Permalänk
Bildexpert 📺

Håller på med en artikel inför Black Friday och kommande reaperioder samt de ämnen som hör till. Men lite kortfattat runt det som diskuteras:

HDR = High Dynamic Range. Högre dynamiskt omfång i bilden i fråga om färgåtergivning och hur vi uppfattar ljus. Baserat på forskning hur det mänskliga ögat och uppfattningsförmågan fungerar. Alla nya TV värda sitt vatten hanterar HDR. Men det som skiljer sig är hur bra en TV är på att reproducera HDR. I mellan- och budgetklass är det ofta hugget som stucket: ingen är särskilt bra och de ”bästa” gör helt enkelt de som återger HDR med färre fel än de som är sämre. Men ingen mellanklassmodell har det som krävs för själva definitionen på HDR, det vill säga högre dynamik och större färgomfång.

SDR = Standard Dynamic Range. Det som inte är HDR. Alltså helt vanlig bild som det sett ut sedan 60-talets färg-TV. Baserat på denna TV från 60-talet. Fick fler pixlar med HDTV under 00-talet men annars samma gamla.

4K = Ungefär fyra tusen pixlar på bredden. I dessa sammanhang är det 3 840 × 2 160 pixlar. Alla TV av normal sort värda att titta på har 4K-paneler och tar emot 4K-signaler. Är det en full HD-panel med 1 920 × 1 080 pixlar är det troligtvis en väldig enkelt produkt. Mängden pixlar säger inget om bildkvalitet.

nits = ljusstyrkan. 1 nit = 1 candela per kvadratmeter. Observera att ljusstyrka i SDR och HDR är två olika saker och ingen TV har ”…en högre nits…” eller liknande. Du måste utgå från situationen för att guida till jämförbara siffror. Går inte att jämföra specar hur som helst.

HDR10 = den grundläggande HDR-standarden (som i sin tur bygger på flera standarder) där man använder ett fast intervall (per film, per spel) för hur mycket ljus bilden innehåller. 10 bitars färgdjup. Alla TV som klarar HDR klarar HDR10-standard.

Dolby Vision = adderar dynamisk ljusintervall (per scen, per bild) med 12 bitars färgdjup. Bygger på HDR10 och Dolby Vision är därför bakåtkompatibelt med vanlig HDR10. Dolby Vision är knutet till en licens och därför använder inte alla tillverkare detta. Används av LG, Apple med flera. Det finns ett utbud av Dolby Vision-material men det är värt att tänka på att kvalitetsskillnaden är hårfin och främst syns vid jämförelser på riktigt bra toppmodeller. Behovet är därför begränsat men kan ses som en fördel för dig som har sikte på just toppklassen.

HDR10+ = HDR10 med dynamisk ljusintervall likt Dolby Vision. Men då baserat på en öppen modell till skillnad från Dolby Vision. Används av Samsung, Philips med flera. Dock oklart med utbud ännu. Mycket snack och liten verkstad, men det kan ändras. Behovet är därför begränsat som det ser ut idag.

Dolby Atmos = Ett system för surroundljud som också inkluderar ljud uppifrån och ska kunna placera ljud mer exakt i rummet. Adderar inte mycket såvida du inte har ett matchande ljudsystem.

OLED-TV = TV med OLED-panel tillverkad av LG Displays som återfinns hos flera tillverkare, inklusive LG Electronics (som gör LG:s TV) men också nämnda Philips samt Sony och Panasonic men inte Samsung vilka inte vill ta i rivalens teknik. En OLED-panel gör runt 300+ nits i SDR och runt 700+ nits i HDR.

Yes, ljusstyrka för HDR och SDR är väldigt olika och ämnet komplext. 300 nits SDR är ljusstarkt, mer än nog för ett typiskt vardagsrum, särskilt mörka kvällar. 700 nits vid HDR är snarare lite klent.

Philips POS9002 = OLED-TV av 2017-modell med 2017-panel

LG OLED x7-serien = OLED-TV av 2017-modell med 2017-panel. x markerar skillnad i utförande.

Yes, de två är ungefär lika bra. Det som skiljer sig är det som Philips respektive LG tillför i form av funktioner och finesser samt elektronisk styrning av bildpanelen. Där är Sony och Panasonics OLED-modeller båda bättre än LG och Philips när det kommer till precisionen i färgåtergivningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Håller på med en artikel inför Black Friday och kommande reaperioder samt de ämnen som hör till. Men lite kortfattat runt det som diskuteras:

HDR = High Dynamic Range. Högre dynamiskt omfång i bilden i fråga om färgåtergivning och hur vi uppfattar ljus. Baserat på forskning hur det mänskliga ögat och uppfattningsförmågan fungerar. Alla nya TV värda sitt vatten hanterar HDR. Men det som skiljer sig är hur bra en TV är på att reproducera HDR. I mellan- och budgetklass är det ofta hugget som stucket: ingen är särskilt bra och de ”bästa” gör helt enkelt de som återger HDR med färre fel än de som är sämre. Men ingen mellanklassmodell har det som krävs för själva definitionen på HDR, det vill säga högre dynamik och större färgomfång.

SDR = Standard Dynamic Range. Det som inte är HDR. Alltså helt vanlig bild som det sett ut sedan 60-talets färg-TV. Baserat på denna TV från 60-talet. Fick fler pixlar med HDTV under 00-talet men annars samma gamla.

4K = Ungefär fyra tusen pixlar på bredden. I dessa sammanhang är det 3 840 × 2 160 pixlar. Alla TV av normal sort värda att titta på har 4K-paneler och tar emot 4K-signaler. Är det en full HD-panel med 1 920 × 1 080 pixlar är det troligtvis en väldig enkelt produkt. Mängden pixlar säger inget om bildkvalitet.

nits = ljusstyrkan. 1 nit = 1 candela per kvadratmeter. Observera att ljusstyrka i SDR och HDR är två olika saker och ingen TV har ”…en högre nits…” eller liknande. Du måste utgå från situationen för att guida till jämförbara siffror. Går inte att jämföra specar hur som helst.

HDR10 = den grundläggande HDR-standarden (som i sin tur bygger på flera standarder) där man använder ett fast intervall (per film, per spel) för hur mycket ljus bilden innehåller. 10 bitars färgdjup. Alla TV som klarar HDR klarar HDR10-standard.

Dolby Vision = adderar dynamisk ljusintervall (per scen, per bild) med 12 bitars färgdjup. Bygger på HDR10 och Dolby Vision är därför bakåtkompatibelt med vanlig HDR10. Dolby Vision är knutet till en licens och därför använder inte alla tillverkare detta. Används av LG, Apple med flera. Det finns ett utbud av Dolby Vision-material men det är värt att tänka på att kvalitetsskillnaden är hårfin och främst applicerar. Behovet är därför begränsat men kan ses som en fördel för dig som har sikte på toppklassen.

HDR10+ = HDR10 med dynamisk ljusintervall likt Dolby Vision. Men då baserat på en öppen modell till skillnad från Dolby Vision. Används av Samsung, Philips med flera. Dock oklart med utbud ännu. Mycket snack och liten verkstad, men det kan ändras. Behovet är därför begränsat som det ser ut idag.

Dolby Atmos = Ett system för surroundljud som också inkluderar ljud uppifrån och ska kunna placera ljud mer exakt i rummet. Adderar inte mycket såvida du inte har ett matchande ljudsystem.

OLED-TV = TV med OLED-panel tillverkad av LG Displays som återfinns hos flera tillverkare, inklusive LG Electronics (som gör LG:s TV) men också nämnda Philips samt Sony och Panasonic men inte Samsung vilka inte vill ta i rivalens teknik. En OLED-panel gör runt 300+ nits i SDR och runt 700+ nits i HDR.

