Riksdagen röstar igenom förslag om att ersätta TV-avgiften med skatt

Permalänk
Melding Plague

Riksdagen röstar igenom förslag om att ersätta TV-avgiften med skatt

Frågan om slopande av TV-avgiften har nu tagits upp i riksdagen, vilka röstat igenom förslaget. Detta innebär att avgiften ersätts med en skatt från och med 1 januari 2019.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Innan du kommenterar vill jag påminna om vår policy för politiskt innehåll och diskussioner i forumet! Avsteg från dessa riktlinjer kommer resultera i raderade inlägg och vid upprepade överträdelser är både tillsägelser och avstängningar aktuella. Detta gäller i synnerhet de som väljer att gå till personangrepp och bidra till dålig stämning istället för att diskutera sakligt.

I korthet innebär detta att vi endast tillåter diskussioner som berör de ämnen med direkt teknikkoppling som står SweClockers gemenskap nära och att man, precis som alltid, ska hålla sig till ämnet. Det hela är inte svårare än att vi förväntar oss sakliga diskussioner som håller sig till ämnet och som förs med ömsesidig respekt mot varandra.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Intressant - då vet vi också på ett ungefär hur mycket Public Service kostar i Sverige:
1 300kr x6,5 miljoner skattebetalare = 8 450 000 000kr

8,45 miljarder kronor per år. Är det rimligt? Inte i mina ögon.

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Intressant - då vet vi också på ett ungefär hur mycket Public Service kostar i Sverige:
1 300kr x6,5 miljoner skattebetalare = 8 450 000 000kr

8,45 miljarder kronor per år. Är det rimligt? Inte i mina ögon.

Alla tjänar inte 13600 i månaden... Så några 8 miljarder kommer det inte komma in...

Visa signatur

Intel 8086 @ 5,0GHz, NZXT 210i, Windows 10 Pro, Asus ROG Strix Z390-I Gaming, 32GB Ram, Samsung 970 EVO Plus 1TB, 16 TB HDD Synology 212j NAS 2*2TB, NvidiaShield Pro 2019, Amplifi Alien AX, 1000/1000mbit fiber, Xbox One X, Switch, Samsung Galaxy S10+...

Permalänk
Medlem

Det här är helt sinnesskjukt mycket pengar bara för public service. Tycker skatten är rätt, men det är alldeles för dyrt per person.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Intressant - då vet vi också på ett ungefär hur mycket Public Service kostar i Sverige:

2017 hade de en budget på 8,2 miljarder kronor.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det här har röstats igenom eftersom jag själv valt bort TV för att undvika mer utgifter än jag kan hantera. Jag har i och för sig 13 veckor på mig innan det kommer att påverka mig. Jag hoppas att jag kan lösa de ökade utgifter som gäller för nästa år.

**Bort /mod**

politik
Permalänk

För min del; äntligen!
Använder SVT/SR/UR aldeles för lite för att vilja uttala mig om innehållet och dess kvalitet i stort. Men jag gillar idén med public service.

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem

När det blir skattefinansierat är det verkligen hög tid för public service att börja ta sitt uppdrag på allvar och verkligen hålla på saklighet och journalistisk yrkesmässighet. Kan inte påstå att jag sitter och håller tummarna, dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvennaJensen:

Alla tjänar inte 13600 i månaden... Så några 8 miljarder kommer det inte komma in...

Helt oväsentligt om snittlönen i riket är 26 000kr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Intressant - då vet vi också på ett ungefär hur mycket Public Service kostar i Sverige:
1 300kr x6,5 miljoner skattebetalare = 8 450 000 000kr

8,45 miljarder kronor per år. Är det rimligt? Inte i mina ögon.

5 119 100 sysselsatta i september enligt ekonomifakta. Skillnaden är säkert att vissa av de 6.5M har annan beskattningsbar inkomst än lön. Så antalet som betalar fulla 1300kr är nog någonstans däremellan.

Jag är nog i slutändan för att staten garanterar vissa informationskanaler, samt att visst innehåll skapas för dem, men det ska sägas att med den nya modellen finns det inget sätt alls att välja bort det. Endast en politisk rörelse kan minska omfattningen av dessa mediakanaler, och att få politiker att minska omfattningen av statliga projekt brukar gå lite sådär.

Däremot slipper vi kanske sniglar i ögonen såväl som mer verklighetsförankrad jakt på smitare i framtiden.

Permalänk
Inaktiv

Varför inte lägga netflex, steam etc på skatten när de ändå håller på?
Eller är det så att skattepengar endast ska gå till samhällsnyttiga saker, varför sänds det då en så massa nöjesprogram på svt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

2017 hade de en budget på 8,2 miljarder kronor.

Då var mitt antagande inte särskilt långt bort. Tycker det vore rimligt att låta staten redovisa kostnaderna för public service, men det kanske görs någonstans?

Permalänk

Får hoppas de slutar visa Svart-vita Åsanisse på SVT kanalerna om dagarna och annat skit från 1700 talet (jag överdriver med årtalet). Borde finnas krav på vad de ska få visa och inte när det bvlir skattefinansierat.

Permalänk
Medlem

Förjävligt.

Jag älskar ju verkligen melodifestivalen, skavlan, sport och Åsa Nisse från 1950. Verkligen program jag vill betala för. (ironi)

Jag tycker de kunde delat upp skatten i två. En basic som enbart går till Rapport och aktuellt och ger någon slags samhällsnytta och en pro skatt för underhållning? Jag fattar inte att de har en budget på 8.5 miljarder, helt sjukt. Hade ju gärna sett lite bättre transparens om vad pengarna går till egentligen. Dessa pengar kunde gått till skolan, sjukvården eller polisen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Intressant - då vet vi också på ett ungefär hur mycket Public Service kostar i Sverige:
1 300kr x6,5 miljoner skattebetalare = 8 450 000 000kr

8,45 miljarder kronor per år. Är det rimligt? Inte i mina ögon.

Låter väldigt rimligt med tanke på att de köper in en hel del rättigheter för sport och TV (fotbolls-EM 2016 kostade 250 miljoner, ). På det tillverkar de en otroligt stor mängd content. 8.4 miljarder om året

Sedan har du antagligen räknat fel då jag utgår från att inte samtliga 6.5 miljoner skattebetalare kommer att betala maxbeloppet (om nu det ens är 6.5 miljoner skattebetalare)

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Det här är helt sinnesskjukt mycket pengar bara för public service. Tycker skatten är rätt, men det är alldeles för dyrt per person.

Känns lite trist att betala lika mycket för det här som för Netflix haha. Jag vet vad jag kommer använda mest iaf.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Gillar utförandet men inte priset. Känns som de ligger superhögt. Danmark har väl typ skitlåg public service? Vad är det som kostar så mycket egentligen?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Alldeles fört dyrt, hade kostnaden halverats hade det varit ok, även för mig som inte ens har min tv inkopplad till något tv nät.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

2017 hade de en budget på 8,2 miljarder kronor.

Det känns verkligen inte motiverat alltså. En del av dessa pengar bör läggas på viktigare saker.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är ett bra förslag. För ett hushåll med två vuxna blir det en ökning med 200 kr jämfört med nuvarande avgift medan det blir en avsevärt lägre avgift för ensamhushåll.

Att kommentera den journalistiska kvaliteten i public service väljer jag att avstå men jag kan säga att jag klart föredrar public service framför nyhetsrapportering från privatägda och/eller kommersiella företag......

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ejziponken:

Gillar utförandet men inte priset. Känns som de ligger superhögt. Danmark har väl typ skitlåg public service? Vad är det som kostar så mycket egentligen?

Melodifestivalen

Permalänk
Medlem

Tråkigt för de som smiter från licensavgiften. Nu måste de också vara med om att betala.

Permalänk
Medlem

Betala skatt för de anställda glassarna på SVT/SR som inte går runt och gör ett skit känns inte jättekul. Ge mer pengar till sjukvård och polis istället.

Permalänk

Ingen behöver spekulera om dagens finansering av SR, bara Googla "årsredovisning sveriges radio 2017"

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Scrangle:

Jag tycker att det är ett bra förslag. För ett hushåll med två vuxna blir det en ökning med 200 kr jämfört med nuvarande avgift medan det blir en avsevärt lägre avgift för ensamhushåll.

Fel. Idag kostar det 0kr, helt lagligt på alla sätt då det var länge sedan man ens såg en tv IRL. Senaste gången jag såg en tv var för något år sedan på ett youtubekanal.
Efter nyår kostar det 1300kr mer per arbetande person.

Permalänk
Medlem

Galet mycket pengar, man vill ju undra vad dessa pengar gör.
(Gäller iof alla mina skattepengar)

Jag som endast nyttjar SVTplay vid några tillfällen om året är mindre glad över att behöva betala mer skatt som bara går till... Vadå?

Permalänk
Medlem

Public service borde vara nyheter och eventuellt lite dokumentärer. Att de köper och producerar svindyr mainstreamunderhållning är vansinnigt.

Eftersom opartiskhet torde vara omöjlig borde man istället ha någon princip att alla journalister/chefer ska kvoteras beroende på vad de röstat på. 30 socialdemokratiska journalister, 20% moderata osv. Då blir det nyanserat istället för krystat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Genialiskt på ett ondskefullt sätt. Med två vuxna i vårt hushåll, och en TV, så får dom dubbla ersättningen mot förut då TV'n stod på min fru hos rånartjänst.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hubertus:

Tråkigt för de som smiter från licensavgiften. Nu måste de också vara med om att betala.

Borde vi inte införa hundskatt på 1300kr/person varje år också, för då kommer vi åt alla smitare. Detta att det finns folk som ej har hund är en skröna. I verkligheten så har alla minst en hund i sin lägenhet, förklara annars varför alla letar efter "bortsprungna" sockar.