Testpilot: Cooler Master Hyper 212 Black Edition – klassisk kylare i ny skrud

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Cooler Master Hyper 212 Black Edition – klassisk kylare i ny skrud

Testpiloten "Laine" testar den uppdaterade Cooler Master Hyper 212 med tilläget Black Edition i namnet. Det handlar om en prispressad kylare draperad i mörk nickel och borstad aluminium.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Grymt jobbat och denna ser ut blir riktig storsäljare!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Med tanke på vad kylaren kostar och hur den presterar så är det riktigt bra gjort!

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem

Borde väl vara rätt logiskt att jämföra med en vanlig evo 212a också.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem

Ganska tråkigt ändå att man inte jämförde med föregångaren som nämns 50 gånger i testet. Jag hakade upp mig på det iallafall men i övrigt bra test

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Avstängd

Fin kylare, och prisvärd.

Ska bli spännande att se vad konkurrenterna kommer att koka ihop som kontring.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Darkie:

Borde väl vara rätt logiskt att jämföra med en vanlig evo 212a också.

Skrivet av Vinolik:

Ganska tråkigt ändå att man inte jämförde med föregångaren som nämns 50 gånger i testet. Jag hakade upp mig på det iallafall men i övrigt bra test

Skickades från m.sweclockers.com

Det hade varit roligt att kunna jämföra den rakt av, men jag är tyvärr begränsad till det som finns på hyllan här hemma och detta var utbudet som fanns. Alternativet för min del hade varit att publicera testet med enbart siffror från 212 Black Edition.

Thermalright MUX-120 borde ge en fingervisning om prestanda, det är en något större kylare i en högre prisklass förvisso, men av liknande utförande och där står 212 Black Edition sig bra.

Förhoppningsvis dyker det snart upp tester från mer erfarna recensenter där den jämförs äpplen mot äpplen med föregångaren!

Tack så mycket för feedback!

Edit: Nu skiljer det sig från exemplar till exemplar, men jag såg att redaktionen kör en i7-8700K i 4,5GHz och 1,3V precis som i mitt test, och där inkluderas 212 Evo. Uppmätta värden ser ut att matcha mina, så snarlik prestanda är nog att vänta sig.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vill minnas att jag köpte en 7 freezer pro för ca 150 spänn för... ja när de var poppis. Var det 10 år sen nu? Den kylaren hade väl ungefär samma status och attraktion som Hyper 212 haft de senaste åren.
Nog för att det gått ett gäng år, men den här nya 212 är ändå flera gånger dyrare.

Det verkar alltså inte bara vara minnespriser, SSDer och grafikkort/processorer som har gått upp i pris senaste åren. Även processorkylare och även spelskärmar har också blivit flera gånger dyrare. Hårigt värre

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hade vart kul att se jämförande tester där någon sågat bort de flänsar som sitter under kylaren, om de gör någon nytta.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

Oj vilken fröjd för ögat, jag blir ju helt till mig om ni förstår vad jag menar. Den kommer jag nog köpa

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

Den var lite sexig denna där

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

En annan populär kylare som kunde ha varit med är ju be quiet! Pure Rock, vilket också tillsammans med Hyper 212 EVO brukar vara rekommenderade vid dator byggen.
Nästa gång kanske. Bra jobbat.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem

Intressant. Blir en sån till mitt nästa Ryzen bygge. Bra pris också

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Haha, ja.

Till mitt Radeon HD4850 köpte jag Arctic Coolings GPU-kylare för runt 200spänn. Jag var jättenöjd på både prestanda och ljudnivå.

Konkurrenternas lösningar kostade flera gånger mer än så.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Blir sugen på att köpa en. Har absolut ingen användning för den, men likväl kliar det i köptarmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jättefint! Exakt tror de flesta vill veta skillnaden mellan denna, Evo 212 och Pure Rock

Permalänk
Medlem

Hmm nästa gång kanske det inte blir en kylare i tusenkronors klassen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Hade som sagt varit väldigt intressant med en jämförelse mot pure rock då den är den givna konkurrenten i den prisklassen.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Inaktiv

Stör mig på att 92mm varianter från den riktiga konkurrensen togs med i testerna!
Noctua 120mm fläkt på Thermalright.. tack? 92mm fläkttorn från Noctua.. varken inet / webhallen har 92mm varianten på sitt lager!

