4K UHD på en TV med full färgupplösning är tydligen osäkert även 2018

Permalänk
Medlem

@dblade: 8bit färgdjup med full RGB i 2160p kräver att båda enheterna stödjer HDMI 2.0 samt att kabeln fixar minst 15 Gbit/s. Kablar har ingen certifiering i sig för olika standarder men är ofta specifierade av tillverkaren att klara en viss hastighet. Kan tillägga att inga inställningar i mjukvara eller bildhantering begränsas av vilken kabel du använder, det enda som händer om du använder en kabel som inte fixar jobbet är att du inte får någon bild, bilden droppar ur eller du får tydliga artefakter.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Funkar det inte för att TVn gör fel kan du väl alltid häva köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

@wirefire: 8bit färgdjup med full RGB i 2160p kräver att båda enheterna stödjer HDMI 2.0 samt att kabeln fixar minst 15 Gbit/s. Kablar har ingen certifiering i sig för olika standarder men är ofta specifierade av tillverkaren att klara en viss hastighet. Kan tillägga att inga inställningar i mjukvara eller bildhantering begränsas av vilken kabel du använder, det enda som händer om du använder en kabel som inte fixar jobbet är att du inte får någon bild, bilden droppar ur eller du får tydliga artefakter.

Det är alltså inte kabeln som är problemet som gör att den ställer in sig på en lägre bandbredd?

Skrivet av Petterk:

Funkar det inte för att TVn gör fel kan du väl alltid häva köpet.

Jo, det var precis det som hände för fyra år sedan när jag köpte en den första Samsung 4K skärmen. Fick den aldrig att fungera med mitt GTX 970. Köpte istället en Philips 4K 40" skärm som fungerade utmärkt via displayport.

Tycker det är märkligt att det är samma sak 2018. Philipsskärmen är 2018-modell och ser ut att ha stöd för det men likväl är det bekymmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Det är alltså inte kabeln som är problemet som gör att den ställer in sig på en lägre bandbredd?

Jo, det var precis det som hände för fyra år sedan när jag köpte en den första Samsung 4K skärmen. Fick den aldrig att fungera med mitt GTX 970. Köpte istället en Philips 4K 40" skärm som fungerade utmärkt via displayport.

Tycker det är märkligt att det är samma sak 2018. Philipsskärmen är 2018-modell och ser ut att ha stöd för det men likväl är det bekymmer.

Vi vet inte varför det inte fungerar för dig, TVn ska enligt manualen stödja RGB/4:4:4. Kan vara tillverkaren som gjort fel i firmware, och kan vara något annat tills det är uteslutet. Får du ut 8-bit RGB till skärmen nu? Vad är resultatet? Kontakta tillverkarens support är ju nästa steg kanske, kanske t.o.m. finns uppgraderad firmware?

Permalänk
Medlem

@dblade: Nej precis, grafikkortet eller tvn "känner" inte av vilken typ av kabel du har så om du inte kan få 4:4:4 RGB trots att du valt RGB i Nvidia control panel är det din TV som är problemet. Som jag skrev tidigare tror jag inte du har aktiverat "PC mode" i inställningarna för den HDMI-port du ansluter datorn till, men kan ha missat nåt som skrevs i tråden. Försökte hitta hur man gör det på nyare Philips TV men det enda jag kunde hitta var en lös beskrivning på deras hemsida som inte verkar vara specifik för modell:

Follow these procedures to add your devices:
1) Press the [Home] button on the remote control to access the home menu.
2) Use the [Cursor buttons] to select [Add new device] and press the [OK] button.
3) A message appears, prompting you to add a new device.
4) Select [Start] and press the [OK] button.
5) Use the cursor [Up] or [Down] to select [Computer] and press the [OK] button.
6) Use the cursor [Up] or [Down] to select the TV connector you have used to connect the computer and press the [OK] button.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

@Niczo: Manualen pratar bara om att ändra "HDMI Ultra HD" "under (Hemma) > Inställningar > Alla > Allmänna inställningar > Ingångskällor > HDMI2/3 > HDMI Ultra HD" till "Optimal". För full range 0-255 kanske du behöver ställa in "(Hemma) > Inställningar > Bildstil" till Bildskärm också. Den enda beskrivningen där är dock "Bildskärm – Perfekt för datorskärm". Det sista är dock inget som påverkar kroma/chroma subsampling.

Permalänk
Medlem

Full range eller inte full range tar samma bandbredd i anspråk, så blanda inte in det i samma sammanhang som subsampling. Det talar bara om var svart- respektive vitpunkten är. 0-255 eller 16-235. De flesta TV-apparater tycker allt lägre än 16 är svartare än svart, och allt ljusare än 235 vitare än vitt.

