Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

SR vs DR

Konstaterade nyligen när jag tänkte börja pilla på subtimings att mina minnen är micron-b die, SR.
Har lite strul med att tweaka dom och så är dom på rätt låg frekvens, så har tänkte o köpa nya.
Läste lite om SR och DR och kan konstatera att det är olika åsikter om vad som är snabbast, kollar man priser så verkar ju tillverkarna tycka SR är snabbare, men kan ju också vara pga mainstream.
Även på samma frekvens är ju DR överlag billigare.

Argumentet för och emot DR verkar båda vara att endast ett chip kan "refresha" åt gången, de som säger att DR är snabbare säger då att det andra chippet kan processa datan medans det andra chippet refreshar.
De som jag läst som tycker SR är snabbare anser att eftersom att chipen inte kan arbeta samtidigt då är SR snabbare. Färre chip = mindre latens.

Så tänkte att jag kikar med er som kanske har lite erfarenhet av detta. Kommer inte köra LN2 nånting, men kanske en custom loop i framtiden iaf. Gillar dock att min/maxa med det jag har.

Vad är er erfarenhet? Är SR eller DR snabbare?

Samtidigt så skulle jag vilja köra på Samsungs B-die då de även efter bios uppdateringar verkar stabilare än hynix och micron.
Kikade här och såg att det fanns några minnespaket DR med b-die som ändå ligger på den frekvensen jag vill ha 3200Mhz+, det är iof 32GB paket, men intressant att möjligheten finns iaf.
Skulle nog annars klara mig på 16 GB och då finns det ju gott om SR att välja på.
Kikade här.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Entusiast

Jag antar att du menar Single Rank och Dual Rank, enkel- eller dubbelsidiga minnen. Jag har bara erfarenhet av DDR2 och DDR3, men där är det ingen tvekan. Dubbelsidiga är betydligt snabbare i minneskänsliga benchmarks. Det var ett hett ämne med Hynix MFR SR kretsar som gick upp mot 3000 MHz men presterade som ~ 2133 DR Samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Jag antar att du menar Single Rank och Dual Rank, enkel- eller dubbelsidiga minnen. Jag har bara erfarenhet av DDR2 och DDR3, men där är det ingen tvekan. Dubbelsidiga är betydligt snabbare i minneskänsliga benchmarks. Det var ett hett ämne med Hynix MFR SR kretsar som gick upp mot 3000 MHz men presterade som ~ 2133 DR Samsung.

Japp stämmer bra, vad jag förstått så finns även dual rank som enkelsidiga minnen, iaf numera. Men dubbelsidiga är endast dual rank eller quad rank, där det senare endast är ecc.
Men det är ju mycket intressant, då DR minnen är billigare för DDR4.
Mycket har ju dock hänt på minnes sidan, undrar om DDR4 har samma resultat, får försöka leta reda på några benchmarks. Än så länge bara hittat teoretiska texter, har iof inte sökt efter specifikt benchamarks.
Det är något imprentat i bakhuvudet att dyrare saker ska vara bättre, särskilt när det skiljer ca 500kr/8 GB.

Edit: Ja det var ju inte svårt!
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/7780t3/single_rank_vs_d...
Spännande! Mycket intressant!
Då är ju frågan om det är värt att DR B-die, finns endast i 32 GB paket. Eller om det duger med E/D dies från Samsung, där de finns i 16 GB paket.
Får fortsätta gräva!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.