Annars gillar jag prisklassen! 92mm är dyr, får väl ge er den aspekten, dock är inte priset relevant då man investerar i en dator för x antal år

Permalänk
Medlem

Hade jag behövt en kylare, hade denna varit en no-brainer!

Grym produkt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag vill minnas att jag köpte en 7 freezer pro för ca 150 spänn för... ja när de var poppis. Var det 10 år sen nu? Den kylaren hade väl ungefär samma status och attraktion som Hyper 212 haft de senaste åren.
Nog för att det gått ett gäng år, men den här nya 212 är ändå flera gånger dyrare.

Det verkar alltså inte bara vara minnespriser, SSDer och grafikkort/processorer som har gått upp i pris senaste åren. Även processorkylare och även spelskärmar har också blivit flera gånger dyrare. Hårigt värre

Detta kallas inflation, tänkt hur mycket mer du tjänar nu än för 10 år sedan. För mig är det över 10000 i månaden iallafall:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Det är trevligt att se att de uppdaterat monteringsmekanismerna. Jag svor över och kände att jag hade för få händer när jag installerade föregångaren åt en vän vars slutna vattenkylare hade läckt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hablam:

Detta kallas inflation, tänkt hur mycket mer du tjänar nu än för 10 år sedan. För mig är det över 10000 i månaden iallafall:)

Skickades från m.sweclockers.com

Njaaa. Så enkelt är det inte riktigt vill jag påstå.
Inlationen de 10 sista åren ackumulerat är ca 10-11%. Vi har till och med haft några år utan inflation här senaste åren. 11% ökning på 150 spänn ger ca 162 spänn. Hade hypern kostat 167 spänn idag så hade man kunnat säga att prisökningen följt inflationstakten.

Men här handlar det ju inte om 11% ökning på ca 10 år. Inte tio gånger mer ökningen än inflationen heller (alltså 110%) utan ökningen från 150:- till ca 370:- är ca 25 gånger brantare än inflationstakten. Det är alltså något som påverkar priset mycket mer än inflationen här.

Så jag skulle nog inte säga att det är så enkelt som inflationstakt. Det jag tror är främsta anledningen är ökad belåningstakt i samhället vilket frigör konsuimtionskapital i allt snabbare takt (men det är lånade pengar) i kombination med ankringseffekter och priming av konsumenterna för att acceptera högre genomsnittspriser men framförallt högre premiumpriser.
Med andra ord - marknadsföringsavdelnigarna har fått oss kunder att helt enkelt acceptera att betala mycket mer per del idag jämfört med hur vi var beredda att konsumera för 10 år sedan.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Någon gissning på när denna skönhet finns i butik? Blev lite sugen

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Avstängd

Skulle va intressant att se ett test med vanliga Hyper 212 Evo även om nu denna är tänkt som en ersättare/update.

Jag antar att det är denna eller be quiet pure rock som gäller i denna prisklassen och har man fönster är det nog lätt att välja 212 black.

Permalänk
Avstängd

Fråga till forumet:
Hur många kör fläkten i 2400rpm eller i 2000rpm?
Hur klarar ni av att befinna er i samma rum som dator?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Skrivet av gabriel15:

Skulle va intressant att se ett test med vanliga Hyper 212 Evo även om nu denna är tänkt som en ersättare/update.

Jag antar att det är denna eller be quiet pure rock som gäller i denna prisklassen och har man fönster är det nog lätt att välja 212 black.

Säger detsamma, skulle varit kul och se vanliga Hyper 212 Evo med i testet ..

Visa signatur

🖥️  NZXT H1 - Intel ARC 770 - i7 12700 - 16GB DDR5
🖱️ Superlight 2

Permalänk
Proffsmoddare
Permalänk
Discokungen
Skrivet av Mistybisty:

Säger detsamma, skulle varit kul och se vanliga Hyper 212 Evo med i testet ..

Som Laine skriver längre upp är han begränsad till att testa med de kylare han har. Testpiloter skiljer sig markant från redaktionens artiklar i en mer subjektiv inriktning och är dessutom beroende av vad vi som privatpersoner har hemma att jämföra med. Jag är snarare imponerad över hur många kylare och konfigurationer han har testat med med tanke på hur lång tid sånt tar att göra!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd

En bra kylare som även klarar en hyfsat oc vilket gör dom till en vettig deal för dom flesta cpu´s och har inte sten koll vad som ligger annars i samma pris region men verkar förvånansvärt bra

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w