Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hur får jag bort jord/grus i laddningsuttaget på telefonen? (htc u11)

Permalänk
Medlem

Hur får jag bort jord/grus i laddningsuttaget på telefonen? (htc u11)

Jag har lyckats få ganska bra med jord i det lilla usb uttaget på telefonen flera ggr och det känns verkligen när man sätter i laddaren och hörlurar att det trycker emot och det disconnectar hörlurarna väldigt ofta och laddaren blir långsammare än vanligt.

så hur ska jag göra för att den ska bli ren igen?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Det första som kom upp i skallen var kanske tryckluft?

Visa signatur

[6700k@4.5ghz] [Gigabyte 1070 8gb] [16gb Corsair vengeance 2133mhz] [EVGA supernova G2 650w] [250gb intel ssd] [500gb seagate hdd] Skärm: Acer Predator 144hz

Permalänk
Medlem

Brukar själv köra med en tandpetare i lightninguttaget på min iphone när det kommit in för mycket skit där.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Brukar själv köra med en tandpetare i lightninguttaget på min iphone när det kommit in för mycket skit där.

Samma här.
Införskaffa en burk med tryckluft också och blås efter tandpetningen så brukar det fungera ett par månader till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Brukar själv köra med en tandpetare i lightninguttaget på min iphone när det kommit in för mycket skit där.

Skrivet av dsk:

Samma här.
Införskaffa en burk med tryckluft också och blås efter tandpetningen så brukar det fungera ett par månader till.

riskerar man inte mera skador med en tandpetare?
tryckluft på burk har jag så de ska jag testa, tackar för tipsen.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

riskerar man inte mera skador med en tandpetare?
tryckluft på burk har jag så de ska jag testa, tackar för tipsen.

Tar man det försiktigt så är det inga som helst problem. Jag har aldrig haft problem med att rensa hålet med en tandpetare iallafall.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Hedersmedlem

TePe Easypick är både extremt effektiva och skonsamma för tänderna med sin ribbade silikonform, men också perfekt att rensa portar utan att riskera skador.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag får in extremt mycket skit i porten då jag jobbar på golfbana, både sand och gläsklipp hittar in.
Ska köpa en tryckluftsburk och ha vid laddaren.

Dels brukar jag blåsa rent med jobbets tryckluft, det tar bort allt i porten, annars blåser jag ur den med munnen nån timma innan jag sätter den på laddning. Kortslöt uttaget i somras då ett gruskorn i perfekt storlek hittat in och jag satte i laddaren. En av banorna i kontakten böjdes och hade jag bara lagt ifrån mobilen utan att surfa lite extra hade det börjat brinna, så jag är extremt nojig för grus i kontakten.
Det tog ungefär 5sekunder, sen brände jag mig nästan på lillfingret som vilade mot laddkontakten.

Finns även uab dammakydd, men har inte blivit av att jag beställt det.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Rekordmedlem

Har ni inte funderat på att undvika att fylla kontakterna med skit ? De flesta telefoner har väl fortfarande skydd som man inte behöver slänga bort och har man slängt bort dem så skaffa ett fodral.
Jag kopplar normalt sett aldrig in kablar i telefonen då det finns både Qi laddning och blåtandsanslutna headset vilket gör att man kan ha kontakterna "pluggade" hela tiden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.