Permalänk
Proffsmoddare

Bänken

Här kommer ett litet galleri på mitt senaste projekt, Bänken.

Bänken är egentligen resultatet av mina försök att lära mig att programmera och köra min nya CNC. Detta var ett lagom stort projekt att börja med.

Inget speciellt egentligen. Men bra att ha för mig som behöver prova en del komponenter innan de åker in i mina moddar.

Besök galleriet här

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare
Permalänk
Proffsmoddare

@MetallicAcid:
Sure thing!

Setup overview:

Spindle with dust shoe and lubricant. Still working on mounting a container to hold the lubricant.

Control box and power box.

How is yours coming? Made some chips yet?

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

That control box looks so pro!! And loving the setup overall Did you go for drivers or ardunio?

Yessir, I have mine all setup and running nice.

Permalänk
Medlem

@Faggan: Vad gav du för CNC om jag får fråga?

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av MetallicAcid:

That control box looks so pro!! And loving the setup overall Did you go for drivers or ardunio?

Yessir, I have mine all setup and running nice.

Thank You! Drivers.

Neat. we should compare notes sometime

Skrivet av ThLoser:

@Faggan: Vad gav du för CNC om jag får fråga?

Jag vet inte exakt, själva grunden är ett kitt från Raw CNC. Sedan har jag bytt ut styrkortet och köpt en lite kraftigare spindel än den de säljer. Samt en hel del tillägg för diverse funktioner jag har designat själv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Faggan: Ta reda på det dåååå jag vill också äga en CNC

Permalänk
Medlem

@ThLoser:

30-50kkr för motsvarande TS köpt.

Själv bygger jag en 1.5x1m ox-cnc

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

@ODDNAME: Och den kostar ? XD

Permalänk
Proffsmoddare

@ThLoser: @ODDNAME har rätt, mellan 30-50kkr landar det nog på.

Om du är ute efter ett svar med en lägre summa blir du nog besviken är jag rädd. Förutsatt att du ska kunna skära aluminium så är det i den prisklassen du landar för en billig maskin.

Om du har ett projekt du vill ha hjälp med att förverkliga så får du gärna höra av dig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@ThLoser:

Jag är uppe i mellan 30-40000kr, kör lite roligare stegmotorer med feedback etc.

Sen har jag ett gammalt hemmabygge i garaget, en mechmate, Där pratade vid ca 7-8000 för den svetsade ramen (fick det dock nästan gratis av ett lokalt företag som tyckte det lät spännande).

Både ox och raw är nästan på gränsen för alu, men det går och det blir bra
Men man ska inte tro det är som en sån där riktig inkapslad 5-axlig sak för hundratusentals kronor.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Och väldigt trevligt förstaprojekt med fräsen, blev hur fint som helst!

Därför jag hittade hit först, för att berömma

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

@ThLoser:

Jag är uppe i mellan 30-40000kr, kör lite roligare stegmotorer med feedback etc.

Sen har jag ett gammalt hemmabygge i garaget, en mechmate, Där pratade vid ca 7-8000 för den svetsade ramen (fick det dock nästan gratis av ett lokalt företag som tyckte det lät spännande).

Både ox och raw är nästan på gränsen för alu, men det går och det blir bra
Men man ska inte tro det är som en sån där riktig inkapslad 5-axlig sak för hundratusentals kronor.

Jag behöver till mdf skivor 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThLoser:

Jag behöver till mdf skivor 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt det syftet jag byggt/bygger mina för

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

@ODDNAME: Men behöver den till 4 stycken dörrsidor jag ska bygga blir nog billigare att köpa fräs och försöka själv xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThLoser:

@ODDNAME: Men behöver den till 4 stycken dörrsidor jag ska bygga blir nog billigare att köpa fräs och försöka själv xD

Har själv en MPCNC av V1Engineering som fungerar bra. Han har en annan sorts DIY CNC som är bra för dörrar som heter Lowrider CNC. Borde inte kosta många tusenlappar, min kostade ~4000kr med tull och frakt inräknat. Såklart långt ifrån samma precision som dessa CNC har men borde fungera för ett par dörrar.

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk

kul att se vad andra använder sina CNC-routers till. Själv bygger jag för närvarande på en 180*130 RAW 1.5 Extended som kommer att få vattenkyld spindel (mest för ljudnivåns skull) och separata drivers.

vi borde ha en CNC-tråd för diskussion och enklare utbyte av erfarenheter och rekommendationer

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Doktor mugg:

kul att se vad andra använder sina CNC-routers till. Själv bygger jag för närvarande på en 180*130 RAW 1.5 Extended som kommer att få vattenkyld spindel (mest för ljudnivåns skull) och separata drivers.

vi borde ha en CNC-tråd för diskussion och enklare utbyte av erfarenheter och rekommendationer

What a great idea!

Permalänk
Proffsmoddare

Perfekt projekt att börja med! Är ju inte helt trivialt det här med CNC och allt om kring! Många som tror att det är magi som bara fungerar och gör allt åt en

Är du nöjd med fräsen och fick du ordning på kruxet med Z-axeln? Såg att du lagt till en damsko nu också! Snyggt!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Proffsmoddare

@Brodholm: Det är absolut inte trivialt. Mycket bygger på erfarenhet och att veta vad just min maskin klarar och gillar. Det är en rolig utmaning att lära sig detta!

Jag är nöjd på det stora hela, det finns lite saker jag tänker åtgärda när jag får möjligheten. Jag tror att Z-axeln fungerar bra nu. Eller så bra den kan med den konstruktionen. Jag saknar lite Z höjd dock, hade varit fint med några cm till.

Japp, dammsko blev det! Mycket sköt att slippa dammsuga upp hela bordet efter varje jobb.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Coolt 👍🏼

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast