Intel anklagas för missvisande jämförelse mellan Core i9-9900K och AMD Ryzen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nej, har definitivt inte missat att man körde tre fall. Det gör inte på något sätt medianen sämre, snarare tvärt om då ett enda avvikande värde påverkar medelvärdet rätt mycket i det fallet medan det överhuvudtaget inte påverkar medianen.

Sedan var det inte heller hela sanningen att man körde tre gånger, man körde tre gånger per system och det fanns två identiska system för varje konfiguration.

Då varje spel redovisas separat är det ju bara ignorera t.ex. FFXV.

Som du skrev i tidigare inlägg så borde alla använda standardavvikelser för att representera distrubitionen.

Finns fortfarande kvar problem som att variera mellan att använda fraps och inbyggda fps räknare i olika tester.

Skälet att inte använda olika hårdvara (typ olika GPUer av samma modell för Intel och AMD eller system per system) är för att även om GPUer och RAM är speccade likadant kommer de ändå ha viss skillnad i prestanda, så det minst varierade sättet att testa olika hårdvara är att använda samma setup och testa ett system med samma RAM, GPU och helst liknande SSD, och sedan benchmarka en rigg åt gången. GN nämner i sin video att kort kan variera så mycket som +-5% på riggar om än det är "samma" hårdvara som sitter i de olika burkarna, detta är varför benchmarks tar tid att sammanställa.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dracc:

Äh, man behöver inte göra det så svårt för sig. Räcker att köra båda processorerna med respektive medföljande kylare.
Skickades från m.sweclockers.com

Shh, ge inte AMD några idéer nu inför lanseringen av Ryzen på 7nm

Blir nog några digert låga framerates och lows när processorn väl kommer upp i temperatur... (om maskinen ens funkar...)

Om maskinen väl kraschar så kan man också så klart ta upp det som en poäng för att visa hur mycket stabilare AMD-lösningen är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Shh, ge inte AMD några idéer nu inför lanseringen av Ryzen på 7nm

Blir nog några digert låga framerates och lows när processorn väl kommer upp i temperatur... (om maskinen ens funkar...)

Om maskinen väl kraschar så kan man också så klart ta upp det som en poäng för att visa hur mycket stabilare AMD-lösningen är.

Får en att tänka på en gammal klassiker.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Är det något speciellt test du tänker på?

jag skulle själv säga att ni borde göra tester som ni gör nu fast med ett extra test där ni stänger av eller sänker grafik funktioner som inte ger mycket förbättring visuellt men sänker fpsen ändå, jag vet själv att efter kollat era tester jämfört med när jag själv spelar så har jag oftast betydligt mer fps än vad era tester visar just pga att jag sänkt någon inställning eller två.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

sjukt att de tyckte det var helt normalt att köra alla intel proppar med en noctua super kylare , samtidigt som de körde boxed kylaren för ryzen, pure lul... vafan är det för senila människor

Permalänk
Skäggig legend

Då är det klart. Den sista Intelprocessorn jag köpt sitter i min Macbook Pro jag köpte igår.

Från och med nu blir det aldrig att jag stöttar Intel i ett datorbygge. Jag har sagt det innan men nu är det klart, jag håller kvar på min 2700k tills Zen2 kommer. Då blir det all in AMD.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Datavetare
Skrivet av wowsers:

Som du skrev i tidigare inlägg så borde alla använda standardavvikelser för att representera distrubitionen.

Finns fortfarande kvar problem som att variera mellan att använda fraps och inbyggda fps räknare i olika tester.

Skälet att inte använda olika hårdvara (typ olika GPUer av samma modell för Intel och AMD eller system per system) är för att även om GPUer och RAM är speccade likadant kommer de ändå ha viss skillnad i prestanda, så det minst varierade sättet att testa olika hårdvara är att använda samma setup och testa ett system med samma RAM, GPU och helst liknande SSD, och sedan benchmarka en rigg åt gången. GN nämner i sin video att kort kan variera så mycket som +-5% på riggar om än det är "samma" hårdvara som sitter i de olika burkarna, detta är varför benchmarks tar tid att sammanställa.

