Vi som har förbokat Intel Core i9-9900K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av Alexi Estada:

Bokade min 19 oktober, hur länge till tror ni man får vänta? Komplett verkar inte få in förren 2 december vilket verkar konstigt. Stod 2 november när jag bokade att dom skulle skicka och alla andra sidor får in fler innan 2 december eller har i lager? Vad händer? Komplett är ju störta butiken.... Dags att avboka kanske och köpa någon annanstans. =/

Jag hade nog gris tur... Beställde en i9 990k på Inet i söndags.. ringde dom igår o frågade om han som svarade trodde att jag skulle ev kunna få en denna vecka. Men så gick jag in idag och kollade status.. visade då slut i lager. Men klickade på länken direkt till CPU:n och fick se att det fanns 1 i lager i Malmö... Så jag kastade mej på telefonen och bokade den. Fick sms med ordernummer direkt i telefon. Helt sjukt. Nu ska farsan åka och hämta ut den o skicka den till mej..

Skickades från m.sweclockers.com

i'D rAThEr hAve A FuLL bOttLE iN fRoNT oF me ThaN A fUll FRonTaL lObOtOmY
Jag har börjat om från början... behöver hjälp med komponentval...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av SAFA:

Ska inte krascha med den kylaren.... såvida man inte glömt kylpastan eller ta bort eventuell skyddsflärp om kylpasta/tim redan var förapplicerad.

Kolla vad du har för temperaturer.

Kylpastan är nog OK, temp stiger jämnt och fint på alla kärnor och alla ligger mellan 62 och 64 grader vid krasch efter 36 sek.

Vcore ligger stadigt på 1,13 V hela tiden, lågt?
Borde väl i så fall justeras upp automatiskt då allt är inställt på Auto

Edit: Hade ställt RAM i läge XMP1 (ASUS optimering av XMP-infot), bytte till XMP2 = complete default.
Core temp stiger nu till 75 grader men kraschar inte på 20 min i alla fall.

Ignorante

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av Alexi Estada:

Bokade min 19 oktober, hur länge till tror ni man får vänta? Komplett verkar inte få in förren 2 december vilket verkar konstigt. Stod 2 november när jag bokade att dom skulle skicka och alla andra sidor får in fler innan 2 december eller har i lager? Vad händer? Komplett är ju störta butiken.... Dags att avboka kanske och köpa någon annanstans. =/

Lämnade tillbaka min idag, bara haft den uppe ur tygpåsen och tittat in i (spå)kulan men valde att lämna tillbaka den.

//Zacke

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2015
Skrivet av Ignorante:

Kylpastan är nog OK, temp stiger jämnt och fint på alla kärnor och alla ligger mellan 62 och 64 grader vid krasch efter 36 sek.

Vcore ligger stadigt på 1,13 V hela tiden, lågt?
Borde väl i så fall justeras upp automatiskt då allt är inställt på Auto

Edit: Hade ställt RAM i läge XMP1 (ASUS optimering av XMP-infot), bytte till XMP2 = complete default.
Core temp stiger nu till 75 grader men kraschar inte på 20 min i alla fall.

1.13V: Lågt, så troligen det som är problemet då när den ska boosta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scandinavium
Registrerad
Sep 2002

Vattenblocket är här, om nu bara min 9900k & Maximus Formula XI skulle kunna skickas ifrån komplett snart

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mjölby
Registrerad
Dec 2006

Om en 9900k kräver extra volt för att vara stabil i stock frekvens. Antar jag att man kan skicka den på garanti?

Om inte. Någon som vill köpa en 9900k?

1.275 @ stock 3dmark stabil
1.3 @ stock sse test stabil
1.35 @ stock avx test stabil

FD S/\UD4X Z77/\i5 3570K
@4.8/\2x r9 390x AIO/\16g 2400mhz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av kalle@anka:

Om en 9900k kräver extra volt för att vara stabil i stock frekvens. Antar jag att man kan skicka den på garanti?

Det kan man utan tvekan

CPU: R7 1700 @3.8GHz | GPU: EVGA 1080 Ti SC Black Hybrid(2x SilentWings 3 Highspeed)(core: 1627 MHz, Mem: 11208 MHz) | MB: MSI X370 Gaming Pro Carbon| RAM: 2x8 GB G.Skill Ripjaws V @3200MHz CL14|Cooling: Fractal Design Celsius S24 (Corsair ML120)|PSU: EVGA Supernova G3 750W|SSD: Samsung 960 EVO 500GB + Samsung 950 pro 512GB + Samsung 850 EVO 500GB + Intel DC S3510 480 GB + 850 EVO 2TB|HDD: WD Black 1TB|FANS: Corsair ML140 x2|CASE: Fractal Design Meshify C|RGB: 4x Phanteks Halo + LED-slinga + GPU-holder

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av kalle@anka:

Vad menar du ? Det står inte i specen vid vilken spänning som CPU:n är stabil. Mitt moderkort lastar på 1.4 v vid stock och autoinställning. Knappast något fel på din CPU