Yes, ljusstyrka för HDR och SDR är väldigt olika och ämnet komplext. 300 nits SDR är ljusstarkt, mer än nog för ett typiskt vardagsrum, särskilt mörka kvällar. 700 nits vid HDR är snarare lite klent.

Philips POS9002 = OLED-TV av 2017-modell med 2017-panel

LG OLED x7-serien = OLED-TV av 2017-modell med 2017-panel. x markerar skillnad i utförande.

Yes, de två är ungefär lika bra. Det som skiljer sig är det som Philips respektive LG tillför i form av funktioner och finesser samt elektronisk styrning av bildpanelen. Där är Sony och Panasonics OLED-modeller båda bättre än LG och Philips när det kommer till precisionen i färgåtergivningen.

Jättebra och utförligt inlägg. Vilken TV hade du valt av dessa två och varför?

Permalänk
Medlem

Ju större desto bättre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiane:

Ju större desto bättre!

Du anser alltså att det är värt att införskaffa 65" LED istället för 55" OLED? Varför?

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Håller på med en artikel inför Black Friday och kommande reaperioder samt de ämnen som hör till. Men lite kortfattat runt det som diskuteras:

HDR = High Dynamic Range. Högre dynamiskt omfång i bilden i fråga om färgåtergivning och hur vi uppfattar ljus. Baserat på forskning hur det mänskliga ögat och uppfattningsförmågan fungerar. Alla nya TV värda sitt vatten hanterar HDR. Men det som skiljer sig är hur bra en TV är på att reproducera HDR. I mellan- och budgetklass är det ofta hugget som stucket: ingen är särskilt bra och de ”bästa” gör helt enkelt de som återger HDR med färre fel än de som är sämre. Men ingen mellanklassmodell har det som krävs för själva definitionen på HDR, det vill säga högre dynamik och större färgomfång.

SDR = Standard Dynamic Range. Det som inte är HDR. Alltså helt vanlig bild som det sett ut sedan 60-talets färg-TV. Baserat på denna TV från 60-talet. Fick fler pixlar med HDTV under 00-talet men annars samma gamla.

4K = Ungefär fyra tusen pixlar på bredden. I dessa sammanhang är det 3 840 × 2 160 pixlar. Alla TV av normal sort värda att titta på har 4K-paneler och tar emot 4K-signaler. Är det en full HD-panel med 1 920 × 1 080 pixlar är det troligtvis en väldig enkelt produkt. Mängden pixlar säger inget om bildkvalitet.

nits = ljusstyrkan. 1 nit = 1 candela per kvadratmeter. Observera att ljusstyrka i SDR och HDR är två olika saker och ingen TV har ”…en högre nits…” eller liknande. Du måste utgå från situationen för att guida till jämförbara siffror. Går inte att jämföra specar hur som helst.

HDR10 = den grundläggande HDR-standarden (som i sin tur bygger på flera standarder) där man använder ett fast intervall (per film, per spel) för hur mycket ljus bilden innehåller. 10 bitars färgdjup. Alla TV som klarar HDR klarar HDR10-standard.

Dolby Vision = adderar dynamisk ljusintervall (per scen, per bild) med 12 bitars färgdjup. Bygger på HDR10 och Dolby Vision är därför bakåtkompatibelt med vanlig HDR10. Dolby Vision är knutet till en licens och därför använder inte alla tillverkare detta. Används av LG, Apple med flera. Det finns ett utbud av Dolby Vision-material men det är värt att tänka på att kvalitetsskillnaden är hårfin och främst syns vid jämförelser på riktigt bra toppmodeller. Behovet är därför begränsat men kan ses som en fördel för dig som har sikte på just toppklassen.

HDR10+ = HDR10 med dynamisk ljusintervall likt Dolby Vision. Men då baserat på en öppen modell till skillnad från Dolby Vision. Används av Samsung, Philips med flera. Dock oklart med utbud ännu. Mycket snack och liten verkstad, men det kan ändras. Behovet är därför begränsat som det ser ut idag.

