Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem

Tydligen har kortet blivit lite dyrare på cdon men det kanske beror på att dom ger bort 1.000:-
i kompensation

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Synd att inte ens de som bokade för 9999 kr får sina kort. Om inte ens kundtjänsten reagerade på priset, vilket de rimligen borde om det var ett uppenbart prisfel, då borde man inte räkna med att en kund kan göra det.

Det var ju förvisso @Annells som fick svaret (#17539614) från kundtjänst och han kanske får sitt kort, men då borde man hantera de andra beställningarna på samma sätt.

Beställde inget själv men det är så jag ser på saken.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Synd att inte ens de som bokade för 9999 kr får sina kort. Om inte ens kundtjänsten reagerade på priset, vilket de rimligen borde om det var ett uppenbart prisfel, då borde man inte räkna med att en kund kan göra det.

Det var ju förvisso @Annells som fick svaret (#17539614) från kundtjänst och han kanske får sitt kort, men då borde man hantera de andra beställningarna på samma sätt.

Tycker också att det är riktigt uselt, speciellt när en representant för butiken går ut och säger att dom som bokat skulle få det för det "felaktiga" priset. Dock har det väl konstaterats i efterhand att han inte riktigt visste vad han talade om, det var en good will som drogs tillbaka.
Hade onekligen varit bussigt om dom åtminstone kunde stå för sina egna ord, osvsett vad en viss annan person sagt. Cdon sjönk ytterligare lte hos mig nu faktiskt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Tycker också att det är riktigt uselt, speciellt när en representant för butiken går ut och säger att dom som bokat skulle få det för det "felaktiga" priset. Dock har det väl konstaterats i efterhand att han inte riktigt visste vad han talade om, det var en good will som drogs tillbaka.
Hade onekligen varit bussigt om dom åtminstone kunde stå för sina egna ord, osvsett vad en viss annan person sagt. Cdon sjönk ytterligare lte hos mig nu faktiskt.

Ren gissning, men tror cdon hade haft råd med förlusten och låtit dom få kortet för 9999kr (just för good will , är ändå rätt få som beställt det kortet under den perioden kortet var så billigt).

Men vad man hört runt i forumet, så är CDON inte kända för bra support eller good will

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ren gissning, men tror cdon hade haft råd med förlusten och låtit dom få kortet för 9999kr (just för good will , är ändå rätt få som beställt det kortet under den perioden kortet var så billigt).

Men vad man hört runt i forumet, så är CDON inte kända för bra support eller good will

Nej precis, och man stärker inte direkt motsatsen genom att totalt backa från sitt tidigare uttalande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Köpte 2st av 8GB*2 DDR4 3000mhz från computersalg.

Tydligen polska minnen, hittar inga reviews, förutom några recensioner från polen.
https://www.komputronik.pl/product/451795/goodram-irdm-x-8gb-...

Billigt iaf, se om de funkar övht med min Ryzen 1800x, men polackerna verkar köra Ryzen också så...

https://www.computersalg.se/i/4157639/ram-memory-goodram-ir-x...

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Fick inget kort.

Men jag känner inte för att bråka med Cdon då min uppfattning är att de hanterat ärendet bra (efter att de upptäckt sitt misstag i alla fall, även om det hela tog sin lilla tid).

Nackdelen är ju att det säger en del om avdelningen som hanterar nya produkter som uppenbarligen inte haft koll alls, vilket man utgår från när det rör sig om kort för över 13.000kr. Får man sedan en bekräftelse från kundtjänst formulerad enligt "Självfallet får du kortet till det pris som du bokat det för vilket i ditt fall är 9999kr" så säger det också en del om hur insatta kundtjänst är i produkterna de skall vara behjälpliga kring.

Summa summarum får det mig i alla fall att tänka en extra gång när man beställer dyra datorkomponenter. Även om CDON ofta har bra pris på sina produkter så finns det en del oroväckande brister i hanteringen. Bara det faktum att man varken kan ringa eller chatta med deras kundservice, utan måste förlita sig på deras egna "mailsystem" där mina ärenden tagit flera dagar att hantera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Tack för tipset, jag har väntat på en sån deal och trodde jag skulle behöva vänta till Black Friday med mitt köp men nu kunde jag inte hålla mig. Strax under 1800 kr landade det på med svensk moms (därav det något ökade priset vid betalning jämfört med annonsen), min vilda gissning är att det inte kommer bli så vansinnigt mycket billigare på BF.