Att alla borde lista standardavvikelsen (beräknat på korrekt sätt) är absolut önskvärt, men om det är vad som gör dessa resultat värdelösa så har vi faktiskt i princip ingenting att titta på för tillfället! D.v.s. detta är en jättefin bonus som borde läggas till, men är egentligen inte relevant för vad som diskuteras i denna tråd.

Lägger man till standardavvikelse är jag rätt säker på att de +-5 % som garanterat finns mellan olika GPUer kommer visa sig bara var en av flera saker som har en osäkerhet på ungefär den magnituden. Rätt säker att man kommer se att skillnader under 5-10 % helt enkelt inte kan avgöra om två system avviker från varandra (på en normal konfidensnivå).

Vad PT gjorde i detta fall var att köra två distinkta uppsättningar av varje system, d.v.s. två i9-9900K, två 2700x o.s.v. Det tar inte bort den varians som finns mellan olika GPUer, men den minskar den variansen statistisk sett.

Om man vet att variansen mellan GPUer är upp till ~5 % så blir ju åter igen mätvärdena användbara. I det läget vet man ju vad man t.ex. att skillnader som är mindre än ~5-10 % inte kan användas till speciellt mycket då man inte vet om det är en CPU- eller GPU-effekt (eller båda).

Faktum är att man inte får 0 % varians på en GPU ens om samma GPU flyttas runt mellan system, den dynamiska GPU-frekvens som dagens GPUer använder sig av kommer ha ett beroenden även på hur den matas med information av CPU, något som skiljer mellan CPUer. Här är därför en annan stor anledning varför standardavvikelse/varians borde finnas med i mätningar!

Om jag får gissa tror jag problemet kommer vara att de flesta webbplatser upprepar mätningarna rätt få gånger per system -> man kommer få ett väldigt brett konfidensintervall... Man förstår i.o.f.s. varför det inte är realistiskt att köra varje konfiguration 10-20 gånger!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman

Förstår jag dig rätt i att du mer eller mindre tycker Intels uppdrag av PT har sköts på ett riktigt sätt av PT som sedan används etiskt korrekt av Intel?

Du har en svaghet för att skriva oerhört långa inlägg där du dribblar in dig i teknikaliteter som inte hör till ämnet egentligen. Detta handlar i grunden om etiken i förfarandet inte förfarandet i sig. Det är än en gång osläppta produkter som går att förbeställa där dessa resultat inte kan verifieras.

Sedan angående median kontra medel när det kommer till ett urval av 3 så bör man köra medel och om ett resultat avviker för mycket köra en extra runda och eliminera det som avviker (eller bara ett medel av de 2 riktiga).

Permalänk

Jag har precis köpt vattenkylning från EK waterblocks och ska nu köpa ny cpu och moderkort. Måste ha ett micro atx alternativt kanske ett mini-atx..

Vågar man boka i9 9900k för 6000 kr? Finns många micro atx moderkort att välja på med z390.

Hittar inga x470 chipset moderkort för amd 2700x... och om man kör x370 kan man inte ha lika höga minnesfrekvenser väl?

Är ju nästan dubbla priset på intel så då hoppas jag iaf på minst 20% bättre prestanda för att det ska vara motiverat för mig att lägga det dubbla. Tips?

Beslutsångest =(

(Såg att amd kommer med nya threadripper med med liknande pris som i9 9900k men med 12 kärnor, men antar moderkort är svårt hitta där med. Har jag fel?)

Visa signatur

nVidia Titan X (Pascal), Intel i9 9900K, 32 GB DDR4@3200 MHZ, Samsung 970 EVO 1TB, Asus Maximus Gene XI.

Acer Predator X34, Logitech G900, G513, G13, G933.
Creative GigaWorks S750 - 7.1 högtalare

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Novdid:

@Yoshman

Förstår jag dig rätt i att du mer eller mindre tycker Intels uppdrag av PT har sköts på ett riktigt sätt av PT som sedan används etiskt korrekt av Intel?

Du har en svaghet för att skriva oerhört långa inlägg där du dribblar in dig i teknikaliteter som inte hör till ämnet egentligen. Detta handlar i grunden om etiken i förfarandet inte förfarandet i sig. Det är än en gång osläppta produkter som går att förbeställa där dessa resultat inte kan verifieras.

