Bahnhofs könsdiskriminerande reklam

Permalänk
Medlem

Det intressanta är att ingenstans i utlåtandet står det att någon skulle bli kränkt av annonsen. Kränktheten verkar mest cirkulera här i forumet.

Annonsen fälls för att den anses objektifierande. Dels för att kvinnan i rött framställs som ett sexobjekt, något som inte är relevant för denna platsannons, dels för att kvinnorna framställs som representanter för arbetsplatser (objekt) medan mannen framställs som en individ. Utöver det så anses den vara könsdiskriminerande för män då den "förmedlar en stereotyp bild av att män ser på kvinnor som att de är utbytbara på samma sätt som ett byte av arbetsplats".

Ingenstans nämns ordet kränkt, så jag blir lite nyfiken över varför så många gör sig lustiga över att de eller någon annan skulle känna sig kränkta av den? Att något anses objektifierande eller stereotypt innebär inte per automatik att någon skulle bli kränkt av det. Äpplen, päron och halmgubbar i farten

Man kan ju såklart diskutera huruvida utlåtandet är vettigt, men det blir lite skumt när de flesta beklagar sig över att folk är lättkränkta istället för att diskutera ifall annonsen är objektifierande i den grad att den är olämplig.

Permalänk
Medlem

Sitta och diskutera feminism på ett datorforum för datornördar. Vad tror folk att diskussionen ska sluta i?

Är man så förbannat blind så att man inte ser att detta är väldigt sexistiskt så kanske man bör utöka sina kunskaper lite i just, feminism och hela idén med feminism.

Det är som att sitta på Nordfronts hemsida och säga hur dåligt rasism är.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lossah:

Sitta och diskutera feminism på ett datorforum för datornördar. Vad tror folk att diskussionen ska sluta i?

Är man så förbannat blind så att man inte ser att detta är väldigt sexistiskt så kanske man bör utöka sina kunskaper lite i just, feminism och hela idén med feminism.

Det är som att sitta på Nordfronts hemsida och säga hur dåligt rasism är.

Tja, skulle jag vara intresserad av sådan sk*t så skulle jag väl hänga på Fredrika Bremer-förbundet eller Grupp-8:s fora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Sitta och diskutera feminism på ett datorforum för datornördar. Vad tror folk att diskussionen ska sluta i?

Är man så förbannat blind så att man inte ser att detta är väldigt sexistiskt så kanske man bör utöka sina kunskaper lite i just, feminism och hela idén med feminism.

Det är som att sitta på Nordfronts hemsida och säga hur dåligt rasism är.

Skrivet av videopac:

Tja, skulle jag vara intresserad av sådan sk*t så skulle jag väl hänga på Fredrika Bremer-förbundet eller Grupp-8:s fora.

Måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad detta har med feminism att göra? Objektifiering och stereotyper i sig lär vara könsneutrala koncept och inget som feminism har monopol på att regera på

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frispel:

Det intressanta är att ingenstans i utlåtandet står det att någon skulle bli kränkt av annonsen. Kränktheten verkar mest cirkulera här i forumet.

Annonsen fälls för att den anses objektifierande. Dels för att kvinnan i rött framställs som ett sexobjekt, något som inte är relevant för denna platsannons, dels för att kvinnorna framställs som representanter för arbetsplatser (objekt) medan mannen framställs som en individ. Utöver det så anses den vara könsdiskriminerande för män då den "förmedlar en stereotyp bild av att män ser på kvinnor som att de är utbytbara på samma sätt som ett byte av arbetsplats".

Ingenstans nämns ordet kränkt, så jag blir lite nyfiken över varför så många gör sig lustiga över att de eller någon annan skulle känna sig kränkta av den? Att något anses objektifierande eller stereotypt innebär inte per automatik att någon skulle bli kränkt av det. Äpplen, päron och halmgubbar i farten

Man kan ju såklart diskutera huruvida utlåtandet är vettigt, men det blir lite skumt när de flesta beklagar sig över att folk är lättkränkta istället för att diskutera ifall annonsen är objektifierande i den grad att den är olämplig.