Dolby Atmos = Ett system för surroundljud som också inkluderar ljud uppifrån och ska kunna placera ljud mer exakt i rummet. Adderar inte mycket såvida du inte har ett matchande ljudsystem.

OLED-TV = TV med OLED-panel tillverkad av LG Displays som återfinns hos flera tillverkare, inklusive LG Electronics (som gör LG:s TV) men också nämnda Philips samt Sony och Panasonic men inte Samsung vilka inte vill ta i rivalens teknik. En OLED-panel gör runt 300+ nits i SDR och runt 700+ nits i HDR.

Yes, ljusstyrka för HDR och SDR är väldigt olika och ämnet komplext. 300 nits SDR är ljusstarkt, mer än nog för ett typiskt vardagsrum, särskilt mörka kvällar. 700 nits vid HDR är snarare lite klent.

Philips POS9002 = OLED-TV av 2017-modell med 2017-panel

LG OLED x7-serien = OLED-TV av 2017-modell med 2017-panel. x markerar skillnad i utförande.

Yes, de två är ungefär lika bra. Det som skiljer sig är det som Philips respektive LG tillför i form av funktioner och finesser samt elektronisk styrning av bildpanelen. Där är Sony och Panasonics OLED-modeller båda bättre än LG och Philips när det kommer till precisionen i färgåtergivningen.

Låter som en strålade idé med en artikel lagom till black Friday! Ta gärna med lite konkreta exempel på vilka modeller man borde kika närmare på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

LG 55" OLED C7 såldes för 9990:- när MediaMarkt Täby hade öppningserbjudande så att det kan ske någon form av repris på BF är kanske inte allt för osannolikt?

Permalänk
Medlem

Jag sitter i dagsläget på en 60" (icke OLED) och skulle definitivt hellre kört på en 65" LED jämfört med 55" OLED. Absolut - OLED är bättre, men skulle inte säga att det är värt 10" i storlek.

Oavsett hur bra bilden är på en 55" så hade jag ändå känt att det fattas alldeles för mycket storlek. Hade det varit 65" vs 75" så hade jag förmodligen valt en LED också, dock är 65" ändå relativt stort så möjligt att jag KANSKE hade tagit mig en OLED isåfall.

Enda som dock verkligen kan svara på detta är du - har du varit i butiker och kollat och jämfört 65 vs 55" samt OLED vs LED? Optimala vore ju att få en 55" Oled bredvid en 65" LED (med pris runt 10k)

Ta en kik på denna och jämför med en OLED. Just nu nedsatt ca 4k.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4718633

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Svenn3SaataN:

Låter som en strålade idé med en artikel lagom till black Friday! Ta gärna med lite konkreta exempel på vilka modeller man borde kika närmare på.

Egentligen är det ganska enkelt om man tittar på 2018-utbudet. Välj en toppmodell:

  • LG:s OLED-modeller

  • Philips OLED-modeller

  • Panasonic OLED-modeller

  • Samsungs LCD:er i Q-serien

  • Sonys LCD i 9-serien och deras OLED-modeller

Detta måste förstås viktas mot budget. Men var också beredd på att anpassa förväntan efter denna budget

Så gott som alla andra modeller som finns på marknaden är någon form av delmängd av de ovan. Det kan vara en VA-LCD som har en del av ljusstyrkan men inte riktigt färgomfånget för HDR. Likt Samsungs NU8-serie. Finns en del 2017-modeller som gränsar in, likt vissa Philips som 8602 och 8102 (samma TV, med och utan soundbar)

Annars består resten av utbudet av följande:

  • IPS-LCD som saknar ljusstyrkan och dynamiken för bra HDR, men fortfarande har ett något större färgomfång (Sony XF8xxx, troligtvis Philips PUS8xx3-modeller, Panasonic FX780)

