Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Minnena går ej i 3000

Hej,

Min dator vägrar köra minnena i 3000mhz.

Min spec
Ryzen 2600
ASUS Prime B450 (BIOS version 0409)
Corsair Vengeance 2*8GB 3000mhz
Msi 1080
Corsair CX500 (tror jag det heter)

Kort historia:

Har satt DOCP i BIOS
Provat allt från 2400-3000mhz
Volt på 1.35

Datorn startar upp för att sedan starta om sig 2 ggr och in i "safe mode".
Så får jag ändra tillbaka till 2133mhz.

Funderar på om det kan vara mitt gamla nätagg som inte orkar med eller har jag missat något när jag försöker få upp minnena i rätt hastighet?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Mvh

Visa signatur

Ryzen5 3600XT - Asus PRIME B450-plus - MSI 1080 Armor 8GB OC - Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz - WD Black NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

@enG: Vad har du för BIOS version? Kanske finns något problem med den du kör med just nu och D.O.C.P.?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

@enG: Vad har du för BIOS version? Kanske finns något problem med den du kör med just nu och D.O.C.P.?

Glömde säga att jag uppdaterade till senaste BIOS som fanns på ASUS hemsida:
Version 0409
Release: 2018/08/31

/ eng

Visa signatur

Ryzen5 3600XT - Asus PRIME B450-plus - MSI 1080 Armor 8GB OC - Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz - WD Black NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Ryzen är känt för att vara minneskänsligt, kolla om dina minnen finns med på den här listan och vilken hastighet som ska vara supportat: https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/TUF_B450M-PLU...

Annars kan ett tips vara att prova med XMP antingen av eller på, börja med att sätta på det om det är avstängt just nu.

Nättagg? Hmm, tveksamt. Nättagget levererar 12V till moderkortet och sedan är det moderkortet som levererar ström till RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Ryzen är känt för att vara minneskänsligt, kolla om dina minnen finns med på den här listan och vilken hastighet som ska vara supportat: https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/TUF_B450M-PLU...

Annars kan ett tips vara att prova med XMP antingen av eller på, börja med att sätta på det om det är avstängt just nu.

Nättagg? Hmm, tveksamt. Nättagget levererar 12V till moderkortet och sedan är det moderkortet som levererar ström till RAM.

Har kikat lite efter XMP men hittar inget i BIOS som heter så, kanske får slänga ett extra öga på det i eftermiddag.
D.O.C.P hittar jag, samma sak?

Mvh

Visa signatur

Ryzen5 3600XT - Asus PRIME B450-plus - MSI 1080 Armor 8GB OC - Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz - WD Black NVMe 1TB

Permalänk
Avstängd

Om du misstänker att det är din nätdel som spökar så testa att damma av den om du inte redan har gjort detta.

Har du ställt in rätt timings på RAM'et innan du ändrar MHZ'en på de? (Om du ej använder XMP)

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@CFSsss @enG: Om jag har förstått det rätt så är X.M.P. Intels proprietära teknik, medan D.O.C.P. är något som möjliggör användande av X.M.P. profiler på ASUS' AM4 moderkort eller så?

Hursomhelst, kolla om minnena är supportade i listan ovan. Är det de, testa kanske med en lite äldre version av BIOS - kan vara så att versionen du har har en bugg?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Om du misstänker att det är din nätdel som spökar så testa att damma av den om du inte redan har gjort detta.

Har du ställt in rätt timings på RAM'et innan du ändrar MHZ'en på de? (Om du ej använder XMP)

Har inte ändrat några timings, tror de var 15 17 17 35 eller liknande.

Skrivet av Icte:

@CFSsss @enG: Om jag har förstått det rätt så är X.M.P. Intels proprietära teknik, medan D.O.C.P. är något som möjliggör användande av X.M.P. profiler på ASUS' AM4 moderkort eller så?

Hursomhelst, kolla om minnena är supportade i listan ovan. Är det de, testa kanske med en lite äldre version av BIOS - kan vara så att versionen du har har en bugg?

Jag har kollat på den där listan nu men förstår inte vad jag letar efter haha

Edit: hittade mina minnen
CORSAIR CMK16GX4M2B3000C15R
(Ver5.30
) 8GB*2 SS Hynix 15-17-17-35 1.35 3000 3000


CORSAIR CMK16GX4M2B3000C15R
(Ver3.32
) 8GB*2 SS N/A 15-17-17-35 1.35 3000 3000

Visa signatur

Ryzen5 3600XT - Asus PRIME B450-plus - MSI 1080 Armor 8GB OC - Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz - WD Black NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av enG:

Hej,

Min dator vägrar köra minnena i 3000mhz.

Min spec
Ryzen 2600
ASUS Prime B450 (BIOS version 0409)
Corsair Vengeance 2*8GB 3000mhz
Msi 1080
Corsair CX500 (tror jag det heter)

Kort historia:

Har satt DOCP i BIOS
Provat allt från 2400-3000mhz
Volt på 1.35

Datorn startar upp för att sedan starta om sig 2 ggr och in i "safe mode".
Så får jag ändra tillbaka till 2133mhz.

