilket gör det till en hyfsad proxy för "generell applikationsprestanda".

Dels gör GB4 ingen I/O eller andra väldigt OS-specifika anrop. Finns ett undantag, självklart måste GB4 förlita sig på OS:ets implementationer av synkroniseringsprimitiver samt dess schemaläggare. Det betyder att enkeltrådprestanda tenderar bli väldigt likvärdigt på Linux och Windows (finns ändå skillnader då man använder olika kompilatorer, men är en konstant skillnad för varje CPU-familj). Däremot påverkas skalningen och därmed multitrådpoängen en del av OS.

Upp till 4C ser man egentligen ingen skillnad alls, utöver den konstanta faktor som kan förklaras med olika kompilatorer, mellan Windows och Linux resultaten. Vid 6C börjar det skönjas en skillnad, men den är <5 %. Vid 8C har denna skillnad ökat till ~10 %.

Tittar man på en CPU som TR-1950X är Linux-resultat upp mot 50 % högre, ännu mer på multi-socket Xeon resultat!

Nu finns tyvärr bara resultat på Windows för i7-9700K och i9-9900K. Lär ändras rätt snabbt efter release. Är ändå möjligt att man stöter på HW-mässiga begränsningar som gör att effekten av SMT klingar av, t.ex. minnesbandbredd eller något annat som alla kärnor måste dela på. Även om det skulle vara fallet finns vissa fall där SMT ändå kommer vara guld värt, saker som är I/O-begränsade tenderar se väldigt fin boost från SMT och det till väldigt många CPU-trådar i vissa lägen (ju mer "serverlik" last ju bättre, väldigt förenklat sagt).

Intressant. Jag gjorde själv ett test för ett tag sedan där jag jämförde Windows, MacOS och Linux i Geekbench. Då såg mina resultat ut såhär:
https://imgur.com/G9789ju

Ganska stor ledning för Linux där, både i enkeltrådat och flertrådat. Det är förvisso med Gentoo som torde vara ganska optimerat. Senare uppdateringar gjorde också att MacOS hamnade i nivå med Linux, medan Windows alltid varit lite sämre.

Permalänk
Medlem

@DasIch: Körde Gentoo ett tag och jämförde DÅ mot Windows miljö, windows 7 samt 8. Det var tydligt redan då att Gentoo var väldigt finslipat och inte tungt att driva runt, när man jämförde antal process-träd osv. Samtidigt, att installera en komplett webhosting miljö på gentoo VS windows, samt sätta upp iptables med mera + brandvägg regler, gick betydligt snabbare på windows miljö.

Visa signatur

Star Citizen ❤