XPS 9550 byta ut 32GB cache mot 256SSD?

Permalänk
Medlem

XPS 9550 byta ut 32GB cache mot 256SSD?

Hej
Jag har en Dell XPS 9550 som har 1TB HDD + 32GB SSD som en extra cache om jag förstått det rätt.
Jag har nu kommit över en 256gb SSD billigt och det jag funderar på att göra är att byta ut den lilla 32 cachen mot denna.

Det borde väl fungera?
Jag tänker att jag behöver flytta över windows till nya disken isf, är det ren ominstallation som gäller eller kan man på nåt sätt klona operativet och de program jag har på HDDn till den nya?

Största haken för mig är att jag har många program jag inte vill bli av med och vissa av dem blir meckiga att installera om.

Mvh

Permalänk
Avstängd

Vad jag kan utröna från Dells hemsida angående denna dator så är de inte en SSD på 32GB som sitter i din dator. Dom där 32GB är högst troligt ditt minne, alltså ditt RAM.
Däremot så finns de möjlighet att sätta i en SSD utöver din nuvarande hårddisk. Och enligt Dell så är de en NVMe baserad SSD du kan montera i den. NVMe är i detta fall samma sak som en M.2 SSD.
Om du vill köra med en vanlig SSD så måste du byta ut din befintliga hårddisk på 1TB.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Tack för svar.
Jag skruvade upp den för inte så länge sen för att rensa fläktarna från damm. Då passade jag på att ta den här bilden:

BILD
Jag kanske är ute och cyklar helt nu. Men är inte det där en SSD som sitter bredvid hårddisken?

Är det i så fall en M2 slot den sitter i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vesslish:

Jag kanske är ute och cyklar helt nu. Men är inte det där en SSD som sitter bredvid hårddisken?

Är det i så fall en M2 slot den sitter i?

Det ser absolut ut så. Här är en supporttråd där någon föreslår (första svaret) att göra det du vill, men inget konkret om huruvida det faktiskt går: https://www.dell.com/community/Storage-Drives-Media/Replaceme...

Jag skulle rekommendera att du först kollar att du kan formatera den befintliga 32Gb ssd:n som en vanlig disk. Om inte det går så är nog chanserna små att det går att göra med en annan ssd.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Jag hittade precis den här tråden
http://forum.notebookreview.com/threads/xps15-9550-4945-32gb-cache-ssd-upgrade.787418/

Med vad jag förstår är någon som vill göra samma sak. Jag har lite svårt att förstå allt. Mycket tekniska termer och så. Men det verkar fungera om jag läser rätt. Förstår inte riktigt hur jag ska göra rent praktiskt bara.

Jag lär stänga av Intels cache funktion till det minnet först av allt antar jag. i BIOS troligtvis?
Sen prova formatera det för att se att det fungerar att använda som disk som Oegat skrev.
Är en del där som jag inte förstår med AHCI RAID och flera såna termer.

Om det fungerar, byta disk och sen på nåt vänster få över operativet.
Går det att klona på något vis eller rekommenderar ni en ominstallering av Win10 på nya disken? Måste jag då ominstallera alla programvaror jag har på befintliga HDDn eller kommer de fortfarande att gå att använda trots att de inte ligger på samma disk som operativet?

Eller är det rentav så att för att ha någon glädje av SSDn så behöver programmen lika på den ?

Tack för svar förresten

Permalänk
Medlem

Tycker den SSD som sitter där idag ser väldigt kort ut, men jag antar att det kanske går att skruva loss den metallplatta som sitter bakkant? Annars är förmodligen den SSD du har för lång. Men annars bör det vara ganska riskfritt att bara testa och se vad som händer, det kanske inte går att boota datorn men du bör kunna se i BIOS om den kan se din nya disk eller inte.

Med OS och program på en riktig SSD behövs inga cache och andra grejer, dom är väl primärt till för att snabba upp frekvent accessade filer på ett långsammarem medium som en HD.

Som alltid kan det väl vara bra med en backup på viktiga filer innan du sätter igång

Permalänk
Medlem
Skrivet av vesslish:

Jag hittade precis den här tråden
http://forum.notebookreview.com/threads/xps15-9550-4945-32gb-cache-ssd-upgrade.787418/

Med vad jag förstår är någon som vill göra samma sak. Jag har lite svårt att förstå allt. Mycket tekniska termer och så. Men det verkar fungera om jag läser rätt. Förstår inte riktigt hur jag ska göra rent praktiskt bara.