  • VA-LCD som saknar ljusstyrkan och färgomfånget för HDR (Alla andra)

  • IPS-LCD som saknar ljusstyrkan, färgomfånget och inte minst dynamiken för HDR (Alla andra)

Behöver man inte HDR är det betydligt enklare att finna en bra TV för mindre pengar. Toppmodellerna är förstås bättre överlag men skillnaderna blir inte lika drastiska. Det är först när man ställer krav på HDR det blir tydligt att toppmodellerna har något helt annat att erbjuda.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Egentligen är det ganska enkelt om man tittar på 2018-utbudet. Välj en toppmodell:

  • LG:s OLED-modeller

  • Philips OLED-modeller

  • Panasonic OLED-modeller

  • Samsungs LCD:er i Q-serien

  • Sonys LCD i 9-serien och deras OLED-modeller

Detta måste förstås viktas mot budget. Men var också beredd på att anpassa förväntan efter denna budget

Så gott som alla andra modeller som finns på marknaden är någon form av delmängd av de ovan. Det kan vara en VA-LCD som har en del av ljusstyrkan men inte riktigt färgomfånget för HDR. Likt Samsungs NU8-serie. Finns en del 2017-modeller som gränsar in, likt vissa Philips som 8602 och 8102 (samma TV, med och utan soundbar)

Annars består resten av utbudet av följande:

  • IPS-LCD som saknar ljusstyrkan och dynamiken för bra HDR, men fortfarande har ett något större färgomfång (Sony XF8xxx, troligtvis Philips PUS8xx3-modeller, Panasonic FX780)

  • VA-LCD som saknar ljusstyrkan och färgomfånget för HDR (Alla andra)

  • IPS-LCD som saknar ljusstyrkan, färgomfånget och inte minst dynamiken för HDR (Alla andra)

Behöver man inte HDR är det betydligt enklare att finna en bra TV för mindre pengar. Toppmodellerna är förstås bättre överlag men skillnaderna blir inte lika drastiska. Det är först när man ställer krav på HDR det blir tydligt att toppmodellerna har något helt annat att erbjuda.

Tackar för det uttryckliga svaret! Jag personligen har i dagsläget ingen nytta av HDR eftersom jag inte har någon källa som stödjer det. Kör med vanliga Blu-Ray på en äldre oppo spelare. Finns där då bra modeller till lägre pris om jag väljer bort HDR? Men det är kanske dumt att köpa en tv utan HDR i dagsläget?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Jag sitter i dagsläget på en 60" (icke OLED) och skulle definitivt hellre kört på en 65" LED jämfört med 55" OLED. Absolut - OLED är bättre, men skulle inte säga att det är värt 10" i storlek.

Oavsett hur bra bilden är på en 55" så hade jag ändå känt att det fattas alldeles för mycket storlek. Hade det varit 65" vs 75" så hade jag förmodligen valt en LED också, dock är 65" ändå relativt stort så möjligt att jag KANSKE hade tagit mig en OLED isåfall.

Enda som dock verkligen kan svara på detta är du - har du varit i butiker och kollat och jämfört 65 vs 55" samt OLED vs LED? Optimala vore ju att få en 55" Oled bredvid en 65" LED (med pris runt 10k)

Ta en kik på denna och jämför med en OLED. Just nu nedsatt ca 4k.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4718633

Visst har jag jämfört 55" och 65", men när man väl står i butiken tycker jag att det är svårt att bilda en uppfattning om hur stor den skulle vara i mitt vardagsrum.

Tidigare hade jag som sagt en 40" TV, så oavsett om jag väljer 55" eller 65" kommer jag garanterat att bli nöjd eftersom att både alternativen är bättre än min tidigare TV.

Det är ett jättesvårt val.....