Ok. Men på vilket sätt har denna reklam en påverkan på människor menar du? Om det är objektifierande av kvinnan som här, tror du inte folk kan se det på distans utan att dom själva får den bilden av kvinnor som objekt?
Normalt sätt swishar reklamen förbi och man tänker inte mer på det. Men ska man rota i detaljerna så kan man hitta det mesta som är tolkningsbart.

Det är som porr, folk har tittat på väldigt mycket porr, och det förmedlar väl en skadlig syn på kvinnan sägs det. Men hur många % av befolkningen blir påverkade och får en förändrad syn på kvinnan för det?. Förutom dom som redan har en förnedrande kvinnosyn, men jag tror den gruppen är rätt liten och det inte står rätt till från början.

Så var det nödvändigt att plocka ner Bahnhofs reklam?, vem hade blivit påverkad negativt av att den fått va kvar?, och behöver vi RO som ska bestämma vad/hur vi ska tolka reklam och sen ta bort sånt dom anser att vi blir påverkade utav?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Det intressanta är att ingenstans i utlåtandet står det att någon skulle bli kränkt av annonsen. Kränktheten verkar mest cirkulera här i forumet.
/.../
så jag blir lite nyfiken över varför så många gör sig lustiga över att de eller någon annan skulle känna sig kränkta av den?

Jag gissar att de som talar om att kränkthet syftar på personen som anmälde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Ok. Men på vilket sätt har denna reklam en påverkan på människor menar du? Om det är objektifierande av kvinnan som här, tror du inte folk kan se det på distans utan att dom själva får den bilden av kvinnor som objekt?
Normalt sätt swishar reklamen förbi och man tänker inte mer på det. Men ska man rota i detaljerna så kan man hitta det mesta som är tolkningsbart.

Det är som porr, folk har tittat på väldigt mycket porr, och det förmedlar väl en skadlig syn på kvinnan sägs det. Men hur många % av befolkningen blir påverkade och får en förändrad syn på kvinnan för det?. Förutom dom som redan har en förnedrande kvinnosyn, men jag tror den gruppen är rätt liten och det inte står rätt till från början.

Så var det nödvändigt att plocka ner Bahnhofs reklam?, vem hade blivit påverkad negativt av att den fått va kvar?, och behöver vi RO som ska bestämma vad/hur vi ska tolka reklam och sen ta bort sånt dom anser att vi blir påverkade utav?

Såklart vi blir påverkade av det vi ser i vår omgivning, det det tror jag att alla är överens om? Vår bild av värden formas av vad som vi upplever, något som gör att saker som är självklara här kan anses vara fullkomligt uppåt väggarna någon annan stans, och tvärt om.

Det RO säger är att det inte finns någon som helt koppling till det annonsen är till för (locka till sig nya medarbetare) och den objektifiering/stereotyper som visas där vilket då bryter mot de etiska riktlinjer som branschen själva satt upp. Med det sagt är det nog ingen som tror att just denna enskilda annons skulle få samhället att bli extremsexistiskt över natt, det är mer en fråga om vilket bild man vill förmedla. En annons gör ingen skillnad...men 100? 1000? Om alla annonser har denna typ av undertoner, hur påverkar det då? Vart ska man dra gränsen? Vem ska kontrollera att dessa gränser följs?

Skrivet av pre-dator:

Jag gissar att de som talar om att kränkthet syftar på personen som anmälde.

Då bygger man hela sin upprördhet på en ren spekulation. Varför skulle man inte kunna tycka att denna typ av objektifiering/stereotyper är olämpliga utan att bli kränkt? Jag tycker det i så fall låter som att man bygger upp en halmgubbe bara för att kunna beklaga sig istället för att faktiskt fundera på vad saken egentligen gäller. Sedan så sätter såklart trådskaparen tonen med sitt inlägg, men förhoppningsvis är folk tillräckligt vana av självständigt tänkande för att se förbi eventuell vinklig och se på saker med egna ögon.

Permalänk
Medlem

Trams så klart.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk

Men herregud... Vi kanske ska gå tillbaka till gamla sms-memes istället, ni vet de som fanns före de smarta telefonernas tid där "bilderna" bestod av lite olika tecken fördelat på 4(?) rader?

