Nvidia bekräftar tillverkningsproblem för Geforce RTX 2080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeeSpray:

Warhammer 2: Total War spelades. Jag har haft kanske 5-6 krascher i samma spel innan denna, men just denna krasch var dödsstöten
När jag startar upp datorn nu blir skärmen helt svart. Tack och lov har jag äldre kort liggandes hemma, så jag är inte utan dator iaf.

Ok, då måste jag få ändan ur vagnen och pressa på med så mycket spelande som möjligt för att försöka trigga det, och hoppas på det bästa.

Just pga det här har jag inte sålt det GTX 1080 jag har över ännu...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

@backfeed:

BF5 med RTX on i 4K ! Visst hackar men dör kortet inte av det så är det nog okej ;D (skoj)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag vet inte vad du vill ge dig själv i timlön, men jag tycker då rakt inte att tiden man lägger på att plocka ur kortet ur burken, hantera RMA-blanketter, vänta på nytt kort, peta in det i burken osv är "gratis". Det är tid som folk måste spendera som absolut inte ska behöva hända för helvete på ett kort som kostar över tio tusen kronor.

Håller med till fullo! dessutom hade det nog tagit mindre tid för personerna som är drabbade att få en försenad leverans istället för RMA... Pinsamt Nvidia!

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Man vågar ju anta att detta påverkar andrahandsmarknaden på FE 2080ti kort som inte hinner dö rätt hårt.

Sedan har det tagit rätt lång tid sedan rapportenra började komma innnan Nvidia tog på sig detta. De gick även ut med att de inte såg några problem alls och att launchen inte hade fler RMA än vanligt. Något som verkar föga troligt.

Tidigare FE kort har ju inte haft issues som dessa, men de som plockar isär dem och kolla rkomponenter har ju ofta inte varit superimponerade av referensdesignen. De säger också att kort som inte nått upp till kvalitetsstandarden ändå släppts igenom. Man får anta att de inte medvetet gjort detta, men då kvarstår frågan om de inte gör testutrustning som tillförlitligt testar deras dyraste konsumentkort hittills innan de skickar ut dem?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Avstängd

13k i papperskorgen

Permalänk
Medlem

Ser ut som man skippar denna generation och håller kvar vid sitt 1080ti och köper nytt vid 3080ti istället. Denna release känns väldigt stressad, konstig lansering då man tänker på att Nvidia har bara sig själva just nu att tävla emot.

Innan ray tracing blir spelbart i respektabel fps verkar rätt långt borta också ifrån vad man såg ifrån Sweclockers tester i Battlefield V.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk

Hoppas alla får frakten betald också.. Samt att det går fort att skicka ut nya kort till dom berörda.

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Sjukt dåligt att det tog 2 månader innan det upptäcktes, gratis ersättningskort är det minsta man borde förvänta sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Undrar om det har något att göra med att de släppte en rapport igår och inte ville gå ut med denna nyhet innan, trots att de vetat det länge. Ren spekulation, men märklig slump...

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Borde man inte vara helt hundra på att korten verkligen fungerar när det handlar om ny hårdvara och teknik. Inte riktigt läge att stressa lanseringen. Hade ju varit en riktig smash in om så varit fallet. Nu behåller iaf jag mina inte så höga tankar om detta företag. Speglar bara hur de tänker och vilken makt de har på marknaden, tyvärr.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Avstängd

får se hur kort serien håller sig eller inte över tid med

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd

Med tanke på hur stor kretsen är så förvånar det inte det vi bör vara kritiska emot är att dem gått igenom QA

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Skrivet av FeeSpray:

Intressant timing. Mitt Gigabyte 2080Ti dog i morse.

https://i.imgur.com/u5w4ylh.jpg

https://i.imgur.com/TvCTBK6.jpg

Har du testat att baka kortet? 🤔

...ingen ironi här inte...

Dold text
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

Borde man inte vara helt hundra på att korten verkligen fungerar när det handlar om ny hårdvara och teknik. Inte riktigt läge att stressa lanseringen. Hade ju varit en riktig smash in om så varit fallet. Nu behåller iaf jag mina inte så höga tankar om detta företag. Speglar bara hur de tänker och vilken makt de har på marknaden, tyvärr.

Ja det är verkligen extremt märkligt. AMD hade inget kort som flåsade 1080TI i nacken. Nvidia hade redan prestandatronen, utan att behöva lansera något nytt alls, så varför i helvete stressade de med laneringen??

Nu har det varit en del diskussioner där jag fått gå i svaromål mot mitt påstående att Nvidia stressade med lanseringen och att jag absolut inte har några bevis för detta. Well....

