Riksdagen röstar igenom förslag om att ersätta TV-avgiften med skatt

Permalänk
Hedersmedlem

Tråden börjar spåra på flera fronter, och för att inte skapa ett berg av rapporter för oss moderatorer så låser jag den för kvällen. Upplåsning imorgon efter att den har rensats från diverse regelbrott.

Jag vill även uppmärksamma SweClockers inställning till politiskt innehåll och diskussioner i forumet.

***Tråd låst***

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nätälskare:

En anledning var att det skulle bli "billigare" för studenter bland annat, skämtar dom eller? Det är bra mycket billigare att inte behöva betala alls, genom att inte ha en TV.

Vad jag förstått kommer studenter inte behöva betala heller om de inte jobbar samtidigt.
Klipper in det jag postade tidigare i tråden:

Vem ska betala public service-avgift?
Alla som har fyllt 18 år som har en beskattningsbar förvärvsinkomst kommer att betala public service-avgift. Även a-kassa, pension och sjukersättning är beskattningsbar förvärvsinkomst och personer med denna typ av inkomst kommer därför att betala en avgift. Det gäller även personer som bor på särskilda boenden.

Om inkomsten är lägre än 13 600 kronor/månad blir dock avgiften reducerad.

Personer som saknar beskattningsbar förvärvsinkomst och exempelvis har studiestöd eller försörjningsstöd som enda inkomst betalar ingen avgift.

https://www.regeringen.se/regeringens-politik/medier/ny-avgif...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnamat:

När det blir skattefinansierat är det verkligen hög tid för public service att börja ta sitt uppdrag på allvar och verkligen hålla på saklighet och journalistisk yrkesmässighet. Kan inte påstå att jag sitter och håller tummarna, dock...

När är de inte sakliga och inte håller sig till journalistisk yrkesmässighet?
Jag har funderat ett tag men hittar inget klockrent svar.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråden har rensats ytterligare och är nu upplåst igen.*

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Inga smitare längre då Gud vad skönt.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Någon som kan förklara detta "Socialdemokraterna (S) föreslog sändningstillstånd för Sveriges Radio (SR), Sveriges Television (SVT) och Utbildningsradion (UR) på tio år för att minimera risken för politiskt inflytande."

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teddis:

Inga smitare längre då Gud vad skönt.

Ja och då vet du att det inte är en TV-kontrollant nästa gång någon står på din trädgård och glor rakt in igenom dina fönster

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Med denna skatten kräver jag följande.
...
6. Fråga svenska folket vad VI VILL ATT PENGARNA SKA GÅ TILL.

Motsägelse. Ska det vara pistoler eller fri handel, skatt eller marknad?
Du har inte fel, du har bara inte tänkt färdigt. Fortsätt! Nästa steg, anser jag, blir att eftersom folk ska bestämma vad pengarna ska gå till, behövs inte skatt. Pistoljournalisterna får skaffa sig ett jobb som folk frivilligt betalar för. Några kanske kan bli Swish-journalister, men det är inte många.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem

Skönt. Då slipper vi hela diskussionen kring "betala eller inte betala" licencen.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasted:

Någon som kan förklara detta "Socialdemokraterna (S) föreslog sändningstillstånd för Sveriges Radio (SR), Sveriges Television (SVT) och Utbildningsradion (UR) på tio år för att minimera risken för politiskt inflytande."

Om de hade 4 års sändningstillstånd skulle de antagligen behöva bry sig mer om vad majoriteten i riksdagen tycker efter varje val.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Derix:

Skönt. Då slipper vi hela diskussionen kring "betala eller inte betala" licencen.

nu får vi istället en större diskussion om man verkligen ska betala skatt eller inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Nu tänkte jag att jag får skriva av mig lite här,

Jag har två bilar, en dacia skåpbil som inte har radio, en volvo från 1991 med original radio som jag inte ens vet radio koden till ingen annan radio i huset eller tv hur ska jag och när skulle jag vilja konsumera det dom producerar?

En sak som jag inte får att gå ihop är detta, du kan INTE får RUT avdrag för tv jobb för att som man hört från skatteverket när man pratat med dom "tv konsumtion och arbetet runt det beräknas inte som en nödvändighet utan lyxkonsumtion" däremot kan man ju få RUT på it t.ex. och då kan man ju ställa sig frågan att man går betalar skatt för ha skolor, förskola, kommunal tandläkare, sjukvård och allt annat som finns är ju faktiskt fullt rimligt, men varför man ska gå betala för något som skatteverket benämner som "lyxkonsumtion".

Jag hoppas att någon startar en hemsida och gör en insamling med namnlista emot det här förslaget och att det får någon effekt, för jag tycker att tvinga på folk att betala för något dom inte nyttjar kanske överhuvudtaget är sjukligt.

