Laddningsproblem med iphone xs max

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Trådskaparens laddstation är inte kompatibel med de nya Apple telefonerna som släppts i år, det står även på tillverkarens hemsida.
Varför det är så kan vi bara spekulera i, men dom släpper en ny uppdaterad variant i november som även fungerar med de nya telefonerna.

ja... jag tänker mer på sätt att ta sig runt det för att slippa köpa en ny laddstation.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Handlar inte om att vilseleda, du sa att en 990:- mobil har samma batteri, det exemplet du gav är inte samma batteri.

Just design spelar stor roll när det gäller batterier, fysisk design, kvalitet på celler osv påverkar livslängd och hur väl det kommer fungera.
Sen är det än mer intressant hur laddning och övervakning av batteriet sker, det är ju det tråden handlar om.
Detta påverkar också livslängd och hur väl batteriet kommer prestera.

Ett L-format batteri är inte mera speciellt än att det just är designat som ett L, sen kan ju antalet celler osv spela roll men just L är ju en ren designfråga tänker jag.
Det skulle eventuellt kunna vara en fördel när det gäller hantering av värme som uppstår, men det hänger nog ihop med hela designen av telefonen isåfall.

Formen på batteriet i när man jämför två telefoner är irrelevant om prestandan är densamma, det är apple som envisas med obkyra designbeslut som snarare är till nackdel många gånger. För konsumenten är det irrelevant, tills den dagen batteriet ska bytas.

Vad gäller det "L-formade" batteriet så är det inte ett L-format batteri alls, utan i detta fallet två separata batterier ihop-petade i formen av ett L.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Formen på batteriet i när man jämför två telefoner är irrelevant om prestandan är densamma, det är apple som envisas med obkyra designbeslut som snarare är till nackdel många gånger. För konsumenten är det irrelevant, tills den dagen batteriet ska bytas.

Vad gäller det "L-formade" batteriet så är det inte ett L-format batteri alls, utan i detta fallet två separata batterier ihop-petade i formen av ett L.

Du har både rätt och fel roxkz.

I just XS Max så är det fortfarande två celler som skapar ett L men i XS så är det "ett" batteri, vilket det spekuleras i kan vara en nackdel, en cell vs två celler osv.

Designen på batteri och telefon kan ha stor betydelse både för livslängd, hantering av varme och prestanda.
Att bygga det i formen av ett L handlar sannolikt om att utnyttja det utrymmet man har i telefonen på bästa sätt eller så har det ytterligare fördelar som hantering av värme, säkerhetsaspekter vid fel osv.
Det är nog irrelevant även den dagen batteriet ska bytas, sånt där sköter Apple till en rimlig peng.

Edit:
Här kan man läsa mer om ett patent rörande "L-formade" batterier, det ska tydligen handla om "stress relief" för batteriet osv.
https://patents.google.com/patent/US20170092923A1/en

Men...återigen, batteriet har ju inget med trådskaparens problem att göra. Men det är ett intressant ämne så hoppas TS är ok med att vi bubblar vidare då hans problem fick en förklaring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Du har både rätt och fel roxkz.

I just XS Max så är det fortfarande två celler som skapar ett L men i XS så är det "ett" batteri, vilket det spekuleras i kan vara en nackdel, en cell vs två celler osv.

Designen på batteri och telefon kan ha stor betydelse både för livslängd, hantering av varme och prestanda.
Att bygga det i formen av ett L handlar sannolikt om att utnyttja det utrymmet man har i telefonen på bästa sätt eller så har det ytterligare fördelar som hantering av värme, säkerhetsaspekter vid fel osv.
Det är nog irrelevant även den dagen batteriet ska bytas, sånt där sköter Apple till en rimlig peng.

Edit:
Här kan man läsa mer om ett patent rörande "L-formade" batterier, det ska tydligen handla om "stress relief" för batteriet osv.
https://patents.google.com/patent/US20170092923A1/en

Men...återigen, batteriet har ju inget med trådskaparens problem att göra. Men det är ett intressant ämne så hoppas TS är ok med att vi bubblar vidare då hans problem fick en förklaring.

Givetvis är det okej, jag läste med spänning kring era diskussioner medans jag faktiskt fick svar på trådens huvudämne. Skriver i detta inlägg att jag tackar för alla svar och tackar även för en intressant diskussion trots att det inte riktigt hörde hit!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@downup:

Intressant problem, det spekuleras ju lite i om det kan hänga ihop med funktionen att låsa ute funktioner som Greyshift. Dvs att man inte tillåter någon typ av funktion mer än laddning via lightning efter telefonen varit inaktiv och låst.

Men ska bli intressant att följa vad som händer, speciellt när problemet inte är likadant på samma typ av modell.
Då dessa telefoner verkade användas av folk så börjar man ju klura på inställningar i iOS, kan det påverka?

Apple verkar ju snickrat ihop ett eget chip för batteriövervakning, kan det vara så att det är det som spökar?
Och sist men inte minst, finns problemet kvar i beta på iOS12.1?