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mjölby
Registrerad
Dec 2006

Mitt moderkortet ger den 1.2v med auto

FD S/\UD4X Z77/\i5 3570K

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2018

@r0x0r94: Vilka RAM-minnen använder du? Jag har mina G.SkilL Trident Z på static vit färg nu och det funkar bra. Tidigare hittade jag inte RGB-minnena, men det berodde på att jag inte hade installerat en service som var viktig för gigabyte. Mitt tips är att installera om Gigabytes App Center så att tjänsterna som behövs installeras. Tydligen så är det möjligt att installera från fel installationsfil. Exempelvis om man installerar direkt från zippen så packas allt det nödvändiga inte upp. Packa upp zippen, installera från så nära root directory som möjligt, så borde alla tjänster följa med.
Dock så verkar ju dina RGB funka lite grand iaf, vilket inte var problemet jag hade. Så det kan hända att detta inte hjälper för dig.

Moderkort: Gigabyte Aorus Master z390
CPU: i9-9900K 5,2ghz
GPU: 1080 SLI
RAM: 16Gb Trident Z RGB 3200CL14
Skärm: ASUS MG2790Q 1440p 144hz IPS

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Kaysau:

@r0x0r94: Vilka RAM-minnen använder du? Jag har mina G.SkilL Trident Z på static vit färg nu och det funkar bra. Tidigare hittade jag inte RGB-minnena, men det berodde på att jag inte hade installerat en service som var viktig för gigabyte. Mitt tips är att installera om Gigabytes App Center så att tjänsterna som behövs installeras. Tydligen så är det möjligt att installera från fel installationsfil. Exempelvis om man installerar direkt från zippen så packas allt det nödvändiga inte upp. Packa upp zippen, installera från så nära root directory som möjligt, så borde alla tjänster följa med.
Dock så verkar ju dina RGB funka lite grand iaf, vilket inte var problemet jag hade. Så det kan hända att detta inte hjälper för dig.

Andvänder likadana ram. Okej ja allt fungerar som det ska förutom att det blinkar till då och då men ska testa och ominstallera.
Har en fråga till vad är din max Vcore med stock settings min går upp i så högt som 1.38 med allt på standard utom xmp profilen?
Och såg i hwmonitor att tmpin2 går upp till 80+ grader annars vid idle ligger den på 23?

Chassi: Fractal Define R6 Kyling: Corsair h150i Pro 360 Cpu: 9900k
Mb: Gigabyte Aourus Master z390 Gpu: 1060 6gb
Ram: 16gb Gskill Trident Z Psu: Seasonic focus+ 750w gold

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2018

@r0x0r94: Kommer inte ihåg vad jag hade, men det där lät högt. Gigabyte är ökända för att boosta voltsen högt. Det går att fixa dock. I menyn för memory voltage, core voltage och load line calibration så finns det en meny du kan gå in på längst ned (kommer inte ihåg namnet). Högst upp i den menyn hittar du inställningarna IA AC och IA DC som både borde stå på 0. Ändra båda till 1. Då borde den inte ge så mycket volt längre då detta ökar motståndet. Detta är en ofarlig inställning att testa. Om det kraschar så höjer du vcore bara. Men vcore borde vara mer stabilt efter.

Moderkort: Gigabyte Aorus Master z390
CPU: i9-9900K 5,2ghz
GPU: 1080 SLI
RAM: 16Gb Trident Z RGB 3200CL14
Skärm: ASUS MG2790Q 1440p 144hz IPS

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Kaysau:

@r0x0r94: Kommer inte ihåg vad jag hade, men det där lät högt. Gigabyte är ökända för att boosta voltsen högt. Det går att fixa dock. I menyn för memory voltage, core voltage och load line calibration så finns det en meny du kan gå in på längst ned (kommer inte ihåg namnet). Högst upp i den menyn hittar du inställningarna IA AC och IA DC som både borde stå på 0. Ändra båda till 1. Då borde den inte ge så mycket volt längre då detta ökar motståndet. Detta är en ofarlig inställning att testa. Om det kraschar så höjer du vcore bara. Men vcore borde vara mer stabilt efter.

i prime går volten till 1.28 bara men om jag surfar och gör olika grejer så går den upp ovanför 1.35. Vad är Tmpin2 tempen? när jag kör prime95 går den upp i 80 grader är detta normalt? Testade och ändra det du nämnde men fick crash innan windows men får öka volten lite senare.

Chassi: Fractal Define R6 Kyling: Corsair h150i Pro 360 Cpu: 9900k
Mb: Gigabyte Aourus Master z390 Gpu: 1060 6gb
Ram: 16gb Gskill Trident Z Psu: Seasonic focus+ 750w gold

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mjölby
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av Nemor:

Vad menar du ? Det står inte i specen vid vilken spänning som CPU:n är stabil. Mitt moderkort lastar på 1.4 v vid stock och autoinställning. Knappast något fel på din CPU

Satte den i htpcn 1.67v stock med auto, prime/ 3dmark stabil

Så är nog moderkortet som inte mår bra

FD S/\UD4X Z77/\i5 3570K