Sedan angående median kontra medel när det kommer till ett urval av 3 så bör man köra medel och om ett resultat avviker för mycket köra en extra runda och eliminera det som avviker (eller bara ett medel av de 2 riktiga).

Om du läser första inlägget (och önskar redan att det var det enda jag skrev då det är rätt lätt att inse att väldigt lite logik biter här), så ser du att jag är helt med på att resultatet för 2700X är totalt värdelöst.

Skriver också att det luktar surt när Intel hävdar att de ser precis samma sak i sitt labb. Hur kan två, förhoppningsvis oberoende, mätningar båda missa att man bara använder häften av kärnorna på 2700X? Om Intel inte körde "game mode", hur kan de ha sett motsvarande resultat?

Så 2700X är ute ur ekvationen fram till att man gör om testerna för den plattformen. Vilket gör alla jämförelser mot den CPUn meningslös i detta läge.

Däremot så verkar övrig kritik vara rätt mycket förhastade och i de flesta fall rent felaktiva antaganden även om det finns brister i hur man t.ex. mäter FPS. Då det primärt är den relativa skillnaden man vill visa är det egentligen irrelevant om in-game FPS och någon annan metod får olika absolut resultat, bara skillnaden en någorlunda konstant och inte slumpmässig (så här finns potentiellt något som borde kritiseras, men då ska kritiken vara att skillnaden är slumpmässig, inte att man får lite olika resultat med olika metoder).

Handlar fortfarande om en enda mätpunkt, så man ska definitivt inte dra några avgörande slutsatser. Men borde gå att använda dessa siffror för att få en fingervisning om spelprestanda relativt i7-8700K och TR-2950X, framförallt när det även finns andra mätningar (t.ex. i Geekbench 4 databasen) att jämföra mot då det finns rätt många postade resultat för i9-9900K där redan.

Just resultaten från Geekbench [edit: i9-9900K vs 2700X] pekar rätt mycket på att 50 % övertag i spel känns extremt osannolikt. CPU-bundna spel är primärt beroende av heltalsberäkningar. Spel är varken enkeltrådade eller perfekt multitrådade. Tittar man enbart på heltalstesterna i GB4 så är i genomsnitt (medianen är samma inom någon procentenhet) i9-9900K ~25 % snabbare i MT och ~35 % snabbare i ST. Ett rent CPU-bundet spel bör ligga i närheten av det intervallet, i GPU-bundna fall går skillnaden mot noll.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexi Estada:

Jag har precis köpt vattenkylning från EK waterblocks och ska nu köpa ny cpu och moderkort. Måste ha ett micro atx alternativt kanske ett mini-atx..

Vågar man boka i9 9900k för 6000 kr? Finns många micro atx moderkort att välja på med z390.

Hittar inga x470 chipset moderkort för amd 2700x... och om man kör x370 kan man inte ha lika höga minnesfrekvenser väl?

Är ju nästan dubbla priset på intel så då hoppas jag iaf på minst 20% bättre prestanda för att det ska vara motiverat för mig att lägga det dubbla. Tips?

Beslutsångest =(

(Såg att amd kommer med nya threadripper med med liknande pris som i9 9900k men med 12 kärnor, men antar moderkort är svårt hitta där med. Har jag fel?)

Kanske jag missförstår?

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s377733632&o=produkt_p...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gambit_2K:

Det kanske redan tagits upp men Principled Technologies kommer testa om, men vad jag ser tycker jag ändå inte att alla de fel de gjorde tillgodoses i de nya testerna

https://www.overclock3d.net/news/cpu_mainboard/principled_tec...

Det här är väl ändå ganska pinsamt för Intel.
Reviewers och hårdvarusiter överallt ser problemet med dehär testerna. Testarna som själva utfört testerna är inte helt nöjda själva så de ska köra om det hela.
Intel däremot. De har verifierat testförfarandet och de känner tydligen igen testresultaten från sitt egna labb vilket ju måste innebära att de haft lika dåliga testmetoder och bristande kunskaper...

