Permalänk
Medlem

Kort fråga (men kanske komplicerat svar): Jag var i en intervjurunda før ett nytt jobb, exakt samma arbetsuppgifter och ansvar. Slutade med att jag kom till sista rundan, men att de valde en med 10 års længre erfarenhet. Det ær helt OK. Men, rekryteraren som headhuntade (ær det ett ord?) reagerade på att jag tjænade så lite. Deras erbjudande diffade næstan 200 tusen kronor från det jag har idag (vi ræknar per år i Norge). Hon menade att hon har anstællt flera i samma roll och nivå, och att jag utan tvekan tjænade alldeles før lite.

Hur tar man bæst upp något sånt med sin chef før att kunna få upp sin nuvarande løn till "marknadsnivå"?

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Avstängd

@raQblad: Ljug och säg du har fått jobberbjudande Fast du måste ju vara beredd på ett nej, vilket i praktiken betyder du måste byta jobb

Visa signatur
Permalänk
Mattecoach

@raQblad: Säg att du funderar på att byta jobb och att lönen är en stor orsak. Många reagerar direkt, via reagerar inte förrän du har varit på intervju någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

@raQblad: Säg att du funderar på att byta jobb och att lönen är en stor orsak. Många reagerar direkt, via reagerar inte förrän du har varit på intervju någonstans.

Ja, det är en mycket bättre ide tycker jag. De flesta chefer, iaf dom jag mött, är faktiskt människor och går att prata med, i synnerhet om man själv försöker vara lite smidig och trevlig. Att en anställd funderar på att byta jobb om lönen är för dålig är inte ovanligare än att vi killar tänker på sex...för ofta

Permalänk
Medlem

28000, vilket iofs är ett hopp från 21500 som jag hade på förra jobbet men en bit under medellönen för yrket.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk

Finns här några reservdelsmän/tjejer ? Ska på intervju snart och tror dom inte betalar tillräckligt.
Jobbar som reservdels säljare med inriktning LB, men vill gå tillbaka till PB sidan. Tjänar väll hyffsat idag ca 35000:- Men får nog vara beredd på att gå ner i lön. Inte kul, men pengar är väll inte allt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av raQblad:

Kort fråga (men kanske komplicerat svar): Jag var i en intervjurunda før ett nytt jobb, exakt samma arbetsuppgifter och ansvar. Slutade med att jag kom till sista rundan, men att de valde en med 10 års længre erfarenhet. Det ær helt OK. Men, rekryteraren som headhuntade (ær det ett ord?) reagerade på att jag tjænade så lite. Deras erbjudande diffade næstan 200 tusen kronor från det jag har idag (vi ræknar per år i Norge). Hon menade att hon har anstællt flera i samma roll och nivå, och att jag utan tvekan tjænade alldeles før lite.

Hur tar man bæst upp något sånt med sin chef før att kunna få upp sin nuvarande løn till "marknadsnivå"?

Vet inte om det funkar så på alla arbetsplatser i Norge, men hos oss har närmaste cheferna nästan ingen möjlighet att påverka lönen vid den årliga förhandlingen. Det vet jag nu av egen erfarenhet.

Företaget förhandlar fram ett snitt med facket, sen annonseras inofficiellt ett snitt ut till alla med personalansvar. Som chef får man meddela vilka som utmärkt sig i positivt och som förtjänar en större ökning, och vice versa. Om en får mer betyder det att någon/några av hans/hennes kollegor får mindre ökning än snittet. Därför är det väldigt segt att "komma ikapp".

Det smidigaste sättet att öka mer är att byta titel

Om du ligger en bra bit under snittet tror jag dock att du kan få till en extra utvärdering, eller vad det heter. Börja med din chef och presentera fakta för att få hans stöd. Gå sedan till HR. Tror inte det är lönt att hota med att byta jobb i första skedet. Lycka till

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Update:

Jobbar som projektledare på ett statligt bolag.
44600 i lön.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

@raQblad

Jobbar själv i Oslo och börjar på ny arbetsplats 2a Januari så har precis gått igenom diverse lönsesnack osv med nuvarande och befintlig chef. Vilken bransch jobbar du i?

Jag kollade lite statistik från diverse ingenjör-fack och jämförde, verkar stämma hyfsat för min del där iallafall.
Intressant att Norrmännen inte stirrar på lön riktigt lika mycket som Svenskar, här är det viktigare att hitta rätt person.

Pengar är inte allt men diffar det så mycket så kan du absolut ta upp det.
Jag inledde med att jag trivs verkligen bra med allt och jobbar gärna kvar, men att löne-biten är lite besvärande, speciellt på lång sikt.
Säg allt du gillar med nuvarande arbetsplats, vad du faktiskt har åstadkommit de sista åren och att du som sagt gärna vill vara kvar och bidra för att få företaget och dig själv att utvecklas och växa.

I mitt fall kunde inte göra nånting åt saken sa han så jag letade upp ett nytt jobb och gick upp ca 100k/år och sa tack och adjö

Det låter som en bra approach, tror jag kør på nåt liknande. Har medarbetarsamtal till veckan så då passar det ganska bra att ta upp det.
Det ær IT-branschen jag jobbar i.

Tack før alla tips

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

Finns här några reservdelsmän/tjejer ? Ska på intervju snart och tror dom inte betalar tillräckligt.
Jobbar som reservdels säljare med inriktning LB, men vill gå tillbaka till PB sidan. Tjänar väll hyffsat idag ca 35000:- Men får nog vara beredd på att gå ner i lön. Inte kul, men pengar är väll inte allt ?

Jobbar som ordermottagare för reservdelar (truckar), har 30300:- /Månad.

Permalänk
Medlem

31-35k brutto beroende på om jag gör helg. Processoperatör, outbildad. Ålder mellan 20-40. Sparar ca 5-10k i månaden beroende på utbetald lön.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Hedersmedlem

Ett långt och tidvis väldigt otrevligt sidospår senare är tråden rensad från heta diskussioner kring bidrag och svensk skolpolitik.

Permalänk
Hedersmedlem

Hade lönesamtal för någon vecka sedan. Som dataingenjör inom inbyggda system så fick jag en ökning på 5% och hamnar på ca 33500. Jag har ca 3.5 års erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Hade lönesamtal för någon vecka sedan. Som dataingenjör inom inbyggda system så fick jag en ökning på 5% och hamnar på ca 33500. Jag har ca 3.5 års erfarenhet.

Pratar vi netto 33,5k?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Pratar vi netto 33,5k?!

+1 på den frågan

Är det brutto låter det brutalt dåligt betalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

+1 på den frågan

Är det brutto låter det brutalt dåligt betalt.

Vad har du för verklighetsuppfattning?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Tidningsbud. Arbetar 6 nätter i veckan på från 67%. Grundlön ligger på 18200 kr men med OB och konstant mertid inräknad ligger jag mellan 22000-24000 kr. Netto ligger jag på runt 18000 kr.

Vi delar även ut post och paket så yrkestiteln kanske borde uppdateras snart.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vad har du för verklighetsuppfattning?

dataingenjör inom inbyggda system med 3,5 års erfarenhet låter 33,5k väldigt lågt om det är brutto.

Shimonu borde isf göra en ny löneförhandling.

Permalänk

Hade 14xxx efter skatt på mitt förra jobb. Men utbildar mig nu och får CSN. Det har gått nerför med mina 8644 men jag klarar mig!... Kanske

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X
ASUS ROG STRIX B550-F GAMING
Radeon RX 6800 XT
Kingston KC3000 M.2 1024gb + WD blue 2TB
Kingston Fury 16GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vad har du för verklighetsuppfattning?

Tog examen i Maj. Civ.ing. data, jobbar som konsult. Ingångslön 35kkr. Det är min verklighetsuppfattning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Tog examen i Maj. Civ.ing. data, jobbar som konsult. Ingångslön 35kkr. Det är min verklighetsuppfattning.

Skickades från m.sweclockers.com

Bra ingångslön.
Men bara för det är inte 33.5k brutalt dåligt.
Jag kan hålla med om att det är något lågt, förutsatt att det är en civilare vilket inte framgår.
Men brutalt? Nä.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vad har du för verklighetsuppfattning?

Tja, jobbar som konsult, tog examen i våras. Numera på uppdrag som integrations utvecklare, har ca 30k som ingångslön, men nu gäller det Malmö också så det är generellt lägre än Göteborg och Stockholm t ex.

