Permalänk
Medlem

Hur fungerar VPN?

Tja!

Jag är sambo hos min tjej och hennes bredbandsleverantör har blockerat en sida jag vill ha tillgång till. Kan en VPN fixa det här problemet? eller måste man byta leverantör?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Kort svar: Med VPN kommer du komma åt innehållet, såvitt VPN-servern inte också blockerar sidan.
Om din sambos ISP endast blockerar med hjälp av DNS kan du komma förbi detta genom att använda exempelvis Cloudflares namnservrar som är 1.1.1.1 och 1.0.0.1.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Ja VPN kan kringgå sådant beroende lite på hur blockeringen ser ut.
Men du får en ny adress utåt så om du även rensar all historik / cookies så in sajten i fråga / operatören inte känna av att du försökt komma åt sidan innan.

Själv kör jag med PIA - Private Internet Access
Kika in de

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Om det är fråga om vanlig DNS blockering kan du enkelt byta DNS för router/webbläsare till följande:

8.8.8.8 GOOGLE
1.1.1.1 CLOUDFLARE

Här finns instruktioner ifall du skulle behöva hjälp: https://1.1.1.1/

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

hej det är så att jag har nyligen skrivit upp mig på en månad av PIA "Private Internet Access" och jag undrar nu ifall någon med erfarenhet av den tjänsten vet ifall det är möjligt att använda samma vpn användare på flera datorer på olika nätverk eller om det endast fungerar på datorer i samma nätverk? jag har för mig det stod att man kan använda upp till 5 datorer men jag undrar ifall jag kan ge min bror min användare och han kan använda den tjänsten samtidigt som mig eller om det endast fungerar på ett och samma nätverk samtidigt. svar uppskattas :3

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ziggy_:

hej det är så att jag har nyligen skrivit upp mig på en månad av PIA "Private Internet Access" och jag undrar nu ifall någon med erfarenhet av den tjänsten vet ifall det är möjligt att använda samma vpn användare på flera datorer på olika nätverk eller om det endast fungerar på datorer i samma nätverk? jag har för mig det stod att man kan använda upp till 5 datorer men jag undrar ifall jag kan ge min bror min användare och han kan använda den tjänsten samtidigt som mig eller om det endast fungerar på ett och samma nätverk samtidigt. svar uppskattas :3

Prova, funkar det så funkar det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

hej det är så att jag har nyligen skrivit upp mig på en månad av PIA "Private Internet Access" och jag undrar nu ifall någon med erfarenhet av den tjänsten vet ifall det är möjligt att använda samma vpn användare på flera datorer på olika nätverk eller om det endast fungerar på datorer i samma nätverk? jag har för mig det stod att man kan använda upp till 5 datorer men jag undrar ifall jag kan ge min bror min användare och han kan använda den tjänsten samtidigt som mig eller om det endast fungerar på ett och samma nätverk samtidigt. svar uppskattas :3

https://www.privateinternetaccess.com/helpdesk/kb/articles/ho...

Är ju en tolkning fråga, men det är väl bara att prova. I och med att dom nämner routrar bör det fungera.

Permalänk
Medlem

@anon273280: jo vet att jag kan göra det men grejen är att jag vill inte få upp förväntningarna hos någon annan med att låna ut programmet för att sedan få reda på att det inte gå använda samtidigt och sedan säga att han får fixa sin egen. men jag ska kolla om jag kan gå till grannen och låna hens wifi på min surface pro och se om det funkar medans jag är inloggad här på min egen lina.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

uppdatering: svar ja, det går koppla upp sig till olika nätverk på samma vpn användare som är använt samtidigt på olika huvudnätverk. så jag kan isf dela min tjänst med minst en till person som befinner sig någon annanstans så dem behöver inte köpa egen tjänst. dock vet jag inte hur många jag kan dela med eller om det är det dem syftade med när dem nämnde 5st datorer, jag antar att det är vad dem menade. isf tummen upp för PIA.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

@Ziggy_: fem enheter kan använda tjänsten samtidigt för varje registrerat konto så det beror på hur många enheter som var och en som delar på tjänsten tänker använda

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j