Ska de fortsätta påstå att de gamla testresultaten är bra nu eller?
Jag lånar @DasIch eminenta ordval här. Skämskudden fram på Intel just nu.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om du läser första inlägget (och önskar redan att det var det enda jag skrev då det är rätt lätt att inse att väldigt lite logik biter här), så ser du att jag är helt med på att resultatet för 2700X är totalt värdelöst.

Jag citerar mig själv för att återupprepa. Det är egentligen helt irrelevant hur de testat eller vilka resultat de får. För att lite logik ska bita.

Skrivet av Novdid:

Detta handlar i grunden om etiken i förfarandet inte förfarandet i sig. Det är än en gång osläppta produkter som går att förbeställa där dessa resultat inte kan verifieras.

Du får ursäkta spydigheten, men du skrev ett onödigt långt inlägg igen om saker som jag anser irrelevanta i frågan varför detta är en grej överhuvudtaget. Anledningen till att det finns ett problem.

Permalänk

Föredrar micro, men finns några mini tydligen

Visa signatur

nVidia Titan X (Pascal), Intel i9 9900K, 32 GB DDR4@3200 MHZ, Samsung 970 EVO 1TB, Asus Maximus Gene XI.

Acer Predator X34, Logitech G900, G513, G13, G933.
Creative GigaWorks S750 - 7.1 högtalare

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Novdid:

Jag citerar mig själv för att återupprepa. Det är egentligen helt irrelevant hur de testat eller vilka resultat de får. För att lite logik ska bita.

Du får ursäkta spydigheten, men du skrev ett onödigt långt inlägg igen om saker som jag anser irrelevanta i frågan varför detta är en grej överhuvudtaget. Anledningen till att det finns ett problem.

För att bedöma etiken måste jag ju veta om det handlade om medvetet uppsåt eller om det är inkompetens, så ser faktiskt inte hur det ska gå att svara icke-känslomässigt på det du frågar (d.v.s. inte väga in vad man tror och hur man känner för sitt "favoritlag" i stället för att hålla sig till sådant som kan bevisas).

Är därför allt annat än irrelevant vilka resultat de får. Vissa av resultaten man nu fick borde man ha undersökt mer då de inte verkade rimliga. En sådan sak är varje resultat där 2700X inte presterar bättre eller lik bra som TR-2950X.

Det som talar för medvetet uppsåt är att i alla fall Intel borde ha bättre koll på var prestanda borde vara. Det som talar för inkompetens är att de borde fatta direkt vilken shit-storm något likt detta skulle orsaka om något hittade uppenbara felaktigheter.

Fråga: hur kan du vara så bombsäker på vilket av fallen som gäller här?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem

Bara vänta på denne man: https://www.youtube.com/watch?v=3V8pEsjNa4Q

Spot on...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fråga: hur kan du vara så bombsäker på vilket av fallen som gäller här?

Helt otroligt att ett så stort och ledande företag som intel kan vara så inkompetent....

Var det inkompetens när de visade upp sin 28 kärnors som alla körde i 5ghz utan att berätta om den externa kylningen storlek mindre kylskåp?

Eller alla andra gånger då de fastnat med handen i syltburken?

Full disclosure: Jag har inte köpt en AMD cpu på snart 10 år. Mina två senaste införskaffade system har båda Intel cpu:er. Den nästa cpu jag köper kommer att vara AMD. Undrar om den sista meningen gör mig till AMD fanboy...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Tack för kloka ord.
Som jag skrev innan är säkert galet många amd användare,som tror dom har rätt inställningar för spel.
Vilken total miss av amd.
(Nu får jag inte glömma tända alla lampor ikväll,när jag vill dom ska vara släckta.Samma tänk.)

Skrivet av anon298854:

@XFTality

Hur vet du att Intel gjort detta med flit?
Kan ju vara någon där som trott att drar man på amds gaming mode så får man ut mest prestanda och sen gjort tester.

Jag trodde detta fram tills nu.

Jag tror du drar förhastade slutsatser men det är ju upp till dig.

Det står ju i artikeln. Intel har tagit emot kritiken och efteråt sagt att de står fast vid resultaten, även fast vilken idiot som helst kan se att felaktigheter har begåtts.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

För att bedöma etiken måste jag ju veta om det handlade om medvetet uppsåt eller om det är inkompetens, så ser faktiskt inte hur det ska gå att svara icke-känslomässigt på det du frågar (d.v.s. inte väga in vad man tror och hur man känner för sitt "favoritlag" i stället för att hålla sig till sådant som kan bevisas).