Permalänk
Medlem

@Proluial: Ta frystejp och tejpa upp motsvarande 55" och 65" på väggen så får du en rätt bra känsla. Jag köpte själv Philips 65" PUS8602 när Webhallen hade de för 12k, och jag är verkligen oerhört nöjd så långt. Grymt bra färger, och så vitt jag kan bedöma ser HDR-material riktigt bra ut det också, även om det såklart inte blir samma kontrastomfång som på OLED. Hade dock säkert varit lika nöjd med 55" OLED, men tyckte det verkade finnas lite för många barnsjukdomar fortfarande.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Svenn3SaataN:

Finns där då bra modeller till lägre pris om jag väljer bort HDR? Men det är kanske dumt att köpa en tv utan HDR i dagsläget?

I princip alla hanterar HDR-signal. Skillnaden är hur bra de är på det och majoriteten saknar förmågan att återge HDR som det är definierat, det vill säga de saknar det dynamiska omfånget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Jag sitter i dagsläget på en 60" (icke OLED) och skulle definitivt hellre kört på en 65" LED jämfört med 55" OLED. Absolut - OLED är bättre, men skulle inte säga att det är värt 10" i storlek.

Oavsett hur bra bilden är på en 55" så hade jag ändå känt att det fattas alldeles för mycket storlek. Hade det varit 65" vs 75" så hade jag förmodligen valt en LED också, dock är 65" ändå relativt stort så möjligt att jag KANSKE hade tagit mig en OLED isåfall.

Enda som dock verkligen kan svara på detta är du - har du varit i butiker och kollat och jämfört 65 vs 55" samt OLED vs LED? Optimala vore ju att få en 55" Oled bredvid en 65" LED (med pris runt 10k)

Ta en kik på denna och jämför med en OLED. Just nu nedsatt ca 4k.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4718633

En LED i 10k klassen på 65" kommer ha absurdt mycket sämre bildegenskaper än 55" OLED. Smaken är såklart som baken men jag hade definitivt tagit en 55" OLED över en 65" LED i samma prisklass.

Permalänk

Satt i precis samma sits för ca 6 månader sedan.
Tittade först på 65" men gav upp det när jag såg panelerna live i butiken.

Då stod valet mellan lg och philips.
Tydligen så köper philips sina pneler från LG så det är i princip samma panel dock så kör philips med en generation äldre panel.

Mitt val föll till slut på philipsen av 2 anledningar, den första var att jag tycker ambiligt är trevligt och man kan göra roliga saker med det tillsammans med hue men det största anledningen var att det är android så du kan köra in kodi till exempel för att streama film med mera.

Jag är riktigt glad att jag valde just philipsen och tycker den fungerar sjukt bra.

Lycka till

Permalänk
Medlem

Jag köpte min lg 55 c7 för 10k under mediamarkts nyöppning I Täby för en månad sedan typ. Jag tror verkligen inte det kommer vara omöjligt att få en till det priset under black friday. Lär dock vara väldigt begränsat utbud om det kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mithaniel:

Satt i precis samma sits för ca 6 månader sedan.
Tittade först på 65" men gav upp det när jag såg panelerna live i butiken.

Då stod valet mellan lg och philips.
Tydligen så köper philips sina pneler från LG så det är i princip samma panel dock så kör philips med en generation äldre panel.

Mitt val föll till slut på philipsen av 2 anledningar, den första var att jag tycker ambiligt är trevligt och man kan göra roliga saker med det tillsammans med hue men det största anledningen var att det är android så du kan köra in kodi till exempel för att streama film med mera.

Jag är riktigt glad att jag valde just philipsen och tycker den fungerar sjukt bra.

Lycka till

Ambilight ser verkligen trevligt ut, det känns som att förhöjer filmupplevelsen markant, jämförelse med en TV utan ambilight. Vad är KODI? Måste man köpa till någon tv-box eller dylikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jallle:

Jag köpte min lg 55 c7 för 10k under mediamarkts nyöppning I Täby för en månad sedan typ. Jag tror verkligen inte det kommer vara omöjligt att få en till det priset under black friday. Lär dock vara väldigt begränsat utbud om det kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Kul att höra! Hur förbeder jag mig på bästa sätt inför BF? Är det smartast att sitta framför datorn på respektive företags hemsida kl. 00.01 eller är det bättre att köa utanför varuhuset?

