Värdelöst wifi trots hög nedladdningshastighet

Permalänk
Medlem

Värdelöst wifi trots hög nedladdningshastighet

Hej!

Har en Netgear Nighthawk X4-router och 100/10-uppkoppling från A3. Kör just nu min stationära dator med nätverkssladd rätt in i väggen vilket fungerar klockrent, men har märkt att wifit är otroligt dåligt. Har ju både 2.4ghz och 5ghz wifi-anslutningar att gå mot, och de ger klart godkända resultat: 30mbit ner på 2.4ghz och ~100mbit på 5.0ghz, vilket jag är nöjd med.

Meeeeen tyvärr så är det inte lika bra som det låter. Använder en iPhone 8 och wifit är större delen av tiden värdelöst, kan knappt uppdatera en instagramfeed utan att behöva slå över till 4G. Saker går otroligt långsamt (om det ens funkar!) men kör man en bredbndskoll fungerar det klockrent. Att notera är att samma router fungerade bra i min gamla lägenhet (hade dock Universal Telecom som leverantör då, men det är "samma" bolag).

Har faktiskt ingen aning vart felet ligger. Är sugen på att köpa ny router, men känns ju onödigt då jag faktiskt får perfekta wifihastigheter när jag mäter, bara att saker vägrar ladda. Är detta ett problem någon kanske känner igen? Brukar kunna härleda vart felet ligger men här känns det som att jag bara testar saker i blindo, utan någon riktig idé på vart felet ligger.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@erik0: Kan ju vara att du har mycket störningar i nya lgh på de kanalerna du använder, t.ex. många grannar som använder samma kanaler.
Prova byt kanaler på båda banden, se även om du kan hitta någon app som kollar av vilka kanaler som används runt dig.

Permalänk
Medlem

Fungerar det bättre när du är nära AP:n och sämre en bit ifrån ?? - är det olika över dygnet?

Om så, då är det RF-pollution från dina grannar som svär över samma sak (fast de i sin tur är delvis störd av din AP). - Detta är ett stort problem som i höghus att det är väldigt många AP på liten volym och för mycket läcker mellan lägenheterna i nära 3-dimmesionella riktningar. - höghusen ser också alla grannhus och hur det strålar genom fönstren där (och du strålar tillbaka...) och lägger allt som ett vått täcke över alltihopa...

som redan nämnt försök hitta lediga kanaler - men om dina grannar också gör det så kan situationen bli omöjlig att förbättra - banden är fulla helt enkelt för att alla slåss om dem samtidigt

Det är också en orsak till alla säkerhetssystem värt sitt namn - kan inte vara trådlös, utan _måste_ vara trådad anslutning.