Vissa tangentbordsknappar fungerar inte som de ska

Permalänk
Medlem

Vissa tangentbordsknappar fungerar inte som de ska

Har haft ett problem ett tag med några av mina tangenbordsknappar. När jag trycker på "p" blir det istället "*", "ö" blir "-", "0" blir "/" och så vidare. Gäller några knappar till. Har försökt att åtgärda det genom att byta från engelskt till svenskt tangentbord utan resultat. Skulle verkligen uppskatta hjälp av någon kunnig eftersom det är otroligt irriterande att hela tiden behöva klippa och klistra med bokstäver när man skriver. Använder Ubuntu 16.04.

Permalänk
Medlem

Vad händer om du skriver setxkbmap se i terminalen?

Permalänk
Medlem

'setxkbmap se' för svenskt tangentbord i X som ovan säger.

Motsvarande för enbart terminal i icke-X-miljö:
# /etc/vconsole.conf
KEYMAP=sv-latin1

Permalänk
Medlem

har du provat tangentbordet på någon annan dator?

Tycker inte ser ut som om det är något språkfel eller Asciifel.
Däremot sitter ju alla krånglande tangenter i samma kolumn på tangentbordet, så det kan vara något som är trasigt i tangentbordsmatrisen.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

Vad händer om du skriver setxkbmap se i terminalen?

Det blir ingen skillnad.

Skrivet av mikgus:

har du provat tangentbordet på någon annan dator?

Tycker inte ser ut som om det är något språkfel eller Asciifel.
Däremot sitter ju alla krånglande tangenter i samma kolumn på tangentbordet, så det kan vara något som är trasigt i tangentbordsmatrisen.

Det gäller mitt inbyggda tangentbord i min laptop. Jag har ett externt tangentbord som jag kan koppla in, och då fungerar allt som det ska.

Permalänk
Medlem

@drawde:

Testa:

sudo dpkg-reconfigure keyboard-configuration

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

@drawde:

Testa:

sudo dpkg-reconfigure keyboard-configuration

Fick ett felmeddelande när jag körde det i terminalen som löd:

Your console font configuration will be updated the next time your system boots. If you want to update it now, run 'setupcon' from a virtual console. update-rc.d: warning: start and stop actions are no longer supported; falling back to defaults update-rc.d: warning: start and stop actions are no longer supported; falling back to defaults update-initramfs: deferring update (trigger activated) Processing triggers for initramfs-tools (0.122ubuntu8.1) ... update-initramfs: Generating /boot/initrd.img-4.4.0-112-generic depmod: WARNING: could not open /var/tmp/mkinitramfs_SZrukX/lib/modules/4.4.0-112-generic/modules.order: No such file or directory depmod: WARNING: could not open /var/tmp/mkinitramfs_SZrukX/lib/modules/4.4.0-112-generic/modules.builtin: No such file or directory

Hur åtgärdar jag det?

Permalänk
Medlem

@drawde: Jag vet tyvärr inte. Kanske finns nån annan här som har mer koll

Permalänk
Medlem

@drawde: Är det bara bokstäverna på högra sidan av tangentbordet som uppför sig så? Då låter det som att du har NumLock på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

@drawde: Jag vet tyvärr inte. Kanske finns nån annan här som har mer koll

Ok. Tack för att du tog din tid!

Skrivet av perost:

@drawde: Är det bara bokstäverna på högra sidan av tangentbordet som uppför sig så? Då låter det som att du har NumLock på.

Det gäller bara tangenter på högra sidan, men tangentbordet har ingen NumLock-knapp.

Permalänk
Medlem

@drawde: Nu kanske jag är helt ute och cycklar men har du kanske möjlighet att testa en annan linux distrubition (ev. bara live från usb) ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av drawde:

Det gäller bara tangenter på högra sidan, men tangentbordet har ingen NumLock-knapp.

Även om tangentbordet inte har en sån knapp så kan ju NumLock ändå råka vara på som standard p.g.a. någon bug i antingen BIOS eller Ubuntu. Du kan testa att installera numlockx:

sudo apt-get install numlockx

och sen köra:

numlockx off

Om det fungerar så kan du följa dessa instruktioner, se sektionen för lightdm, för att se till att numlock är avstängt redan från inloggningsskärmen. Instruktionerna visar hur man slår på numlock, så du för förstås ändra on till off för att göra det motsatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Även om tangentbordet inte har en sån knapp så kan ju NumLock ändå råka vara på som standard p.g.a. någon bug i antingen BIOS eller Ubuntu. Du kan testa att installera numlockx:

sudo apt-get install numlockx

och sen köra:

numlockx off

Om det fungerar så kan du följa dessa instruktioner, se sektionen för lightdm, för att se till att numlock är avstängt redan från inloggningsskärmen. Instruktionerna visar hur man slår på numlock, så du för förstås ändra on till off för att göra det motsatta.

Det fungerade, tack!