Permalänk
Medlem

Är i samma läge som du, köpte hem en 65 LCD https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4718633 förra veckan för utvärdering, tänkte att om jag känner att bildkvalitén inte duger så har man 30 dagars öppet köp på Elgiganten.

Än så länge så är jag nöjd, har väldigt svårt att se att jag skulle bli mer nöjd med en 55 OLED pga att jag sitter så pass långt från TV'n (Drygt 3 meter). Samsung passar mig bra också pga att jag spelar en hel del och de oftast har väldigt låg input lag (inget undantag här).

Om jag under black friday får möjlighet att köpa en 65 tums OLED för under 20 så kan det hända att jag byter upp mig dock! Men det känns inte så troligt nu med tanke på att LG's 2017 modeller verkar vara slut överallt.

Philips OLED är jag lite nyfikna på också, finns så extremt dåligt med tester på dem på nätet eftersom de inte verkar säljas i USA? Deras 65OLED873 känns väl som den 65 tums OLED som har störst chans att gå under 20 under BF.

Permalänk
Medlem

Undvik OLED om du ska spela spel och koppla PCn. Finns risk för inbränning som dessutom inte finns någon garanti för.

Själv ska jag köpa en 65 tum för mest PC spelande, Netflix och lite kabel-tv. Det kommer att bli en Sony x900f. Just nu kostar den 19000 kr, går säkert ner mot 150000 kr på Black Friday. Lägg till 5000 kr över din budget och köp den. Speciellt rörelsehanteringen är bra vilket är viktigt vid spel och du kan alltid köra 120hz från datorn.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Undvik OLED om du ska spela spel och koppla PCn. Finns risk för inbränning som dessutom inte finns någon garanti för.

Själv ska jag köpa en 65 tum för mest PC spelande, Netflix och lite kabel-tv. Det kommer att bli en Sony x900f. Just nu kostar den 19000 kr, går säkert ner mot 150000 kr på Black Friday. Lägg till 5000 kr över din budget och köp den. Speciellt rörelsehanteringen är bra vilket är viktigt vid spel och du kan alltid köra 120hz från datorn.

Jag tanker inte koppla in min dator till TVn. Jag tänker endast spela Xbox One S spel på, men mestadels kolla på filmer, gärna med så bra upplösning och inlevelse som möjligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Undvik OLED om du ska spela spel och koppla PCn. Finns risk för inbränning som dessutom inte finns någon garanti för.

Själv ska jag köpa en 65 tum för mest PC spelande, Netflix och lite kabel-tv. Det kommer att bli en Sony x900f. Just nu kostar den 19000 kr, går säkert ner mot 150000 kr på Black Friday. Lägg till 5000 kr över din budget och köp den. Speciellt rörelsehanteringen är bra vilket är viktigt vid spel och du kan alltid köra 120hz från datorn.

Värt att notera är att denna TV har rätt hög input lag i 1080 (~40ms), men för spelande i 4k är den mer rimlig (~24ms).

Permalänk
Medlem

Ärligt talat, hur stor är chansen för burn in? Och hur kommer det sig att försäkringen inte täcker detta? Det låter helt sjukt..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

Ärligt talat, hur stor är chansen för burn in? Och hur kommer det sig att försäkringen inte täcker detta? Det låter helt sjukt..?

Risken känns inte överhängande om du inte sitter med samma logga uppe varje gång du tittar. Förstår inte riktigt var alla olycksfåglar har fått det till någon enorm fara ifrån.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yorg:

Risken känns inte överhängande om du inte sitter med samma logga uppe varje gång du tittar. Förstår inte riktigt var alla olycksfåglar har fått det till någon enorm fara ifrån.

