Permalänk
Medlem

Använda router enbart för DDNS?

Hej!

Jag har Comhem och använder deras kombinerade modem/router. Då det fungerar problemfritt skulle jag vilja fortsätta med det. Däremot har den inte stöd för att via DDNS uppdatera min domän när min dynamiska IP ändras. Nu undrar jag om jag kan använda min gamla D-Link DIR-655 (som har den funktion jag eftersöker, men i övrigt är utdaterad) enbart för DDNS, men använda routern från Comhem för att sköta resten (LAN, Wifi, brandvägg, etc.).

Någon som testat en sådan uppställning och som isåfall skulle kunna förklara för mig hur man gör?

MVH
Andreas

Permalänk
Medlem

Om du har ett behov av en dynamiskt uppdaterad DNS-post känns det rimligt att anta att du kommer ha en server som tillhandahåller någon typ av tjänst. Varför inte använda denna server som DDNS-klient?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Fungerat fint för mig, dock inte provat med specikt comhem. Endast provat bakom andra routrar.
Dir655
Firmware Version: 1.37EU
Hardware Version: A4

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

jag vet inte hur den får in egen ip, om den gör någon uppslagning till typ whats my ip, eller om den tar den adressen som dens wan port från. tar den det sistnämnda så kommer din ddns uppdateras med en intern adress.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

Skrivet av LemonIllusion:

Om du har ett behov av en dynamiskt uppdaterad DNS-post känns det rimligt att anta att du kommer ha en server som tillhandahåller någon typ av tjänst. Varför inte använda denna server som DDNS-klient?

Anledningen är att servern är en Synology NAS som kommer stå avstängd största delen av tiden. Jag vill ändå kunna nå den utifrån när som helst via WOL. Jag har förutsatt att om jag byter IP när NASen är avstängd kommer domänen inte uppdateras, och därmed kan jag inte starta den via domänen/WOL. Tänker jag fel?

Skrivet av Zeedarn:

Fungerat fint för mig, dock inte provat med specikt comhem. Endast provat bakom andra routrar.
Dir655
Firmware Version: 1.37EU
Hardware Version: A4

Det är precis mina förutsättningar, samma router och samma firmware. Har du bara kopplat från en vanlig LAN-port på modemet/huvudrouter till WAN-porten på din D-Link? Hur har du sedan konfigurerat din D-Link?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

jag vet inte hur den får in egen ip, om den gör någon uppslagning till typ whats my ip, eller om den tar den adressen som dens wan port från. tar den det sistnämnda så kommer din ddns uppdateras med en intern adress.

Jag har nu kopplat från en av LAN-portarna på Comhems modem till WAN-porten på min D-link. Det fungerar, min D-link uppdaterar DDNS med rätt externa IP-adress. Däremot rapporterar gränssnittet i min D-link att min externa IP är 192.168.0.4, alltså adressen den får från Comhems modem. Jag antar att Binero känner av vilken IP anropet kommer ifrån, snarare än att D-linken uppdaterar med en specifik IP.

Men eftersom min D-link faktiskt inte kan känna av vad min externa IP är, antar jag att den inte kommer förstå när den behöver uppdatera. Finns det något sätt att få en router, som sitter bakom en annan router (i detta fall mitt Comhem-modem), att läsa av min externa IP utan att behöva brygga Comhem-modemet?

MVH
Andreas

Permalänk
Hedersmedlem

Varför måste du ha NASen avstängd? Kan den inte varva ner hårddiskarna bara?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Varför måste du ha NASen avstängd? Kan den inte varva ner hårddiskarna bara?

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är att vår lägenhet inte tillåter placering någon annanstans än bredvid sängen och tyvärr låter den en del även när den varvat ner. Önskvärt vore naturligtvis att ha den igång hela tiden, men vi har testat det och den stör helt enkelt för mycket.