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av videopac:

Tja, skulle jag vara intresserad av sådan sk*t så skulle jag väl hänga på Fredrika Bremer-förbundet eller Grupp-8:s fora.

Hmm.
Hade du visat någon form av intresse för frågan så skulle du både läsa i och skriva i den här tråden.
Och ja, båda två verkar ha inträffat.

Eller ja, det är en tolkning av läget iaf hehe.
Gissar i förväg att du inte är bekväm med tolkningen och har invändningar

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Hmm.
Hade du visat någon form av intresse för frågan så skulle du både läsa i och skriva i den här tråden.
Och ja, båda två verkar ha inträffat.

Eller ja, det är en tolkning av läget iaf hehe.
Gissar i förväg att du inte är bekväm med tolkningen och har invändningar

Jag ser inte den här tråden som feministisk, nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Trams så klart.

Vad är det som är tramsig? Har du lust att vidareutveckla en aning om vad du anser är tramsigt?

Skrivet av Role_Model:

Men herregud... Vi kanske ska gå tillbaka till gamla sms-memes istället, ni vet de som fanns före de smarta telefonernas tid där "bilderna" bestod av lite olika tecken fördelat på 4(?) rader?

Vad exakt är det du stör dig på? Har du lust att vidareutveckla lite?

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Vad är det som är tramsig? Har du lust att vidareutveckla en aning om vad du anser är tramsigt?

Vad exakt är det du stör dig på? Har du lust att vidareutveckla lite?

Jag tycker att det är larvigt att denna meme, ett helt vanligt stock photo, anses vara sexistiskt. Nu vet jag iofs inte vad Bahnhof hade för text på bilden, men i grunden är det ju inte tjejen det handlar om...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Hade det varit omvända roller hade inget hänt eller någon brytt sig, selektiv moral i högsta grad! I slutändan säger man "Kvinnor är inte starka nog att ta sådant objektivt".

Så det man gör är att slänga en känga åt kvinnor att de inte duger och inte kan klara sig själv och behöver därmed hjälp av samhället. Bra jobbat.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Jag tycker att det är larvigt att denna meme, ett helt vanligt stock photo, anses vara sexistiskt. Nu vet jag iofs inte vad Bahnhof hade för text på bilden, men i grunden är det ju inte tjejen det handlar om...

Skickades från m.sweclockers.com

Poängen är att bilden i detta sammanhanget anses göra kvinnorna till objekt som utbytbara representaner för olika arbetsgivare medan mannen framställs som en individ. Det är alltså inte bilden i sig som är problemet utan kontexten den sätts in i.

Skrivet av gonace:

Hade det varit omvända roller hade inget hänt eller någon brytt sig, selektiv moral i högsta grad! I slutändan säger man "Kvinnor är inte starka nog att ta sådant objektivt".

Så det man gör är att slänga en känga åt kvinnor att de inte duger och inte kan klara sig själv och behöver därmed hjälp av samhället. Bra jobbat.....

Selektiv moral? Om man faktiskt tar sig tid att läsa utlåtandet så ser man att den även anses vara könsdiskrimierande mot män då den "förmedlar en stereotyp bild av att män ser på kvinnor som att de är utbytbara på samma sätt som ett byte av arbetsplats". Jag antar i så fall att det då även är en känga mot att män inte klarar sig själva heller?

Det finns en poäng i att faktiskt läsa klart innan man bildar sig en uppfattning om vad saken gäller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Vad är det som är tramsig? Har du lust att vidareutveckla en aning om vad du anser är tramsigt?

Det som är tramsigt är att en panel av tumblr-kärringar sitter och tolkar ett meme som att det vore ett politiskt statement.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Det finns en poäng i att faktiskt läsa klart innan man bildar sig en uppfattning om vad saken gäller

Problemet jag tycker mig se är att man selektivt väljer när moralen ska råda, finns så vitt jag inte vet någon dom där omvända rollerna rådit. Om man använder samma moral åt båda hållen ser jag inget fel i det hela, problemet är att man selektivt väljer när "moralen" ska råda och inte.