Som sagt, alltid intressant med buggar och vad fixen på problemet är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

@downup:

Intressant problem, det spekuleras ju lite i om det kan hänga ihop med funktionen att låsa ute funktioner som Greyshift. Dvs att man inte tillåter någon typ av funktion mer än laddning via lightning efter telefonen varit inaktiv och låst.

Men ska bli intressant att följa vad som händer, speciellt när problemet inte är likadant på samma typ av modell.
Då dessa telefoner verkade användas av folk så börjar man ju klura på inställningar i iOS, kan det påverka?

Apple verkar ju snickrat ihop ett eget chip för batteriövervakning, kan det vara så att det är det som spökar?
Och sist men inte minst, finns problemet kvar i beta på iOS12.1?

Som sagt, alltid intressant med buggar och vad fixen på problemet är.

Såg också att folk skriver att det beror på en inställning som gör att lightninguttaget inte ska märka av enheter som kopplas in om telefonen varit idle i 1tim eller mer. Detta låter osannolikt, dels pga att inte ens apple kan väl missa att exkludera en laddare som stoppas in även om den varit idle i 1tim eller mer.
Också dels att det verkar ju vara random om laddningen fungerar eller inte, skulle det vara en inställning skulle ju det vara konsekvent.
https://www.youtube.com/watch?v=hx3jQbw0lDw

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativ:

Såg också att folk skriver att det beror på en inställning som gör att lightninguttaget inte ska märka av enheter som kopplas in om telefonen varit idle i 1tim eller mer. Detta låter osannolikt, dels pga att inte ens apple kan väl missa att exkludera en laddare som stoppas in även om den varit idle i 1tim eller mer.
Också dels att det verkar ju vara random om laddningen fungerar eller inte, skulle det vara en inställning skulle ju det vara konsekvent.
https://www.youtube.com/watch?v=hx3jQbw0lDw

Nej, det är ju helt spekulativt om det är den funktionen som bråkar. Men det är nog lätt att snegla åt det hållet då funktionen, som funnits i iOS11, stramats upp i iOS12 plus att Apple verkar numera använda egna chip för laddning och övervakning.

Att det inte är konsekvent är också intressant, men vi vet inte om dessa telefoner var helt nya telefoner eller om det var ett gäng insamlade telefoner där medarbetar fått gå bananas och kör lite olika inställningar eller mjukvara som kan påverka.

Det kanske är så enkelt som dom spekulerar i, en mjukvarubugg som händer under vissa förutsättningar.
Kan bara gissa att det är något som kommer lagas i iOS 12.0.1 och är rätt högt prioriterat att fixa.

Permalänk
Medlem

Läste en artikel häromdan om Belkins docka, men de hade inte fått någon förklaring på varför den inte fungerar än. Måste ju vara något belkin petat in i den, som inte är kompatibelt med de nya telefonerna.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Json_81:

Ja, det måste det vara.
Det är ju "bara" ett laddställ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Nej, det är ju helt spekulativt om det är den funktionen som bråkar. Men det är nog lätt att snegla åt det hållet då funktionen, som funnits i iOS11, stramats upp i iOS12 plus att Apple verkar numera använda egna chip för laddning och övervakning.

Att det inte är konsekvent är också intressant, men vi vet inte om dessa telefoner var helt nya telefoner eller om det var ett gäng insamlade telefoner där medarbetar fått gå bananas och kör lite olika inställningar eller mjukvara som kan påverka.

Det kanske är så enkelt som dom spekulerar i, en mjukvarubugg som händer under vissa förutsättningar.
Kan bara gissa att det är något som kommer lagas i iOS 12.0.1 och är rätt högt prioriterat att fixa.

Spelar ju ingen roll om telefonerna var nya eller inte. Kollade du på länken jag gav ser du att samma telefon fungerar, sedan fungerar inte osv. Så återigen, skulle det vara en inställning så skulle det vara antingen eller.
Hur som helst så är det pinsamt att ett företag med apples resurser inte kan släppa en telefon utan massa konstiga problem som mottagning, selfiekamera som har något skönhetsfilter samt nu laddningsgrejen. Kinaföretagen som säljer telefoner för 500kr typ verkar har bättre koll på sakerna.
Vem vet, apple kanske inte lägger ner direkt mycket tid och energi på att testa. Lite som förut då en patch släpptes och touch-id slutade fungera. Känns lite som att det är en snubbe som sitter och kodar och skickar ut patchen.

Permalänk
Medlem

@creativ:

Ingen av oss har ju en aning vad lösningen är, vi spekulerar ju bara vad det kan vara vilket kan vara kul men det är ju en gissningslek.

När det gäller touch-ID så slutade den fungera för att telefonen inte lagats av en auktoriserad Appleverkstad vad jag minns, trist men känns ändå helt ok då det handlar om säkerhet.
Och när det gäller Apples patchar och OS så betatestas ju dessa av några miljoner riktiga användare innan release.
Men det är ju svårt att testa på hårdvara som inte finns ute, så där finns ju risk för fler buggar helt klart.

Det är ändå intressant att veta vad skillnaden är i just XS och XS max är då vissa tillbehör slutat fungera, hade varit kul att få en förklaring.