Skrivet av Json_81:

Bra ingångslön.
Men bara för det är inte 33.5k brutalt dåligt.
Jag kan hålla med om att det är något lågt, förutsatt att det är en civilare vilket inte framgår.
Men brutalt? Nä.

Visst, brutalt är att ta i kanske, men det är brist på folk som kan arbeta med lågnivå språk och behovet ökar stadigt iom digitaliseringen. Snubben borde kunna få högre lön. Han har 3.5 års erfarenhet och hans lön är nästan lägre än en vanlig ingångslön inom branschen och då fick han precis en höjning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Bara för dessa tjejer att byta jobb? Älskar folk som gnäller om sin situation utan att göra något.
Sen sjuksköterska 24.500kr?? Min syster fick 29 000kr in och ligger nu på 32.500kr efter 5år.
Hon är under 30 men har stake att säga ifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Morsan är sjuksyrra också och bytte precis jobb. Gick från 32k till 40k på att gå på en arbetsintervju.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Inaktiv

Uppdatering ny tjänst.

Titel: Account Manager. Beskrivning, säljare inrikes/utrikes (fokus europa).
Lön: 35.000:-
Extra förmåner: Förmånsbil, generösa ersättningar avseende måltider vid resor, 30dgr sem.
Skall förhandla högre lön efter visad prestation.

10 års erfarenhet inom relationssälj/försäljning generellt. 32 år gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tja, jobbar som konsult, tog examen i våras. Numera på uppdrag som integrations utvecklare, har ca 30k som ingångslön, men nu gäller det Malmö också så det är generellt lägre än Göteborg och Stockholm t ex.

Visst, brutalt är att ta i kanske, men det är brist på folk som kan arbeta med lågnivå språk och behovet ökar stadigt iom digitaliseringen. Snubben borde kunna få högre lön. Han har 3.5 års erfarenhet och hans lön är nästan lägre än en vanlig ingångslön inom branschen och då fick han precis en höjning...

30k, normal lönehöjning senaste åren 1,5-2%.
Det är mindre än 33,5k.

Så ja, brutalt var nog lite att ta i

För att inte glida för mycket från ämnet, även i bristbranscherna kan det skilja rätt rejält mellan olika bolag utöver var i sverige som du är inne på.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PlogarN97:

Pratar vi netto 33,5k?!

Skrivet av Baxtex:

+1 på den frågan

Är det brutto låter det brutalt dåligt betalt.

Skrivet av Json_81:

Bra ingångslön.
Men bara för det är inte 33.5k brutalt dåligt.
Jag kan hålla med om att det är något lågt, förutsatt att det är en civilare vilket inte framgår.
Men brutalt? Nä.

Brutto är det. Tycker det är svårt att veta vad man bör tjäna och har haft känslan av att det är lågt. Får fundera på det och kanske prata med chefen.

Det här väl vad tråden är till för så uppskattar att det påpekas och jämförs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Brutto är det. Tycker det är svårt att veta vad man bör tjäna och har haft känslan av att det är lågt. Får fundera på det och kanske prata med chefen.

Det här väl vad tråden är till för så uppskattar att det påpekas och jämförs.

Prata med chefen eller skicka en ansökan om tjänstgöring hos SAAB eller Veoneer (autoliv) så får du nog rätt många tusenlappar extra på lönen.

Dock är inte lönen allt. Viktigt att trivas också!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

41400kr Brutto
Processoperatör inom Kemi.(tryck på en knapp och titta på en skärm)
mycket att göra så här är övertid om man vill, vilket ger 5000kr/pass netto.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

//Update

Äntligen fått tummen ur och bytt jobb, fortfarande kategorin Automationsingenjör.
42k lön. 6 veckor semester. Tjänstebil och skaplig bonus på en extra månadslön per år ungefär.

Permalänk
Avstängd

Jobbar deltid på två olika jobb. Så lönen varierar stort och de beror på vilket av jobben jag spenderar mest tid på under månaden. Så för min del är de lätfare å ange timlönen istället. 150 kr/h på ena och 130 kr/h alt 3000 kr dygnet på de andra jobbet som kan vara allt ifrån några timmar till dagar/veckor i stöten.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.