Hade rollarna varit ombytta hade det aldrig blivit någon fällande dom, inte om man ser till hur samhället ser ut och fungerar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gonace:

Problemet jag tycker mig se är att man selektivt väljer när moralen ska råda, finns så vitt jag inte vet någon dom där omvända rollerna rådit. Om man använder samma moral åt båda hållen ser jag inget fel i det hela, problemet är att man selektivt väljer när "moralen" ska råda och inte.

Hade rollarna varit ombytta hade det aldrig blivit någon fällande dom, inte om man ser till hur samhället ser ut och fungerar.

Men att du inte känner till domar med omvända roller med samma utfall beror väl mest på att du inte läst dig in i särskilt många utfall/uttalanden kring fall från reklamombudsmannen från de senaste åren. Eller?
Går du igenom fallen från säg exempelvis de senaste 2 åren där så lär du få en helt annan kunskapsbas i frågan. Inte för att du behöver göra detta såklart, men att ta ställning till att något är obalanserat baserat på när det här tas upp i ens egna sociala mediaflöden/vad media väljer att rapportera räcker inte riktigt för att vikta hur fördelningen ser ut vill jag påstå.

Sedan tror jag faktiskt att reklamombudsmannen hade kommit fram till precis samma bedömning om nu rollerna var ombytta i denna reklam . Ser inte att det finns för underlag som pekar på att just reklamombudsmannen könsdiskriminerar.
För att ett sådant påstående ska få bärighet behövs en del ordentligt underlag. Magkänsla är inge vidare här.

Däremot kan det vara så att det från början inte ens hade kommit in anmälningar om det hade varit omvända roller. Det är inte ett otänkbart scenario och då hade vi såklart inte heller sett en fällande dom eftersom att det inte ens hade blivit prövat.
However, det kan du inte belasta reklamombudsmannen för - det är nämligen inte dem som själva anmäler utan de granskar de fall där anmälningar kommer in.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Det som är tramsigt är att en panel av tumblr-kärringar sitter och tolkar ett meme som att det vore ett politiskt statement.

Något kan ju vara problematiskt utan att vara ett statement. Vill bara påpeka det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frispel:

Poängen är att bilden i detta sammanhanget anses göra kvinnorna till objekt som utbytbara representaner för olika arbetsgivare medan mannen framställs som en individ. Det är alltså inte bilden i sig som är problemet utan kontexten den sätts in i.

Selektiv moral? Om man faktiskt tar sig tid att läsa utlåtandet så ser man att den även anses vara könsdiskrimierande mot män då den "förmedlar en stereotyp bild av att män ser på kvinnor som att de är utbytbara på samma sätt som ett byte av arbetsplats". Jag antar i så fall att det då även är en känga mot att män inte klarar sig själva heller?

Det finns en poäng i att faktiskt läsa klart innan man bildar sig en uppfattning om vad saken gäller

Men känner du dig diskriminerad av Bahnhofs reklam då? Jag kan inte se hur någon kan ta åt sig detta personligt eller att nån tolkar det som att män har denna generella uppfattningen om kvinnor, bara för reklamen visar det.

Eller är det reklamombudsmannen som tycker det är diskriminerande mot män, fast ingen man eller kanske en liten grupp män som känner sig diskriminerande?

Jag tror dom flesta tar det som ett skämt, som det är menat ska vara. Och stannar normalt inte upp och reflekterar om det mer än att folk kanske ogillar den/gillar den. Och sen finns det såklart dom som tar åt sig personligt i allting och kan analysera och hitta fel i precis allting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hittar inte det fallet nu, men HM hade för några år sedan en reklam på 3 killar med rediga kroppar som poserade i boxer-shorts men en kvinna som iaktog dem som skulle visa på att män som har fina boxer-shorts är något kvinnor ser upp till. Den blev friad så vitt jag kan minnas....

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gonace:

Hittar inte det fallet nu, men HM hade för några år sedan en reklam på 3 killar med rediga kroppar som poserade i boxer-shorts men en kvinna som iaktog dem som skulle visa på att män som har fina boxer-shorts är något kvinnor ser upp till. Den blev friad så vitt jag kan minnas....

