Stationär dator för vardagsaktiviteter plus musikproduktion (5k-8k)

Permalänk
Medlem

Stationär dator för vardagsaktiviteter plus musikproduktion (5k-8k)

Hej,

Jag har fått i uppdrag av mina föräldrar att plocka ihop en dator åt dem som ska klara vardagsaktiviteter, vara framtidssäker (minst 5 år) och även klara viss musikproduktion så skulle behöva lite tips och råd för detta!

Jag tänker att grafikkort inte är något de direkt behöver och dessutom har jag ett gammalt gtx 560ti som ligger och skräpar någonstans, det bör ju förhoppningsvis fylla deras behov. I övrigt funderar jag på en i5, 16gb ram samt 256gb SSD, men i övrigt har jag inte så bra koll.

Bör detta räcka och vad skulle jag mer behöva?

Det hade varit grymt om någon skulle vilja ge tips på en dator kring 5k och en kring 8k så de får lite valmöjligheter!

Tack!!!

Permalänk
Medlem

@monsieur:
Jag tänkte mig något liknande detta i 8k-klassen:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11926188/

I 5k-klassen tänker jag att man kör typ 8gb ram och en i3 8100 istället! Låter detta rimligt?

Permalänk
Medlem

@monsieur: Den varukorg du drog ihop skulle jag verkligen inte rekommendera, använder en 3 generationer gammal processor.
Här kommer mitt lilla bidrag till en 8K dator, dock ingen Windows licens men det går o hitta på ebay för några hundringar max
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11926213/

och här är mitt bidrag på en 5K dator
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11926217/

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

I denna konfig kommer du behöva använda ditt grafikkort då Ryzen 2600 inte har inbyggd grafik. Alternativet skulle vara att skaffa en Ryzen 2400G som har inbyggd grafik (men är "sämre" än Ryzen 2600 på allt annat. Kostar ungefär som Ryzen 2600 som ligger i kudvagnen och det är bara att byta ut dem emot varandra. Det påverkar inte sammansättningen av resten av varorna.

Moderkort kan eventuell också bytas ut emot billigare (Inet verkar ha dåligt på lager för tillfället, tror det är till följd av deras lagerflytt). Chassi/case kan även det bytas emot något annat om så önskas.

Jag valde en 500 GB m2 SSD, mest för att "det är lika bra". Det är inte så mycket dyrare att köpa en sådan jämfört med en 250 GB. Men visst, det går att gå ner till 250 utan större bekymmer om man vill spara lite.

I denna prisklass, för den typen av användning dina föräldrar kommer använda den till skulle jag i dagsläget inte rekommendera Intel. AMD ger mer prestanda för pengarna, då spelande inte är prioriterat.

Denna dator är i mina ögon en bra avvägning mellan pris/prestanda. Med ditt gamla grafikkort kommer den klara det mesta i produktivitetsväg, men spelade bör nog undvikas. Med en 2400G behövs inget grafikkort men processorn är som sagt klenare på allt annat - men troligvis mer framtidssäker, då det gamla GTX-kortet kanske blir utdaterat. Billigaste "uppgraderingen" skulle då vara att skaffa ett GT 1030 eller liknande. Enklast är dock att köra på 2400G.

Alternativ med 2400G och mindre SSD: