Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD avtäcker Vega Pro 20 och Vega Pro 16 för bärbara datorer – först ut i Macbook Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Surt? Är väl bra att AMD kan sälja sina produkter. Tror det gynnar även oss entusiaster.
Tycker det är fantastiskt att det sitter AMD i Xbox, Playstation, Wii U och Apple.

De hade även problem med nvidia-GPUer ur 8000-serien som lödde loss sig och gick sönder. Tror aldrig Apple och nvidia kom överens runt detta.

Hoppa på tåget? Apple har kört mycket med AMD/ATi sen för alltid. Även om du så backar tillbaka till 90-talet kommer du hitta ATi-kort hos Apple. Ta gamla iBook-serien som exempel, den körde uteslutande på ATi i samtliga iterationer från 1999-2005.

Det stämmer. Orsaken till Apples konflikt med Nvidia med resultatet att man skippade Nvidia helt var just dels. problematiken med lödningen av GPU:er.. dels. Nvidias vägran att kompensera Apple eller ens fixa det och dels. vägran att dela med sig av källkoden till drivrutiner. Ett problem som även Linux fått erfara i omgångar från Nvidia.

Skrivet av sniglom:

Problemet i sig drabbade många tillverkare, absolut inte nvidia-specifikt. Men som jag förstod det (sist jag grävde i det), var det ansvarsfrågan som det var problem runt mellan Apple och nvidia. Jag sitter inte på några länkar och det var nog närmast rykten än något annat.

Korrekt igen. Det var den stora orsaken varför Apple mer eller mindre lämnat Nvidia helt. Apple ansåg helt enkelt att Nvidias bristande ansvarstagande (i deras fall) inte var värt pengarna och tiden det tog.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Pascal har det.

Källa?

För det är vad jag vet inget stöd direkt i silikon, utan är implementerad via drivrutin precis som med Radeon som stödjer VP9 10-bit.

Edit: Mer riktigt..
Decoding har Nvidia från Maxwell (GM206)
Decoding har AMD från Polaris

Encoding däremot är hos både Nvidia och AMD implementerat i drivrutin. (vilket det var frågan om)

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Källa?

För det är vad jag vet inget stöd direkt i silikon, utan är implementerad via drivrutin precis som med Radeon som stödjer VP9 10-bit.

https://developer.nvidia.com/nvidia-video-codec-sdk#CodecSupp...

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Var hittar du på sidan att Pascal eller att Nvidia över huvud taget stödjer VP9 Encoding?

Är inte det samma som Decoding...

Sorry... Läste fel på "roxkz" kommentar han skrev "Brist på riktig VP9-avkodning i hårdvaran."
Läste det som Encoding

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Källa?

För det är vad jag vet inget stöd direkt i silikon, utan är implementerad via drivrutin precis som med Radeon som stödjer VP9 10-bit.

Edit: Mer riktigt..
Decoding har Nvidia från Maxwell (GM206)
Decoding har AMD från Polaris

Encoding däremot är hos både Nvidia och AMD implementerat i drivrutin. (vilket det var frågan om)

Polaris har decoding i hybrid-läge, dvs de måste använda shader-banken för att avkoda VP9 men den får hjälp av FF-hårdvaran. Hur Vega gör vet jag inte.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

De kodar av VP9 som ett program på shaders. Detta drar mer energi än att ha dedikerad hårdvara till det, men är mer flexibelt. Spelar inte så stor roll i det här fallet, eftersom Macarna kan koda av det på Intel-CPUn om de vill. Hittills har inte Apple brytt sig om att koda något stöd för det. Man skall dock göra det för AV1 när det är klart.

Effekten blir att datorn drar mer ström om man kör Youtube i Chrome, eftersom Google skickar VP9-filer då. Det struntar Apple i - byt till Safari, så löser det sig - och med tanke på att Macversionen av Chrome är en katastrof för batteritiden även utan Youtube, så verkar inte Google bry sig heller.

Pascal har det.

Jo, de har en hybridlösning som funkar... ja, sisådär. Tycker ändå de kan få arslet ur vagnen och fixa det, det är snart 2019 och stödet bör finnas där vid detta laget.

Turing och Pascal...
... och även gamla maxwell GM206 har stöd för profil 0 & 1.

Skrivet av mpat:

Polaris har decoding i hybrid-läge, dvs de måste använda shader-banken för att avkoda VP9 men den får hjälp av FF-hårdvaran. Hur Vega gör vet jag inte.

Same same...

Skrivet av Bengt-Arne:

Edit: Mer riktigt..
Decoding har Nvidia från Maxwell (GM206)
Decoding har AMD från Polaris

Decoding har Nvidia från maxwell (profil 0 & 1). Pascal & Turing har stöd för högre profiler.

AMD har bara riktigt stöd i 2200G och 2400G, Vega och Polaris saknar stöd i hårdvaran och kör hybridläge via drivarna.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

AMD 14nm är väl inte ens 14nm om man jämför med Intel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peite:

AMD 14nm är väl inte ens 14nm om man jämför med Intel?

Korrekt.
När de börjar producera kretsar på TSMC 7nm har de i gengäld en viss fördel vad gäller densitet och energiförbrukning relativt intels 14nm. Skall bli intressant att se.

Permalänk
Medlem

Vega Pro verkar vara ett stort lyft för MacBook Pro. Genererar även mindre värme vilket innebär att Intel-processorn kan arbeta bättre.

Det är nog inte många som köper en MacBook Pro om man endast vill spela men för dom som har det intresset vid sidan av jobbet eller vad man nu använder datorn till så verkar det fungera helt okej.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.