Vad ska du göra med TVn? För att kolla på film så är det absolut noll skillnad mellan 4:4:4 och 4:2:0 då i praktiken ALL film redan är kodad i 4:2:0.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@Niczo, @Petterk, @Nioreh83

Jag har testat att växla mellan Optimal/Standard HDR läge samtidigt som jag testat att sätta Dator som källa. I förrgår när jag "råkade" få det att fungera (Och jag körde i PC 3820x2160 mode via Nvidia kontrollpanelen) uppmärksammade jag att jag hade satt källan till Blurayspelare!? Självklart har jag försökt att återskapa samma läge som när det fungerade igår. Bytt mellan två HDMI kablar och ryckt ut och stoppat i kabeln igen, för jag märker ju att den magiska PC 3820x2160 upplösningen dyker upp i nvidias kontrollpanel ibland..

Tar med mig en ny laptop och HDMI kabel från jobbet idag för att ytterligare eliminera felkällor.

Har inte hittat någon ny firmware för TV:n, så jag antar att det inte är problemet. Det som gör att jag inte gett upp är ju att jag sett det fungera!

Jag hade tankarna på att använda TV:n som en stor bildskärm, då det är väldigt mycket datorskärm för pengarna. I game-mode så är det ingen direkt input-lag heller. (När man sätter den i bildskärmsläge så blir det säkert 100ms fördröjning, vilket gör det läget helt ohanterbart i praktiken)

Permalänk
Medlem

@dblade: Kan det vara så att din TV identifierar datorn som en ny enhet varje gång du ändrar något i Nvidia-kontrollpanelen? F.ö testa stänga av allt vad HDR heter då det ändå inte kommer fungera med 4:4:4 RGB. Om du har senaste uppdateringarna i Windows 10 stäng av HDR i Windows också, gör du inte det kommer bilden förmodligen se helskum ut.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

@dblade: Har du firmware-uppdateringen från september? Har du sett till att inte ha något HDR-läge? När du testat det uppenbara så kan du skicka e-post till tillverkaren om du inte får till en lösning, så kan du nog få ett svar vad tv bör klara och vad den inte bör klara.

Permalänk
Medlem

@Nioreh83: Kopplat in en tredje dator (Laptop med GTX 1060/HDMI 2.0) igår och det blev samma problem. Kör bara SDR i Windows..

@Petterk: Verifierat firmware (internet/wifi) att det är den senaste, om det nu går lita på det.

Testade också ytterligare en HDMI kabel men där visade det sig istället att man inte fick någon bild i 4K/60. TV:n identifierade sig som likadan vilket borde betyda att kabeln inte kan vara problemet här?

Här är en liten videoinspelning av hur bilden ser ut och hur jag sedan lyckas leta fram HDR inställningarna på TV:n. (Här ser man också hur sega menyerna är att ta sig igenom på en Philips-TV)

Edit:
Skapade precis också ett ärende på philips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

@Nioreh83: Kopplat in en tredje dator (Laptop med GTX 1060/HDMI 2.0) igår och det blev samma problem. Kör bara SDR i Windows

Vad har du för problem menar du? Jag pratade i min post om rgb range, som inte är relaterat till hdr. Och att 4:4:4 är onödigt för filmtittande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av dblade:

Testade också ytterligare en HDMI kabel men där visade det sig istället att man inte fick någon bild i 4K/60. TV:n identifierade sig som likadan vilket borde betyda att kabeln inte kan vara problemet här?

Handskakningen och utbyte av EDID sker på andra trådar i kontakten jämfört med bild och ljud som går över TMDS-trådarna. Därför kan man få enheterna att se varandra men att själva signalen misslyckas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Handskakningen och utbyte av EDID sker på andra trådar i kontakten jämfört med bild och ljud som går över TMDS-trådarna. Därför kan man få enheterna att se varandra men att själva signalen misslyckas.

OK! Det betyder att om man får problem med att man inte får upp rätt upplösning i kontrollpanelen eller i mitt fall, saknar 4:4:4 färginformation så kan man åtminstone utesluta kabeln?

Typiska problem för mig om kabeln är för dålig eller för lång är ingen signal alls eller att man får digitalt brus (Tappar bilden ibland eller röda prickar som flimrar på skärmen)

Permalänk
Medlem

@dblade: Aktuell firmware-version är TPM186E_018.004.007.031 publicerad 24 september. Finns dock inget i changelog som skulle vara relevant.

Permalänk
Medlem

Öh? Är det inte bara så att hdmi 2.1 som inte kommit ännu är det första som kommer klara bandbredden som krävs för 4k 60hz 4:4:4? Eller är det för högre refreshrates?

Edit: det var visst vid HDR där bandbredden inte räckte till vid 4k60 4:4:4

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk
Bildexpert 📺

@dblade: Ifall enheterna ser varandra så är åtminstone DDC-trådarna på kabeln funktionella. För då har de känt av varandras närvaro och utbytt information om vad som är möjligt i fråga om signal. Och syns inte önskad signalformat är det någon av dem som saknar kapaciteten.