Man får in för lite pengar främst för att folk idag använder med strömmade tjänster som youtube, twitch, netflix mfl och för att man då får in mindre pengar genom minskad konsumtion ska man tvinga folk att betala det genom att lägga in det i skattesedeln om något är de verkligen att kasta pengar i sjön, som man sa förr mätta munnen efter magen man får ju göra dom programmen utifrån dom pengarna man får in, man kan ju inte gå och få in 4Miljarder men bedriva en produktion som kostar 8Miljarder och istället för att då skala ner och varsla lite människor och utgå ifrån dom pengarna man får in så tvingar man folk till att betala så man kommer upp i önskad budget.

Tänk om det var såhär smidigt bedriva företag också ne det gick lite dålig den här månaden ja jag skickar ut ett par fakturor till folk så dom kan betala för en tjänst dom inte fått eller tar del av så ser ekonomin lite bättre ut den här månaden....

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Keeper of Traditions

Helt värdelös implementation... En TV-kanal och en radiokanal för viktig public service och låt resten vara baserat på abonnemang som alla andra, så kunde avgiften hållts mycket lägre, och de som faktiskt tittar på TV fortfarande år 2018 kunde fått fortsätta med det.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag tror det är många här som ser det som positivt. Alltid när det här kommer upp så är det väldigt många som tycker att skatteverket borde hantera det istället, så det är nog bra.

Själv har jag ingen TV och har således aldrig betalat TB-avgift, men mitt huvudsakliga nyhertsintag sker ändå via SVT, och så har vi vetenskapens värld och Grotesco med mera, så för min del kan jag inte klaga utan jag tycer att alla ska vara med och betala, och SD, som motsätter sig, lär ju knappast aldrig få 50% i ett val så det är bra att fetglömma att det här skulle ändras.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag tror det är många här som ser det som positivt. Alltid när det här kommer upp så är det väldigt många som tycker att skatteverket borde hantera det istället, så det är nog bra.

Själv har jag ingen TV och har således aldrig betalat TB-avgift, men mitt huvudsakliga nyhertsintag sker ändå via SVT, och så har vi vetenskapens värld och Grotesco med mera, så för min del kan jag inte klaga utan jag tycer att alla ska vara med och betala, och SD, som motsätter sig, lär ju knappast aldrig få 50% i ett val så det är bra att fetglömma att det här skulle ändras.

Ett parti behöver inte få 50% för att ha inflytande t.ex så är det problematiskt att ett parti läcker väljare för de inte lyssnar på sina egna väljare.

Det är nog bra i teorin men i praktiken har folk med makt stort inflytande vilket gör att SVT aldrig kommer vara opartiskt.
Man slipper en viss del terrorism från kontrollanterna så visserligen skönt för oss som saknar TV också.

Permalänk
Avstängd

Ett föråldrat och förlegat media som staten vill ha kvar för att driva fram sitt budskap. När vi kollar på vad Svt har gjort dem senaste åren så framstår det varken som oberoende eller som ett "public service". Borde inte en folkomröstning vara det bästa sättet att bestämma hur många miljarder skatte oengar skall använda eller om det inte kan läggas på mer viktiga saker som att bygga viktig infrastruktur.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Inga smitare längre då Gud vad skönt.

Jag blir triggad av folk som säger "smitare" ungefär som att alla i hela landet har en TV. Nej så är det inte! TV tillhör den gamla världen, nu är det video on demand som gäller. Kolla på vad man vill se, när man vill.

Visa signatur

En vis man pissar inte i motvind

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lithos:

I jämförelse så kostade Infinity war strax under 3 *10^9 sek att göra. Så 8-9 miljarder sek för ett helt lands public service/år torde vara rimliga pengar.
Om man anser att ett land bör ha statsfinansierad underhållning och nyheter är en åsiktsfråga och tenderar att färga denna diskussion något, milt uttryckt.

Skickades från m.sweclockers.com

I jämförelse genererade Infinity Wars investerade 400 miljoner dollar 2 miljarder dollar i intäkter. Jag tror alla hade varit positiva till PS om dom lyckades generera 30 miljarder vinst från sin budget.

Permalänk
Medlem

Tycker själv att det är bra att avgiften tas in via skatten, men man kan diskutera dess storlek och vad public service ska syssla med.
Är tveksam till om diverse nöjesprogram, sportevenemang mm borde ingå i deras utbud. Jag är själv sportintresserad, men tycker ändå inte att public service borde lägga så mycket pengar på sådana evenemang.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Om de hade 4 års sändningstillstånd skulle de antagligen behöva bry sig mer om vad majoriteten i riksdagen tycker efter varje val.

Skickades från m.sweclockers.com

Aha, tackar:)

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Medlem

Har inte använt en TV på minst 10 år och har absolut inget intresse i att göra det heller, Datorn och Netflix är det enda som används här, Denna skatten markerar att fritt val inte längre är ett val, att skattemässigt tvinga folk att betala är helt fel.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av halvars90:

Jag blir triggad av folk som säger "smitare" ungefär som att alla i hela landet har en TV. Nej så är det inte! TV tillhör den gamla världen, nu är det video on demand som gäller. Kolla på vad man vill se, när man vill.

Vist är det video on demand man konsumerar dock är det än idag otroligt många som gör detta via just sin TV.
Som andra skrev "känner ingen som har TV" så är det för mig raka motsatsen.
Många på mitt jobb är runt 23-25 och ALLA ha en TV men ingen har en antennkabel, utan just använder den för att "casta" och "streama" till eftersom det är bättre på stor skärm.

TV tillhör inte gamla välden då även en Smart TV även om den bara hara en Chromecast i sig är fortfarande en TV så länge du har ett antennuttag i den.

Har inget direkt emot detta förlag med skatten dock anser jag att innehållet bör ses över och att man tar bort egenproduserade serier/nöje etc. som inte är "samhällsnytta".

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk

Jag är egentligen en smitare. Jag har en TV. Det är för jag hittade ingen 50 tum stor skärm utan TV funktion. Jag har ingen antennkabel eller annan möjlighet att få in TV signaler på den. SVT Play har väl hänt någon gång om året då föräldrar varit på besök.
Jag välkomnar det här. Jag kommer troligen in nyttja TV via antennkabel eller nätet nu heller. Men tycker det är bra att vi har det och tycker det här är bättre än att det ska jagas. Några får det dyrare. Några som jag helt ärligt inte äger TV eller dylikt måste betala ändå. Så inte bara positivt.
Samt att Radiotjänst i Kiruna måste säga upp folk och lär inte krylla av arbete där uppe.
Men tycker ändå det är ett positivt beslut.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Förstår inte att folk i tråden kan tycka detta är bra - bara för att vi betalar skatt för vägar vi inte brukar är det alltså rimligt att vi betalar för i princip vad som helst vi inte använder? Då kan ni ju betala för mina framtida datoruppgraderingar, det blir ju inte heller något ni använder.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

När är de inte sakliga och inte håller sig till journalistisk yrkesmässighet?
Jag har funderat ett tag men hittar inget klockrent svar.

Det finns säkert ett oändligt antal exempel om du söker lite på det, personligen baserar jag det främst på att jag läst SVT:s nyhetssida de senaste åren och där sett extremt många uppvisningar av inkompetens och/eller politisk färgning. Sedan är ju P3 ett kapitel för sig... Det finns förstås undantag, kan tänka mig att vissa delar av public service sköts väl. Ett av de senare exemplen på en artikel där faktafel och breda onyanserade proklameringar (som utan alltför stora svårigheter kan uppfattas som politiskt motiverade) duggar tätt som jag reagerade på kan du se i länken.
https://www.svt.se/kultur/battlefield-5-vill-fanga-krigets-kv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Förstår inte att folk i tråden kan tycka detta är bra - bara för att vi betalar skatt för vägar vi inte brukar är det alltså rimligt att vi betalar för i princip vad som helst vi inte använder? Då kan ni ju betala för mina framtida datoruppgraderingar, det blir ju inte heller något ni använder.

Skulle säga att kritisk journalistik och granskning av stat, kommuner, landsting etc. är betydligt mer fundamental för riket än dina individuella datoruppgraderingar.

Permalänk
Medlem

Jag har ju en faktura i min internetbank från Radiotjänst som gäller 181128-190227. Kommer man då betala dubbelt 190101-190227 tro?

Får kanske kolla med Radiotjänst kundservice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Hur har du tillägnat dig denna kunskap?

Det behöver man ingen tv för att veta.
https://uvell.se/2018/11/08/media-visste-om-taltkampanjen/

Permalänk
Medlem

Vad jag vet har Tyskland nått liknande licens på sin TV som ligger på skatten kan tänka mig att fler länder har det är nog enklast så slipper vi allt krångel med tv licensen efter några månader tänker man inte på de ... Finns nog ingen perfekt rättvisa men jag tycker att ha den på skatten gör minst ont och är enklast .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Udd3n:

Jag har ju en faktura i min internetbank från Radiotjänst som gäller 181128-190227. Kommer man då betala dubbelt 190101-190227 tro?

Får kanske kolla med Radiotjänst kundservice.

Svarar mig själv med skrift från Radiotjänst sida. Jag var lite snabb med att ställa frågan.

Din radio- och tv-avgift avslutas automatiskt den 31 december 2018. Fram till dess gäller nuvarande regler och det är därför viktigt att du betalar fakturor som du redan fått även om avgiftsperioden sträcker sig över årsskiftet. Vi ser till att du får tillbaka den del som avser 2019. Du behöver med andra ord inte kontakta Radiotjänst för att avsluta din radio- och tv-avgift eller för eventuell återbetalning.