Nu är det bara att leta fram lite tejp och sen vänta.

Yes, köpte 3 st för 5k att fylla ut servern med
Och nu redan är erbjudandet över som vanligt.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Köpte 2st av 8GB*2 DDR4 3000mhz från computersalg.

Tydligen polska minnen, hittar inga reviews, förutom några recensioner från polen.
https://www.komputronik.pl/product/451795/goodram-irdm-x-8gb-...

Billigt iaf, se om de funkar övht med min Ryzen 1800x, men polackerna verkar köra Ryzen också så...

https://www.computersalg.se/i/4157639/ram-memory-goodram-ir-x...

Har du fått orderbekräftelse? Måste väl vara ett felaktigt pris? ~33% billigare än näst billigaste 3000Mhz-minnena. Misstänker att priset gäller en sticka.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Skrivet av RVX:

Nej precis, och man stärker inte direkt motsatsen genom att totalt backa från sitt tidigare uttalande.

Spontan gissning är att man ursprungligen tänkte ta smällen på de första korten, men när det nu lades ut igen så blev det antagligen för mycket att hantera och man backade då på alla korten för att slippa en extra skitstorm angående att vissa fick det och andra inte. Men detta är som sagt ren spekulation från min sida

Permalänk
Medlem

Jag kan väll inte säga att jag "lider" med någon som inte fick kortet sub 10k. Alla måste varit fullt medvetna om att de måste blivit förväxlat med "icke TI", hade ni fått det grattis! Men nu blev det inte så, inte så mycket att bråka om.

Jag håller givetvis sympati till er som fick gå en och halv månad innan de annulerade ordern, kommer man nu köpa ett 2080Ti oavsett har man hamnat sist i kön.

Det jag egentilgen kom för att säga var att folk verkar inte vara medvetna om vad CDON för för typ av företag. Det är inget Inet, Dustin, mm. Tänk Amazon, ett företag som listar andra företags produkter, en portal. Därav blir all form av kunsupport lidande. CDON sitter inte på samma hög häst som Amazon och kan köra över de mindre företagen och tvinga dem till reklamationer mm.
Det försvara inte att de har dålig kundservice, men man kommer aldrig kunna förvänta sig något annat. Gör man det lurara man bara sig själv, de gångerna man får någon bra hjälp ska man skratta sig lycklig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Har du fått orderbekräftelse? Måste väl vara ett felaktigt pris? ~33% billigare än näst billigaste 3000Mhz-minnena. Misstänker att priset gäller en sticka.

computersalg har avbrutit mina ordrar flera gånger pga felaktigt pris, så det låter sannolikt.

Edit: men det är ju alltid värt att försöka utnyttja arbitragen, du har ju ångerrätt

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Tillbaka till normalpris nu. Min order ligger fortfarande kvar. Ingen orderbekräftelse än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Trodde att jag fått det, men det står faktiskt "det här är ingen orderbekräftelse". Det ska komma senare, betalade med kort så vi får väl se. Bra pris, men jag trodde faktiskt inte att det var fel.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Medlem

cdon-gate? wish-gate? hmmm... Jag fick inget 1070ti då, och jag förväntade mig inte heller något 2080ti denna gång. Min order är struken, länge leve mitt gtx 970.

Permalänk
Avstängd

nu har cdon "gett" mig 9490kr.. får se när de tar tillbaka dem... mina pengar var bara reserverade o har gått tillbaka + 9490kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av joejjeman74:

nu har cdon "gett" mig 9490kr.. får se när de tar tillbaka dem... mina pengar var bara reserverade o har gått tillbaka + 9490kr

Det får man väl ändå se som rätt ok kompensation

En reservation håller väl bara i en vecka innan pengarna släpps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joejjeman74:

Kontakta dem eller banken om du vill hålla dig till lagen.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Kontakta dem eller banken om du vill hålla dig till lagen.

precis, ett tack bör de få.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Avstängd

Tror inte chansen e så stor ja får behålla dem nån längre tid.. kan ju vara banken som gjort fel också..då lär de snart försvinna..

Permalänk
Medlem

Tele2 kör lite sköna erbjudanden:

Sony Xperia XZ3 249 kr/24 mån eller 5.976 kr
Samsung S9 249 kr/24 mån eller 5.976 kr
Samsung S9+ 291 kr/24 mån eller 6.984 kr
Samsung Note 9 391 kr/24 mån eller 9.384 kr

Och vad jag kan se kan man köpa alla utan abonnemang och uppläggningsavgift.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem

Angående ram så ser det ut såhär nu:

Håller tummarna

Visa signatur

Ryzen 7 5700x @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9110a:

Bra tips.

Men, vad säger ni om det som den här användaren skriver på Amazon?

https://www.amazon.com/Book-Desktop-External-Drive-WDBBGB0080...

"Does somebody know which hdd is inside the new wd my book 8 tb ? maybe a helium hitachi or a red wd?
Answer: Ordered Oct 28, 2017. I got a WD80EZAZ with 256MB cache
By xiaosong on November 1, 2017
I got a WD60EZRX-00GZ5B1 (I got the 6TB model) 5400RPM, 64MB cache
By Evil Spock on November 9, 2017
Model WD80EZAZ with 256MB cache. It is not the red drive as in the description, but white label which is like a relabeled red drive with some features like TLER disabled. The difference is that these have been sabotaged to not spin up without the internal sata to USB connection which is important to those shucking them for the drive which I'm guessing you're trying to do. A read that work-around for this is to connect a molex/PATA to SATA power adapter so the 3.3 v doesn't have power and the drive will work. I tried the power conversion cable and file transfers were freezing and event viewer was showing SATA0 controller errors so I don't know if this is a good fix. I put it all back the way it was and it was fine. I hope that helps. see less
By Anonymous on March 31, 2018"

Mina 6 st My Book 4TB (Recertified) som jag köpte i april 2015 gick fint att ta ut diskarna och använda i en Freenas burk. Nu har dock en disk börjat få problem, så jag letar efter en ersättare till den.

Vet inte om någon har skrivit något om detta.
Fungerar dock för mig direkt utan någon tejpning etc när jag la in i en HP microserver gen 8 med xpenology.
Dock var det som sagt en white label.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abn:

Fungerar dock för mig direkt utan någon tejpning etc när jag la in i en HP microserver gen 8 med xpenology.

Samma här, kör med 2 i min Synolgy.

Visa signatur

MSi MPG B550 GAMING EDGE WIFI | AMD Ryzen 5600x | 32Gb Corsair DDR4
| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av buchno:

MyBook 8TB shuckningsbar serversnäll hårddisk
€159 (€169 vid köp till sverige dock?)
https://www.amazon.de/WD-Book-Desktop-AES-Hardwareverschl%C3%...

ca 2400kr hos närmaste seriös svensk återförsäljare
ca 3000kr för intern variant hos seriös svensk återförsäljare

*erbjudande slut*

https://www.amazon.de/WD-Book-Desktop-AES-Hardwareverschl%C3%...

Nu gäller det igen

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Vet man vilken hårddisk som ligger i? Inte en wd red eller?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Vet man vilken hårddisk som ligger i? Inte en wd red eller?

Det är som med Easystore 8TB, kan vara olika diskar i. https://www.reddit.com/r/DataHoarder/comments/7fx0i0/wd_easys...

Visa signatur

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av abn:

Hej.
Vad menas med en White label?
Jag kör 3dt wd red i Raid 5 och tänkte kanske passa på att lägga till en i raiden. Kan det bli något problem att mixa och matcha så?
Vad för nackdelar kan den disken ha jmfrt med en riktig wd red ?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Hej.
Vad menas med en White label?
Jag kör 3dt wd red i Raid 5 och tänkte kanske passa på att lägga till en i raiden. Kan det bli något problem att mixa och matcha så?
Vad för nackdelar kan den disken ha jmfrt med en riktig wd red ?

Vad jag kunde googla mig till så är det samma som red.

Visa signatur

MSi MPG B550 GAMING EDGE WIFI | AMD Ryzen 5600x | 32Gb Corsair DDR4
| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Vad jag kunde googla mig till så är det samma som red.

tack.
googlat mig runt lite med. Verkar som det är stor chans att de antingen kommer med bara 128MB cache och kommer sakna TLER vilket verkar viktigt om man ska använda dom i NAS/RAID sammanhang.

synd...

Visa signatur

Citera för svar!