Bildguiden: Svart och vitt på rätt plats – grunderna i bilden del 1

Permalänk
Melding Plague

Bildguiden: Svart och vitt på rätt plats – grunderna i bilden del 1

Hur din skärm ankrar sitt ljus mot grafikkortets signal är A och O för bilden. SweClockers första del i guiden till bilden tar upp hur du ställer in svart och vitt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Oj oj oj, här var det mycket att lära sig. Blir till att ställa in fler profiler på skärmen beroende på vad jag gör. Dags att sluta leva med artefakter i film där det borde vara mörker

Skickades från m.sweclockers.com

Rättade till
Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Detta är alldeles strålande. Bra initiativ och tack!

Permalänk
Medlem

Helt suveränt, bra jobbat!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Hm... nee, bilden ser bra ut tycker jag. Lär aldrig någonsin kunna bli nöjd om man ska in o pilla på inställningarna.

Permalänk
Medlem

Kul att du tar upp det här! Det här förklarar varför vissa TV-kanaler på telia play exempelvis ser blaskiga ut när jag kör dom via datorn? På min samsung-TV så har jag något som heter HDMI-svärta och jag antar att HDMI-svärta "låg" motsvarar 16-235 och "normal" motsvarar 0-255? Det är nämligen så att TVn är kalibrerad med HDMI-svärta "normal" via datorn 0-255 med full RGB, och när jag i något tv-program eller liknande upplever att svärtan är grådassig så ändrar jag till HDMI-svärta "låg" och då ser allt rätt ut. Bekräfta gärna om jag tänker rätt här?

Hur är det i övrigt med netflix och film mm via datorn när det i mina ögon ser rätt ut med 0-255? Är det så att bildinformationen "stretchas" och inte alls ser ut som det borde, bara det att jag inte kan upptäcka det med mina lekmannamässiga ögon? Skulle jag å andra sidan ändra till HDMI-svärta "låg" på denna typ av material så skulle antagligen svärtan krossas totalt?

En annan märklig grej är att min receiver verkar ställa om motsvarande signal lite som den vill till och från. Det gäller både till min TV och min projektor så att jag omvartannat måste gå in i menyn på TVn/projektorn och ändra till "låg", eller "normal" beroende på vad recievern får för sig att ändra till. Upptäcker ändringen normalt sett av att windowsbakgrundens blåa färg helt plötsligt ser annorlunda ut.

Har du någon aning om vad det kan vara som får receivern att ändra om signalen?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Man blir sugen på att kalibrera något när man läser detta, tyvärr är alla mina skärmar är redan kalibrerade.

En intressant sak jag upptäckte vad gäller färgkalibrering och justering av svärta på datorskärmar är att jag endas fick tillgång till reglagen via mjukvara (softMCCS) på vissa av dem, andra inte alls.

Permalänk
Inaktiv

jag har en dag och en natt profil beroende på ljuset i rummet.

Permalänk
Medlem

Svart på vitt om vitt på svart

Permalänk

Någon som vet vart man kan få tag på dessa referensbilder/testbilder?

Edit: Det finns länkar för det i artikeln, jag hade bara sett videon på youtube så hade missat detta.

Permalänk
Medlem

Ljusstyrkan beror ju också på hur mycket ljus man tål från skärmen. Nu är det ju olika på olika TV men på min kör jag filmläget istället för PC läge och på lägre ljus och bakgrundsljus. Kanske inte helt korrekt men man ska ju må bra också
Konstigt nog så med HDR material har jag inte lika ont av ljusstyrkan även om den då automatiskt höjs om jag fattat det rätt.

... Fast det ser helt okej ut på de testbilder som länkas.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Brukar bara köra med att sänka bakgrundsljuset, 0-34% på kvällen när solen gått ner och oftast 75-100% på dagen, ganska gamla skärmar med runt 300-350 nits.

Skulle kunna skapa två kalibreringsprofiler för båda lägena men jag pallar inte pilla med det varje gång så jag kör med 100% profilen, kanske om jag hade en automatisk mjukvara så hade jag pallat, vågar dock inte experimentera för mycket då den profil mjukvaran jag använder fungerar med spel i fullscreen läge, något inte windows egna gör.

