Hjälp en oinsatt att komma igång med att månadsspara.

Permalänk

Hjälp en oinsatt att komma igång med att månadsspara.

Hej,

Jag förstår mycket väl värdet av pengar, vilka möjligheter och frihet det kan skapa. Men tyvärr är jag mycket dåligt insatt och har troligtvis inget intresse att bli någon "finanshaj" på sikt heller. Därför söker jag mig hit för att få lite hjälp på hur jag ska lägga upp ett enkelt månadssparande som till stor del sköter sig själv men som fortfarande ger vinst. I alla fall börja så, lägga någon form av grund så jag i alla fall inte bara har mina pengar kvar på ett vanligt lönekonto där det inte händer något alls. Så kanske det vaknar ett litet intresse längre fram där jag kan ta sparandet/investerandet längre.

Jag har idag ett konto på Avanza och deras tjänster känns bra så skulle vilja stanna kvar där.
Sparande jag vill komma igång med är:

Pension.
Långtidssparande 5-10år för större köp som t.ex hus.
Ett kortare sparade 2-3år till mindre köp som t.ex bil, längre resa.
Möjligtvis ett "leksparande" där jag kan pytsa in en summa och ta stora risker med för att ha lite roligt och kanske väcka ett intresse.

Så hur ska jag tänka här? Är Avanzas tjänster vettiga för mina tänkta sparanden? Avanza auto? Portföljgeneratorn?
Hur många olika sparanden borde jag ha? sprida ut riskerna? alla ägg i en korg?

Säg att jag har 5000kr/mån till detta. Hur mycket borde jag pyttsa in i dom olika sparandena?
Jag har även en större klumpsumma att investera.( ca 50000kr ) Vad borde jag göra med den?

Stor tack på förhand!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vinterland:

Hej,

Jag förstår mycket väl värdet av pengar, vilka möjligheter och frihet det kan skapa. Men tyvärr är jag mycket dåligt insatt och har troligtvis inget intresse att bli någon "finanshaj" på sikt heller. Därför söker jag mig hit för att få lite hjälp på hur jag ska lägga upp ett enkelt månadssparande som till stor del sköter sig själv men som fortfarande ger vinst. I alla fall börja så, lägga någon form av grund så jag i alla fall inte bara har mina pengar kvar på ett vanligt lönekonto där det inte händer något alls. Så kanske det vaknar ett litet intresse längre fram där jag kan ta sparandet/investerandet längre.

Jag har idag ett konto på Avanza och deras tjänster känns bra så skulle vilja stanna kvar där.
Sparande jag vill komma igång med är:

Pension.
Långtidssparande 5-10år för större köp som t.ex hus.
Ett kortare sparade 2-3år till mindre köp som t.ex bil, längre resa.
Möjligtvis ett "leksparande" där jag kan pytsa in en summa och ta stora risker med för att ha lite roligt och kanske väcka ett intresse.

Så hur ska jag tänka här? Är Avanzas tjänster vettiga för mina tänkta sparanden? Avanza auto? Portföljgeneratorn?
Hur många olika sparanden borde jag ha? sprida ut riskerna? alla ägg i en korg?

Säg att jag har 5000kr/mån till detta. Hur mycket borde jag pyttsa in i dom olika sparandena?
Jag har även en större klumpsumma att investera.( ca 50000kr ) Vad borde jag göra med den?

Stor tack på förhand!

Hade hellre försökt investera till en lägenhet och hyrt ut den som andra. Därmed får du en riktigt bra pension sparande/investering. Därefter kan du spara resten som du får ut till annat.

Gjorde detta själv under en kort period (5år) för att se hur det gick. Köpte en bostadsrätt för 345´000:- sålde den för 610´000:-

Permalänk
Mattecoach

I princip ska du ha mycket räntepapper i sparandet om det är för kortare horisont än tio år. Det enklaste i det läget är helt enkelt att spara i det konto du hittar med bäst ränta, hos Avanza tror jag att det just nu är 0,65%. Detta är inte kul, men det är helt enkelt för hög risk att spara i aktier (vilket man även gör i aktiefonder) för att använda dessa sparformer under kortare tidsperioder. Självklart får du göra en avvägning själv med vilken risk du är villig att ta, t.ex. vill du kanske att ditt sparande på tio års sikt ska innehålla 30% aktier, då kan du t.ex. ha en indexfond (Avanza Zero) som större del av detta och ett eller ett par bolag som du väljer ut själv.

Jag lägger märke till att du skriver att du vill ha ett sparande som ger vinst. Detta är självklart målet med allt sparande, men det finns väldigt få investeringar som ger garanterad vinst, varför jag rekommenderar vanligt sparkonto när man är känslig för att förlora pengar.

Ett klockrent exempel på detta är ovan skribent. Han har investerat i en lägenhet, och det gick bra. Men detta är absolut ingen garanti för att detta skulle gå bra för någon annan, speciellt med tanke på den avmattning som verkar ske inom bostadsmarknaden just nu. Det är snarare större risk att man kommer att få sälja med förlust om man skulle behöva pengarna till något annat inom ett par år.

Permalänk
Medlem

Jag har precis börjat lägga undan lite pengar på ett sånt där sparkonto på Avida, enda anledningen är att det är lättare att glömma bort pengarna där och därför så använder jag dom inte till onödiga saker.

Det funkar bra för mig!

Permalänk
Medlem

Jag började med mitt sparande för ca 5 år sedan, skulle vilja säga att jag var precis där du är nu. Både i kunskap, förutsättningar och planer. Jag använder Avanza då jag likt dig tycker det funkar jättebra. Att ta folks råd och hjälp inom sparande är ofta svårt då folk tycker så jäkla mycket, men den bästa källan till information jag funnit är RikaTillsammans.se. Läs gärna igenom där för en bra grund, Jan som driver sajten riktar in sig just till Svensson-spararna.

Sett till vilket sparande du ska göra så tycker jag du har bra mål, även att dela upp dem likt du gjort. Långtidssparande och pension ser jag för min del som samma sparform. Dessa kör jag i fonder. För kortsiktigt sparande (under 10 år) och nöjesköp lägger jag bara på ett konto så jag har att plocka ut vid oväntade kostnader eller nöjesköp. Börsen svänger ju oväntat och då vill jag inte binda upp pengar som jag ska använda inom kort. 10 år kan låta länge, men se på svängningarna i börsen så känns det rätt rimligt.

Jag började med Avanzas portföljgenerator. Orkar du inte läsa på något så är detta bra, det blir betydligt bättre än att ha pengarna liggande på ditt sparkonto (bortsett från eventuell börskrasch). Nackdelen med dessa föreslagna fonder är att de generellt sett har en hög förvaltningsavgiften. Köper du fonder så är det ju i sin tur någon som investerar dina pengar i typ aktier, det bekostas av denna avgift. På RikaTillsammans finns en bra graf som visar hur denna avgift påverkar din avkastning på många års sikt och det är betydligt mer än man kan tro om man bara ser till procentsatserna! Jag följer Jans rekommendation att enbart köpa fonder med avgift på under 0,2% (med något enstaka undantag). Det finns många som erbjuder det och de har hittills presterat lika bra som de med 2% som portföljgeneratorn föreslog.

Mitt tips till de flesta vardagsspararna (från mig som själv är vardagssparande) är att göra det enkelt, annars gör du det inte alls.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

På lång sikt så har aktiemarknaden bäst avkastning, men nedgångar kommer också regelbundet vilket innebär en risk om man behöver ta ut pengarna i närtid. Små regelbunda insättningar sprider ut risken över tiden jämfört med insättningar av stora klumpsummor. Hög avkastning innebär att det är lämpligt att använda ett investeringssparkonto för dessa tillgångar.

Räntepapper har lägre avkastning, men innebär samtidigt en låg risk, vilket förstås är bra om man behöver pengarna på några års sikt.

Fastighetspriser kan röra sig ganska mycket på några års sikt, men avkastningen på lång sikt är låg. Kostnaden för att köpa och sälja är i regel också hög.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PuMaH:

I princip ska du ha mycket räntepapper i sparandet om det är för kortare horisont än tio år. Det enklaste i det läget är helt enkelt att spara i det konto du hittar med bäst ränta, hos Avanza tror jag att det just nu är 0,65%. Detta är inte kul, men det är helt enkelt för hög risk att spara i aktier (vilket man även gör i aktiefonder) för att använda dessa sparformer under kortare tidsperioder. Självklart får du göra en avvägning själv med vilken risk du är villig att ta, t.ex. vill du kanske att ditt sparande på tio års sikt ska innehålla 30% aktier, då kan du t.ex. ha en indexfond (Avanza Zero) som större del av detta och ett eller ett par bolag som du väljer ut själv.

Jag lägger märke till att du skriver att du vill ha ett sparande som ger vinst. Detta är självklart målet med allt sparande, men det finns väldigt få investeringar som ger garanterad vinst, varför jag rekommenderar vanligt sparkonto när man är känslig för att förlora pengar.

Ett klockrent exempel på detta är ovan skribent. Han har investerat i en lägenhet, och det gick bra. Men detta är absolut ingen garanti för att detta skulle gå bra för någon annan, speciellt med tanke på den avmattning som verkar ske inom bostadsmarknaden just nu. Det är snarare större risk att man kommer att få sälja med förlust om man skulle behöva pengarna till något annat inom ett par år.

Även om man skulle förlora vid försäljning så kan man ha tjänat in det genom uthyrningen. Hade 3500:- som hyra men hyrde ut för 5800.-

Om man kalkylerar rätt inom 5 åren blir det 138´000:- genom uthyrning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Mitt tips till de flesta vardagsspararna (från mig som själv är vardagssparande) är att göra det enkelt, annars gör du det inte alls.

Det här tycker jag är ett av de bästa råden. Det viktigaste enligt mig är att man hittar ett upplägg där man sparar regelbundet och automatiskt. Därefter håller jag med om att fonder med låga avgifter är det vettigaste tipset för vardagssparande.

Som sagts tidigare i tråden finns massvis av åsikter om vad som är smarta investeringar och det är lätt att låta sig förföras av smarta tips och rädslan att missa en bra investering (FOMO, fear of missing out). Men för mig är långsiktighet det enda som gäller, att hela tiden påminna sig själv om att marknaden när som helst kan krascha men att börsen historiskt alltid gett bra avkastning över långa perioder.

Ta t.ex. den senaste tidens stora börsfall, visst, det kan kännas lockande att hoppa ur nu ifall fallen skulle fortsätta en tid. Men skulle jag verkligen lyckas hoppa tillbaka in vid rätt tillfälle? Vill jag ens lägga energi på att försöka? Tänk om jag har fullt upp med annat i livet och missar uppgången? Nej, håll det enkelt och sitt still i båten säger jag.

Jag är en rätt rationell person och jobbar med analyser och siffror till vardags, men inser att jag ändå styrs mycket av känslor. För mig gäller det därför att hitta olika mentala trick som hjälper mig att spara regelbundet och, minst lika viktigt, att inte spendera onödiga pengar. Reklambranschen med Google och Facebook i spetsen spenderar redan tillräckligt med energi på mentala trick som ska få mig att slösa med pengar.

Permalänk
Hedersmedlem

Du ska börja med att sätta upp ett buffertsparande så att du kan hantera plötsliga utgifter utan att behöva röra pengarna du sparar på längre sikt. Det säkraste sättet att få en vinst från ditt sparande är att låta pengarna jobba ostört under lång tid och det största hotet mot att de får göra det är du själv.

Skicka ~10% av nettolönen till ett annat bankkonto varje månad så har du löst det.

Andra steget är målsparande. Pengar som du ska använda till något specifikt inom de närmaste 5 eller så åren ska du inte ta någon risk med. Det blir såklart inte mycket till avkastning då heller, men fundera på hur kul det vore att behöva skjuta upp husköpet ett halvt eller helt decennium för att börsen råkade gå åt skogen vid fel tillfälle. Annat bankkonto eller möjligtvis fond med hög andel räntor. Hur mycket pengar du ska stoppa här får du räkna på själv.

Det du har kvar nu, är pengarna du investerar. Det ska vara pengar du kan vara utan i tio år, gärna mer. Sätt allt i aktier eller aktiefonder, börja med den billigaste globalfonden du kan hitta. Sen när du skaffat en bra spåkula och vet vad som kommer gå bra i framtiden kan du komplicera valet lite, men till dess har du i alla fall fått en bra start som inte kommer gå sämre än snittet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Skrivet av Alle22:

Även om man skulle förlora vid försäljning så kan man ha tjänat in det genom uthyrningen. Hade 3500:- som hyra men hyrde ut för 5800.-

Om man kalkylerar rätt inom 5 åren blir det 138´000:- genom uthyrning.

Ska man inte skatta 30% på det?
Man får också en kostnad vid försäljning som kan vara 50-100k beroende på lägenhet.

On-topic:
Starta ett månadssparande hos Avanza med 50% Avanza Zero och 50% Avanza Global så har du en bra start på det långsiktiga sparandet.
Det är viktigt att hålla det enkelt så att dela upp i olika konton och så skulle jag tro är överkurs.

För 2-3 års sikt så när du vet om den där resan eller bilen du vill ha så spara fullt ut mot det då.
Kan du ha några månaders framförhållning så kommer det säkert gå jättebra, har du tur så har du mer att sätta av till sparandet varje månad och behovet av framförhållning blir mindre.

På 5-10 års sikt så har du pengar i ditt vanliga sparande, många skulle nog säga att man ska trixa med räntepapper eller dylikt men sett över tid så är det väldigt osannolikt att det skulle vara en dålig idé att bara spara på börsen på sju års sikt.

Gillar du siffror så kan jag rekommendera att du kikar på https://rikatillsammans.se/stockholmsborsens-arliga-avkastnin... för att få en uppfattning om hur det kan se ut över tid.

Hoppas det gick att följa med i detta, önskar själv jag hade gjort som ovanstående när jag började för 4 år sen.

Permalänk
Avstängd

Generella tips för att hålla det enkelt:

- 25% av sparandet genom Avanzas Auto spar. Välj långsiktigt sparande och följ stegen. Välj inte offensivt sparande. Avanza sköter det mesta. Du väljer hur stor risk du vill ta och hur mycket du vill spara i den formen varje månad. Avanza investerar åt dig i räntefonder och aktiefonder.
- 25% av sparandet genom att varje månad köpa aktier. Gärna med utdelning och/eller bolag som är stabila över tid. Tex Investor, HM, Investor, Volvo osv. (Large cap) - kräver lite engagemang.

Ovan är långsiktiga investeringar. Tänk 5+ år. Du sprider risken genom att varje månad göra ett köp och ha lite olika bolag och det innebär dessutom att din inköpskurs inte är statisk och därmed lika sårbar över tid i form av minus.

Resten av ditt sparande, alltså 50% skulle jag i dagsläget rekommendera att lägga åt sidan. Rent sparkonto. Detta för att bygga upp en buffert för oförutsägbara kostnader samt att jag personligen har en känsla av att det kommer lite mörkare tider snart. Men du ska alltid eftersträva att ha en summa pengar som du kan ta ifrån om tex bilen pajar, du ska resa osv. Detta så du aldrig behöver kompromissa med pengarna du investerar.

Välj en summa som är rimlig att spara. Detta så du kan ha fasta summor varje månad oh inte behöver tänka ”nä jag hoppar att lägga undan denna tusenlappen denna månaden för att....”

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem

Först är det bra om du berättar om dina utgifter. Har du bostadsrätt och kan behöva byta ut vitvaror, bor du hemma, i hyresrätt osv. Har du bil? Behöver du köra till jobbet eller tar du kollektivtrafik?

Om du har få risker för plötsliga utgifter behöver du inte lika stor buffert. Men först och främst bör du har en buffert för tex tandläkarbesök, ev utgifter på boende/bil.
När du väl sparat ihop till den så kan du börja "låsa" pengarna i mer riskfyllda investeringar.

För buffert kan du skapa konto hos "högränte" bank som tex Qliro. De har högre ränta än lönekontot. Gör sedan en budget. Just budget är A och O om man ska kunna spara ordentligt.
Skriv ner alla utgifter och inkomster. Fundera sedan hur mycket du behöver som "nöjes/månadspeng". Resterande sparar du.
Först sparar du ihop XX kronor i buffert och därefter lägger du upp resterande sparande.

Jag har automatiskt sparande på Avanza som drar pengar varje månad. Detta är 20+år sparande.
För pengar jag vill kunna komma åt inom 5år har jag på fasträntekonton.
Mellan 5-15år har jag fondportfölj med både ränta och aktier. Inte lika högrisk som mitt 20+ sparande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av plattangen:

Ska man inte skatta 30% på det?
Man får också en kostnad vid försäljning som kan vara 50-100k beroende på lägenhet.

On-topic:
Starta ett månadssparande hos Avanza med 50% Avanza Zero och 50% Avanza Global så har du en bra start på det långsiktiga sparandet.
Det är viktigt att hålla det enkelt så att dela upp i olika konton och så skulle jag tro är överkurs.

För 2-3 års sikt så när du vet om den där resan eller bilen du vill ha så spara fullt ut mot det då.
Kan du ha några månaders framförhållning så kommer det säkert gå jättebra, har du tur så har du mer att sätta av till sparandet varje månad och behovet av framförhållning blir mindre.

På 5-10 års sikt så har du pengar i ditt vanliga sparande, många skulle nog säga att man ska trixa med räntepapper eller dylikt men sett över tid så är det väldigt osannolikt att det skulle vara en dålig idé att bara spara på börsen på sju års sikt.

Gillar du siffror så kan jag rekommendera att du kikar på https://rikatillsammans.se/stockholmsborsens-arliga-avkastnin... för att få en uppfattning om hur det kan se ut över tid.

Hoppas det gick att följa med i detta, önskar själv jag hade gjort som ovanstående när jag började för 4 år sen.

Du skattar ca 5% + mäklarkostnaden. Betalade ca 22k för skatt (investerat i lägenheten därav lägre skatt) och 30k för märklaren.

Den skatten som du pratar är om helt annat.