Så kan det säkert vara.
Varje år görs det reklam, även för underkläder av diverse företag. Ibland är det mer än underklädesmodellerna med på bilderna. Ibland blir en del av dessa reklamer anmälda oavsett om andra är med eller ej och ibland fälls dem inte. Det är inte alla reklamer som fälls även om det finns fler personer som tittar på varandra i bilderna.

Frågan av relevans här är om fallet med banhof verkligen är identiskt med det det fallet du tar upp. Både i anmälan men även i hur problemområdet beskrivs av reklamombudsmannen och utfallet för vad de kommer fram till. En del fall kan på ytan ibland verka likadant utan att det egentligen är så. Det här är komplext och om man bara skrapar på ytan kan man missa att förstå varför det ser ut som det gör.
Närmre än så kan jag inte riktigt svara med nuvarande info ;).

Oasvett. Tar man bara fram ett annat fall så kommer man kunna välja ett fall som stärker ens tes oavsett vad det är man vill ha sagt. Det här är ett vanskligt förfarande för nog kommer det gå att hitta en dom liknande din som då visar omvänt utfall. Ska man då ta den jämförelsen lika seriöst så kommer den hävda motsatsen. Och så kan man hålla på i enskilda fall.
För att det ska bli rimlig och belagd kritik att reklamombudsmannen faktiskt könsdiskriminerar vill jag påstå att det behöver visas på ett mönster också och då får man nog ta på sig forskarhatten och börja djupgräva för att kunna göra en bra analys av läget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad detta har med feminism att göra? Objektifiering och stereotyper i sig lär vara könsneutrala koncept och inget som feminism har monopol på att regera på

Det vore jättebra om vi slapp alla antifeminister, verkligen, men det är totalt omöjligt att komma ifrån vid såna här diskussioner.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Tja, skulle jag vara intresserad av sådan sk*t så skulle jag väl hänga på Fredrika Bremer-förbundet eller Grupp-8:s fora.

Klart du inte är intresserad, det har ju inte drabbat dig. Det är ju tydligen jättesvårt att öppna upp ögonen lite då. Fråga din mor eller om du har någon syster eller andra släktingar och fråga detsamma.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lossah:

Det vore jättebra om vi slapp alla antifeminister, verkligen, men det är totalt omöjligt att komma ifrån vid såna här diskussioner.

Haha!

Skrivet av lossah:

Klart du inte är intresserad, det har ju inte drabbat dig. Det är ju tydligen jättesvårt att öppna upp ögonen lite då. Fråga din mor eller om du har någon syster eller andra släktingar och fråga detsamma.

Nu är jag inte intresserad av att rollerna skall kastas om utan jag är för jämställdhet. Tyvärr inget som feminismen är intresserad av. Så kör din propaganda någon annanstans så jag slipper se den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Förstår inte varför folk blir så upprörda över det här

Reklamen bryter ju tydligt mot branchens egna regler, både tjejen och killen som tittar används som sexuella objekt och har inte nåt med produkten att göra.

personligen blir jag varken upprörd eller kränkt dock

"Produkten" är en position hos Bahnhof och denna meme är ett väldigt effektivt sätt att sprida sin reklam på som folk kan finna humoristisk, om reklam skulle vara tvungen att visa saker som bara har med produkten eller tjänsten att göra då hade väl 90% av all reklam brutit mot reglerna.

Skrivet av suhrim:

Bara för att en meme är rolig så behöver den inte vara lämplig att använda i reklam.

Fast denna meme är väl snarare väldigt lämplig då den gör precis det som reklam skall göra, och det väldigt effektivt och gratis? Skall vi går efter egentolkande av vad som används som sexuella objekt och inte inom reklam så hade reklamombudsmannen haft väldigt mycket att stå i för att människor används för deras kroppar i reklam är väl snarare regel än undantag eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Sitta och diskutera feminism på ett datorforum för datornördar. Vad tror folk att diskussionen ska sluta i?

Är man så förbannat blind så att man inte ser att detta är väldigt sexistiskt så kanske man bör utöka sina kunskaper lite i just, feminism och hela idén med feminism.

Det är som att sitta på Nordfronts hemsida och säga hur dåligt rasism är.

Per definition av sexism så är faktiskt inte denna meme sexistisk om du frågar mig. Sexism är alltså diskriminering och/eller förtryck av någon pga könstillhörighet. Vi kan även slänga in fördomar här för att du skall bli nöjd även om det kanske inte faktiskt faller under definitionen. Är bilden fördomsfull för hur män beter sig? Inte nödvändigtvis. Det är helt beroende på hur du tolkar den. Men det finns ingenting som tyder på att bilden försöker säga att "såhär beter sig män" när det likväl bara kan säga "såhär beter sig just denna man". Sen kan man fråga sig varför fördomar i sig är dåliga, det har ju att göra med om man bara har passiva fördomar (alla har det till viss grad) eller om det är något man agerar på och om det är ett negativt agerande.

Nu kanske det undras, är det inte könsdiskriminering med att objektifiera en kvinnas kropp likt hur han gör i bilden? Ja och nej, man måste skilja diskriminering utifrån åsikt och diskriminering utifrån attraktion, detta borde vara ganska uppenbart. Jag kan ju exempelvis inte hjälpa att jag bara är attraherad av det kvinnliga könet.

Men är det så att man nu måste vara blind för att inte kunna se att detta är sexistiskt så får du gärna förklara för mig ingående varför det är det. Eller är jag inkapabel att förstå för att jag är datornörd? Låter fördomsfullt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Per definition av sexism så är faktiskt inte denna meme sexistisk om du frågar mig. Sexism är alltså diskriminering och/eller förtryck av någon pga könstillhörighet. Vi kan även slänga in fördomar här för att du skall bli nöjd även om det kanske inte faktiskt faller under definitionen. Är bilden fördomsfull för hur män beter sig? Inte nödvändigtvis. Det är helt beroende på hur du tolkar den. Men det finns ingenting som tyder på att bilden försöker säga att "såhär beter sig män" när det likväl bara kan säga "såhär beter sig just denna man". Sen kan man fråga sig varför fördomar i sig är dåliga, det har ju att göra med om man bara har passiva fördomar (alla har det till viss grad) eller om det är något man agerar på och om det är ett negativt agerande.

Nu kanske det undras, är det inte könsdiskriminering med att objektifiera en kvinnas kropp likt hur han gör i bilden? Ja och nej, man måste skilja diskriminering utifrån åsikt och diskriminering utifrån attraktion, detta borde vara ganska uppenbart. Jag kan ju exempelvis inte hjälpa att jag bara är attraherad av det kvinnliga könet.

Men är det så att man nu måste vara blind för att inte kunna se att detta är sexistiskt så får du gärna förklara för mig ingående varför det är det. Eller är jag inkapabel att förstå för att jag är datornörd? Låter fördomsfullt

Ja, så skulle man kunna säga om det inte var ett strukturellt problem, vilket det är, uppenbarligen. Ta #metoo som ett exempel. Ett problem på individnivå handlar det om om det vore tvärtom, det här problemet är långt större än så.

Det är ganska kul, för alla antifeminister och framförallt 99% som inte ser något problem i denna reklam, är just män. Det är inte direkt en slump. Men som sagt, det är som att diskutera antirasism på nordfronts hemsida.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Haha!

Nu är jag inte intresserad av att rollerna skall kastas om utan jag är för jämställdhet. Tyvärr inget som feminismen är intresserad av. Så kör din propaganda någon annanstans så jag slipper se den.

Det finns feminister som hatar män, det är synd att du tror att alla feminister gör det. De må vara mest högljudda och därför är alla så himla rädda att bli kallade feminister.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Ja, så skulle man kunna säga om det inte var ett strukturellt problem, vilket det är, uppenbarligen. Ta #metoo som ett exempel. Ett problem på individnivå handlar det om om det vore tvärtom, det här problemet är långt större än så.

Om allting är så uppenbart varför kan du då inte förklara det?

Citat:

Det är ganska kul, för alla antifeminister och framförallt 99% som inte ser något problem i denna reklam, är just män. Det är inte direkt en slump. Men som sagt, det är som att diskutera antirasism på nordfronts hemsida.

Ironi i sin renaste form när dom grövsta generaliseringarna kommer från den som kallar sig feminist.