Bevis 1: Nvidia hade redan prestandatronen så att lansera ett 2080TI var överhuvudtaget inte nödvändigt.

Bevis 2: När 2080TI väl lanserades så var det mycket skumma grejer med en del kort. Fishy, right? kort som inte är framstressade brukar inte ha mycket skumma fel....

Bevis 3: DET ÄR NU BEVISAT ATT DE SLARVADE MED KVALITETSKONTROLLEN OCH VARFÖR I HELVETE SKULLE DE GÖRA DET OM INTE LANSERINGEN VAR FRAMSTRESSAD????

Game, Set, Match.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Tycker vi kan spekulera lite kring varför de slog på med denna release och som dessutom känns framstressad (de har haft god tid på sig).
Vad vet dom som vi inte vet?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@FeeSpray: Har du standard-kretskortet eller ett designat av gigabyte?

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Så liten är det inte och det gäller inte bara Founders för även om flera tillverkare gör egna kretskort för de mest påkostade modellerna så använder tillverkare nVidias kretskort för billigare varianter. Läst en forumtråd där folk rapporterade om sina kasa kort och det var mest FE men även andra modeller. Råkar då det specifika kortet som en användare har vara slut i lager hos leverantören blir det ett jävla meck att få tag på ett nytt. Har man dessutom redan sålt sitt gamla kort är man fast med Intel GPU eller liknande, jipii.

Enligt Nvidia:

"Limited test escapes from early boards caused the issues some customers have experienced with RTX 2080 Ti Founders Edition. We stand ready to help any customers who are experiencing problems. Please visit www.nvidia.com/support to chat live with the NVIDIA tech support team (or to send us an email) and we’ll take care of it."

Det är väl vad man får utgå ifrån tycker jag. Alla nya produkter kan råka ut för detta, men sen får det ju en snöbollseffekt när alla och hans moster basunerar ut negativa nyheter angående Nvidia och alla hakar på helt okritiskt.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Med tanke på hur stor kretsen är så förvånar det inte det vi bör vara kritiska emot är att dem gått igenom QA

Skickades från m.sweclockers.com

Vem har påstått att det är kretsen det är fel på? Det verkar troligen vara en tidig batch av Micron GDDR6 minnen.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Tycker vi kan spekulera lite kring varför de slog på med denna release och som dessutom känns framstressad (de har haft god tid på sig).
Vad vet dom som vi inte vet?

En av mina teorier är att de behövde något nytt för att kunna fortsätta ta ut extremt saftiga marginaler nu när mining-hypen lagt sig. I och med mining så har ju priserna på grafikkort stigit något djävulskt, men när hypen tog slut så började priserna sjunka igen, vilket då fick den att kläcka den smarta idén att lansra en ny serie kort med extremt sjuka marginaler. De visste redan att folk vant sig vid groteska överpriser på grafikkort, så den karamellen vill de fortsätta suga på. De har redan kokat grodan, folk tror att det är normalt att betala 14K för ett toppkort, snarare än 5-6K som egentligen är normalt, så de fortsätter att rida på den vågen.

Hade de hållit fast vid 1080TI som toppkort, där alla visste att det sjuka extrema överpriset berodde på mining-hysterin, så hade de på sikt inte kunnat fortsätta tälja guld ur produkten, eftersom folk visste att det var ett dyrt kort pga mining, och det låg en förväntan i luften att priserna skulle sjunka när mining-hypen lagt sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

får se hur kort serien håller sig eller inte över tid med

Tja, jag har fyra års garanti på mitt kort.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Vad händer om man har ett defekt kort, men det börjar strula efter ett år när garantin har gått ut?

Skrivet av backfeed:

2 års total garanti gäller i EU, även om det andra året ställer lite större krav på konsumenten att påvisa felet, men eftersom problemet är allmänt känt och bekräftat av Nvidia så blir det nog enkelt att få sin RMA godkänd.

Det är 3års reklamationsrätt, i detta fall om kortet skulle sluta fungera efter garantin men inom reklamationstiden så är det bara att hänvisa till denna incident som bevis och få ersättning; då bevisbördan ligger hos köparen.

Liknande händelse med nvidia skedde när en av nvidias kretsar var dåligt designade för bärbara datorer runt 2010 ish. Alstrade för mycket värme som med tiden fick datorn att sluta fungera vid både innan och efter garantin.

En annan liknande händelse va med en av de tidiga xbox där Microsoft släppte konsolen trots att de visse att cd/dvd läsaren skulle sluta fungera inom kort. MS valde denna väg för att hinna sälja konsolerna och få ut dem, därefter senare ersätta dessa medvetet sålda trasiga produkter. En kalkylerad kostnad som var lönsam för bolaget men lurade kunderna vilket fick betala lite extra i form av besvär.