Men det hänger så klart mycket på skärmen också, en 1000 nitsare vill man nog inte köra 100% en längre tid.

Något jag skulle vilja se är en mjukvara som automatiskt justerar ljusstyrkan på skärmarna via kamera sensorn på mobilen eller liknande genom MCCS kommandon.

Permalänk
Avstängd

Känns ibland som att vissa filmer/serier är mörkare än de ska när man kikar på datorn (ej dator->tv) jämfört med vissa andra. Vad kan de bero på?

Permalänk
Medlem

Testade att öppna testmönstret för svart på min tv och kunde bara urskilja den understa raden...
Gjorde en snabb kalibrering och tycker faktiskt bilden blev bättre!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Exxovion:

Hm... nee, bilden ser bra ut tycker jag. Lär aldrig någonsin kunna bli nöjd om man ska in o pilla på inställningarna.

Tvärtom – när du ställer in och kontrollerar detta vet du din skärm/TV gör rätt. Då behöver du inte längre fundera ifall den mörka bilden beror på filmen/spelet eller om det är din skärm som gör fel.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Chris_Kadaver:

Kul att du tar upp det här! Det här förklarar varför vissa TV-kanaler på telia play exempelvis ser blaskiga ut när jag kör dom via datorn? På min samsung-TV så har jag något som heter HDMI-svärta och jag antar att HDMI-svärta "låg" motsvarar 16-235 och "normal" motsvarar 0-255? Det är nämligen så att TVn är kalibrerad med HDMI-svärta "normal" via datorn 0-255 med full RGB, och när jag i något tv-program eller liknande upplever att svärtan är grådassig så ändrar jag till HDMI-svärta "låg" och då ser allt rätt ut. Bekräfta gärna om jag tänker rätt här?

Du tänker rätt men i fel ände. HDMI-svärta-reglaget är till för att matcha signalnivåerna dator/video. Det är inte alls till för att ge "mer svärta" vid en grådassig TV-serie. Ställer du in så att svart och vitt ankrar rätt enligt guiden så vet du att TV-serien är grådassig därför att TV-serien är grådassig. I bästa fall har någon gjort filmen medvetet med en grådassig look. Och i sämsta fel är det någon som begått tekniskt fel. Men din TV/skärm gör i alla fall rätt.

"Normal" på Samsung är 0-255 id RGB-signal och 16-235 vid YCbCr-signal. Senast jag kollade var reglaget inte helt fungerande på 2017-modellerna och nyare. Det gick inte att matcha nivåerna rätt alla gånger.

Receivern kan ha hyss för sig och växla nivåer baserat på automatik med olika metadata. Den kan i sin tur göra en konvertering. Lösningen är att så långt som möjligt standardisera på antingen dator eller videonivåer från alla källor så att det inte växlas av sig självt.

Stämmer att med Netflix via en dator som kör datornivå-0-255 så expanderas bilden när den ska expandera de 219 diskreta nivåerna i 16-235-omfånget till de 256 diskreta nivåerna i 0-255-omfånget. Detta ger en försämring som kanske inte syns i praktiken, men går att spåra i testbilden som ökad posterisering.

Permalänk
Avstängd

Jag köpte precis en ny Eizo var riktigt smidigt med deras mjukvara och en Datacolor Spyder 5

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Rurounin:

Man blir sugen på att kalibrera något när man läser detta, tyvärr är alla mina skärmar är redan kalibrerade.

Hur vet du att skärmarna är kalibrerade?

Det skadar inte köra igenom manuella testbilder för att bekräfta vad som gjorts och att det är rätt. Det är en kedja och en kedjan är situationsberoende. Man kanske inte får det resultat man väntar sig. Detta gäller särskilt ifall det är profilering av skärmen via ICC-profiler. De kan vara notoriskt usla på att ankra svart och vitt rätt. Processen är bara så bra som algoritmerna i mjukvaran.

Citat:

Men det hänger så klart mycket på skärmen också, en 1000 nitsare vill man nog inte köra 100% en längre tid.

