Teknikstund: Köp inte en ny TV idag – vänta till nästa rea

Permalänk
Skrivet av CyberVillain:

HBO Nordic ?

Skickades från m.sweclockers.com

HBO Nordic är väl ändå ingen biograf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

@Travhäst: Film är bäst på bio och bio är bäst hemma. Jag har sett alla game of thrones avsnitt på duk.

Bra bild om man inte ser den från HBO Nordic utan istället Amazon. Visst 1080p men bra sådan. Ock ska vi vara lite mer off topic så har jag alltid undrat hur SVT kan få så bra bild med 720p?

Medlemmen @Travhäst tittar på media från projektor. Är det samma med projector och priser som med TV-apparater?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

I höst kanske det är dags för ny tv ändå. Hoppas Sweclockers bjuder på en bra guide när det närmar sig black friday.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av noobs:

I höst kanske det är dags för ny tv ändå. Hoppas Sweclockers bjuder på en bra guide när det närmar sig black friday.

Det kommer lagom till höstmörkret.

Det är faktiskt inte så värst mer spännande än 2017-utbudet. Ungefär samma inbördes skillnader och samma generella råd: https://www.sweclockers.com/artikel/24802-produktgenomgang-av...

För 2018 är det en bokstav högre i namnen på LCD:erna och OLED-modellerna har en siffra högre. Ungefär. Samsungs MU-serie heter nu NU, Sonys XE heter nu XF, LG:s SJ är nu SK och så vidare. OLED-modellerna är en siffra högre 8 mot 7. Philips är över hela kartan i vanlig ordning.

Det finns förbättringar på detaljnivå, likt att Samsung Q9FN har en mer utvecklad local dimming jämfört med förra Q9F-modellen. I många fall tror jag inte det skulle märkas i jämförelser om man jämförde 2017 mot 2018 utan att tala om vilken som är vilken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det kommer lagom till höstmörkret.

Det är faktiskt inte så värst mer spännande än 2017-utbudet. Ungefär samma inbördes skillnader och samma generella råd: https://www.sweclockers.com/artikel/24802-produktgenomgang-av...

För 2018 är det en bokstav högre i namnen på LCD:erna och OLED-modellerna har en siffra högre. Ungefär. Samsungs MU-serie heter nu NU, Sonys XE heter nu XF, LG:s SJ är nu SK och så vidare. OLED-modellerna är en siffra högre 8 mot 7. Philips är över hela kartan i vanlig ordning.

Det finns förbättringar på detaljnivå, likt att Samsung Q9FN har en mer utvecklad local dimming jämfört med förra Q9F-modellen. I många fall tror jag inte det skulle märkas i jämförelser om man jämförde 2017 mot 2018 utan att tala om vilken som är vilken.

Såg igenom klippet igen och det känns redan nu klart för LG OLED 65 då den verkar ha bra bild kombinerat med låga latenser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag vet, men nu blickar vi framåt mot Sony AF9, och hoppas på att det blir TV'n jag köper om lite mer än ett år!

Sorgligt nog har SONY kvar sin bakåtlutning från föregående modell så väggmontering blir ett måste för känsliga tittare.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

Betalar vissa för 4k sändningar(finns det?)?

Netflix och AmazonPrime har några titlar i sina utbud som jag sett.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarl:

Sorgligt nog har SONY kvar sin bakåtlutning från föregående modell så väggmontering blir ett måste för känsliga tittare.

Det är fullt förlåtande, för deras design är just gorgeous!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jarl:

Netflix och AmazonPrime har några titlar i sina utbud som jag sett.

Ah, mitt sinne tog mig inte så långt, tack, dum jag är ^^

Permalänk
Skrivet av Travhäst:

HBO Nordic är väl ändå ingen biograf?

HBO är den sämsta skiten. Dåligt gränssnitt som flyter värdelöst. Och att inte visa en av världens mest populära serier i 4k, är som att be om att få tekniken att stanna anno 2007...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megagurra:

HBO är den sämsta skiten. Dåligt gränssnitt som flyter värdelöst. Och att inte visa en av världens mest populära serier i 4k, är som att be om att få tekniken att stanna anno 2007...

Syftar du på Game of Thrones så är den för det mesta "låst" till 1080p. 4K-versionen är uppskalad och tror inte den minutiösa skillnaden mellan 1080p och uppskalad 1080p skulle överleva streaming-komprimeringen för att det skulle vara värt det. Är man så petig får man köra UHD Blu-ray. Däremot vekt av dem att inte visa HDR.

Vad gäller 4K/HDR-material leder Netflix med hästlängder på serie-sidan och iTunes/Apple TV för film.

Permalänk
Skrivet av Pyoko:

Syftar du på Game of Thrones så är den för det mesta "låst" till 1080p. 4K-versionen är uppskalad och tror inte den minutiösa skillnaden mellan 1080p och uppskalad 1080p skulle överleva streaming-komprimeringen för att det skulle vara värt det. Är man så petig får man köra UHD Blu-ray. Däremot vekt av dem att inte visa HDR.

Vad gäller 4K/HDR-material leder Netflix med hästlängder på serie-sidan och iTunes/Apple TV för film.

Vill minnas att jag läste något på Bluray.com att det bara är första säsongen som är uppskalad (dock från bra kamera) då de senare bytte till mer högupplöst utrustning.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

.......Vad gäller 4K/HDR-material leder Netflix med hästlängder på serie-sidan och iTunes/Apple TV för film.

Tycker personligen att Amazon har överlägset bättre 4K HDR bild.

Ser att LG OLED 2018 följer ungefär samma prisutveckling som 2017 så LG OLED55C8 kanske kryper under 14 000 kr strecket till BF 2018.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Tycker personligen att Amazon har överlägset bättre 4K HDR bild.

Kollade lite på Jack Ryan när jag hade gratis Prime nyligen och tyckte det om något var mer märkbara kompressions-artefakter än det brukar vara på Netflix. Netflix har också större 4K/HDR-utbud, och mycket mer intressanta serier enligt mig.

Skrivet av star-affinity:

Vill minnas att jag läste något på Bluray.com att det bara är första säsongen som är uppskalad (dock från bra kamera) då de senare bytte till mer högupplöst utrustning.

Vad jag vet har de sen starten filmat med Arri-utrustning där man i bästa fall får ut drygt 3K (och tror inte ens den möjligheten fanns när de tidigare säsongerna spelades in), och med tanke på mängden VFX och att HBO inte haft en 4K-inriktning på samma sätt som t.ex. Netflix skulle jag bli förvånad om de jobbat i högre upplösning än 1080p, annat än kanske på de senaste säsongerna.

Permalänk
Bildexpert 📺

Värt att tänka på är att även om en film eller serie har mastrats i 2K och sedan "skalas upp" till 4K så är det fortfarande en fördel då Blu-ray är 8-bitars 4:2:0 medan mastern kanske håller 10 eller 12 bitar 4:2:2 eller 4:4:4. Ultra HD Blu-ray är också 4:2:0 men då vi har 4K till att börja med räcker det för att få med hela färginformationen intakt från en 2K-produktion vilket inte är möjligt med traditionell Blu-ray.

Det gör att UHD-utgåvan trots att originalet "...bara är inspelad i 2K..." mycket väl kan hålla en högre kvalitetsnivå.