Är därför allt annat än irrelevant vilka resultat de får. Vissa av resultaten man nu fick borde man ha undersökt mer då de inte verkade rimliga. En sådan sak är varje resultat där 2700X inte presterar bättre eller lik bra som TR-2950X.

Det som talar för medvetet uppsåt är att i alla fall Intel borde ha bättre koll på var prestanda borde vara. Det som talar för inkompetens är att de borde fatta direkt vilken shit-storm något likt detta skulle orsaka om något hittade uppenbara felaktigheter.

Fråga: hur kan du vara så bombsäker på vilket av fallen som gäller här?

Jag är inte säker på något av fallen, vilket jag inte heller har skrivit. Det är likt Nvidias handlande i samband med släppet av RTX-korten knepigt att låta folk beställa produkter innan konsumenterna vet vad de får. I detta fallet så är det ännu knepigare då resultaten så lätt kan ifrågasättas.

Jag har inget "favoritlag" bortsett från Malmö FF för att vara tydlig. AMD har också betett sig felaktigt i samband med produktsläpp förut, speciellt på grafikfronten där de hypat saker som är långt från sanningen (Fury X overclocker's dream mm tex).

Annars är vi nog överens i stort skulle jag säga. Dock lägger jag kanske mer tyngd i att oaktsamhet kan vara väl så illa att det kan ses som uppsåt. Och att Intel styrker detta med att de ser dessa resultat själva i sina labb gör det än mer dubiöst.

Permalänk
Medlem

Suck... ni är alla bara avundsjuka för att 9900k är 136 gånger snabbare än 2700X. 9900K kan, med enkelhet, uppnå 17625 FPS i Gears of war 4 om det bara hade ett grafikkort såsom det uppkommande sammarbetskortet NVIDIAMD RXTX 3080TI-tanX Gaming DDR3 edition.

Glömde jag nämna att jag skämta?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av XFTality:

Det står ju i artikeln. Intel har tagit emot kritiken och efteråt sagt att de står fast vid resultaten, även fast vilken idiot som helst kan se att felaktigheter har begåtts.

@XFTality
Vilket spel och upplösning har testats?

8700k är ju 52% snabbare än 2700x i CSGO med upplösningen 720p.
Så 9900k borde vara snabbare.

https://www.techspot.com/amp/review/1655-core-i7-8700k-vs-ryz...

Edit: såg nu i rapporten att det är just i CSGO som 9900k får 50% övertag än Ryzen så Intels test stämmer nog.

https://www.principledtechnologies.com/Intel/PC_gaming_proces...

Och är det svårt att hålla en god ton när det diskuteras?
Går att skippa idiot mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@XFTality
Vilket spel och upplösning har testats?

8700k är ju 52% snabbare än 2700x i CSGO med upplösningen 720p.
Så 9900k borde vara snabbare.

https://www.techspot.com/amp/review/1655-core-i7-8700k-vs-ryz...

Edit: såg nu i rapporten att det är just i CSGO som 9900k får 50% övertag än Ryzen så Intels test stämmer nog.

https://www.principledtechnologies.com/Intel/PC_gaming_proces...

CSGO är ju ändå ett ganska bra spel att testa CPU i eftersom det är väldigt CPU baserat. Så tycker Intel gjort rätt här.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Avstängd

Önskar att jag hade mod att ge AMD en 3:e chans... Eller nä, önskar snarare att någon annan aktör ger sig in, etableras och utmanar på CPU-fronten i persondatorsegmentet. Förr eller senare, förr eller senare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Önskar att jag hade mod att ge AMD en 3:e chans... Eller nä, önskar snarare att någon annan aktör ger sig in, etableras och utmanar på CPU-fronten i persondatorsegmentet. Förr eller senare, förr eller senare!

Vill minnas att VIA är de enda, förrutom då Intel och AMD, som har patent som möjliggör att de kan tillverka x86 cpu:er...