Funderar på om det kan vara mitt gamla nätagg som inte orkar med eller har jag missat något när jag försöker få upp minnena i rätt hastighet?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Mvh

Vad står det för artikelnummer på dina minnen om du kikar på ditt kvitto eller där du köpte dom?

Bästa hade varit om du kunde dra ner thaiphoon burner, kikade på QVL listan och det finns två olika versioner av vissa corsair vengeance 3000 mhz minnen.
http://www.softnology.biz/files.html
Efter du installerat det så står det Read längst upp på första sidan. Klicka där och ta en en printscreen.
Reslutatet kommer se ut så här:

Edit:
Fanns tom 3 olika varianter, om det är de "vanliga" vengeance 3000mhz minnena du har.

Ver 3.32 är inte verifierad att fungera med 2 stickor. De andra två varianterna är verifierade ska fungera.
Notera också att QVL inte är någon garanti, det är endast obersvationer som de har konstaterat har fungerat, betyder tyvärr inte 100% att det kommer fungera för dig.

Edit2:

Skrivet av enG:

Har inte ändrat några timings, tror de var 15 17 17 35 eller liknande.

Jag har kollat på den där listan nu men förstår inte vad jag letar efter haha

Edit: hittade mina minnen
CORSAIR CMK16GX4M2B3000C15R
(Ver5.30
) 8GB*2 SS Hynix 15-17-17-35 1.35 3000 3000


CORSAIR CMK16GX4M2B3000C15R
(Ver3.32
) 8GB*2 SS N/A 15-17-17-35 1.35 3000 3000

Såg ditt inlägg nu, för o kunna avgöra om de är 5.3 eller 3.32 så behöver du köra Thaiphoon eller liknande program.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Ska kika på det i eftermiddag.
Så om jag har otur så funkar inte mina RAM i 3000mhz?

Tack för tipset!

Visa signatur

Ryzen5 3600XT - Asus PRIME B450-plus - MSI 1080 Armor 8GB OC - Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz - WD Black NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av enG:

Har kikat lite efter XMP men hittar inget i BIOS som heter så, kanske får slänga ett extra öga på det i eftermiddag.
D.O.C.P hittar jag, samma sak?

Mvh

Skrivet av enG:

Ska kika på det i eftermiddag.
Så om jag har otur så funkar inte mina RAM i 3000mhz?

Tack för tipset!Det är ju viktigt att du inte

Det är ju viktigt att du inte bara ändrar hastigheten, det kommer antagligen inte lyckas heller, du måste aktivera D.O.C.P.
Alt ställa in rätt spänning och timings tillsammans med hastigheten manuellt.

D.O.C.P gör just detta ställer in allt åt dig, under förutsättning att minnets SPD har sparade profiler för detta..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid ställa timings, RAM-spänning etc. manuellt om xmp-automatiken inte fungerar.
Du kan också testa med en lägre frekvens med ett snäpp aggressivare timing än xmp, då utnyttjar du minnets snabbhet trots den lägre frekvensen.

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av enG:

Ska kika på det i eftermiddag.
Så om jag har otur så funkar inte mina RAM i 3000mhz?

Tack för tipset!

Risken finns, du kan alltid kika med dom du köpt dom av om de är villig att felsöka, kan dock kosta pengar om de inte hittar något fel, men då kan du ju få reda på om det är moderkortet eller minnena det är fel på iaf.

Du skulle även kunna kika på Ryzen DRAM Calculator, googla en guide på hur du använder det, så är det ganska simpelt. Är ju ingen garanti där heller, den gör egentligen ingenting automatiskt, du matar in lite uppgifter så får du ut inställningar som borde fungera. Tror det är såna som har fungerat och bekräftats av andra.

Kom på en till sak du kan testa, den andra kanalen på moderkortet, kommer ihåg att jag var med om nån gång att channel 1 i det fallet hade andra speccs än channel 2, men kan ju även vara något annat som kör att en kanal fungerar bättre än den andra. Because x y z.
Kikade i manualen för ditt moderkort och dom rekommenderar kanal 2 om man har 2 stickor iaf.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Kom på en till sak du kan testa, den andra kanalen på moderkortet, kommer ihåg att jag var med om nån gång att channel 1 i det fallet hade andra speccs än channel 2, men kan ju även vara något annat som kör att en kanal fungerar bättre än den andra. Because x y z.
Kikade i manualen för ditt moderkort och dom rekommenderar kanal 2 om man har 2 stickor iaf.
https://i.imgur.com/MBz0el2.png

Herregud, de satt i fel kanal bara.. Suck, hade man ju kunnat tänkt på!
Men tack som tusan för all hjälp, uppskattas enormt!

Mvh

Visa signatur

Ryzen5 3600XT - Asus PRIME B450-plus - MSI 1080 Armor 8GB OC - Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz - WD Black NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av enG:

Herregud, de satt i fel kanal bara.. Suck, hade man ju kunnat tänkt på!
Men tack som tusan för all hjälp, uppskattas enormt!

Mvh

Ingen fara, kul att det inte var svårare än så! =D

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.