Sen är lightningkontakten och dess kablar rätt speciella jämfört med en superenkel mikro-usb, i de flesta fall fungerar det och fungerar bra, men har sprungit på mysko fel där det t.ex. hjälper att vänta på kabeln (som inte ska spelar någon roll) och då fungerar saker.

Permalänk
Medlem

Verkar som detta var en bugg som lagas i iOS 12.1 som nu finns som beta och testas.
Det verkar dock inte som att alla drabbats av buggen, men för dom som har det så är det på G att fixas verkar det som.

https://www.macrumors.com/2018/10/02/ios-12-1-charging-bug-fi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Verkar som detta var en bugg som lagas i iOS 12.1 som nu finns som beta och testas.
Det verkar dock inte som att alla drabbats av buggen, men för dom som har det så är det på G att fixas verkar det som.

https://www.macrumors.com/2018/10/02/ios-12-1-charging-bug-fi...

Det där är inte samma sak.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det där är inte samma sak.

Du har helt rätt om du menar att det inte löser Belkin problemet.

Tråden hade dock spårat lite och tog upp det andra laddproblemet som verkar drabba XS telefonerna där den inte laddar när skärmen är aktiv och andra liknande scenarion.
Detta verkar lösa just det problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Du har helt rätt om du menar att det inte löser Belkin problemet.

Tråden hade dock spårat lite och tog upp det andra laddproblemet som verkar drabba XS telefonerna där den inte laddar när skärmen är aktiv och andra liknande scenarion.
Detta verkar lösa just det problemet.

Japp. Det felet verkar gälla även andra modeller dessutom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Japp. Det felet verkar gälla även andra modeller dessutom.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, Belkin problemet rör nog bara XS, XS max och XR då Belkin även skriver att dockan inte är kompatibel med dessa.
Dom släpper ju även en ny uppdaterad docka som stödjer de nya telefonerna och nya Apple Watch 4.

Det andra lite diffusa laddproblemet, som inte drabbar alla, rör XS och XS max samt någon enstaka X om man får tro det som skrivs.
Det verkar ha korrigerats i iOS 12.1 Beta 2.
Dock konstigt att man inte tryckt ut en 12.0.1, men gissar att 12.1 kommer släppas med XR och fokus ligger på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Nja, Belkin problemet rör nog bara XS, XS max och XR då Belkin även skriver att dockan inte är kompatibel med dessa.
Dom släpper ju även en ny uppdaterad docka som stödjer de nya telefonerna och nya Apple Watch 4.

Det andra lite diffusa laddproblemet, som inte drabbar alla, rör XS och XS max samt någon enstaka X om man får tro det som skrivs.
Det verkar ha korrigerats i iOS 12.1 Beta 2.
Dock konstigt att man inte tryckt ut en 12.0.1, men gissar att 12.1 kommer släppas med XR och fokus ligger på den.

Det var det andra problemet jag syftar eftersom du tog upp det. Har även hört om 8'or och iPads som är berörda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det var det andra problemet jag syftar eftersom du tog upp det. Har även hört om 8'or och iPads som är berörda.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah ok, det var mer än jag läst.
Skönt att det bara rörde sig om en bugg som snart verkar lösa sig, för dom som råkade ut för den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu3n:

Hej! Precis fått min Iphone xs Max. Min tidigare var iphone 7, till min iphone 7 så hade jag en belkin docking station för både telefon och klockan. Nu när jag ska använda mig av den docking stationen så laddar iphone xs max i typ 30sek, sedan slutar den ladda i 5-8 sekunder sedan börjar den igen för att sedan sluta ladda igen. Håller på så hela tiden. Någon som vet anledningen till detta? Jag kan ladda den normalt med en vanlig iphone laddare

Dockinstation: https://www.dustin.se/product/5011028345/powerhouse-charging-...

Det verkar som problemet med Belkin dockorna löst sig i iOS 12.1.

De som kört senaste betaversionen verkar kunna ladda sina telefoner i Belkindockan igen.
Då det är beta kanske man inte ska ta något förgivet, men det ser lite ljusare ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Det verkar som problemet med Belkin dockorna löst sig i iOS 12.1.

De som kört senaste betaversionen verkar kunna ladda sina telefoner i Belkindockan igen.
Då det är beta kanske man inte ska ta något förgivet, men det ser lite ljusare ut.

Det stämmer, Det är nu löst

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

@creativ:
När det gäller touch-ID så slutade den fungera för att telefonen inte lagats av en auktoriserad Appleverkstad vad jag minns, trist men känns ändå helt ok då det handlar om säkerhet.

Nej, det jag pratade om var då de släppte en uppdatering där touch-id och något med mottagningen vill jag minnas som slutade fungera på vissa telefoner. Detta hade inget att göra med att hemknappen var bytt som gjorde att telefonen brickades efter uppdatering.
Denna uppdatering drogs in rätt omgående men som sagt, det var ju rätt många som drabbades.
Har ett svagt minne att det var 6 och 6s som det handlade om i detta fall.

Det där med hemknappen som du nämner var en annan uppdatering.