Skärmar som når 1.000 nits använder den nivån för HDR och HDR10 använder en absolut tonkurva. Signalnivå motsvaras av faktisk nivå i fråga om antal nits. Vid HDR10 i videonivåer är #723 samma sak som 1.000 nits och #940 är 10.000 nits. Sedan är det upp till skärmen/TV:n att tonemappa till sin fyskaliska begräsning.

Merparten av innehållet i HDR ligger på nivåer som motsvarar 100-200 nits och resten är mer för olika högdagrar i bilden. Därför blir det inte obehagligt. 1000 nits är också sällan möjligt för displayerna att hålla en längre stund. Det dippar vanligtvis till hälften efter 20-30 sekunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rurounin:

@yrfhar: Brukar bara köra med att sänka bakgrundsljuset, 0-34% på kvällen när solen gått ner och oftast 75-100% på dagen, ganska gamla skärmar med runt 300-350 nits.

Skulle kunna skapa två kalibreringsprofiler för båda lägena men jag pallar inte pilla med det varje gång så jag kör med 100% profilen, kanske om jag hade en automatisk mjukvara så hade jag pallat, vågar dock inte experimentera för mycket då den profil mjukvaran jag använder fungerar med spel i fullscreen läge, något inte windows egna gör.

Men det hänger så klart mycket på skärmen också, en 1000 nitsare vill man nog inte köra 100% en längre tid.

Något jag skulle vilja se är en mjukvara som automatiskt justerar ljusstyrkan på skärmarna via kamera sensorn på mobilen eller liknande genom MCCS kommandon.

https://pcmonitors.info/articles/using-icc-profiles-in-window...
Gå längst ner på sidan så har du ett smidigt program att byta ICC profiler. Är det vad du redan använder? Visserligen inte automatiskt men det går snabbt att bara starta och ändra så du kan testa om det nu inte är det du redan använder dig av.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

Kan också slå ett slag för Hembiobutikens kalibreringstjänst, använde dem för att kalibrera min Projektor, blir riktigt bra. Skönt veta man ser filmen så nära det går hur kreatören visualiserade sig det hela.

https://www.hembiobutiken.se/produkter/tjanster/kalibrering/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vill bara dubbelkolla så jag fattat galoppen.

Om jag vill få en så exakt och bra bild som möjligt så ska jag först och främst försöka får till rätt vitt och svart genom att ändra med reglagen på själva skärmen. När jag inte kan göra det bättre är det läge att använda en colorimeter som tex en Datacolor Spyder 5 Pro för att få till korrekta färger.

Och lämpligen kör jag minst två profiler, en med låg ljusstyrka på skärmen för kvällar och en med högre ljusstyrka för dagtid. Då måste jag köra två kalibreringar med Spydern, en för varje ljusstyrka och sen komma ihåg att växla till rätt ICC-profil??

Jag försöker sätta mig in hur allt det här fungerar då vi nu sitter på en superkass TN-skärm med mer än 7 år på nacken. Frugan håller på mycket med bildredigering och tänker ta steget att starta en enskild firma med fotografi. Vi behöver då en bra skärm som kan återge så korrekta färger som möjligt. Tanken är en 32" 4k skärm och jag har sneglat på bland annat Philips 328P6VJEB och AOC U3277PWQU (samma panel men lite olika utseende). Bägge är VA-skärmar med wide gamut och bra svärta.

Vet inte om jag tänker fel med en VA-skärm men har blivit lite allergisk mot dålig svärta efter vår nuvarande skärm. Vet att IPS-skärmar kanske har bättre färgåtergivning och betraktningsvinklar medans VA har betydligt bättre svärta.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tvärtom – när du ställer in och kontrollerar detta vet du din skärm/TV gör rätt. Då behöver du inte längre fundera ifall den mörka bilden beror på filmen/spelet eller om det är din skärm som gör fel.

Det var kalibreringen med hjälp av de olika bilderna/mönstren jag tänkte på. Kan sitta i evigheter o pilla på inställningarna utan att bli nöjd. Har testat det någon gång för länge sedan och det var omöjligt att matcha allt tillräckligt bra.

Så eftersom jag tycker bilden ser bra ut nu så låter jag bli att grotta ned mig i den djungeln igen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av benonikenobi:

Och lämpligen kör jag minst två profiler, en med låg ljusstyrka på skärmen för kvällar och en med högre ljusstyrka för dagtid. Då måste jag köra två kalibreringar med Spydern, en för varje ljusstyrka och sen komma ihåg att växla till rätt ICC-profil??

Lite grann så. Men det är ingen hållbar lösning. Du vill inte hålla på med icc-profiler på det sättet. De hjälper endast datorn som källa och dessutom endast de program som tar hänsyn till icc-profilen till att börja med. Istället vill du få skärmen att ankra svart och vitt på rätt nivåer så att en oförändrad signal återges som den ska.

Med en TN-panel är det också ett hopplöst jobb eftersom bildskärmens förmåga att släcka sitt ljus "svart" varierar med din vinkel. En mätare kan inte göra mycket åt det och brukar ge godtyckligt resultat. VA-paneler är ofta bättre, särskilt bättre än en gammal TN-panel, men fortfarande besvärlig vid vinklar. Två personer vid samma VA-panel får ofta olika uppfattning om var gränsen för svart går någonstans.

För fotoredigering bör ni rikta istället rikta in er på en IPS-panel.

Permalänk
Medlem

@benonikenobi: Har också ont av för starkt ljus på kvällen medan det är okej på dagen och min nästan-lösning var Philips Hue stripes. Fungerar bara till datorn. Ska det fungera med allt får man nog investera i en Philips TV.

Med nästan-lösning menar jag att det inte är den bästa lösningen men en hygglig lösning om man hellre står ut med disko-effekten. Gäller för oss som inte älskar RGB att lägga RGB-slingorna bakom sin TV så de inte bländar. Sett en del skräckexempel på YT där folk vräker på rena RGB-hysteria.

Här min moderata inställning:

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Jag är helt grön när det gäller kalibrering egentligen, men ser att vissa nämner natt och dag profiler.

Det jag själv har gjort med hjälp av en Spyder5 och DisplayCAL är att fixa profiler inuti skärmarna där en profil ligger runt vitt (dvs typ 6500K) och en profil för orange/rött (3200K i mitt fall). Använder dock F.lux så att det sköts automatiskt, men har även andra prylar inkopplade till skärmarna som spelkonsoler bland annat, som i sin tur saknar filter för sådant.

Mina Acer skärmar är dock lite begränsade, så jag var tvungen att ändra RGB-värden för andra profiler som inte är "User" genom debug/service menyerna. Men det funkar iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Hur vet du att skärmarna är kalibrerade?

Det skadar inte köra igenom manuella testbilder för att bekräfta vad som gjorts och att det är rätt. Det är en kedja och en kedjan är situationsberoende. Man kanske inte får det resultat man väntar sig. Detta gäller särskilt ifall det är profilering av skärmen via ICC-profiler. De kan vara notoriskt usla på att ankra svart och vitt rätt. Processen är bara så bra som algoritmerna i mjukvaran.

Skärmar som når 1.000 nits använder den nivån för HDR och HDR10 använder en absolut tonkurva. Signalnivå motsvaras av faktisk nivå i fråga om antal nits. Vid HDR10 i videonivåer är #723 samma sak som 1.000 nits och #940 är 10.000 nits. Sedan är det upp till skärmen/TV:n att tonemappa till sin fyskaliska begräsning.

Merparten av innehållet i HDR ligger på nivåer som motsvarar 100-200 nits och resten är mer för olika högdagrar i bilden. Därför blir det inte obehagligt. 1000 nits är också sällan möjligt för displayerna att hålla en längre stund. Det dippar vanligtvis till hälften efter 20-30 sekunder.

Hur jag vet att mina skärmar är kalibrerade? Jag har själv kalibrerat dom med HCFR för hårdvarujusteringar och DisplayCAL för att skapa profiler, visserligen med en sunkig Spyder 4 sensor men resultatet är hästlängder bättre än att försöka göra det med ögonmått, bara de mörkaste nyanserna som kan vara något off ibland, men det kan också vara skärmarna som är halvkassa, särskilt skärmar med TN paneler.

Har inte stenkoll på HDR skärmar, har bara pillat nån timme med min brors "low end" LG TV med HDR support, nöjde mig med att kalibrera SDR nivåerna tills jag kan lite mer om HDR standarderna, jag vet inte ens om sensorn räcker till för HDR.