Permalänk
Medlem

Undrar om detta gäller alla referenskort ur RTX-serien? Har läst på Nvidias forum om folk med 2080 och 2070, som haft liknande problem med sina kort.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

AMD hade ett segment om hur en sådan kvalitetskontroll skulle kunna se ut på deras sida. Kort sagt: De kontrollerar att transistorer fungerar som de ska och försöker lista ut hur de kan öka yield, se produktionsproblem etc. Ett sådant test skulle inte nödvändigtvis peka ut om de dör över tid (som verkar ha skett i de flesta fall).

Skrivet av FeeSpray:

Intressant timing. Mitt Gigabyte 2080Ti dog i morse.

Ajdå. Det var tråkigt att höra. Hoppas att då ändå givet omständigheterna klarar dig hyfsat ok .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

En av mina teorier är att de behövde något nytt för att kunna fortsätta ta ut extremt saftiga marginaler nu när mining-hypen lagt sig. I och med mining så har ju priserna på grafikkort stigit något djävulskt, men när hypen tog slut så började priserna sjunka igen, vilket då fick den att kläcka den smarta idén att lansra en ny serie kort med extremt sjuka marginaler. De visste redan att folk vant sig vid groteska överpriser på grafikkort, så den karamellen vill de fortsätta suga på. De har redan kokat grodan, folk tror att det är normalt att betala 14K för ett toppkort, snarare än 5-6K som egentligen är normalt, så de fortsätter att rida på den vågen.

Hade de hållit fast vid 1080TI som toppkort, där alla visste att det sjuka extrema överpriset berodde på mining-hysterin, så hade de på sikt inte kunnat fortsätta tälja guld ur produkten, eftersom folk visste att det var ett dyrt kort pga mining, och det låg en förväntan i luften att priserna skulle sjunka när mining-hypen lagt sig.

Det är ju inte som att Nvidia håller en pistol mot huvudet och tvingar folk att köpa. 2080 ti korten verkar ju sälja som smör i solsken 😀

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Det är 3års reklamationsrätt

Hoppsan, jag är visst riktigt dåligt uppdaterad, såg nu att 3-årig reklamationsrätt i Sverige tillkom redan 2005. Och tydligen är det bara under 6 första månaderna som felet alltid kan anses vara ursprungligt (såvida säljaren inte kan påvisa motsatsen), inte ett år som jag trodde.

Men som sagt, i just det här fallet kommer det inte vara några problem.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

AMD hade ett segment om hur en sådan kvalitetskontroll skulle kunna se ut på deras sida. Kort sagt: De kontrollerar att transistorer fungerar som de ska och försöker lista ut hur de kan öka yield, se produktionsproblem etc. Ett sådant test skulle inte nödvändigtvis peka ut om de dör över tid (som verkar ha skett i de flesta fall).

Ajdå. Det var tråkigt att höra. Hoppas att då ändå givet omständigheterna klarar dig hyfsat ok .

Det verkar ju luta mot att problemet ligger på minnessidan och de tillverkar väl Micron i nuläget (även om samsung verkar komma in nu)

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

@FeeSpray: Har du standard-kretskortet eller ett designat av gigabyte?

Det är ett Gigabyte 2080Ti Gaming OC. Vad jag kan se ska det vara referenskort.

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Tycker vi kan spekulera lite kring varför de slog på med denna release och som dessutom känns framstressad (de har haft god tid på sig).
Vad vet dom som vi inte vet?

Foliehatt på: Att ekonomin kommer ta en ordentlig sväng nedåt och de vill ha så mycket likvida medel på kontot som möjligt. Så tänker Wallenbergarna just nu i alla fall!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Det är ju inte som att Nvidia håller en pistol mot huvudet och tvingar folk att köpa. 2080 ti korten verkar ju sälja som smör i solsken 😀

Självklart. Som jag sa så har de lyckats koka grodan. Folk tror att det är normalt nu att ett toppkort kostar 13K.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Har du testat att baka kortet? 🤔

...ingen ironi här inte...

Dold text

Då förlorar han väl garantin om han gör det?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@cyprus: Det är en falsk känsla baserad på det faktum att det inte finns några kort att köpa, därav är det konstant utsålt. Dom går inte åt som "smör i solsken", jag är en av dom 35 första som beställde ett MSI kort på Komplett och har ej mottagit det efter tre månader, det handlar om 35 kretsar, det är skrattretande.

Enda skälet till att det finns kort från Palit, Inno, och ett par tillverkare till är för att dom får dom lägst binnade kretsarna.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED