Hjälp en oinsatt att komma igång med att månadsspara.
Hej,
Jag förstår mycket väl värdet av pengar, vilka möjligheter och frihet det kan skapa. Men tyvärr är jag mycket dåligt insatt och har troligtvis inget intresse att bli någon "finanshaj" på sikt heller. Därför söker jag mig hit för att få lite hjälp på hur jag ska lägga upp ett enkelt månadssparande som till stor del sköter sig själv men som fortfarande ger vinst. I alla fall börja så, lägga någon form av grund så jag i alla fall inte bara har mina pengar kvar på ett vanligt lönekonto där det inte händer något alls. Så kanske det vaknar ett litet intresse längre fram där jag kan ta sparandet/investerandet längre.
Jag har idag ett konto på Avanza och deras tjänster känns bra så skulle vilja stanna kvar där.
Sparande jag vill komma igång med är:
Pension.
Långtidssparande 5-10år för större köp som t.ex hus.
Ett kortare sparade 2-3år till mindre köp som t.ex bil, längre resa.
Möjligtvis ett "leksparande" där jag kan pytsa in en summa och ta stora risker med för att ha lite roligt och kanske väcka ett intresse.
Så hur ska jag tänka här? Är Avanzas tjänster vettiga för mina tänkta sparanden? Avanza auto? Portföljgeneratorn?
Hur många olika sparanden borde jag ha? sprida ut riskerna? alla ägg i en korg?
Säg att jag har 5000kr/mån till detta. Hur mycket borde jag pyttsa in i dom olika sparandena?
Jag har även en större klumpsumma att investera.( ca 50000kr ) Vad borde jag göra med den?
Stor tack på förhand!