Så jag ser fram emot din uppkommande recension av VIA Technologies cpu:er tillverkade i samarbete med den kinesiska staten...

Såvida då inte du vill ha en helt ny processorarkitektur med allt vad det innebär...

Permalänk
Avstängd

@filbunke: Ja, det som komma skall har vi svårt att föreställa oss - så har det alltid varit. Men förr eller senare kommer någon att sitta där i parken och injicera kvantdatorer lika små som celler rakt in i blodkärlet, själva järnvägen i hårddisken.

...Och står det Intel eller AMD på de tågen, så är jag den första att beklaga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Suck... ni är alla bara avundsjuka för att 9900k är 136 gånger snabbare än 2700X. 9900K kan, med enkelhet, uppnå 17625 FPS i Gears of war 4 om det bara hade ett grafikkort såsom det uppkommande sammarbetskortet NVIDIAMD RXTX 3080TI-tanX Gaming DDR3 edition.

https://i.gyazo.com/fd5b4afa7af7fe5edd35c3c4b9729d09.png

Glömde jag nämna att jag skämta?

Kortet blev så dyrt att man tvingades snåla på videominnet.

Sedan är det helt otroligt att de inte ens klarar av att dubbelkolla sina procentsatser. 136 ggr bättre FPS med en 9900K? Och Intel står bakom detta? Om de nu inte kan leverera just detta så är det en gråzon mot falsk marknadsföring.

Skrivet av anon298854:

@XFTality
Vilket spel och upplösning har testats?

8700k är ju 52% snabbare än 2700x i CSGO med upplösningen 720p.
Så 9900k borde vara snabbare.

https://www.techspot.com/amp/review/1655-core-i7-8700k-vs-ryz...

Edit: såg nu i rapporten att det är just i CSGO som 9900k får 50% övertag än Ryzen så Intels test stämmer nog.

https://www.principledtechnologies.com/Intel/PC_gaming_proces...

Och är det svårt att hålla en god ton när det diskuteras?
Går att skippa idiot mm.

Har du ens lyssnat på vad Gamernexus för fram? Hela denna sammanställning är fylld av brister till den grad att hela mätningen mer eller mindre måste förkastas i sin helhet. Att Intel sedan går in och som ett par amatörer säger "Japp. Vi får samma resultat" och sedan publicera det utan att tänka VARFÖR just de fick denna typ av resultat är ju skrattretande. Det spelar ingen roll om 9900K skulle fått 50% bättre prestanda än Ryzen i CS:Go (ett spel som är extremt dåligt optimiserat) när i stort sett hela mätningen är fylld med fel från sida ett och framåt. Det är snarare en form av cherrypicking som du för fram här.

Sedan var ju hans kommentar inte direkt riktat mot någon så jag ser inga problem med hans "ton". Annorlunda hade det varit om man kallat en person för en idiot.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av gabriel15:

Jag tycker även Sweclockers tester ofta visar väldigt konstiga resultat.

I princip så kollar jag alltid 2-3 olika sidor för att få mig en bättre bild om vad som egentligen händer.

Låter sunt, det är aldrig bra att bara ha en källa av nyheter / information

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Hjälpsam

@Yoshman:
Även jag fann en del av kritiken mot testmetodiken obefogad.
Noterade kritiken mot val av minne, skall man inte kunna köra Ryzen med 64 GB arbetsminne? jag gör det, det går utmärkt.
Ja; singlerank klockar högre, men dualrank presterar bättre vid samma klockfrekvens (*), testarna hade ju också nått skaplig hastighet på sina minnen.
Tror att de valde 64 GB helt enkelt för att vara säkra på att minnesmängden inte skulle påverka testerna.

Men testet är ju som sagt ogiltigt vad gäller R7 2900x ändå, den gick med bara fyra kärnor.
Nu är det ju prat om att testarna tagit åt sig av kritiken och skall testa om, det vore bra.
Intel har tagit del av kritiken och säger att de står för resulteten, det är mindre bra.

(*) http://www.pcgameshardware.de/Ryzen-5-1600X-CPU-265842/Tests/...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

intel är ju ledande utan att behöva fuska på tester lite tragiskt ändå.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Avstängd

AdoredTV någon dag efter som vanligt.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.