Jag lär stänga av Intels cache funktion till det minnet först av allt antar jag. i BIOS troligtvis?
Sen prova formatera det för att se att det fungerar att använda som disk som Oegat skrev.
Är en del där som jag inte förstår med AHCI RAID och flera såna termer.

Om det fungerar, byta disk och sen på nåt vänster få över operativet.
Går det att klona på något vis eller rekommenderar ni en ominstallering av Win10 på nya disken? Måste jag då ominstallera alla programvaror jag har på befintliga HDDn eller kommer de fortfarande att gå att använda trots att de inte ligger på samma disk som operativet?

Eller är det rentav så att för att ha någon glädje av SSDn så behöver programmen lika på den ?

Tack för svar förresten

Förutsatt att ssd-bytet fungerar:
Jag vet inte hur enkelt det är att klona bootdisken till den nya ssd:n, hade det gått så hade det nog varit enklast, men det kräver något tredjepartsprogram samt att det går att boota den befintliga windows-installationen efter omställningen. Annars är en fräsch installation aldrig fel, men då behöver du installera om även alla program samt drivrutiner.

Det finns tyvärr inga enkla sätt att behålla redan installerade program vid en nyinstallation av Windows på en annan disk, så därför behöver de installeras om, och då är det absolut bäst att lägga dem på ssd:n så att du får ner laddtiderna. (vad gäller spel kan du prioritera, beroende på spel och hur mycket plats de tar).

Om det verkar funka att byta ut ssd:n:
Som sagt superviktigt att ha gjort backup på allt du vill behålla, samt att du kollar som @improvise säger att ssd:n får plats innan du gör några ändringar. Om vi litar på det som skrivs i notebookreview-tråden (kolla igenom hela först om det är någon som får problem i den) så är det i BIOS (eller UEFI setup som det numera heter) som cachefunktionen styrs från, specifikt "SATA operation"-inställningen. Ett tips är att du först går dit och bara kollar vilka alternativ som finns, ta och googla alternativen och försök förstå vad de innebär. Är något oklart sen så kan du ju lista dem här i tråden och fråga. Det går även bra att testa ändra, kolla att datorn bootar, och ändra tillbaka om den inte gör det.

Jag är inte säker på om det går att ändra "sata operation" och ändå boota från den redan installerade disken, ibland kan windows vara kinkigt med att boota från en disk om sata-inställningarna ändrats sedan installation. Om du bestämmer dig för ominstallation snarare än att försöka klona disken, vilket jag faktiskt tror kan vara enklast, så borde du kunna följa instruktionen som användaren kent1164 i notebookreview-tråden föreslår. Så fort något steg är oklart, läs på ett varv extra och fråga innan du går vidare.

Om du installerar windows på den nya ssd:n medan den gamla 1Tb-disken är urkopplad, som föreslås i tråden, så kommer du att ha hela den gamla installationen inklusive cache-ssd orörd ända tills det är klart. På så vis kan du alltid gå tillbaka till det tidigare läget som du vet fungerar, genom att ställa tillbaka allt du ändrat i UEFI och sätta tillbaka de gamla diskarna.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Tack! För att du tog dig tid och skrev så utförligt svar, precis vad jag behövde!
Inte fått SSDn än men den borde dyka upp när som.
Ska som sagt läsa igenom hela den andra tråden innan också.

Jag lär väl återkomma snart när jag stött på problem

Permalänk
Avstängd

Naturligtvis tar du ut 1tb disken och installerar fräscht windows på nya ssd,n och sen får du tyvärr ha mecket med att installera alla program, det är den absolut bästa lösningen

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fjamsetramsa:

Naturligtvis tar du ut 1tb disken och installerar fräscht windows på nya ssd,n och sen får du tyvärr ha mecket med att installera alla program, det är den absolut bästa lösningen

Amen.

På detta sätt får man inte bara en bättre dator utan man minskar risken för strul. När datorn fungerar som man vill så kan man rensa den gamla hdd.