Internet kommer att bli 100 gånger snabbare med nytt fiber

Permalänk
Medlem

Internet kommer att bli 100 gånger snabbare med nytt fiber

Permalänk
Medlem

Intressant

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se handlar det om att öka kapaciteten inte hastigheten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hubertus:

Vad jag kan se handlar det om att öka kapaciteten inte hastigheten.

Precis vad jag också tänkte på, det är dock en lite definitionsfråga vad man menar med hastighet. Men i vilket fall lär ens pingtider ej sjunka så mycket.
Genombrottet är dock riktigt bra och man hoppas på det bästa. Att få information att färdas snabbare än ljushastigheten ligger långt fram i tiden.
Kvantsammanflätning är jag nyfiken på:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kvantsammanfl%C3%A4tning

Permalänk

Det finns inga problem att öka hastigheten/kapaciteten i transmissionsnäten, med befintlig teknik. Man använder inte CDWDM etc. i full utsträckning. Dessutom finns ofta ordentligt med ledig fiber/svartfiber att tillgå. Det handlar som vanligt om att investeringar i slutänden ska täckas av pengar som kommer från kunderna. Så att det här skulle innebära snabbare hastigheter per automatik, finns inget som helst samband med.

Sen är det ju alltid intressant med andra lösningar. Cirkulär polarisation är ju dock inget nytt i sig, Det finns många trådlösa system som använder detta istället för traditionellt vertikalt/horisontellt.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Precis vad jag också tänkte på, det är dock en lite definitionsfråga vad man menar med hastighet. Men i vilket fall lär ens pingtider ej sjunka så mycket.
Genombrottet är dock riktigt bra och man hoppas på det bästa. Att få information att färdas snabbare än ljushastigheten ligger långt fram i tiden.
Kvantsammanflätning är jag nyfiken på:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kvantsammanfl%C3%A4tning

Länken du hänvisar till beskriver ju att de redan fått fram att information INTE kommer gå att sända snabbare än ljuset med sammanflätning. Så vet inte vad som var så spännande?

Är väl vedertaget att det inte går att överstiga ljusets hastighet på något sätt. Och inte som en "jorden är platt, det VET vi" sak, utan med rigorös empirisk bevisning.

Så sluta drömma

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd

@anton studs:

Hade passat bra till Displayport så att man kan få ut 144Hz ur 4K.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Väldigt kul att läsa, och jag är helt med på hur de menar, dock har jag svårt att se att tekniken i sin nuvarande form är särskilt begränsad. Däremot skulle "vridningstekniken" kunna bli en naturlig ersättare när det börjar bli fullt flås i nuvarande utrustning.

/Lifooz

Skrivet av Orici:

Intressant

Orici, dig var det oerhört länge sedan jag såg något ifrån här inne, kul att få syn på dig igen.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Inaktiv

@talonmas: Men min mamma sa...

Nej du har nog rätt, vi kommer aldrig någonsin få ett lagfritt internet emot folk på andra sidan jordklotet beroende på hur man tolkar ordet lagfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

@talonmas: Men min mamma sa...

Nej du har nog rätt, vi kommer aldrig någonsin få ett lagfritt internet emot folk på andra sidan jordklotet beroende på hur man tolkar ordet lagfritt.

Fast o andra sidan, teorierna rör ju bara materia. Vi kan ju alltid hoppas på antimateria

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Låter som nåt som skulle hjälpa vid en blockerad motorväg, men inte direkt anslutande vägar. Så kanske ingen revolution för oss vanliga användare direkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

@talonmas: Men min mamma sa...

Nej du har nog rätt, vi kommer aldrig någonsin få ett lagfritt internet emot folk på andra sidan jordklotet beroende på hur man tolkar ordet lagfritt.

Gjorde en liten räkneövning för skojs skull
Jordens omkrets 40 075 km
halva jordens omkrets 20 037 500 m
ljusets harstighet 299 792 458 m/s
halva jordens omkrets/ljusets hastighet = ca 0,067s = ca 67ms

Så då får vi en teoretiskt lägsta fördröjning på 67ms till andra sidan Jorden
(med reservation för slarvfel)

Permalänk
Sötast
Skrivet av Elektron:

Gjorde en liten räkneövning för skojs skull
Jordens omkrets 40 075 km
halva jordens omkrets 20 037 500 m
ljusets harstighet 299 792 458 m/s
halva jordens omkrets/ljusets hastighet = ca 0,067s = ca 67ms

Så då får vi en teoretiskt lägsta fördröjning på 67ms till andra sidan Jorden
(med reservation för slarvfel)

Du glömde ett par hundra switchar och dyl på vägen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Du glömde ett par hundra switchar och dyl på vägen

Den uträkningen spar jag till dig ;).
Skämt och sido, jag tyckte det var mest intressant att kolla storleksordningen så man har något att referera till. Hade svaret tex blivit några promille av det jag fick fram så hade det ju varit en helt annan sak.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Är väl vedertaget att det inte går att överstiga ljusets hastighet på något sätt. Och inte som en "jorden är platt, det VET vi" sak, utan med rigorös empirisk bevisning.

Så sluta drömma

Skickades från m.sweclockers.com

Ljusets hastighet i fiber går att höja, och faktiskt det jag trodde artikeln skulle handla om.
299 792 458 m/s i vakum vs 31% långsammare i vanlig fiber, det finns forskning som visar 99.7% av ljusets hastighet går att uppnå i fiber.
https://www.extremetech.com/computing/151498-researchers-crea...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elektron:

Gjorde en liten räkneövning för skojs skull
Jordens omkrets 40 075 km
halva jordens omkrets 20 037 500 m
ljusets harstighet 299 792 458 m/s
halva jordens omkrets/ljusets hastighet = ca 0,067s = ca 67ms

Så då får vi en teoretiskt lägsta fördröjning på 67ms till andra sidan Jorden
(med reservation för slarvfel)

Jag vet ett sätt att nästan halvera tiden.
Jag tar en spade åker till Kina och börja gräva, du gräver hemma hos dig (skynda dig innan snön). Sedan drar vi en optisk cabel däremellan och när jordens diameter är 12 742 km, så blir det nästan halva fördröjningen.