Skrivet av ClintBeastwood:

https://pcmonitors.info/articles/using-icc-profiles-in-window...
Gå längst ner på sidan så har du ett smidigt program att byta ICC profiler. Är det vad du redan använder? Visserligen inte automatiskt men det går snabbt att bara starta och ändra så du kan testa om det nu inte är det du redan använder dig av.

Tack för tipset, verkar dock inte erbjuda mer än vad jag använder för närvarande, DisplayCAL Profile Loader, är ungefär lika smidigt men med mer bells and whistles.

Permalänk
Medlem

Körde vit/svart kalibrering samt ändrade gamma-nivån. Fick nöja mig med #2/#3 och #252/#253. Blev ju som att köpa en helt ny skärm! Mycket snällare bild (mindre blaskig) och ger också mer korrekta färger (mindre fel).

Grym guide!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Lite grann så. Men det är ingen hållbar lösning. Du vill inte hålla på med icc-profiler på det sättet. De hjälper endast datorn som källa och dessutom endast de program som tar hänsyn till icc-profilen till att börja med. Istället vill du få skärmen att ankra svart och vitt på rätt nivåer så att en oförändrad signal återges som den ska.

Med en TN-panel är det också ett hopplöst jobb eftersom bildskärmens förmåga att släcka sitt ljus "svart" varierar med din vinkel. En mätare kan inte göra mycket åt det och brukar ge godtyckligt resultat. VA-paneler är ofta bättre, särskilt bättre än en gammal TN-panel, men fortfarande besvärlig vid vinklar. Två personer vid samma VA-panel får ofta olika uppfattning om var gränsen för svart går någonstans.

För fotoredigering bör ni rikta istället rikta in er på en IPS-panel.

Men ok, hur ska man tänka eller göra just när det gäller olika ljusförhållanden i ett rum vid olika tidpunkter på dagen. Om jag har ankrat vitt och svart så bra jag kan och sen kör en Spyder 5 säg mitt på dagen när det är lite ljusare i rummet, hur gör jag för att säkerställa korrekta färger mm på kvällen när det är mörkare om olika ICC-profiler inte är det bästa?

Sen när det gäller att ips-skärmar är bäst till fotoredigering, är det främst pga betraktningsvinklarna? Tar man ingen hänsyn till att en VA-skärm har bättre kontrast? Färgmässigt verkar ju de nyare VA-skärmarna vara i samma klass som ips-skärmar. Visst sämre betraktningsvinklar på VA, men om man sitter rakt framför är det ju inget större problem. Kontrasten gör väl också sitt i att återge ett foto korrekt. Eller tänker jag fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Rurounin:

Hur jag vet att mina skärmar är kalibrerade? Jag har själv kalibrerat dom med HCFR för hårdvarujusteringar och DisplayCAL för att skapa profiler, visserligen med en sunkig Spyder 4 sensor men resultatet är hästlängder bättre än att försöka göra det med ögonmått, bara de mörkaste nyanserna som kan vara något off ibland, men det kan också vara skärmarna som är halvkassa, särskilt skärmar med TN paneler.

Låter utmärkt! Att sätta nyanserna nära svart på en TN-panel blir rätt godtyckligt hur man än gör. Har väl lyckats sätta det rätt när man utgår från en väldigt specifik tittposition mot skärmen, men det går sällan att bekräfta med mätning eftersom mätare plockar ljuset ur helt andra vinklar och därför mäter något som stämmer överrens med vad man har rent visuellt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AdoringFan:

Känns ibland som att vissa filmer/serier är mörkare än de ska när man kikar på datorn (ej dator->tv) jämfört med vissa andra. Vad kan de bero på?

Det kan bero på att filmen/serien är skapad med en mörkare eller ljusare bild. Det kan också beror på att något görs fel i datorn. Eller att det är rätt i datorn, men du har en jämförelse med något som är för ljust.

Vilket är poängen med att ställa in bilden rätt. Vet man att displayen gör rätt så vet man också om filmen är mörkt för att den är skapad så. Annars vet man inte vad som gör vad med bilden.