Det är ett återkommande fenomen oavsett produkt, om någon t ex skriver på ett stort forum att de haft 2 samsung-diskar som gått sönder, då har man garanterat någon i butiken nästa vecka som vägrar köpa samsung eftersom "de går ju sönder".
Människor är fantastiska på att extrapolera allt möjligt från väldigt lite data.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

@Proluial: Har haft min LG OLED i 1.5 år och kunde inte varit mer nöjd. Har spelat väldigt mycket FIFA 18, 19 och annat utan inbränning. Kollar väldigt mycket på serier och filmer från Netflix där HDR10 och framförallt Dolby Vision gör stor skillnad, tycker jag. Jag rekommenderar OLED.

Edit: Verkar vara få som faktiskt råkar ut för inbränning, men dem som gör det har ofta haft samma kanal på vääldigt länge så att loggan syns efteråt.

Permalänk
Medlem

Köpte TV tidigare i år och valde bort OLED just på grund av att jag spelar längre perioder och det då vanligen finns någon del av bilden som är konstant (ex. hälsa, minikartor) samt större skärm för samma peng. Nu vet jag inte hur pass vanligt inbränningar är på nyare modeller men det kanske @Laxpudding kan svara på. Spelar du mycket så kolla egenskaperna hos panelen. Är film viktigare så blir OLED självklart.

Då jag har PS4 Pro valde jag en TV med HDR och 4K, kan vara tänkvärt även om du inte har behov av det just nu så är möjligheten trevlig att ha framåt utan att behöva köpa ny TV. Har inte kört så mycket material med Dolby Atmos men det är måttligt häftigt om man vill slippa placera ut högtalare runt om i rummet (köpte soundbar med Dolby Atmos-stöd).

Förtydliganden.
Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Skrivet av Proluial:

Ambilight ser verkligen trevligt ut, det känns som att förhöjer filmupplevelsen markant, jämförelse med en TV utan ambilight. Vad är KODI? Måste man köpa till någon tv-box eller dylikt?

Ja jag tycker verkligen om ambilight och jag skulle nog sakna det ganska mycket om jag bytte tv nu.

Kodi är en app du kan köra på en androidenhet som kan spela upp i princip alla möjliga filformat men man kan även använda det till iptv med mera. Finns flera trådar här på sweclockers om just kodi.
Syftet med android är ju att det blir betydligt bredare än tillverkarnas egna operativ så du ju hela google play arkivet tillgängligt istället för bara tillverkarnas egna godkända appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mithaniel:

Ja jag tycker verkligen om ambilight och jag skulle nog sakna det ganska mycket om jag bytte tv nu.

Kodi är en app du kan köra på en androidenhet som kan spela upp i princip alla möjliga filformat men man kan även använda det till iptv med mera. Finns flera trådar här på sweclockers om just kodi.
Syftet med android är ju att det blir betydligt bredare än tillverkarnas egna operativ så du ju hela google play arkivet tillgängligt istället för bara tillverkarnas egna godkända appar.

Kan man ladda ner KODI direkt på TVn och streama filmer utan att behöva något extra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

Kul att höra! Hur förbeder jag mig på bästa sätt inför BF? Är det smartast att sitta framför datorn på respektive företags hemsida kl. 00.01 eller är det bättre att köa utanför varuhuset?

Följ dagens fynd-tråden och black friday-tråden. Då bör du inte missa något. Kommer en oled-tv upp till ett bra pris kommer det definitivt spammas i dessa trådar. Sen kan du vara beredd vid 00.00 snåret

Permalänk
Medlem

Förra BF var OLED's borta de första minutrarna (sen att sidorna havererade gjorde det omständligare), men det lär inte bli några extrema rabatter.

Min gissning är att man får en 55" för 11990:- och en 65" för 19990:-.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW